جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

حکومت فاطمی لیبی


حکومت فاطمی لیبی
سخنان اخیر معمر قذافی، رهبر لیبی در باره شیعیان و تشکیل حکومت فاطمی در نگاه اول بسیار جذاب و پر مغز می نماید اما مرور گفته‌های شگفت‌انگیز او در سالیان گذشته حاکی از شخصیت پریشان و ماجراجوی اوست. از این رو متن سخنان وی نیازی به تحلیل ندارد بلکه می‌توان در کنار دیگر افاضات وی به راحتی به قضاوت نشست. موضع تازه او در باره شیعه شاید عرب ها را رنجانده باشد یا آمریکایی‌های مانده در باتلاق عراق را نگران کند اما بی‌تردید در ایران مشتری ندارد.
اکنون نگاهی گذرا به مواضع مشعشع امروز و دیروز قذافی، داریم:
▪ قذافی در سخنانش آمریکا و غرب را مورد حمله قرار داد و گفت: امروز دیگر نه ارتش‌های سازمانی، بلکه نیروهای مقاومت مردمی هستند که قدرت واقعی محسوب می‌شوند.
▪ هنگامی که دشمن به لبنان تجاوز کرد جوانان حزب‌الله در راس پیکان قرار گرفتند و بزرگترین نیروی نظامی خاورمیانه را در هم شکسته و سرجایش نشاندند.
▪ همین مقاومت مردمی است که امروزه در عراق قوی‌ترین ارتش دنیا را به فکر عقب نشینی و حتی فرار انداخته است.
▪ شما جوانان و جوانان مصر که چندین برابر شما هستند و جوانان تونس و الجزایر و مغرب و موریتانی حکومت دوم فاطمی را ایجاد خواهید کرد.
▪ دولت فاطمی حکومت رفاه ، اقتصاد شکوفا ، هنر ، موسیقی ، قصرها ، مساجد ، پارک‌ها ، تئاتر ، جشن‌ها ، مراسم و اعیاد بوده و شمال آفریقا را شکوفا و خوشبخت کرد و دولت قدرت و عزت بود ، در حالی که اکنون همه چیز نا امید کننده و غمناک و اندوهبار است.
مگر شیعه کیست ؟ هر کس علی (ع) ، فاطمه زهرا (س) و پیامبر (ص) و اهل بیت را دوست دارد شیعه است و هرکس سنت نبوی را اجرا کند سنی است ، وقتی برادران ما در ایران به سنت محمد (ص) ایمان دارند و آنرا اجرا می‌کنند پس آنها از این نظر سنی هستند، ما هم علی را دوست داریم پس ما هم شیعه هستیم.
▪ علت جنگ شیعه و سنی جنگ معاویه و علی ( ع ) است ، علی را شما خوب می‌شناسید او پدر حسن و حسین ، پسر عموی رسول‌الله (ص) و همان کسی است که در شب هجرت خود را فدایی پیامبر نمود و در جای او خوابید ، هرگز بت نپرسیتد و در کودکی ایمان آورد و از اهل بیت است.
علی دشمن معاویه است ، ابوسفیان سرسخت‌ترین دشمن پیامبر و اسلام بود و تا فتح مکه اسلام نیاورد و در اسلام او جای تردید است، چه بسا از روی فریب کاری اظهار اسلام کرده است و او از طلقا بود. مادر معاویه هنده است ، پدر هنده دشمن پیامبر و اسلام بود و در جنگ بدر کشته شد و هنده همان کسی است که جگر حمزه ( سید الشهداء ) را خورد.
▪ از امروز در وطن عربی نمی‌پذیریم کسی که از اهل بیت نیست به اسم قرآن و به اسم دین حکومت دینی تشکیل دهد، کسی هرگز چنین حقی ندارد و فرش از زیر پایش کشیده می‌شود تا سرنگون شود و برود به جهنم.
▪ من در اجلاسی که اسلام را به دو بخش سنی و شیعه و علیه یکدیگر تقسیم می کند، شرکت نخواهم کرد. من در اجلاسی که اعراب را به مواجهه با ایرانی ها تحریک می کند و در جهت منافع قدرت های استعماری(غربی) است، شرکت نمی کنم.
▪ در اجلاس سران اتحادیه عرب در سال ۲۰۰۳ که در شرم الشیخ مصر برگزار شد، پادشاه کنونی عربستان در یک برنامه زنده تلویزیونی به قذافی دشنام داده بود.
▪ در سال ۱۹۶۹ افسری جوان «معمر القذافی» که به تازگی دورة تکمیلی آموزش نظامی‌اش در انگلستان به پایان رسیده بود، به همراهی چند افسر جوان دیگر، با چند تانک و تعدادی سرباز، پادشاه را بر کنار کردند تا «جمهوری!! خلق لیبی» را بنا نهند.
▪ الگوی اولیه قذافی جمال عبدالناصر بود. در واقع این برنامة رادیویی«صوت العرب» از قاهره بود که هویت او را شکل داد. بنابراین طبیعی بود که قذافی تصویری التقاطی از اسلام همراه با ناسیونالیسم عرب ارائه دهد.
▪ او با روش های عامه‌پسند و با حمله به بروکراسی و بازرگانان کوچک در پی کسب حمایت توده‌ها بر آمد و دست زدن به «انقلاب فرهنگی» به شیوه مائوتسه تونگ در «کتاب سبز» او مجسم شد.
▪ سرمایه‌گذاری سنگین در تجهیزات نظامی و حمایت از شورش های خارجی، لیبی را در معرض سلسله رویارویی‌های خطرناک با آمریکا، انگلستان و چندین کشور عرب قرار داد و عقاید رادیکال کتاب سبز، عموم مردم لیبی را سرخورده کرد.
▪ علی رغم اینکه قذافی از آغاز از اسلام به عنوان یک ابزار مشروعیت بخش استفاده کرد، همواره با ایجاد دولت اسلامی مخالفت ‌ورزیده و دین و سیاست را بطور دایمی دو نیروی جدا از هم در نظر می‌گیرد.
عقاید خاص قذافی سبب شده که همواره علمای طراز اول شیعه وی را دشمن امیرالمومنین و مخالف شیعه و علمای معروف الازهر سخنان وی را مخالف اسلام بدانند.
▪ پس از ماجرا جویی های فراوان از ربودن امام موسی صدر، تا حادثه لاکربی و سقوط هواپیمای فرانسوی و حوادث آلمان و حمایت او از گروه تروریستی ابوسیاف در فیلیپین و نتیجه نگرفتن از آنها، بالاخره رژیم لیبی پس از سقوط صدام حسین در عراق چارة کار را در تسلیم شدن مقابل آمریکا و غرب دید و بلافاصله یکباره همة اطلاعات و تجهیزات هسته‌ای خود را بار کشتی کرد و به آمریکا فرستاد.
وقتی مسئله هسته‌ای ایران محور قرار گرفت، لیبی چهل دانشجوی بورسیة خود را که در ایران تحصیل می‌کردند به کشورش فراخواند.
▪ قذافی ۲۸ سال پیش در پاسخ به سوال خبرنگاری، دربارة آینده ایران گفته بود: انقلاب ایران به زودی به زباله دان تاریخ خواهد پیوست.
قذافی به خوبی دریافته که جمهوری اسلامی ایران و جنبش حزب الله و امل لبنان، نقاط ضعف آمریکا در منطقه هستند و سخنان او در حمایت از تشکیل دولت فاطمی وحمایت از تشیع، تنها به این علت است که می‌خواهد بدین وسیله به اروپا و خصوصاً آمریکا زهر چشمی نشان دهد.
▪ عرب ها نه تنها از عدم حضور قذافی در کنفرانس ناراحت نیستند بلکه خشنود نیز شدند که او با حرکات و اظهارنظرهای جالب و منحصر به فرد خود هم وقت کنفرانس را بگیرد و هم سوژة تمسخر عرب ها بوسیلة رسانه‌ها شود.
▪ شخصی که بلافاصله پس از اعدام صدام سه روز عزای عمومی اعلام می‌کند و دستور می‌دهد مجسمة او را در زمان مرگ بسازند تا در کنار مجسمة عمرمختار نصب کند، چگونه پس از گذشت شش ماه از جنگ سی و سه روزه به یکباره به خاطر آورده که حزب‌الله لبنان در جنگ با اسرائیل پیروز شده؟
▪ چگونه شخصی که در سال ۱۹۸۴ امام موسی صدر را اولین کسی می داند که با اسرائیل پیمان بسته!! و بر ضد اعراب با اسرائیل همکاری کرده!! و شیعیان را متحد اسرائیل نامیده!! و آنان را خارج دین می شمرده!!، به یکباره به یاد تمجید از جوانان شیعه و شاگردان مکتب امام موسی ‌افتاده؟
▪ چگونه کسی که پیشنهاد تشکیل کشوری به نام «اسراطین» را می‌دهد می‌تواند از مقاومت در برابر اسرائیل تمجید کند؟
▪ امام خمینی (ره) ب مناسبتی در پاریس فرمودند: "قذافی شایستة اعتماد نیست" و جمله‌ای اضافه کردندکه مضمونش این بود که با طناب قذافی نمی‌شود به داخل چاه رفت.
منبع : ایرنا ، فارس ، رجا نیوز
منبع : خبرگزاری رسا


همچنین مشاهده کنید