سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


نکات طلائی خانه داری


نکات طلائی خانه داری
● صدای زیاد آبمیوه گیری
صدای زیاد آبمیوه گیری یا از متعادل نبودن صافی است که باید بازدید و یا تعویض شود و یا موتور خراب شده که باید از تعمیر کار کمک بگیرید.
● علت حرکت آبمیوه گیری
اگر در حین استفاده از آبمیوه گیری، حرکت می کرد، بدین معناست که صافی تعادل ندارد و یا محفظه ی آن پر شده است.
●خرابی صافی آبمیوه گیری
اگر آبمیوه ی شما همراه با تفاله باشد ، نشانه ی آن است که صافی آبمیوه گیری خراب شده و باید تعویض شود.
● علت داغ شدن آبمیوه گیری
اگر آبمیوه گیری شما پس از روشن کردن خیلی سریع داغ شد، این یک هشدار است که می تواند دو علت داشته باشد، محور موتور درپوشها لقی دارد و یا اینکه موتور نیم سوز شده است. حتماً از یک تعمیر کار کمک بخواهید.
● استفاده ی درست از آبمیوه گیری
اگر میوه هسته دارد، ابتدا هسته ها را از میوه خارج کنید؛ در غیر این صورت هسته ها مانع چرخش موتور یا تیغه های دستگاه می شوند. در محفظه ی بالا بیش از اندازه میوه نریزید و مراقب باشید تا بیش از حد تفاله در آن جمع نشود، چون به موتور فشار می آورد و آن را می سوزاند.در آبمیوه گیریهایی که صافی فلزی دارند، اگر فشار تفاله ها یا مقدار میوه ی ریخته شده زیاد باشد، صافی از حالت تعادل خارج می شود و در نتیجه وقتی دستگاه را روشن می کنیم، آبمیوه گیری به حرکت در می آید، برای جلوگیری از حرکت دستگاه باید تفاله ها را تخلیه کرد و یا از مقدار میوه ها کاست.هرگز موتور را درون آب فرو نبرید.قسمتهای متحرک بالای آبمیوه گیری مثل درپوش و تیغه را پیش از روشن کردن دستگاه کاملاً در جای خود محکم کنید. پیش از خاموش کردن و ایستادن کامل موتور، هرگز در پوش آن را باز نکنید.
● یخچال را کجا قرار دهیم بهتر است؟
هرگز یخچال را در نزدیکی اجاق گاز یا آبگرمکن قرار ندهید، زیرا حرارت ناشی از پخت و پز اجاق گاز، باعث کاهش عمر دستگاه می شود. به علاوه محل استقرار یخچال باید بین ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر از دیوار فاصله داشته باشد.
● تمیز کردن فریزر
سبزیجات، گوشت مرغ، ماهی و گوسفند، هر کدام را در طبقه ی مخصوص قرار دهید. به تاریخ بسته‌ها دقت کنید و مواد را بر اساس تاریخ مصرف آنها در دسترس بچینید و مواد تاریخ مصرف گذشته را دور بریزید. روی هر بسته ی جدیدی که در فریزر می گذارید تاریخ بزنید. فهرستی از مواد موجود در فریزر تهیه کنید تا راحت تر بتوانید آنها را پیدا کنید.
● تمیز کردن یخچال
میوه ها و سبزیجات فاسد شده را دور بریزید. تمام طبقات یخچال را در آورید، دیوارها و طبقه ها را تمیز کنید. مواد شبیه به هم را در یک طبقه جای دهید. داروها و مواد تاریخ مصرف گذشته را دور بریزید.
● تمیز کردن دستمال آشپزخانه
برای تمیز کردن دستمالها یا اسفنجهای جرم گرفته ی آشپزخانه، ابتدا آنها را مدتی در محلول آب و نمک خیس کنید، تا سریع تر تمیز شوند.
● رفع بوی تخته ی نان
وقتی گوشت ماهی و یا سبزیجات بودار را روی تخته ی نان بری خورد می کنید بوی آنها را به خود جذب می کند برای از بین بردن بوی پیاز , سیر و یا ماهی یک لیمو ترش را از وسط نصف کرده روی سطح تخته بمالید و یا آنکه خمیری از جوش شیرین و آب درست کرده و روی تخته گذاشته سپس آب بکشید .
● رفع بوی نامطبوع سنگ کنار ظرف شوئی
با مقداری پوست لیمو ترش یا پرتقال می توان در رفع بوی بد موفق بود .
● رفع بوی ظروف پلاستیکی
برای از بین بردن بوی بد ظروف دردار و جعبه های پلاستیکی روزنامه ی مچاله شده را در داخل ظرف قرار داده و در را محکم ببندید و بگذارید تمام شب را به همان حال بماند.
● تمیز کردن رنده
برای تمیز کردن رنده، مقداری نان خشک روی آن بمالید و سپس به راحتی آنرا بشویید.
● تمیز کردن تخته آشپزخانه
جهت پاکسازی تخته ی آشپزخانه که معمولاً در اثر خرد کردن سبزی های مختلف رنگ می گیرد، کافی است تخته های چوبی را با مقدار ی سرکه شست و شو دهید.
● ظروف و بوی نامطبوع غذا
جهت از بین بردن بوی نامطبوع غذا از روی ظروف کافی است ظرف را در آب محتوی کمی سرکه، مدتی خیس کنید و سپس بشویید.
● بوی پیاز
جهت از بین بردن بوی پیاز، می توانید دستان خود را قبل و بعد از پوست کندن پیاز، به کمی سرکه آغشته کنید.
● تمیز کردن غذا از قابلمه
برای تمیز کردن غذا از قابلمه، آن پر از سرکه کرده و بعد از نیم ساعت، قابلمه را با آب و مایع ظرفشویی به راحتی بشویید.
● ضدعفونی کردن ظرفشویی آشپزخانه
برای ضدعفونی کردن سینک (ظرفشویی) آشپزخانه، از محلول های شیمیایی استفاده نکنید، به جای آنها از محلول نمک استفاده کنید تا علاوه بر رعایت نکات بهداشتی از آسیبهای ناشی از مواد شیمیایی روی بدن خودتان در امان باشید.
● تمیز کردن چربی روی اجاق گاز و دیوارهای آشپزخانه
برای این منظور پارچه ای را در سرکه خیس کرده ، روی آن بمالید . بهتر و آسان تر تمیز می شود .
● پاک کردن وسایل سفید آشپزخانه
برای تمیز کردن وسایل سفید آشپزخانه روی آنها را ابتدا با پارچه ای خیس، نم دار کنید. بعد پودر زمین شوی را روی آن بریزید و چند دقیقه صبر کنید و اسکاچ بکشید. اگر باز هم پاک نشد روی آن را مایع سفید کننده بریزید .
● نحوه ی دم کردن چای:
چای رو میشه با چند مدل چای ترکیب کرد که از لحاظ طعم - عطر و رنگ چای ایده آل بشه.- چای ترجیحا الک شده باشه بهتره.- چای خشک رو که تو قوری میریزیم کمی آب جوش بهش اظافه میکنیم و بعد اون آب رو خالی میکنیم تا غبار و گرد چای جدا بشه.- میشه کمی آب ریخت و چای رو گذاشت دم بکشه که این عمل باعث می شه چای زودتر دم بکشه.- بر روی قوری چای میشه یک دستمال تمیز انداخت تا چای بهتر و سریعتر دم بکشه (که بعد از دم کشیدن باید اونو برداشت ).
میشه به چای جهت عطر دارشدنش هل - گل سرخ - برگ عطر چای که از خانواده ی گیاه شمعدانی هست اظافه نمود. برای نگهداری چای برای مدت طولانی, بعد از دم کشیدن میشه چای رو از صافی رد کرد و تفاله ی چای رو جدا کرد و چای صاف شده رو برای مدت طولانی با همون کیفیت اولیه نگه داشت.- در صورتی که چای به مرحله ی جوشیدن رسید برای جلوگیری از طعم زمخت چای میشه بهش یک یا دو حبه قند اضافه کرد. زمانی که می خواهیدچای رو در استکان برزید میتوانید در داخل استکان آب جوش بریزید و بگردانید تا باعث پایین آمدن دمای چای نشود. ۱ـ برای بررسی اینکه آیا روغن مانده در ماهیتابه هنوز قابل استفاده است یا نه، یک تکه نان سفید داخل روغن بیندازید، اگر نان، ذرات تیره رنگی را در اطراف خود ایجاد کند مشخص می شود روغن قابل مصرف مجدد نیست، و در غیر اینصورت هنوز قابل استفاده است.
● چند نکته مفید در مورد روغن
هنگام استفاده ی مجدد از روغن قابل استفاده، برای رفع بوی غذای قبلی در روغن، میتوانید ۱۰ تا ۱۲ شاخه جعفری درون روغن سرخ کنید یا آنکه چند تکه سیب زمینی خام را به مدت ۱۵ دقیقه درون روغن ماهیتابه بیندازید تا بو را به خود جذب کند.
● نگهداری دانه‌های ذرت
دانه های ذرت را باید همیشه در فریزر نگاهداری کنید، به این ترتیب، نه تنها تازه می ماند، بلکه انجماد، از چروکیده شدن آن جلوگیری خواهد کرد.
● چسبیدن کیک به دیس
پاشیدن شکر بر روی دیس رطوبت اضافی را به خود جذب می کند و مانع چسبیدن کیک به دیس می شود.
نکته:
اگر می خواهید گوشت سفت را نرم کنید، روی همه ی قسمتهای آن مخلوطی از سرکه و روغن زیتون بمالید و بگذارید مدت دو ساعت بماند، سپس بپزید. برای جلوگیری از خشک شدن پنیر، دستمالی را که با سرکه مرطوب ساخته اید روی آن بپیچید. نگهداری موز برای مدت طولانی امکان پذیر نیست و این میوه در مدت زمان کوتاهی از بین می رود . برای اینکه مدت زمان بیشتری بتوانید این میوه را نگهداری کنید باید آن را درون کاغذ آلومینیومی بپیچید و در یخچال بگذارید . به این ترتیب آن را برای زمان بیشتری حفظ خواهید کرد. برای شستشوی میوه و سبزی به هر لیتر آب یک قاشق جوش شیرین اضافه کنید. این عمل باعث ضد عفونی کردن و از بین بردن ناخالصیها می شود. بعد از اینکه حدود ۱۰ دقیقه سبزی و یا میوه را در این محلول قرار دادید آن را با آب سرد بشویید. برای اینکه جعفری در غذایتان سبز باقی بماند، کافی است به محض آنکه مایع شروع به جوشیدن کرد، جعفری را به آن بیفزایید. برای رسیدن موز، کیوی، گوجه فرنگی یا سیب کال از قرار دادن میوه ها در مقابل تابش مستقیم آفتاب خودداری کنید، چون باعث نرم شدن و حتی له شدگی آنها خواهد شد. میوه را درون یک حوله یا پارچه ی تمیز و مرطوب بپیچید. سپس درون یک پاکت کاغذی یا مقوایی قرار دهید. بزودی میوه ی شما بدون آنکه له یا سیاه رنگ شود، درون پاکت کاغذی می رسد. لیمو ترش را در توری کوچکی قرار دهید و در محیط خشک آویزان کنید. نیم ساعت قبل از مصرف، آن را درون یک ظرف پر از آب سرد بیندازید، تا مجددا" طراوت و تازگی خود را به دست آورد. با این کار، لیمو ترش برای مدت بیشتری سالم می ماند. برای نگهداری کیوی، آنها را در پاکت کاغذی بپیچید و در یخچال بگذارید. اگر کیویهایی که تهیه کرده اید تقریبا" کال و یا سفت هستند، آنها را در دمای معمولی آشپزخانه یا اتاق بگذارید تا به مرور برسند . این میوه، خود یک غذای رژیمی است و در عین حال مقدار قابل توجهی ویتامین C و مواد معدنی، بخصوص پتاسیم دارد . اگر نیاز داشتید تخم مرغ را برای مدت طولانی نگهداری کنید،‌ دقت کنید که هرگز تخم مرغ سالم را در فریزر قرار ندهید، زیرا سرما حجم آنرا زیاد کرده و می شکند. زرده و سفیده را از پوست تخم مرغ خارج کرده ، قدری نمک به آن بیافزایید و خوب بهم بزنید و در فریزر یا طبقه ی بالای یخچال نگهداری کنید. سفیده تخم مرغ( البته بدون زرده) به حالت منجمد برای مدت یکسال قابل نگهداری است. خشک کردن پوست تخم مرغ، اهمیت زیادی در نگهداری آن دارد زیرا رطوبت زیاد، موجب فساد این ماده غذایی می‌شود. هرگز تخم مرغ را درکنار سبزیها و میوه ها قرار ندهید زیرا رطوبت موجود در سبزیها موجب فساد تخم مرغ می‌شود قبل از این که شروع به شستن بشقاب ها کنید، آنها را درون ظرف بزرگتری که پر از آب کرده اید ، قرار دهید . سپس چند قاشق سرکه به آب اضافه کنید و چند دقیقه صبر کنید تا سرکه تمام چربی ها را به خود بگیرد، سپس بشقاب ها را بشویید. ابتدا تفاله های چای را از فلاسک خالی کنید، سپس مقداری آب گرم در فلاسک ریخته، کمی مایع ظرفشویی به آن اضافه نموده و یک اسکاچ نرم داخل فلاسک بیندازید، در آن را ببندید و خوب تکان دهید، تا تمیز شود و بعد با آب گرم کاملا شستشو دهید. اگر قوری شما جرم گرفته است ، قوری را پر از آب کنید و ، مقداری آبلیمو در آن بریزید و روی اجاق بگذارید تا بجوشد . قوری شما کاملاً تمیز می شود.


همچنین مشاهده کنید