سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا


پرطرفدارترین رنگ­های خودرو


پرطرفدارترین رنگ­های خودرو
● رنگ نقره­ای همچنان یکه تاز
تقریبا ۲۰ درصد از کل خودروهای تولیدی در سال ۲۰۰۶ نقره­ای رنگ هستند و هفت سال متوالی است که این وضعیت تکرار می­شود.
چرا رنگ نقره­ای این­قدر طرفدار دارد؟ به اعتقاد کارشناسان رنگ، نقره­ای روی خودرو شگفت انگیز است و وقتی نور به آن برخورد می­کند و منعکس می­شود، شکل معماری خودرو را به طرز زیبایی به نمایش می­گذارد. این رنگ مزایای دیگری نیز دارد: کثیفی را پنهان می­کند، محبوبیت دائمی دارد و فروش مجدد آن راحت­تر از سایر رنگ­هاست. هم اکنون بسیاری از مؤسسات پلیسی کشور انگلستان از رنگ سفید به نقره­ای روی آورده­اند زیرا هنگام از رده خارج کردن خودروهایشان از ناوگان و مزایده آنها، خودروهای نقره­ای رنگ تقریبا ۱۰ درصد گرانتر از سفید به فروش می­رسند و پول بیشتری عاید این مؤسسات می­کنند.
جالب است بدانید رنگ نقره­ای در دهه ۱۹۹۰ در نتیجه رشد روز افزون تکنولوژی، توجه به عصر هزاره جدید (قرن ۲۰۰۰)، وضعیت بازار رنگ و تدبیر مدیریت تکنولوژی شرکت دوپونت (DuPont) پدید آمد. مرحله نهایی فلزکاری (یعنی مرحله پیش از پاشیدن رنگ) روی خودروها، گوشی موبایل و وسایل فلزی (استیل) آشپزخانه خود به­عنوان رنگ جدیدی مطرح شد که به مدت طولانی به­صورت یک رنگ مطمئن و رده بالا جای خود را بین رنگ­های تجاری حفظ کرده است.
اما حالا شواهدی وجود دارد که محبوبیت رنگ نقره­ای به نهایت و پیک (Peak) خودش رسیده است و احتمالا به مرور این محبوبیت کمتر خواهد شد. به گفته کارشناسان، نقره­ای رنگی سرد و بی روح است و مردم درصدد یافتن رنگ­های گرمتر و محیطی جالبتر هستند. البته این رنگ به این زودی­ها منسوخ نخواهد شد ولی احتمالا محبوبیت آن افت خواهد کرد.
● آیا رنگ­های خنثی وضعیت خود را حفظ می­کنند؟
رنگ­های سفید، نوک­مدادی و مشکی به ترتیب مکان­های دوم تا چهارم را در فهرست رنگ­های پرطرفدار به خود اختصاص داده­اند. البته هر چند رنگ­های فوق محبوبیت دارند اما لزوما دلخواه خریداران نیستند زیرا در ایالات متحده بیشتر خودروها به­صورت عمده توسط نمایندگی­های فروش خریداری می­شوند و آنها نیز به­واسطه اطمینان به فروش رنگ­های نوک­مدادی ، نقره­ای و مشکی معمولا آنها را به کارخانه سفارش می­دهند.
این رنگ­های خنثی همچنین برای خودروهای کرایه­ای بدون راننده (Rent Car) نیز مورد توجه هستند. اگر دقت کنید می­بینید که عمده خودروهایی که برای ناوگان خودروهای کرایه­ای خریداری می­شوند، نقره­ای یا به رنگ­های خنثی هستند. جالب این که تمایل به این رنگ­های خنثی به­خصوص در بازار جوانان کاملا مشهود است. شرکت صاحب مارک تجاری سیون (Scion) که بازار خلق خریداران ناشناس (X buyers) را به­طور جــــدی نشانه گرفته است ، به­طور قابل ملاحظه­ای رنگ­های تیره­ را ارائه می­دهد. به اعتقاد کارشناسان این شرکت، جوانان رنگ­های ساده و روشن را نمی­پسندند زیرا به زعم آنها رنگ روشن معمولا ارزان به­نظر می­رسد و بهتر است دور ریخته شود. اگر محصولی با رنگ روشن به جوانان بدهید، فکر می­کنند به آنها تحمیل شده است و بالطبع نمی­پسندند.
درمجموع، عمومیت انتخاب رنگ خنثی نشان­دهنده یک بازار بی­ثبات است؛ جایی که خریداران دست به عصا حرکت می­کنند و محافظه­کارانه انتخاب می­کنند. اما خبر امیدبخش این که رنگ خوب می­تواند برگشت سرمایه را تضمین کند.
● بازار رنگ­های شادتر
هنری فورد جمله معروفی دارد که می­گوید: " مشتریان ما می­توانند هر رنگ خودرویی که می­خواهند بخرند مشروط به این که آن رنگ مشکی باشد."
اما مشتریان امروزی حق انتخاب بسیاری دارند و از مزیت انتخاب رنگ روشن­تر یا تیره­تر برای خودرویشان بهره­مندند. شیوه­های زندگی مردم امروز دارد به نهایت خود نزدیک می­شود و به همین ترتیب آنها تمایل دارند در مورد رنگ نیز اعمال نظر بیشتری کنند.
خودروهایی به رنگ­های متوسط و میانه مانند رنگ­های سبز که در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ دیده می­شدند امروزه به­دلیل ظهور رنگ­های اشباع­شده، منسوخ شده­اند. رنگ­های امروز یا خیلی روشن هستند یا خیلی تیره و اگر توجه کنید می­بینید که رنگ­هایی مثل زرشکی و نارنجی راه خود را به دنیای خودروها باز کرده­اند. هرچند آنها هنوز در فهرست ۱۰ رنگ برتر جای نگرفته­اند اما خوب است بدانید شرکت خودروسازی جنرال­موتورز رنگ نارنجی را برای ۵۰ درصد از بعضی از خودروهای تولیدی خود به­صورت یک گزینه (Option) ارائه می­دهد؛ رنگی که تصور می­شد برای مدت کوتاهی مورد توجه قرارگیرد اما با گذشت پنج سال هنوز هم گرایش به آنها ادامه دارد.
کارشناسان معتقدند که رنگ برمی­گردد. مثلا هنوز رنگ آبی زیاد استفاده می­شود(رتبه پنجم) اما جای رنگ سرمه­ای (Navy) را رنگ بنفش (Cobalt) گرفته است. رنگ سبز که رتبه هشتم را در فهرست دارد، احتمالا رنگ سبز روشن مایل به زرد (Kelly Green) است.
تغییر سلیقه در انتخاب رنگ به­خصوص در خودروهای اسپرت و پیکاپ قابل توجه است اما رنگ زرد سرویس مدرسه­ای (رتبه ۱۰) ، نارنجی روشن و قرمز (رتبه ۶) نشان­دهنده تغییرات چشمگیری در رتبه­بندی هستند. حتی نقره­ای­های بی­روح در حال تبدیل شدن به رنگ­های شادتر هستند مثلا با ترکیب کردن رنگ سبز و نقره­ای رنگ جدید گرمتری به­دست می­آید.
● نگاه به آینده
اگرچه احتمالا انتخاب رنگ­های محافظه­کارانه همچنان سال­های متمادی بر بازار رنگ خودرو حاکم خواهد بود اما تمایل به رنگ­های غیرمتعارف نیز از رشد قابل ملاحظه­ای برخوردار است. به­تازگی مردم دلشان می­خواهد خودشان را خیلی خاص و متشخص نشان دهند، و یکی از راحت­ترین راه­ها برای این منظور تغییر رنگ خودرویشان است.
● بررسی رنگ­های عامه­پسند
اعداد زیر که توسط شرکت دوپونت ارائه شده، نشان­دهنده درصد رنگ خودروهایی است که در امریکای شمالی در سال ۲۰۰۶ تولید شده­اند:
۱) نقره­ای / ۱۹ درصد
۲) سفید / ۱۶ درصد
۳) نوک مدادی / ۱۳ درصد
۴) مشکی / ۱۳ درصد
۵) آبی ۱۱ درصد
۶) قرمز / ۱۱ درصد
۷) قهوه­ای روشن / ۱۱ درصد
۸) سبز / ۴ درصد
۹) سفید مرواریدی(یخچالی)/ ۳ درصد
۱۰) زرد/­طلایی / ۳ درصد
به یمن ظهور تکنولوژی­ها و تکنیک­های فرایندی جدید، مشتریان هم­اکنون می­توانند رنگ­های متنوعی را انتخاب کنند که در سال­های قبل امکان­پذیر نبود. به­تازگی تمایل به رنگی که بسته به نور محیط و زاویه دید رنگ­های مختلفی را نشان دهد زیاد شده است. این رنگ معلوم نیست نوک مدادی است یا سبز یا آبی. خودروهایی که به­نظر می­رسد از هر رنگی مقداری در خود دارند توسط یک تکنولوژی پیشرفته پرداخت نهایی که با افزودن دانه­های ریز فلزی (معمولا آلومینیم) به رنگ حاصل می­شود و جلوه ویژه­ای به آن می­دهد، تولید می­شوند.
به اعتقاد کارشناسان، تمایل به رنگ دیگری در آینده نزدیک تأثیر بسزایی در بازار رنگ خودرو خواهد داشت: " رنگ­هایی که بر پایه آب تهیه می­شوند". این موضوع ممکن است در رنگ خودرو هیچ تفاوتی ایجاد نکند اما آلوده­کننده­های زیست­محیطی­ کمتری دارد (مانندVOC ) که باعث بیداری وجدان مشتریان برای حفظ محیط­زیست می­شود.
اگر می­خواهید رنگی انتخاب کنید که توجیه اقتصادی داشته باشد و پو­لتان برگردد، رنگ شیک قهوه­ای سیر را امتحان کنید. اگرچه رسم بر این بوده که چیزهای بد و منفی مانند گل­و­لای و آلودگی به رنگ قهوه ای نسبت داده شود اما حالا رنگی است که یادآور قهوه گران­قیمت و تجملاتی است.
هم اکنون این رنگ روی بیوک مدل Enclave که یک خودروی لوکس است، بیشترین مقدار فروش را در بین رنگ­های دیگر به خود اختصاص داده است.
کارشناسان پیش بینی می­کنند که رنگ­های طلایی مانند مسی و برنزی در دو تا چهار سال آینده انقلاب اساسی در بازار رنگ خودرو ایجاد خواهند کرد.
هرچند ممکن است رنگ­های عامه­پسند برای همه توصیه شوند اما شما سعی کنید رنگی را بخرید که به آن علاقه دارید نه رنگی که دیگران می پسندند و به­صورت عمده به بازار ارائه می­شود. رنگی را که می­خواهید سفارش دهید! زیرا شما هر روز با آن سروکار خواهید داشت، پس بگذارید آن رنگ نشان دهد که شما چه کسی هستید.
منبع:
Bankrat.com - Friday September ۱۴ – Erin Peterson
ترجمه:
غلامرضا عاقلی – کارشناس اداره تست و کالیبراسیون – معاونت کیفیت
منبع : اندیشه گستر سایپا


همچنین مشاهده کنید