جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

جدال انگلیسی ایتالیایی


جدال انگلیسی ایتالیایی
با پایان یافتن مرحله گروهی قهرمانان اروپا این مسابقات وارد مرحله تازه ای شده است. بالاخص حال که قرعه کشی مرحله نهایی نیز انجام شده و حریفان تیم ها شناخته شده اند. از آنجا که در مرحله گروهی تیم های درجه دوم نیز حضور دارند گاها بازی های نه چندان زیبا نیز به چشم می خورد، اما در مرحله نهایی این بهترین تیم ها هستند که جواز حضور را پیدا می کنند و قطعا تیمی که بتواند از چنین مرحله دشواری عبور کند قابلیت های بالایی دارد. حال نکته مهم این است که رقبای سرسختی سد راه یکدیگر قرار گرفته اند که بدون شک یکی از آنها می بایست از گردونه رقابت ها حذف شود. به همین سبب است که بازی های مرحله حذفی از حساسیت های بالایی برخوردارند و البته استرس زیاد نیز به دوش بازیکنان و کادر فنی خواهد بود.
در این دوره سخت ترین و قدرتمندترین باشگاه ها به مصاف یکدیگر می روند و باید شاهد جدال هایی تماشایی باشیم. در این میان لیورپول قهرمان پنج دوره لیگ قهرمانان و فینالیست دوره قبل که کارش برای صعود به روز آخر کشیده شده بود براساس قرعه به مصاف تیم اینترمیلان ایتالیا می رود. به علاوه میلان از بهترین تیم های کالچو به حساب می آید و پس از روی کار آمدن روبرتو مانچینی و نشستن او بر نیمکت میلان تغییرات اساسی در شیوه بازی میلانی ها ایجاد شد. با این حال دو تیم شناخت نسبتا خوبی از هم دارند و لیورپول ۴ بازی از ۶ بازی خانگی خود را برابر رقبای ایتالیایی را با پیروزی پشت سر گذاشته است. اما میلان تنها ۳ بازی از ۹ بازی خود را در انگلیس برده است.
● بنیتس مطمئن از پیروزی
با وجود تمامی مشکلات و پیش بینی هایی که می شود مبنی بر این که لیورپول کار بسیار سختی در پیش دارد، سرمربی قرمزها چنین عقیده ای ندارد و با اعتماد به نفس بالایش سعی در ساکت نگه داشتن منتقدان دارد: اینتر تیم بسیار خوبی است و قطعا هر تیمی هم جای ما بود از رویارویی با این غول ایتالیایی واهمه داشت اما دو ماه فرصت باقی است و باید از آن استفاده لازم را برد. چرا که می توان در همین مدت کم هم کارهای بزرگی انجام داد. در ضمن پیش از قرعه کشی هم می دانستیم به حریف قدرتمندی می خوریم اما اینتر بهترین ایتالیا است و کار ما از آن چه فکر می کردیم نیز سخت تر است. من به خوبی با آنها آشنا هستم و زمانی که سرمربی والنسیا بودم به مصاف آنها رفتیم. از طرفی میلان بازیکنان سرشناس و با تجربه زیادی دارد، ولی اگر هدف پیروزی و صعود به مرحله بعد باشد مجبور هستید که ۳ امتیاز را از آن خود کنید و نمی شود با بهانه گیری از مسوولیت سنگینی که به دوش شما است شانه خالی کنید.
در آن سوی میدان هم مانچینی از این که به مصاف لیورپول می رود خوشحال است و قرعه کشی این دوره را به فال نیک می گیرد: قرعه مناسبی است و فکر می کنم عدالت رعایت شده است. در این مرحله دیگر تیم ضعیفی وجود ندارد و پیش بینی نتیجه نیز محال است و تجربه ثابت کرده است وقتی حریف را دست کم بگیرید به راحتی مغلوب می شوید. از این رو هنگامی که تیم مقابل قدرتمند باشد شما هم مجبور هستید به سطح بازی آن برسید یا به عبارتی شما را مجبور می کند که زیبا بازی کنید. اگر می خواهید سربلند از زمین بیرون بیاید چاره ای جز پیروزی ندارید چرا که هواداران از شما این را می خواهند.
● جدال دو مغز متفکر
کار انگلیسی ها و ایتالیایی ها به اینجا ختم نمی شود و این پایان ماجرا نیست. آث میلان هم به مصاف آرسنال می رود تا جدال این دو کشور به اوج خودش برسد. پائولو مالدینی می خواهد خداحافظی به یاد ماندنی را داشته باشد و آخرین حضورش در میدان اروپایی را با افتخاری دیگر به پایان برساند. اما آرسن ونگر به این راحتی ها میدان را خالی نمی کند. البته تا به امروز آرسنال هیچ بازی را در ورزشگاه جدیدشان به تیم های ایتالیایی واگذار نکرده است ولی از ۱۰ بازی که با آنها انجام داده ۲ باخت خانگی را تجربه کرده ، با این حال این مربی فرانسوی همچنان به آینده تیمش خوش بین است: قرعه کشی جالبی بود. به عقیده من اگر شاگردانم در اوج باشند و بازی های همیشگی خود را نشان دهند قطعا موفق خواهیم بود و داشتن حریف قدرتمند به ما کمک خواهد کرد و این امری است که اگر خودمان بخواهیم قطعا امکانپذیر است چرا که بازیکنان جوانی داریم که هر روز بهتر از روز قبل ظاهر می شوند. اگر نظر من را بخواهید شانس آرسنال را زیاد می دانم و با توجه به بدشانسی هایی که در دو فصل قبل دچار آن شدیم نمی خواهیم سومین بدشانسی را هم تجربه کنیم. اگر تیمی بخواهد قهرمان این مسابقات شود باید تیم های بزرگی مانند آث میلان را شکست دهد.
کارلو آنچلوتی سرمربی آث میلان با اشاره به وضعیت آرسنال و نحوه بازی آنها می گوید: آرسنال از قوی ترین تیم های این دوره است که بعید می دانم کسی دوست داشته باشد با آنها مصاف دهد. از آنچه که نشان می دهند و نتیجه می گیرند خیلی بهتر هستند اما چون تیمی جوان دارند و هنوز تجربه کافی را ندارند نمی توانند نتیجه دلخواه را بگیرند. از طرفی آنها لیگ برتر انگلیس را با جدیت آغاز کرده اند و هنوز هم افت قابل لمسی از آنها ندیدیم. برگ برنده آنها بازیکنان استثنایی آرسنال است که بعضا در اروپا منحصر به فردند.
در دیگر دیدارها رئال مادرید پذیرای آث رم است و جدال مردان شوستر که قهرمانی نیم فصل لالیگا را هم تصاحب کردند دیدنی خواهد بود، به ویژه اگر یاران کلیدی کهکشانی ها از جمله ون نیستلروی، روبینیو و رائول هم در زمین باشند، کسی حاضر نمی شود دیدن این بازی را از دست دهد.
منچستر یونایتد هم لیون فرانسه را در پیش دارد و همواره تضادهای فوتبال فرانسه و انگلستان زیبایی های خاص خودش را داشته است.
به هر حال اگر پیگیر قهرمانان اروپا هستید باید تا ۱۹ فوریه سال آینده میلادی منتظر بمانید.
شیوا نوروزی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید