جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


کشور هزار جزیره


کشور هزار جزیره
فیلیپین به صورت یک مجمع الجزایر در جنوب شرقی آسیاست که از هفت هزار جزیره تشکیل شده، البته تنها در یازده جزیره آن مردم ساکن هستند. بسیاری از نقاط این کشور کوهستانی، زلزله‌خیز و آتشفشانی است! این کشور بیست کوه آتشفشانی فعال دارد. همچنین اغلب سواحل این کشور طوفان‌خیز است.
مساحت این مجمع الجزایر حدود سیصد هزار کیلومترمربع است.مانیل پایتخت این کشور است. شهر مانیل در کانون یک ناحیه کلان شهری با جمعیتی بیش از ده میلیون قرار گرفته است.مانیل در دهانه رودخانه «پاسیگ» قرار گرفته که در شرق آن «خلیج مانیل» و در غرب آن ناحیه «لوزون» است. این شهر در ۹۵۰ کیلومتری جنوب شرقی هنگ‌کنگ و ۲۴۰۰ کیلومتری شمال شرقی سنگاپور واقع شده است. رودخانه پاسیگ از میان شهر عبور می‌کند و تقریبا همه شهر به این رودخانه دسترسی دارند.
● مردمان مانیل
طبق آمار و ارقام و مطالعات اقتصادی، فیلیپین و شهر مانیل یکی از ارزان‌ترین کشورها و شهرهای جهان است. با این حال مردمان فقیری در این کشور به چشم می‌خورند. مردم در این کشور و پایتخت آن به زبان انگلیسی و تاگولوگ سخن می‌گویند. البته بیش از هزار لهجه در میان مردم این کشور وجود دارد! دین مسیحیت و اسلام جزو اکثریت ادیان است. تعداد زیادی مسلمان در فیلیپین زندگی می‌کند و هر ساله در اعیادی چون عید فطر و عید قربان مراسم باشکوهی برگزار می‌کنند.
همچنین مسیحیان نیز به مناسبت عید کریسمس طولانی‌ترین جشن‌ها را برگزار می‌کنند. یکی از نکات بارز مردم این کشور، مهربانی و خونگرمی آنان است و مثل خیلی از مردمان جنوب شرق آسیا دوستدار فرهنگ هستند، گرچه آمار بی‌سوادان در این کشور بالاست، اما شدیدا به سنت‌های خود پایبند هستند.آنان با خارجی‌ها و جهانگردان رفتاری مهمان‌نوازانه دارند و صمیمیت و خونگرمی خود را در اولین برخورد نشان می‌دهند. مردمی که عقاید کاتولیک دارند به دین خود بسیار پایبند هستند از سوی دیگر مسلمانان فیلیپین نیز همه احکام و مراسم مذهبی خود را به طور شایان توجهی برگزار می‌کنند و هر ساله عده زیادی از مسلمانان فیلیپینی به حج تمتع و عمره می‌روند.
شاید برایتان جالب باشد که مردمان این کشور بسیار ساده هستند، یک جامعه‌شناس فیلیپینی می‌گوید: «به این خاطر که فرد دروغگو در بین مردم جایگاهی ندارد، اگر کسی در این کشور دروغ حتی جزیی بگوید، یعنی بزرگ‌ترین گناهان را انجام داده است».در مانیل بالاترین میزان تولد در آسیا مشاهده می‌شود. برخی از پیش‌بینی‌ها نیز حاکی از آن است که طی سه دهه آینده به احتمال زیاد جمعیت این کشور دو برابر خواهد شد.مردم این منطقه علاقه زیادی به غذاهای گیاهی و جانوران دریایی دارند، ماهی و انواع میگوهای ریز و درشت، پیازچه، جعفری، ترب و برنج جزو اصلی‌ترین مواد غذایی آنان محسوب می‌شود.مردم فیلیپین به تحصیل فرزندان خود اهمیت زیادی می‌دهند. دوره آموزش ابتدایی شش سال و دوره متوسطه چهار سال ودوره آموزش عالی تا نه سال است، ضمن این‌که دوره ابتدایی رایگان و اجباری است. در مانیل سه دانشگاه عمومی و تخصصی پزشکی وجود دارد که اکثر دانشجویان خارجی از کشورهایی چون سنگاپور، جزایر فیجی، ویتنام، میانمار و کامبوج هستند.
● اقتصاد مانیل
اقتصاد شهر مانیل و حومه بر پایه کشاورزی و توسعه بانک‌های بین‌المللی است و از محصولات عمده آن برنج است. صادرات عمده این کشور منسوجات، میوه، کالاهای الکترونیکی، نیشکر، نارگیل و معادن معدنی همچون مس، طلا، نیکل و کرومیت است. گفتنی است که ذخایر معدنی مثل طلای این کشور در رتبه دوم جهان قرار دارد و به طور کلی وضعیت اقتصادی نسبتا مطلوبی دارد و جزو مناطق اقتصادی شرق آسیاست اما اقتصاد این کشور به شدت وابسته به ارز خارجی است لذا این کشور اکنون با بدهی‌های کلان ملی مواجه است از این رو میلیون‌ها نفر از شهروندان فیلیپینی در فقر زندگی می‌کنند.
واحد پول این کشور پزو است، ضمن این‌که باید اشاره کرد، شرکت‌های بزرگ الکترونیکی ژاپن و هلند در این کشور شعبه دارند و مونتاژ در آنجا صورت می‌گیرد.
● مکان‌های دیدنی
جزیره لوزون در شمال مانیل یک منطقه کوهستانی است و یک اقامتگاه به نام «باگیو» دارد که مناظر طبیعی دل‌انگیزی در آن به چشم می‌خورد و گردشگران خارجی هر ساله برای تماشای این مناظر دیدنی به مانیل سفر می‌کنند.پارک «ریزال» یکی از جاذبه‌های گردشگری در مانیل است که در آن باغ وحشی مملو از حیوانات جالب و کمیاب یافت می‌شود. کلیساها و مساجد این شهر نیز اگرچه قدمت تاریخی ندارند اما دارای معماری و سبک خاصی هستند که سبب جذب توریست شده است. در حومه مانیل درشکه‌هایی تزیینی و سنتی با اسب‌های زیبا و تزیین شده، گردشگران را به گردش می‌برد. فیلیپین به دلیل دارا بودن کوه‌های آتشفشانی و سواحل توفان‌خیز یکی از پر مخاطره‌ترین مکان‌های جهان محسوب می‌شود. با این حال همین مناطق توریست‌ها را به سوی خود جلب کرده است. به فیلیپین کشور هزار جزیره نیز می‌گویند.
منبع : مجله خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید