پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

پیشنهاد کنترل کلید واژه در محتوای SMS


پیشنهاد کنترل کلید واژه در محتوای SMS
پیام کوتاه و سرویس ارسال صوت و تصویر از طریق تلفن همراه از قابلیت‌های این ابزار ارتباطی است که به گفته‌ی مسوول دفتر اینترنت دادسرای عمومی و انقلاب تهران، پرونده‌هایی در رابطه با جرایم صورت گرفته از طریق پیام کوتاه در دستگاه قضایی مطرح شده است.
به عقیده‌ی‌ او با اعمال فیلترینگ اینترنت ارسال پیامک‌های غیراخلاقی و توهین به مقدسات در حال افزایش است؛ با توجه به این‌که آمار دقیقی از میزان این پیامک‌ها در دست نیست اما هر فرد می‌تواند تعداد SMS‌های دریافتی مفید، خنثی و هرزه خود را بررسی کند؛ با توجه به این‌ مساله این سوال وجود دارد که آیا محتوای پیام کوتاه هم نیازمند کنترل است؟
به گفته‌ی مسوول دفتر اینترنت دادسرای عمومی و انقلاب تهران، کنترل پیام کوتاه در کشور لازم است و اکنون مباحث کنترلی در مورد پیامک احساس می‌شود و وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات باید آماری در این مورد تهیه کند و در صورت نیاز جهت مجوزهای لازم از سوی قوه‌ی قضائیه و دادستان محترم تهران به عنوان مدعی‌العموم مشکلی وجود ندارد و در این مورد همکاری‌ لازم را داشته و دارند.
او درباره‌ی زمینه‌ی پیگیری و کنترل پیام کوتاه ارسالی معتقد است: امواج ارسالی از سوی تلفن همراه در شبکه‌ی ارتباطات سیار قابل پیگیری است ولی لازم است بخش‌های فنی و پلیس کنترل لازم را داشته باشند.
مسوول دفتر اینترنت دادسرای عمومی و انقلاب تهران همچنین معتقد است که کنترل پیامک بدون ورود به محتوا شنود مکالمات محسوب نمی‌شود، زیرا ورود به محتوای SMS مورد نظر نیست و می‌توان به راحتی در کنترل پیامک به دلیل این‌که سرویس دهنده ذخیره و ارسال متن پیام کوتاه متمرکز است، مشکل چندانی وجود ندارد؛ اما بحث حریم خصوصی مطرح می‌شود، اما می‌توان با اقداماتی از جمله بررسی آماری وضعیت پیام کوتاه و کنترل کلید واژه پیامک را که نیاز به ورود به محتوا نیست، به کاربر اخطار داد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که در برخی کشورهای آسیایی ارسال SMS‌ غیرمجاز جرایمی بیش از ۲۰۰ دلار در پی دارد؛ ولی در این میان وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و شرکت ارتباطات سیار نقش کلیدی بر عهده دارند.
اما رییس هیات مدیره‌ی شرکت مخابرات ایران درباره‌ی این که مسوول دفتر اینترنت دادسرای عمومی انقلاب تهران عنوان کرده که کنترل پیام کوتاه لازم است و مباحث کنترلی در مورد پیامک احساس می‌شود و وزارت ارتباطات باید آماری در این مورد تهیه کند به خبر نگار ایسنا گفت: تاکنون در مورد کنترل محتوای پیام کوتاه فرآیند و موضوعی نداشته‌ایم و کاری در این رابطه انجام نداده‌ و برنامه‌ای در این مورد نداریم و نخواهیم داشت.
وی همچنین درباره‌ی این که مخابرات نمی‌تواند کنترلی نسبت به بلوتوث تلفن همراه داشته باشد، گفت: کنترل بلوتوث در حیطه‌ی مخابرات نیست و کنترلی نسبت به آن نداریم.
این اظهارات در حالی است که به عقیده‌ی مسوول دفتر اینترنت دادسرای عمومی انقلاب تهران، دستگاه‌ها در برخورد با جرایم تلفن همراه آنچنان که باید با هم هماهنگ نیستند؛ به لحاظ حقوقی مشکلی در این زمینه وجود ندارد، اما باید به صورت فرآیندی هماهنگی‌های لازم در میان دستگاه‌ها افزایش یابد.
اما وحید صدوقی - مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار - هم به خبرنگار ایسنا گفت: محتوای پیامک‌ها به هیچ وجه کنترل نشده و نخواهد شد.
به گفته‌ی او، بحث کنترل بر محتوای پیامک‌ها انجام نمی‌شود؛ البته با توجه به این که پیامک‌ها تفکیک بندی شده و پیام‌های فارسی شناسایی و برای آن‌ها نرخ جداگانه‌ای محاسبه شود، تعرفه‌ی فعلی آن‌ها کاهش خواهد یافت، ولی این موضوع دلیل بر کنترل محتوای SMSها نیست و این کار هیچ وقت انجام نخواهد شد.
این موارد در حالی است که ظاهرا جلساتی با وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، ناجا، و گمرگ در رابطه با مسائل کنترلی تخلفات حوزه تلفن همراه برگزار و مصوبات این جلسه به دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام شده است.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی ITanalyze


همچنین مشاهده کنید