جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


نگاهی به جایزه های کتاب و ادبیات سال ۲۰۰۷


نگاهی به جایزه های کتاب و ادبیات سال ۲۰۰۷
سال ۲۰۰۷ میلادی نیز همچون سالهای گذشته، شاهد برگزاری و اعطای جوایز کتاب و آثار ادبی متعددی در گوشه و کنار جهان بود، که برخی را نویسندگان سرشناس و کارکشته، و برخی دیگر را نویسندگان جویای نام به دست آوردند.
این گزارش مروری دارد به برگزاری این جوایز و برندگان آنها در سالی که به روزهای پایانی خود نزدیک می شود.
● جایزه نوبل ادبیات
جایزه نوبل ادبیات، معتبرترین جایزه ادبی جهان، برای مجموعه آثار یک نویسنده است که از سوی آکادمی نوبل در سوییس برای تقدیر از فعالیتهای ادبی یک نویسنده یا شاعر اعطا می شود. در سال ۲۰۰۷، این جایزه به «دوریس لسینگ» - نویسنده ۸۸ساله انگلیسی - تعلق گرفت، که در سال ۱۹۱۹ در کرمانشاه متولد شده است. اثری که موجب شهرت جهانی «لسینگ» شد، «دفترچه طلایی» بود که در سال ۱۹۶۲ به چاپ رسید.
● جایزه بوکر
جایزه بوکر هرساله به بهترین اثر داستانی اعطا می شود که توسط یک نویسنده انگلیسی زبان از کشورهای مشترک المنافع بریتانیا یا ایرلند نوشته شده باشد. امسال «آن انرایت» - نویسنده زن ایرلندی - برای کتاب «گردهمایی» موفق به دریافت این جایزه شد.
● جایزه شعر فوروارد
جوایز شعر «فوروارد» در سال ۱۹۹۱ راه اندازی شد و اکنون باارزش ترین جایزه شعر در انگلیس محسوب می شود، که در سه بخش بهترین مجموعه (۲۰هزار دلار)، بهترین مجموعه شعر اول (۱۰هزار دلار) و بهترین تک شعر (۲هزار دلار) برگزار می شود. امسال در بخش بهترین مجموعه، «شون اوبراین» برای «کتاب غرق شده»، در بخش بهترین مجموعه شعر اول، «دالجیت ناگرا» برای «ببین ما به دوور آمده ایم» و در بخش تک شعر نیز "آلیس اوسوالد" برای «Dunt» جوایز اول را کسب کردند.
● جایزه فرانتس کافکا
جایزه فرانتس کافکا یک جایزه ادبی بین المللی است که به یاد «فرانتس کافکا» در زادگاه او - جمهوری چک - برگزار می شود. امسال «ایو بونفوی» - نویسنده ۸۴ ساله فرانسوی - این جایزه را کسب کرد.
● جایزه نویسندگان مشترک المنافع
جایزه نویسندگان مشترک المنافع از جمله جوایز مهم ادبی منطقه ای در جهان است که از سوی سازمان کشورهای مشترک المنافع به بهترین اثر داستانی اعطا می شود. هدف از برگزاری این جایزه که در سال ۱۹۸۷ راه اندازی شده، تشویق به پیشرفت ژانر داستان در ۵۳ کشور عضو این سازمان است. امسال در بخش بهترین کتاب، «آقای پیپ» نوشته «لیود جونز» نیوزیلندی و در بخش بهترین کتاب اول، «عشق خرابکار» نوشته «دی.وای بچارد» کانادایی جوایز برتر را کسب کردند.
● جایزه ادگار آلن پو
جایزه ادگار آلن پو به افتخار این نویسنده محبوب داستانهای جنایی پس از مرگ او راه اندازی شد و از سوی انجمن نویسندگان ژانر وحشت آمریکا هرساله اعطا می شود. امسال "جیسون گودوین" برای کتاب «درخت جانیسری» نفر برتر شناخته شد.
● جوایز ملی کتاب آمریکا
جوایز ملی کتاب آمریکا از جمله مهم ترین جوایز ادبی در ایالات متحده است که از سال ۱۹۵۰ هرساله برگزار می شود و آثار برتر در بخشهای داستانی، شعر، غیرداستانی و ادبیات جوان انتخاب می شوند و جایزه ۱۰هزار دلاری دریافت می کنند. در سال ۲۰۰۷ در بخش داستانی، «دنیس جانسون» برای کتاب «درخت دود»، در بخش غیرداستانی «تیم وینر» برای کتاب «میراث خاکستر؛ تاریخچه سازمان سیا»، در بخش شعر، «روبرت هاس» برای مجموعه شعر «زمان و مواد» و در بخش ادبیات جوان، «شرمان آلکسی» برای کتاب «سرگذشت کاملاً واقعی یک هندی دورگه» برندگان جایزه شناخته شدند.
● جایزه اوهنری
جایزه «اوهنری» جایزه ای سالانه است که به بهترین داستانهای کوتاه اعطا می شود. این جایزه که پس از مرگ «اوهنری» - نویسنده معروف آمریکایی - راه اندازی شد، به بهترین داستانهای کوتاهی که در طی سال در مجله های آمریکایی و کانادایی به چاپ می رسند، تعلق می گیرد. امسال «ادی چاکیولات» با داستان «خلیج گالوستون» و «ویلیام تروور» با داستان «اتاق» جوایز برتر را کسب کردند.
● جایزه پن / فاکنر
این جایزه هرساله به بهترین اثر داستانی یک نویسنده آمریکایی اعطا و از سوی انجمن پن/فاکنر برگزار می شود، نویسنده برنده، ۱۵هزار دلار جایزه نقدی دریافت می کند. این جایزه برای اولین بار در سال ۱۹۸۱ اهدا و امسال «فیلیپ راث» برای کتاب «همه» به عنوان نفر برتر انتخاب شد.
● جایزه پولیتزر
«پولیتزر» معتبرترین جایزه ملی آمریکا در عرصه های روزنامه نگاری، ادبیات، موسیقی و... است، که از سوی دانشگاه کلمبیا برگزار می شود. این جایزه هرساله در ۲۱ بخش برگزار می شود و اولین دوره آن در سال ۱۹۱۷ اهدا شد. امسال در بخش غیرداستانی عمومی، «برجهای آشکار» نوشته «لاورنس رایت»، در بخش داستانی «جاده» نوشته «کورمک مک کارتی»، در بخش شرح حال «معروف ترین مرد آمریکا» نوشته «دبی اپلگیت» و در بخش شعر «ناتاشا ترث وی» با «نگهبان بومی» جوایز برتر را کسب کردند.
● جایزه اورنج
جایزه داستانی «اورنج» از معتبرترین جوایز ادبی انگلیس است که به بهترین رمان بلند انگلیسی زبان یک نویسنده زن از هر ملیتی اعطا می شود، مشروط بر آنکه به زبان انگلیسی و در انگلیس منتشر شده باشد. برنده جایزه ۶۰ هزار دلار دریافت می کند. امسال «نیمه یک خورشید زرد» نوشته «چیماماندا نگزی آدیچی» - نویسنده ۲۹ساله نیجریه ای این جایزه را به دست آورد.
● جایزه «ساموئل جانسون»
«ساموئل جانسون» از معتبرترین جوایز ادبی جهان در بخش غیرداستانی است که در سال ۱۹۹۹ راه اندازی شد. این جایزه که پس از درگذشت «ساموئل جانسون» راه اندازی شد، با جایزه نقدی ۶۰هزار دلاری برای فرد برنده همراه است. امسال «زندگی امپراتوری در شهر امرالد» نوشته «راجیو چاندراسکاران» اثر برتر نام گرفت. نویسنده در این کتاب، به چگونگی کنترل عراق توسط نیروهای ائتلاف از آوریل ۲۰۰۳ تا ژوئن ۲۰۰۴، نگاهی انتقادآمیز دارد.
● جایزه «گاورنرجنرال»
پس از راه اندازی در سال ۱۹۳۷، جایزه «گاورنرجنرال» به یکی از معتبرترین جوایز کانادا تبدیل شد، که در دو بخش انگلیسی و فرانسوی زبان و در هفت زمینه برگزار می شود. امسال در بخش داستانی، «Divisadero» نوشته «مایکل اونداجی»، در بخش شعر «همه تعجب ما بدون تلافی ماند» نوشته «دون دومانسکی»، و در بخش غیرداستانی «من خانه ای در سرزمین افتخار دارم» نوشته «کارولین اسماردز فراست» انتخابهای اول نام گرفتند.
● جایزه گنکور
به گزارش ایسنا، «گنکور» معتبرترین جایزه ادبی فرانسه است که هرساله به بهترین کتاب داستانی اعطا می شود. این جایزه برای اولین بار در سال ۱۹۰۳ برگزار شد و معمولا هر نویسنده فقط یک بار می تواند برنده آن شود. البته در این میان، «رومن گری» تنها استثناست که توانست دو بار در سالهای ۱۹۵۶ و ۱۹۵۷ آن را به دست آورد. امسال «گیلس لروی» برای «ترانه آلاباما» موفق شد این جایزه را دریافت کند.
● جایزه فمینا
«فمینا» دیگر جایزه ادبی فرانسه است که در سال ۱۹۰۴ راه اندازی شد. هیأت داوران این جایزه که همگی زن هستند، هرساله این جایزه را به بهترین اثری که نباید نوشته یک نویسنده زن باشد، اعطا می کنند. برنده این جایزه در اولین چهارشنبه ماه نوامبر هر سال معرفی می شود. امسال «اریک فوتورینو» انتخاب اول نام گرفت.
● جایزه جورج بوخنر
«جورج بوخنر» معتبرترین جایزه ادبی آلمان است که در سال ۱۹۲۳ به یاد «جورج بوخنر» راه اندازی شد. در سالهای ابتدایی، به هنرمندان، خوانندگان و شاعران اعطا می شد؛ اما از سال ۱۹۵۱ به جایزه ادبی محدود شد. این جایزه ویژه نویسندگان آلمانی زبان و با مبلغ ۴۰هزار دلار همراه است. امسال «مارتین موزباخ» - نویسنده معروف آلمانی - آن را کسب کرد.
● جایزه ایمپک دوبلین
جایزه ادبی بین المللی ایمپک دوبلین، بزرگ ترین و گران قیمت ترین جایزه کتاب ادبی جهان برای یک اثر داستانی انگلیسی زبان است. این جایزه برای تمام رمانها با هر زبان و هر ملیتی آزاد است، به شرط آنکه به زبان انگلیسی ترجمه شده باشند. جایزه ایمپک دوبلین با مبلغ ۱۰۰هزار یورویی همراه است. «پر پترسون» برای کتاب «اسبهای رمنده ما» که از زبان نروژی توسط «آن بورن» به انگلیسی ترجمه شده است، موفق شد این جایزه را کسب کند.
● جایزه میگوئل سروانتس
جایزه میگوئل سروانتس هرساله در اسپانیا برای تقدیر از یک عمر دستاورد ادبی یک نویسنده اسپانیولی زبان اعطا می شود. این جایزه از آنجا که به نویسندگانی از کشورهای متعدد می تواند تعلق گیرد، معادل جایزه بوکر است و از این لحاظ که فقط یک بار به نویسنده ای اعطا می شود، مشابه جایزه نوبل ادبیات است. جایزه سروانتس امسال به «خوآن گلمان» آرژانتینی تعلق گرفت.
● جایزه نئوستاتاین
جایزه ادبی نئوستاتاین که هر دو سال یک بار برگزار می شود، مانند جایزه نوبل ادبیات برای تقدیر از دستاوردهای ادبی یک نویسنده، و نه برای تک اثر او اعطا می شود و با جایزه نقدی ۵۰هزار دلاری همراه است. امسال «پاتریسیا گریس» از نیوزیلند این جایزه را کسب کرد.
● جایزه آسترید لیندگرن
جایزه یادبود آسترید لیندگرن، گران قیمت ترین جایزه ادبی جهان برای ادبیات کودک و نوجوان است که از سوی دولت سوئد در سال ۲۰۰۲ و به یاد نویسنده معروف سوئدی کتابهای کودکان - «آسترید لیندگرن» - راه اندازی شد. این جایزه هرسال برگزار می شود و ۷۰۰هزار دلار مبلغ آن است. امسال «بانکو دل لیبرو» از ونزوئلا این جایزه را دریافت کرد.
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید