پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تولوز یعنی یوهان الماندر


تولوز یعنی یوهان الماندر
تولوز در آخرین هفته های فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۶ در شرایطی که لانس با قبول یکی، ۲ نتیجه ضعیف به ناگهان تا رده پنجم نزول کرده بود جای این تیم را در رده سوم جدول گرفت و برای نخستین بار در تاریخ خود مجوز حضور در مسابقات مقدماتی لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد اما عدم یارگیری درست و جذب بازیکنان سطح بالا از یک سو و بی تجربگی در دیدارهای اروپایی از طرف دیگر باعث شد، رؤیا و جا ه طلبی تولوز خیلی زود با تحمل ۲ شکست در مسابقه رفت و برگشت با لیورپول تمام شود. پایین بودن سطح کیفی بازیکنان و به غیر از ۲ ۳، نفر از جمله و به طور خاص یوهان الماندر مهاجم ملی پوش سوئدی در عین حال در لیگ فرانسه نیز برای این تیم گران تمام شده به طوری که نیم فصل نخست را با قرار گرفتن در رده دوازدهم جدول با فاصله نه چندان دور از منطقه سقوط تمام کرده است.
● کارنامه نیم فصل اول
تولوز با قرار گرفتن روی سکوی سوم مسابقات فوتبال باشگاه های فرانسه در پایان فصل ۲۰۰۷- ،۲۰۰۶ نام خود را به عنوان یک پدیده بر سر زبان ها انداخت. در رهگذر چنین عملکردی تولوز توانست برای نخستین بار مجوز حضور در دیدارهای مقدماتی لیگ اروپا را هم به دست آورد اما با سپری شدن این واقعه و به عبارت بهتر به شگفتی شاگردان «الی باب» برای مهر تأیید زدن به ادامه کارنامه خود در لیگ اروپا با دشواری روبرو شدند که بدون تردید علت اصلی آن را باید در یارگیری فاقد جاه طلبی دست اندرکاران تیم در آغاز فصل ۲۰۰۸- ۲۰۰۷ هنگام گام نهادن به فوتبال اروپا جست وجو کرد و تولوز تنها به حضور «یوهان الماندر» مهاجم ملی پوش سوئدی و توانایی های بالقوه او بسنده کرد. هنگامی که الماندر مصدوم شد تولوز نیز پا پس نهاد، نزول کرد در نهایت صاحب ۳ شکست پی درپی و یک تساوی شد اما در عین حال «باب» و شاگردانش می توانند به چند نتیجه خوب در نیم فصل لوشامپیونه از جمله پیروزی آنها مقابل مارسی پس از ۴۴ سال، موفقیت در لیون (یک بر صفر) و یا دیدار حماسی در بازی با بوردو (۴ بر یک) اما از تیمی که در حال پیشرفت است، بدون تردید انتظار کارنامه ای به مراتب از این بهتر می رود.
● لحظه کلیدی: رویارویی با لیورپول
آیا فصل «۲۰۰۸- ۲۰۰۷» رویارویی با لیورپول را می توان فرصتی یگانه و تعیین کننده در شناخت کیفی برای لیورپول دانست؟ بدون تردید پس از شکست یک بر صفر در «ورزشگاه» محل برگزاری دیدارهای خانگی خود و سپس قبول نتیجه خرد کننده ۴ بر صفر در آنفیلد، تولوزی ها به سختی و حتی با حقارت دریافتند که چه فاصله ای آنها را از سطح بالای فوتبال جدا کرده است و ناگهان سرخوشی و غرور برآمده از نخستین حضور در لیگ قهرمانان اروپا برای همه آنها از دست اندرکاران و مربیان گرفته تا بازیکنان به تلخ کامی تبدیل شد و جاه طلبی و حادثه جویی تولوزی ها، بسیار کم دوام تر از آن چه تصور می کردند به پایان رسید، ضمن اینکه در لوشامپیونه نیز با عملکرد شاگردان «الی باب» مشخص شد که داشته های کیفی تولوز برای قرار گرفتن در رده های بالای جدول فوق العاده کمتر از آن چیزی است که باید باشد. در این راستا باید گفت، جدا از تک ستاره ای به نام یوهان الماندر جذب بازیکنانی مانند ژینیاک، ایلونگا و «۳ نفر» به عنوان یاران اصلی تقویتی که تولوز در فرصت نقل و انتقالات تابستان با آنها به توافق رسیده بود آیا در قد و قواره های یک باشگاه جاه طلب بوده اند؟
● رضایت مندی کامل از بازیکن: یوهان الماندر
آیا می توان تولوز و عملکردش در نیم فصل اول حتی اگر در قد و قواره و اندازه های یک باشگاه جاه طلب نباشد، اشاره کرد اما نامی از الماندر و از وابستگی تیم به این ملی پوش سوئدی در میان نباشد؟ او که در فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۶ با به ثمر رساندن ۱۱ گل و ارسال ۶ پاس مؤثر از ارکان اصلی پیشرفت تولوز و کسب مقام سوم در لوشامپیونه به حساب می آمد، در نیم فصل اول فصل جاری ۱۰ گل و یک پاس مؤثر را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. اگر بگوییم مهاجم سوئدی عصای دست تولوز است به اغراق نرفته ایم. فصل پیش درست در همین موقع در بازی مقابل «رن» او به عنوان همه کاره میدان تنها گل بازی را به سود تولوز در درون دروازه حریف جای داد تا از آن پس در نقش یک عنصر محوری، حضورش در تیم ملی گریزناپذیر باشد.
● رضایت مندی تولوز و به طور خاص
«الی باب» از الماندر تعارف و مبالغه نیست بلکه به گونه ای عملی در عملکرد تولوز حک شده است. در یک کلام از هنگام ورود او به تولوز (شهر هواپیماهای جنگی میراژ و ماهواره های آریان) صورتی پوش های این شهر تنها یک بار بازنده شده اند و اگر هرگاه او در ترکیب تولوز قرار داشته، دست کم با تساوی از زمین خارج شده است. با وجود اینکه مورد توجه بسیاری از تیم های بزرگ اروپایی قرار گرفته که حاضرند برای جذب او ۱۸ میلیون یورو بپردازند، مهاجم ملی پوش تولوز اشتیاق خود را برای ماندن در تولوز دست کم تا پایان فصل اعلام کرده است اما بدون تردید نگه داشتن الماندر تا پایان قراردادش یعنی ۲۰۱۰ کار بسیار دشواری است که باید دید «الی باب» از پس آن برخواهد آمد یا خیر...
● پدیده فصل: موسی سیسوکو
از هنگامی که سیسوکو در منطقه پاریس کشف شد همه چیز برای او به سرعت و خیلی خوب پیش می رود او که محصول مدرسه فوتبال تولوز است در ۱۷ سالگی به دنیای حرفه ای ها وارد شد: در مجموع سیسوکو بیش از ۷ ماه در دسته آماتور فوتبال باشگاهی فرانسه بازی نکرده بود که پیش از آغاز فصل جاری الی باب تصمیم گرفت به عنوان یک بازیکن خط میانی از او در تیم اصلی استفاده کند. موسی سیسوکو در دیدار با والنسین در دقیقه ۶۶ برای نخستین بار در لوشامپیونه بازی کرد و سپس در بازی مقابل لیون که به پیروزی یک بر صفر تولوز انجامید نیز حضور یافت. در نیم فصل اول سیسوکو از ۱۳ بازی که برای تولوز به میدان رفته در ۹ بازی در ترکیب اصلی قرار داشته است که در این میان در دیدار با اوسر توانست نخستین گل خود را نیز در لیگ برتر فرانسه به ثمر برساند و در پیروزی۲ بر صفر تولوز شریک باشد. در ۱۸ سالگی موسی سیسوکو آینده خود را در تولوز شکل می بخشد به گونه ای که از هم اینک تیم هایی چون اینتر، آرسنال، منچستریونایتد یا تاتنهام برای جذب او دست از سر تولوز بر نمی دارند.
● سرخوردگی از بازیکن: آندره پی یر ژینیاک
هنگامی که ژینیاک در آخرین ساعات نقل و انتقالات تابستانی با لیل به توافق رسیده بود تولوز به تصور این که شکار خوبی را به دست خواهد آورد، در تلاشی همراه با موفقیت او را از کف لیل به در آورد. گفتنی است آندره پی یرژینیاک فصل بسیارخوبی را با لوریان سپری کرده و در ۳۷ بازی، ۹ گل را به ثمر رسانده بود به طوری که ریموند دومه نش با صراحت و در جمع خبرنگاران از این مهاجم ۲۱ ساله فراوان تعریف کرد. یکی از پدیده های فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۶ و یکی از عناصر مهم در ماندگاری لوریان در لوشامپیونه در تیم تازه خود خیلی زود رو به نزول گذاشت و دست ها را به علامت تسلیم بالا برد. «الی باب» با جذب ژینیاک در پی آن بود که شیوه هجومی خود را بر اساس ۲ مهاجم پایه ریزی کند اما همکاری ژینیاک با الماندر به خواسته مورد انتظار مربی را در تولوز برآورده نکرد و به همین خاطر «باب» به سرعت از چیدمان۲-۴-۴ خود دست برداشت و بازی با تک مهاجم را در دستور کار قرار داد. به تبع این چیدمان ژینیاک در نیم فصل نخست ۱۳ بار برای تولوز به میدان آمد که تنها در ۷ بازی در ترکیب اصلی بود که حاصلی بیش از به ثمر رساندن ۲ گل نیز در بر نداشت. به نظر می رسد در نقل و انتقال زمستانی ژینیاک از تولوز برود و چرا که تیم بعدی او لوریان نباشد تا شاید به عنوان بازیکن قرضی در جایی که اسم و رسمی برهم زده بود جبران مافات کرده تا در صورت رفتن الماندر، «باب» بتواند روی او دوباره حساب کند.
● عملکرد تولوز در نیم فصل نخست از نگاه اعداد
▪ جایگاه در جدول: دوازدهم (۲۵ امتیاز، ۶ پیروزی، ۷ تساوی، ۶ شکست)
▪ گل زده: ۱۹ (از نظر هجومی در رده دوازدهم)
▪ گل خورده: ۱۱ ( از نظر دفاعی در رده سیزدهم)
▪ بهترین گلزن: یوهان الماندر (۱۰ گل)
▪ بهترین پاسور: مناره (۳ پاس)
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید