پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

فست‌ فود چاق‌ها را بیشتر می‌کُشد!


فست‌ فود چاق‌ها را بیشتر می‌کُشد!
پیر، جوان، کودک، چاق، لاغر، عادی، در هر شرایطی که هستید؛ باید از خطرهای هر روز و هر شب به همبرگر و پیتزا فروشی سرزدن آگاه باشید و سعی کنید دفعات این برنامه‌ها را به حداقل برسانید؛
اما اگر چاق هستید، به دانسته‌هایتان این را هم اضافه کنید؛ خطر فست‌فودها، علاوه بر چاق کردن افراد و افزایش خطر بیماری‌های قلبی، اختلال در سوخت‌وساز بدن است که به ویژه در افراد چاق بیشتر است. یعنی آدم‌هایی که چاق هستند، بیشتر از افراد لاغر، از این‌جور غذاها آسیب می‌بینند.
در مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه «بوفالو» در نیویورک انجام شده، میزان مواد موسوم به «رادیکال‌های آزاد» بررسی شده است؛ موادی که در اثر سوخت‌وساز مواد خوراکی در بدن به وجود می‌آیند.
سطح این مواد در خون، نشانه وضعیت التهابی بالای بدن و رفتن به سمت تصلب شرائین (آترواسکلروز)، بیماری‌های قلبی، پیری زودرس سلول‌ها و بالا رفتن احتمال ابتلا به انواع سرطان‌هاست. نتایج این مطالعه، نشان داده که با خوردن مقدار مشخصی از فست‌فودها، میزان تجمع رادیکال‌های آزاد ناشی از سوخت‌وساز آنها، در افراد با وزن اضافی، بیشتر از سایرین است.
به گزارش رویترز، ایده اولیه این مطالعه از آنجا شکل گرفت که مطالعات پیشین نشان ‌داده بودند خوراکی‌های با کربوهیدرات و چربی بالا، مانند ساندویچ‌ها و پیتزاهای امروزی، می‌توانند موجب تجمع این رادیکال‌های آزاد در بدن افراد سالم شوند. مطالعات دیگر نشان داده بود که در افراد چاق، به‌طور معمول، میزان این رادیکال‌های آزاد سمی بیشتر از افراد با وزن طبیعی است.
بر همین اساس، محققان سعی کردند این ۳ موضوع، یعنی چاقی، خوردن فست‌فود و میزان رادیکال‌های آزاد در خون افراد را، به نوعی به هم ارتباط بدهند.
در این مطالعه، یک وعده غذایی با محتوای انرژی هزار و ۸۰۰ کالری، شامل یک همبرگر بزرگ، سیب‌زمینی سرخ‌شده، لیوان بزرگ نوشابه گازدار و یک کیک پای سیب به‌عنوان دسر، به ۲ گروه از داوطلبان با وزن طبیعی و چاق داده شد. آزمایش‌ خون ۲ ساعت بعد نشان داد در هر ۲ گروه، میزان رادیکال‌های آزاد بالا رفته، اما یک ساعت بعد در گروه باوزن طبیعی، این مواد سمی کاهش پیدا کردند، ولی در افراد چاق این اتفاق نیفتاد.
وقتی این نتایج، با گروهی از افراد داوطلب مقایسه شد که همین مقدار هزار و ۸۰۰ کالری را، با استفاده از مواد غذایی حاوی فیبر و سبزی و میوه تأمین کرده بودند، نتایج جالبی به دست آمد.
هیچ گونه افزایشی در میزان رادیکال‌های آزاد بدن و سطح التهابی به وجود نیامد.نتایج این مطالعه را‌ که در شماره نوامبر نشریه «بیماری‌های غدد و متابولیسم» آمریکا منتشر شده، باید در کنار سایر مطالعاتی گذاشت که از زیان‌های غذاهای آماده می‌گویند.
غیراز محتوای کربوهیدراتی و چربی بالای این خوراکی‌ها، که در این مطالعه روی آن تأکید شده، یک عامل خطرناک دیگر هم در این نوع غذاها هست که می‌توان خطرهای زیادی داشته باشد و آن میزان نمک آنهاست.
برخی از خوراکی‌ها و پیش‌غذاها و تنقلاتی که در این فروشگاه‌ها عرضه می‌شود، به صورت نیمه‌آماده در کارخانه ساخته می‌شود که ‌برای جلوگیری از فساد آنها، نمک زیادی به آنها زده می‌شود و بررسی‌ها علمی، میزان بالای نمک این گونه خوراکی‌ها را تأیید می‌کند.
به‌عنوان مثال، به نتیجه این مطالعه توجه کنید که ۳ ماه پیش در نشریه «پرفشاری خون در انسان» چاپ شد.
در این بررسی که توسط مرکز تحقیقات «نمک و سلامت انگلستان» انجام شده، بسیاری از موارد منو در این رستوران‌ها آزمایش شده و نتایج هشداردهنده‌ای به دست آمده، از جمله این که یک وعده پیتزا می‌تواند ۴ برابر حد مجاز نمک روزانه یک کودک ۴ ساله را به بدنش وارد کند.
در مورد سایر خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها و دسرهای سرو شده در این رستوران‌ها هم وضع به همین ترتیب بوده است.
نتیجه این که همراه با خوراکی‌هایی که امروزه شاهد رواج روزافزون آن هستیم، نمک زیادی وارد بدن می‌شود که پژوهش‌ها نشان می‌دهد سبب افزایش شیوع فشارخون بالا و نیز چاقی می‌شود.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید