پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


برای حمید عاملی فقط دست می‌زنیم!


برای حمید عاملی فقط دست می‌زنیم!
پدر و مادرها باید «سرگروهبان والش» را خوب به‌خاطر داشته باشند که همراه با رئیس خود کارآگاه «جانی دالر» سر ساعت هشت، چهارشنبه‌شب‌ها از دریچه «اینجا تهران است، رادیو ایران» به خانه ایرانی‌ها می‌آمد و در قالب داستان‌های پلیسی مهیج «جلال نعمت‌اللهی» چهارشنبه‌شب‌هایشان را جلا می‌داد و این صدای حمید عاملی بود که به «سرگروهبان والش» جان می‌بخشید.
حمید عاملی که دوشنبه از طرف رادیو تهران مورد تجلیل قرار گرفت بیش از ۵۰ سال است که در عرصه تولید نمایش و برنامه‌های رادیویی فعالیت دارد.
او سال ۸۲ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ردیف پیشکسوتان اهل قلم قرار گرفت. حمید عاملی که متولد ۱۳۲۰ تهران است از سال ۱۳۳۴ کار خود را در مجلات کیهان بچه‌ها، اطلاعات هفتگی با نگارش داستان‌های کوتاه، به‌خصوص برای کودکان آغاز کرد. او همچنین مدت مدیدی در پشت صحنه تئاتر سعدی، فردوسی و جامعه باربد فعالیت داشت.
از سال ۱۳۳۷ کار گویندگی در رادیو را با برنامه زنده «کارگران» آغاز کرد. سال ۱۳۴۰ با شرکت در امتحان هنرپیشگی رادیو از بین ۸۸ نفر همراه با ثریا قاسمی، هوشنگ خلعتبری و کاووس گودرزی که همگی در محیط‌های فرهنگی پرورش پیدا کرده بودند برگزیده شد.
عاملی در خانواده اهل موسیقی و در فضای تار و سنتور و آکاردئون بزرگ شد و جالب است بدانیم که در سن پنج‌سالگی نیز در کودکستان تک‌خوان سرود بوده است.
از سال ۱۳۵۰ برنامه «راه شب» را در رادیو اجرا کرد و از سال ۵۲ بعد از مرحوم صبحی، قصه‌گوی برنامه «قصه ظهر جمعه» رادیو شد. البته از اواسط دهه ۶۰ جایش را به محمدرضا سرشار داد. بعد از آن در رادیوتهران با عنوان راوی داستان‌های «هزار و یک‌شب» بار دیگر موفق شد که یک برنامه پرمخاطب برای شنوندگان این رسانه شنیداری داشته باشد. تولید نزدیک به ۹۰۰ قسمت از مجموعه برنامه رادیویی «هزار و یک‌شب» باعث شد جوان‌های امروز هم همچون جوانان شیفته قصه‌های جانی دالر و بعدها قصه‌گوی روزهای آدینه کودکی‌شان نسبت به صدای گرم این هنرمند پیشکسوت مردمی یک حس قوی نوستالژیک پیدا کنند.
حمید عاملی سال گذشته به علت ابتلا به بیماری سرطان ریه بستری شد و همین امر از حجم فعالیتش در رادیو و تلویزیون کاست، اگر چه هیچ وقت خودش را خانه‌نشین نکرد و همچنان دست به قلم ماند. همچنین بارها در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی حاضر شد، حتما برنامه‌های او را در خصوص اهمیت شیوه‌های قصه‌گویی،‌تاثیر قصه‌گویی بر کودکان، نقش آیین قصه‌گویی در فرهنگ ایرانیان و... دنبال کرده‌‌اید. تابستان امسال که چهارمین سالانه فستیوال خانه دوست از حمید عاملی به عنوان قصه‌گوی قدیمی رادیو و هنرمندی که در حوزه نوجوان آثار زیادی قلمی کرده است تجلیل کرد. خیلی از حاضران که اکثر آنها نوجوان بودند با پخش کلیپی از صحبت‌های این هنرمند، ‌تازه متوجه بیماری او شده و متاثر شدند. عاملی در این کلیپ گله‌مندانه این‌طور گفت: «رسانه‌های ما باید به امر قصه‌نویسی و قصه‌گویی برای کودکان و نوجوانان توجه کنند. من جانم را به پای فرهنگ این مملکت گذاشتم و غصه عامل سرطان ریه من شد چرا که مسوولان خانه اول مرا گرفتند و می‌خواهند خانه دوم مرا نیز بگیرند. من عنوان می‌کنم که وقتی از دنیا رفتم دیگر گل گذاشتن بر سر قبر من هیچ ارزشی ندارد و...»
اما کسی می‌داند که طی ماه‌های گذشته بر حمید عاملی بیمار چه گذشته است؟ حقیقتا برگزاری مراسم تجلیل و بزرگداشت برای این نسل دلسوز فرهنگ،‌ ادب و هنر و دلسوخته از کمبودها، نامهربانی‌ها، ضعف، سوءتفاهمات و ناملایمات روزگار چه مزه و طعمی می‌تواند داشته باشد، آیا کسی می‌داند؟
مگر چند تن همچون حمید عاملی داریم که وقتی به تنگ می‌آیند و غصه روزگار درد به دلشان می‌آورد تازه یادمان می‌افتد که بد نیست با کف و سوت و هورا متوجه‌شان کنیم که قدردان زحمات‌شان هستیم و خوب می‌دانیم که برایمان چه کرده‌اند.مگر این جماعت هنرمند،‌حداقل این نسلی که خودشان را برای تعالی فرهنگ و هنر جامعه امروز به آب و آتش زدند،‌ چه می‌خواهند. مطمئن باشیم که آنها کم‌توقع‌تر از آن هستند که بخواهند جایگاه خود را در این تجلیل‌ها پیدا کنند و این جایگاه را به بقیه هم بفهمانند.بهترین تشکر از امثال حمید عاملی نه برگزاری مراسم تجلیل است و نه صرفا همدردی، ای کاش به آنها چند تا گوش شنوا و چند تا نگاه آینده‌گر هدیه می‌دادیم، آن وقت می‌دیدیم که چگونه می‌شود یک‌شبه برای یک راه صدساله برنامه‌ریزی‌های هدفمند کرد. مشروح مراسم تجلیل از این هنرمند را به زودی در همین صفحه خواهید خواند.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید