پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


تحقق وعده و خوشحالی مسافران


تحقق وعده و خوشحالی مسافران
با حرکت کند توسعه مترو و پس از آن که بخش عمده‌ای از مسافران تاکسی و حتی مترو‌، با افتتاح رسمی خط تندرو «آزادی - تهرانپارس» در اول مهر امسال، به استقبال خط موسوم به BRT آمدند و شاهد حجم زیادی از مسافران در این مسیر هستیم، سرانجام شهردار تهران، به وعده‌اش عمل کرد و بدین ترتیب، ۲۶۳ دستگاه اتوبوس جدید چپ‌درشده، وارد خط شد تا زمان آمدن اتوبوس‌های خارجی چپ‌در، در ابتدای سال آینده، به کار خود ادامه دهند.
علی‌رغم اثرات مثبت ایجاد خط BRT و خوشحالی مسافران تهرانپارس - آزادی از ورود اتوبوس‌های چپ‌در باید اذعان کرد که این تعداد اتوبوس، جوابگوی شمار مسافران آن نیست و از سوی دیگر ادامه تردد اتوبوسهای راست‌در، مشکلاتی را برای مسافران به همراه دارد. از جمله این که اتوبوس‌های راست‌در، طبق روال معمول خود در کنار خط ویژه اقدام به پیاده کردن مسافر می‌کنند؛ در حالی که فاصله اتوبوس تا کنار خط ویژه کمتر از یک متر است، یعنی یک نفر که پیاده می‌شود، دیگر کسی نمی‌تواند رد شود و این یعنی معطلی اتوبوس و مسافر!
● چپ‌درها هم هنوز استاندارد نیستند
فقط آن‌هایی که پا دارند، می‌توانند سوار شوند
شهردار تهران بارها اعلام کرده که می‌خواهیم اتوبوس‌ها و خطوطی در شأن شهروندان تهرانی ایجاد کنیم. علیرغم نقاط قوت اتوبوس‌ها و ایستگاه‌های جدید، اما هنوز هم اتوبوس‌ها نقاط ضعف قابل توجهی دارند: ورودی در اتوبوسهای چپ‌درشده برای ورود ویلچرسوار بازتر و میله‌ها برداشته شده؛ اما در بسیاری از ایستگاه‌ها سطح پله پایینی اتوبوس با سطح ایستگاه هم اندازه نیست و حداقل ۲۰ سانتیمتر فاصله دارد.
راننده‌ها هنوز آموزش لازم را برای ایستادن در جلوی ورودی و خروجی ایستگاه ندیده‌اند و موقع توقف در ایستگاه مسافران با دیوار ایستگاه مواجه می‌شوند و صدای اعتراض بلند می‌شود! ورودی ایستگاه دارای سه پله بلند است و رمپ برای ورود ویلچر سوار و افراد پیر و سالخورده هنوز تعبیه نشده است!
● اتوبوس‌ها هنوز در چهار راه ولی عصر (عج) و میدان فردوسی پس می‌زنند
یکی از ایردات اصلی خطوط موسوم به BRT ، پس زدن اتوبوس‌ها در چند نقطه پرجمعیت از جمله شهید آیت، میدان فردوسی و چهار راه ولی‌عصر (عج) بود. این ایراد را چند بار مدیرعامل اتوبوسرانی و شهردار تهران نیز تایید کرد و قرار بر رفع این مشکل بود، اما متاسفانه پس از نصب ایستگاه جدید و ورود اتوبوس‌های چپ‌در، هنوز شاهد پس زدن اتوبوس‌ها از این سه نقطه پرجمیعت هستیم، بطوریکه پس از توقف سه اتوبوس کنار ایستگاه، اتوبوس‌های بعدی باید تا وسط میدان یا چهارراه بیایند و منتظر شوند تا جایگاه خالی شود.
همچنین باید به مدت زمان انتظار مسافران در اتوبوس برای قرار گرفتن در کنار جایگاه اشاره کرد، رانندگان اتوبوس‌ها موظف هستند، قبل از قرار گرفتن در جایگاه، مسافران را پیاده نکنند، به همین دلیل خالی شدن جایگاه از اتوبوس و کنارگیری اتوبوس‌های بعدی حداقل سه تا چهار دقیقه طول می‌کشد!
● مسافرها همچنان در خط ویژه رها هستند
گفته می‌شد امنیت مسافران BRT هنگام سوار و پیاده شدن باید کاملا تامین شود اما این احتمال که مسافران هنگام ورود و خروج از جایگاه، ممکن است با اتوبوس برخورد کنند، همچنان وجود دارد.
در کشورهای دیگر که این طرح اجرا شده، برای عبور مسافران در هر ایستگاه یک روگذر و یا زیرگذر نصب می‌شد، اما این اقدام در خط موسوم به BRT شهر تهران امکان اجرا نیافته و در حال حاضر گاهی اوقات،‌ مردم برای گذر از خط ویژه یا از روی نرده‌ها می پرند یا در منتهی‌الیه نرده‌ها راه می‌روند تا اتوبوس با آنها برخورد نکند!
● تکلیف بلیت مسافران وسط خط چه می‌شود !
مسافرانی که از ابتدای خط چهار راه تهرانپارس سوار اتوبوسهای چپ در شده‌اند، بلیت خود را پاره کرده‌اند و در جای مخصوص بلیت انداخته‌اند اما مسافران وسط خط تکلیفشان روشن نیست!
مردمی که پس از چند روز تعطیلی برای رفتن به سر کار خود با ایستگاههای جدید روبرو شده‌اند و پس از چند دهه سوار شدن به اتوبوسهای راست‌در، حالا باید سوار شدن اتوبوسهای چپ‌در را تجربه کنند، کمی گنگ شده‌اند! یکی از مسافران به دنبال در اتوبوس می‌گشت و آن یکی بلند راننده را صدا می‌زد که آقا بیا بلیت بگیر! پس بلیت رو کی میگیره !؟
البته استفاده از اتوبوسهای چپ‌در در روز اول مجانی بود؛ اما چون کسی نبود که بلیت را از مردم بگیرد یا بگوید که مجانی است تعداد زیادی از مسافران بلیت دادند و یا بلیت را توی اتوبوس پاره کردند!
● مردم به خاطر پولی که برای ایستگاهها خرج شده رضایت دارند
زن هنوز سر جای خود جاگیر نشده که شروع می‌کند به حرف زدن با کنار دستی‌اش:
ـ خدا خیرش بده! دیگه زمستون و تابستون امنیت داریم، حداقل اینجا دیگه اتوبوس بهمون نمی‌زنه!
ـ آره والا، دستش درد نکنه!
ـ حداقل یه کم از اون پولی که می‌گن توی شهرداری هست، رو برای مردم خرج می‌کنن! چقدر سوار اتوبوسهای کج و کوله بشیم و کنار خیابون یخ بزنیم!
..... و بحث داغی شروع می‌شه :
ـ برای من که دانشجوی دانشگاه رودهن هستم، خیلی خوب شده، یه راست از آزادی تا چهار راه تهرانپارس می‌رم!
و پیرزن دیگری به میان بحث می‌یاد و به گذشته‌هایی دور که سوار اتوبوسهای دو طبقه می‌شده اشاره می‌کنه!
حالا که موضوع داغ اتوبوس بین خانمها بالا گرفته، یکی از آقایون اون طرف میله اضافه می کنه که دیگه وقتش بود یه کاری کنن! چند ساعت باید توی ترافیک و توی اون اتوبوسای بوگندو می‌موندیم! اینا حداقل یه رنگ و رویی دارن!
● پارکبانها همیشه توی ایستگاهها می‌مانند؟
امروز که روز اول شروع به کار ایستگاههای جدید و اتوبوسهای چپ‌در خطوط موسوم به BRT بود، دو نفر با لباس پارکبان در ورودی ایستگاهها، مردم را هدایت می‌کردند و گاهی هم اتوبوسها را! این سؤال مطرح است که حضور این پارکبانها در ایستگاهها همیشگی است؟! آیا در ایستگاههایی با این اندازه شلوغی حضور آنها ضروری است؟
● نقایص تا آخر هفته برطرف می‌شوند
مهندس تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران ، به بخشی از این ایرادات پاسخ داد.
وی با تاکید بر این که کلیه نواقص ایستگاههای BRT در تمام قسمتهای آن، حداکثر تا پایان این هفته، رفع و ایستگاهها تکمیل می‌شوند، افزود: مشکل نبود روشنایی رفع و اقدام لازم برای نصب رمپ عبور معلولان و افراد سالخورده، ظرف امروز و فردا انجام می‌شود.
وی توضیح داد: برخی از مسایل مربوط به ایستگاهها باید در محل انجام می‌شد، به عنوان مثال رگلاژ و تنظیم بخشهای مختلف ایستگاه فقط پس از نصب آن امکانپذیر بود.
تشکری هاشمی، با اشاره به اختلاف سطح ورودی اتوبوس و جایگاه، گفت: متاسفانه اتوبوسهای شهاب خودرو با ایستگاه اختلاف سطح دارند و برداشتن یکی از پله‌های اتوبوس نیز مشکل اختلاف سطح را حل نکرده و به همین دلیل برای استفاده معلولان از اتوبوسها به طور موقت ۶۳ دستگاه اتوبوس مگاترانس از امروز وارد خط شدند که سطح ورودی آنها با سطح ورودی ایستگاه یکسان است.
وی تصریح کرد: اتوبوسهای دو کابین مخصوص خط BRT که از ابتدای سال آینده وارد خط می‌شوند، کاملا همسطح با جایگاههای مسافران هستند.
تشکری هاشمی، همچنین در مورد ادامه مشکل پس زدن اتوبوس در ایستگاههای آیت ، میدان فردوسی و چهار راه ولی عصر (عج) ، یادآور شد: از نظر ما این مساله مشکل نیست؛ بلکه به دلیل افزایش تقاضا برای استفاده از اتوبوس و زیاد بودن تعداد اتوبوسها، سرفاصله ناوگان اتوبوس بسیار کم شده و ما نمی‌توانیم تعداد اتوبوسها را کم کنیم اما در عین حال امروز جلسه‌ای با مسوولان خطوط BRT داریم و از آنها می‌خواهیم تا رانندگان اتوبوسها را آموزش دهند تا در صورت مشاهده پر بودن جایگاه اتوبوس در آن سوی میدان یا چهار راه توقف در سوی دیگر چهار راه یا میدان داشته باشند تا به این ترتیب تعدادی از اتوبوسها از جایگاه بیرون نمانند.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه اتوبوسهای ۶۰ نفره فعلی جوابگوی حجم زیاد مسافر فعلی نیست و باید دولت کمک کند تا اتوبوسهای دو کابینه BRT در ابتدای سال آینده وارد خط شوند.
منبع : کارنا


همچنین مشاهده کنید