جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


سال ۲۰۰۷ سال افزایش بهای نفت و طلا


سال ۲۰۰۷ سال افزایش بهای نفت و طلا
در آخرین ساعات سال ۲۰۰۷، آرامش نسبی در بازارهای بزرگ جهان حاکم شد. در این زمان از نوسانات شدید قیمت‌ها خبری نبود و بهای نفت‌خام و طلا با اندکی کاهش مواجه شدند. این وضعیت موجب شادمانی بعضی از معامله‌گران بازار شد، اما کارشناسان و تحلیل‌گران دلیلی برای شادمانی نداشتند.
در ساعات پایانی سال ۲۰۰۷، بهای هر اونس طلا با اندکی کاهش به سطح ۸۳۳ دلار رسید.قیمت طلا درمقایسه با آغازسال ۲۰۰۷ رشد ۳۲ درصدی داشته است. بهای هر بشکه نفت‌خام سبک آمریکا (وست‌تگزاس اینترمدیت) با کاهشی جزیی به ۹۵ دلار و ۹۸ سنت رسید. هر بشکه نفت‌خام برنت دریای شمال نیز به بهای ۹۳ دلار و ۸۵ سنت دادوستد شد. بهای سبد نفتی اوپک اما در همان سطح ۹۰ دلار و ۳۹ سنت ثابت باقی ماند. در سال ۲۰۰۷، بازار نفت با تحولات چشمگیری روبه‌رو شد که مهم‌ترین آن‌ها رسیدن قیمت نفت آمریکا به سطح ۱۰۰ دلار در هر بشکه بود. در این سال سطح عمومی قیمت‌ها با افزایش همراه بود، این در حالی است که در آغاز سال، تعداد اندکی از کارشناسان رسیدن به سطح ۱۰۰ دلار را پیش‌بینی کرده بودند.
در هفتهء سوم ماه دسامبر قیمت انواع نفت‌خام تحت تاثیر عواملی همچون کاهش ذخایر نفت‌خام آمریکا، حملات ارتش ترکیه به شمال عراق، کاهش تولید بعضی از اعضای اوپک و افزایش تقاضا بر اثر سردتر شدن هوا با افزایش روبه‌رو شد اما عواملی مانند کاهش میزان خرید و فروش به دلیل تعطیلات کریسمس، پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی آمریکا، اعلام خبر افزایش نرخ بهره در چین برای کنترل رشد اقتصادی این کشور و اظهارنظر وزیر انرژی الجزایر در مورد احتمال افزایش تولید اوپک در نشست فوریهء ۲۰۰۸ موجب توقف روند صعودی قیمت‌ها شد به طوری که در هفتهء پایانی دسامبر، رشد قیمت‌ها منفی شدند.
بررسی بازار جهانی نفت در سال ۲۰۰۷ روشن می‌کند که میزان تغییر بهای نفت سبک آمریکا در فاصلهء اول ژانویه تا ۳۱ دسامبر معادل ۳۲ دلار در هر بشکه بوده است. در این دوره، بهای سبد نفتی اوپک نیز حدود ۳۶ دلار افزایش را تجربه کرده است. این واقعیت موجب شد که برخی تحلیل‌گران از سه رقمی شدن بهای نفت‌خام در سال ۲۰۰۸ سخن به میان آورند.به گزارش پایگاه اینترنتی وال‌استریت ژورنال، تحلیل‌گران بازار نیویورک اعلام کردند که با توجه به رسیدن بهای نفت‌خام به مرز ۱۰۰ دلار در سال ۲۰۰۷، عبور قیمت‌ها از این مرز چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.
به نقل از ای‌اف‌بی، یک کارشناس بانک گلدمن ساکس که یکی از بانک‌های بزرگ در بازار انرژی است، گفت: «اگر چه پیش‌بینی قیمت نفت بسیار پیچیده و تحت تنش‌های ژئوپولیتیکی در دنیاست اما قیمت نفت در سال آینده به ۱۰۵ دلار خواهد رسید.»
بانک گلدمن ساکس قیمت پیش‌بینی شدهء خود برای نفت را در سال آینده ۱۰ دلار افزایش داد و تصریح کرد: «قیمت نفت تا آخر سال آینده تا ۱۰۵ دلار نیز خواهد رسید.»
مرکز مطالعات جهانی انرژی در لندن ( CGES ) نیز قیمت نفت را در نیمهء اول سال ۲۰۰۸ به طور متوسط ۹۰ دلار پیش‌بینی کرد و گفت: «امکان دارد این میزان در نیمهء اول سال آینده به ۱۰۰ دلار برسد.»
لئو درولاس یکی از کارشناسان این مرکز گفت: «ممکن است عواملی مانند زمستان سرد و کاهش عرضهء نفت اوپک، قیمت نفت را از مرز ۱۰۰ دلار بالاتر ببرد.» در همین حال تعداد دیگری از کارشناسان اقتصادی عقیده دارند که کاهش رشد اقتصادی جهان به ویژه کاهش رشد اقتصاد آمریکا می‌تواند عامل بازدارنده‌ای برای افزایش قیمت نفت باشد.
این کارشناسان گفتند، در سال ۲۰۰۸ کشورهای عضو اوپک ممکن است برای کاهش دادن قیمت نفت خام تحت فشار قرار بگیرند، این در حالی است که سران اوپک در نشست ابوظبی به خواستهء جهانی مبنی بر افزایش تولید نفت خام بی‌اعتنایی کردند.دیوید کرسچ، یک کارشناس آمریکایی گفت: «سال ۲۰۰۷; سال ظهور دوبارهء اوپک که ۴۰ درصد نفت دنیا را تامین می‌کند، بود.»وی گفت: «بورس‌بازان، محتکران و سرمایه‌گذاران محافظه کار نقش کلیدی را در افزایش قیمت نفت در سال ۲۰۰۷ بازی کردند که ممکن است این روند در سال جدید ادامه یابد.»اعضای اوپک نقش احتکار را برای افزایش قیمت نفت رد کرده‌اند.
از سوی دیگر، برخی کارشناسان گفتند که بهای نفت‌خام تا پایان سال ۲۰۰۸ با کاهش روبه‌رو خواهد شد. به گزارش فایننشال تایمز، یک کارشناس ارشد انرژی در بازار لندن گفت: «در سال ۲۰۰۸، سازمان اوپک به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد تولیدکنندهء نفت‌خام جهان میزان تولید خود را افزایش خواهد داد. به همین علت، پیش‌بینی می‌شود که قیمت نفت‌خام تا پایان سال ۲۰۰۸ به کم‌تر از ۸۵ دلار در هر بشکه کاهش پیدا کند.»لازم به ذکر است که براساس گزارش ماه دسامبر اوپک، میزان تقاضا برای نفت این سازمان در سال ۲۰۰۸ به ۳/۳۳ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید