چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

جوانان مستعد به جای دکو


جوانان مستعد به جای دکو
یکی از بزرگترین چهره های فوتبال پرتغال طی سال های اخیر کسی نیست جز «دکو» ستاره برزیلی الاصل باشگاه بارسلونا که در تیم پورتو تا حد یک ستاره بین المللی رشد و تبلور یافت و زیر نظر مورینیو در کنار جمعی از بهترین همبازیانش لیگ قهرمانان را فتح کرد و به خانه برد. فوتبال دکو تلفیقی از بازی فیگو و کاستا است به این ترتیب که هم در جناحین زمین توان بازی کردن دارد، هم در مرکز میدان تکنیک قابل ملاحظه ای دارد و هم جنگنده و فیزیکی بازی می کند. او یک شوتزن قهار است که حتی در زدن ضربات ایستگاهی نیز مهارت دارد. این خصوصیات، او را در حد یک ستاره ممتاز بین المللی مطرح کرد. وی پس از حضور در نوکمپ ۲ بار لالیگا و یک مرتبه لیگ قهرمانان قازه سبز را فتح کرد تا نامش را در زمره پرافتخارترین مردان کشورش قرار دهد.
مربع تهاجمی ریکارد با حضور دکو، رونالدینیو، ژاوی و اتوئو شکل گرفت و فوتبالی که آنها ارائه می کردند به عنوان یکی از بهترین و زیباترین شکل این رشته ورزشی مطرح شد و افتخارات ویژه و خلق نتایج مناسب از جمله تحمیل شکست سنگین به رئال مادرید در برنابئو حاصل درخشش این مربع بود که پس از فتح لیگ قهرمانان هرگز نتوانستند به شکوه قبل بازگردند و مصدومیت و دوری از میدان مهمترین عامل این ناکامی بود. دکو در فصل جاری کمتر از همیشه فرصت حضور در میادین را یافته چرا که با تحمل مصدومیتی سنگین ماه ها استراحت کرد و در خلال این مدت «جووانی دوس سانتوز» از مکزیک و «بویان» ستاره صرب اسپانیایی نوکمپ به عنوان ۲ پدیده جوان و خوش آتیه به تناوب در میدان حاضر شده و عملکرد شایانی داشته اند که تحسین کارشناسان و جراید را در پی داشته است.
ریکارد که شاید آخرین فصل حضورش در بارسلونا را سپری می کند، از میدان دادن به ۲ جوان فوق ترس و واهمه ای نداشت و ثمره اش را با درخشش آن ۲ گرفت و تیم محبوب کاتالونیا با کمترین هزینه صاحب ۲ بازیکن ممتاز بین المللی که سال ها توان بازی در سطح اول فوتبال را دارند، شده و این مسأله در کنار درخشش بی حد و حصر اینی یستا، ستاره ملی پوش بارسا که اخیراً قراردادش را تمدید کرده جا را برای بازگشت دکو به ترکیب اصلی تنگ نموده است تا جایی که اعلام داشتند در ژانویه یا پایان فصل قطعاً نوکمپ را ترک خواهد کرد. دوران حضور او در نوکمپ توأم با خاطرات شیرین فراوانی بود اما به هر حال این مسأله در فوتبال اروپا طبیعی است که ستاره ای یک روز می آید و روز دیگر باید برود تا جا برای رشد و پیشرفت جوانان باز شود و امروز در بارسا دیگر توجه چندانی به دکو یا رونالدینیو نمی شود بلکه طرفداران، مسی، سانتوز و بویان را صدا می زنند و آنها سرشار از نیرو و انگیزه جوانی، تیم را به آینده امیدوار می کنند.
اولین جایی که به نظر می رسد فکر دکو را به سمت خود جلب کند، فوتبال ایتالیا است و اگر مورینیو در تیمی فعالیت نماید راه برای ورودش هموارتر است چرا که این مربی حتی در چلسی هم چندین بار خواهان همکاری مجدد با شاگرد سابقش شد که این امر میسر نبود و دکو به عنوان هافبک تیم رقیب چند مرحله هنرش را به رخ سرمربی گذشته اش کشید. اینتر بهترین محل برای ورود هر ستاره ای است و موراتی ثابت کرده از خرید نام های بزرگ سیر نمی شود و مانچو هم نیمکت پرستاره را دوست دارد و این بازیکن در صورت پیوستن به اینتر باید خود را آماده مقابله با شماری از بهترین هافبک های اروپا و جهان نماید. رم و شاید یوونتوس هم بتوانند نظر او را تأمین کنند اما اگر اینگونه نشد، انگلستان هم می تواند محلی برای بروز توانایی هایش باشد. چلسی هنوز او را می خواهد و گرانت بی میل نیست او را به لیست نفراتش بیفزاید و لیورپول با بنیتز دیگر مشتری او است که سرمربی اسپانیایی ثابت کرده در ترکیب آنفیلدی ها جا برای بروز خلاقیت های فردی و بازی تکنیکی باز است.
پایان دوران اقتدار مرد پرتغالی در مرکز زمین تیم محبوب کاتالونیا نزدیک است و او خدماتش را به نحو شایانی به تیم و هواداران ارزانی داشته، لذا حالا با ورود جوانان به ترکیب تیم راه خروج را به وی نشان می دهند که باید دید سرانجام کدام نام بزرگ اروپایی او را شکار می کند. هیچ بعید نیست حتی والنسیا یا آتلتیکو مادرید موفق به جلب رضایت وی گردند که در آن حالت از میزان محبوبیتش در نوکمپ کاسته خواهد شد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید