سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

مرگ دایناسور


مرگ دایناسور
آمریکا آنقدر دارای جسم بزرگی شده است که نمی تواند به حق خود راضی باشد و بایستی غذای دیگران را نیز تصاحب نماید. پس اینجاست که یک نوع جریان جهانی علیه آمریکا به وجود آمده و خواهد آمد تا بتواند در مقابل زیاده طلبی او مقاومت کند. چون غذا هم برای آمریکا و هم برای جهان، قصه مرگ و زندگی است. با این تفاوت که این جسم بزرگ است که آسیب پذیر خواهد بود؛ یعنی آمریکا.
دایناسورها موجوداتی مربوط به ما قبل تاریخ اند که چه از نظر زندگی و چه از نظر نابودی، الگویی آموزنده و روشنگر برای انسان ها هستند؛ چرا که زندگی این موجودات عظیم در تاریخ موجودات زنده، منحصر به فرد بوده و نابودی آنان نیز برای عبرت گرفتن انسان ها بسیار آموزنده است.
در این باب نظریه های متنوعی ارائه شده که می تواند برای بقای بشر و یا نظام های بشری راهنما باشد:
۱) دایناسورها دارای جسم هایی بس بزرگ بوده اند که می توانسته اند رقبای جسمی دیگر را از میان بردارند. از طرف دیگر این جسم قوی، سبب می شده است که غذای بیشتری را از دیگر موجودات طلب کنند. به همین دلیل، روز به روز بر تعداد آنها افزوده شد و موجودات دیگر نیز در معرض تهدید و سپس نابودی قرار می گرفته اند.
۲) جسم های بزرگ و مغزهای کوچک، از مشخصه های این موجودات بود؛ یعنی به همان اندازه که جسم آنها بزرگ بوده، مغز آنها نیز کوچک بوده است. عدم تعادل یا تناسب میان مغز و جسم آنها سبب شد که موجودیت آنها در سرازیر سقوط واقع شود.
۳) می توان گفت که مثل آمریکا، مثل دایناسورها در آخرین دوره زندگی آنهاست که همه رقبای حیاتی آن حذف شده و به طور روزافزونی بر قدرت آن اضافه شده است. این قدرت روزافزون، اشتهای روزافزونی را هم در پی داشته است؛ به طوری که عرصه را بر دیگر کشورها تنگ تر کرده است.
آمریکا که زمانی وجود فکری خود را از ثقل تمدن غرب (اروپا و آلمان) کسب می کرد، امروز در اثر غرور و تصلب تمدنی خود، این ارتباط را تا حدی قطع کرده و هم سان دایناسورها، دچار کوچکی مغز شده و رعشه و پارکینسون، تمامی اعضای آن را فرا گرفته است.
از سویی غرور بیش از اندازه دستگاه دولتی (در جهان پسامدرنیسم) سبب شده است که خود را از فرهنگ های دیگر محروم کند و رکود خود را مقابل دیگر تمدن ها نبیند و نوای جنگ سر دهد.
۴) مرگ دایناسورها (با تمامی نظریه های مربوط به آن) بر آمریکا صدق می کند؛ مثلا اگر بگوییم که شهاب سنگ هایی با زمین برخورد کردند و موجودات درشت اندام و بزرگی چون دایناسورها را از بین بردند و موجودات کوچکتر توانستند زنده بمانند، از باب استعاره، انسان را به یاد حادثه ۱۱ سپتامبر می اندازد که بزرگ ترین ساختمان های جهان که مظهر قدرت آمریکا بودند، با شبه شهاب های آسمانی، یعنی هواپیماهای ربوده شده، مورد تهاجم قرار گرفتند. از این جهت بزرگی آمریکا در بین کشورهای جهان امروز و بزرگی دایناسورها در بین موجودات آن روز، قابل مقایسه است. همچنین اگر بگوییم در اثر کمبود غذا از بین رفتند، باز بر آمریکا صدق می کند. آمریکا آنقدر دارای جسم بزرگی شده است که نمی تواند به حق خود راضی باشد و بایستی غذای دیگران را نیز تصاحب نماید. پس اینجاست که یک نوع جریان جهانی علیه آمریکا به وجود آمده و خواهد آمد تا بتواند در مقابل زیاده طلبی او مقاومت کند. چون غذا هم برای آمریکا و هم برای جهان، قصه مرگ و زندگی است. با این تفاوت که این جسم بزرگ است که آسیب پذیر خواهد بود؛ یعنی آمریکا.
۵) اگر بگوییم آنها هم دارای جثه بزرگ بودند و هم در تعداد بسیار زیاد، در سطح زمین گسترده بودند، به طوری که سراسر زمین برای آنها تنگ شده و لذا زمین را برای دیگران هم تنگ کرده بودند و این دلیل افزایش آسیب پذیری آنها بوده است، این نظر هم بر آمریکای امروز صدق می کند. در جهان امروز کجا را می توان یافت که نشانی از آمریکا نداشته باشد. هر جا که پا گذاشته می شود، گویی بر نقطه ای از جسم آمریکا پا گذاشته شده است. چند کشور مستقلی هم که زیر بار او نرفته اند، همان کشورهایی هستند که به لحاظ گستردگی اثر آمریکا در موجودیت و استقلال خود، احساس تنگی می کنند. در حالی که آمریکا در همین چند کشور هم به دنبال آن است که حضور خود را تثبیت کند و این همان نقطه آسیب پذیری آمریکا است.
۶) اگر بگوییم که بدن دایناسورها یک بدن مغذی برای دیگر جانوران و حتی خود دایناسورها محسوب می شد و به همین دلیل از ویروس ها گرفته تا موجودات بزرگ تر برای استفاده از بدن دایناسورها به آنها هجوم بردند و همین سبب نابودی آنها شده، همین نگرش هم در جهان امروز نسبت به آمریکا می تواند وجود داشته باشد؛ یعنی همه می خواهند آمریکا را بدوشند؛ به عبارت دیگر اگر علاقه ای به آمریکا وجود دارد، علاقه به خوردن جسم فربه آمریکا است. البته این خوردن و نوشیدن از این جسم به قدرت و نحوه زندگی ذائقه های آمریکایی نیز بستگی دارد. پس، از اروپا و آسیای شرقی گرفته تا افریقا و... همه متناسب با شرایط و وضعیت خود به دنبال بهره برداری از جسم آمریکا هستند که در نهایت این موضوع به پوسیدگی بدنه آمریکا خواهد انجامید.
نویسنده: ابراهیم - فیاض
منبع : باشگاه اندیشه


همچنین مشاهده کنید