شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ / Saturday, 17 November, 2018

تلفن اینترنتی (VOIP) چیست؟


تلفن اینترنتی (VOIP) چیست؟
شبکه‌های مخابراتی به‌عنوان جزء جدائی‌ناپذیر زندگی امروز بیشترین سهم را در تبادل اطلاعات و اخبار بر عهده دارند. این فن‌آوری که قدمتی بیش از ۱۰۰ سال دارد، صورت پیشرفته‌تری به خود گرفته و خود را با نیازهای جدید تطبیق داده تا به‌صورت امروزی درآمده است.
امروزه انتقال تماس، کنفرانس‌های تلفنی، نمایشگر شماره تلفنی و ... همه و همه سرویس‌هائی هستند که از سوی مراکز مخابراتی و بر پایه شبکه‌های مخابراتی ارائه می‌شوند. با وجود این، هنوز مشکلات حل نشده بسیاری در شبکه‌های مخابراتی موجود است که نیاز به بررسی بیشتر دارد. مواردی نظیر هزینه بالای نگهداری این شبکه‌ها، ارائه دشوار سرویس‌های جدید، هزینه بالای نصب و راه‌اندازی و گسترش شبکه‌های مخابراتی و ناتوانی در ارائه خدمات خاص از این مشکلات هستند.
با مطرح شدن شبکه‌های کامپیوتری (به‌خصوص اینترنت) و امکان برقراری ارتباط به‌صورت سوئیچ بین بسته‌های داده (Packet Switching) ارسال داده بر روی این شبکه‌ها به‌صورت جدی مطرح شد که در تمامی موارد موفقیت‌آمیز بود. اگر زمانی دستگاه‌های نمابر و تلکس بر روی شبکه‌های مخابراتی سنتی، متن و تصویر را از جائی به جای دیگر منتقل می‌کردند، امروزه پست الکترونیکی و پیام‌های بین کامپیوتری این جایگاه را به‌دست آورده‌اند، به‌نحوی که صورت قدیمی ارسال اطلاعات را تحت شعاع خود قرار داده‌اند.
در جائی‌که اطلاعات منتقل شده بر روی شبکه‌های کامپیوتری شکل صوتی به خود بگیرند VOIP مطرح می‌شود. البته شایان ذکر است که برای داشتن یک ارتباط از نوع VOIP ضروری است بستر شبکه‌ای مطمئن برمبنای پروتکل IP وجود داشته باشد. حال با توجه به این‌که بزرگ‌ترین شبکه بر پایه IP شبکه اینترنت است، به‌طور معمول از این فن‌آوری به‌عنوان منتقل کننده صدا بر روی شبکه اینترنت یاد می‌شود.
● انواع مکالمات با استفاده از VOIP
با تفکیک کاربران نهائی گفت‌وگوهای صوتی به دو شکل دستگاه متصل به شبکه IP و دستگاه متصل به شبکه مخابراتی سنتی، سه نوع مکالمه را می‌توان متصور شد:
۱) ابزار VOIP با ابزار VOIP: طی این مکالمه دو وسیله که به شبکه مبتنی بر IP متصل هستند با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. (نمونه این حالت سرویس Point - Point مابین دفاتر نمایندگی می‌باشد.)
۲) ابزار VOIP با تلفن معمولی: در این نوع مکالمه وسیله متصل به پروتکل IP با دستگاه تلفنی که به شبکه مخابراتی سنتی متصل است ارتباط برقرار می‌کند. در این صورت یک دستگاه متصل به IP نقش واسط را در تبدیل اطلاعات از شبکه IP به شبکه مخابراتی سنتی به عهده دارد. (نمونه این حالت تماس سرویس فعلی ۵۰ می‌باشد.)
۳) تلفن سنتی با تلفن سنتی: این نوع مکالمه به‌طور معمول به دلیل مسافت بالای بین دو فرد برقرار کننده مکالمه و به‌منظور صرفه‌جوئی در هزینه گفت‌وگو شکل می‌گیرد. در این نوع ارتباط هر یک از دو تلفن توسط شبکه مخابراتی سنتی به یک دستگاه متصل به شبکه IP مرتبط می‌شوند و ارتباط VOIP بین این دو دستگاه کمکی شکل می‌گیرد. ارتباط تلفنی با استفاده از کارت‌های تلفن رایج در بازار از این نوع است. (نمونه این حالت سرویس فعلی ۸۰ و سرویس تماس بین‌المللی از منزل می‌باشد.)
با اندکی توجه به ۳ مورد بالا متوجه می‌شویم که موارد ۲ و ۳ مطرح شده در بالا با استفاده ترکیبی از شبکه مخابراتی سنتی و شبکه IP برقراری ارتباط صوتی را ممکن می‌سازند. انواع دیگر مکالمات VOIP نیز وجود دارد که بررسی آنها نیز به مقدماتی دارد که در حوصله این مقاله نمی‌گنجد.
● روند گسترش VOIP در جهان
امروزه VOIP و انتقال صوت بر پایه این فن‌آوری به‌صورت یک‌ تجارت بزرگ در آمده است که هم‌چنان روند رو به رشد بالائی دارد. مزیت اصلی این نوع مکالمات برای کاربران، هزینه پائین آن است که موجب ترجیح آن به شبکه‌های مخابراتی سنتی می‌شود. این تجارت از سه دیدگاه قابل بررسی است:
۱) فروش تجهیزات ساختاری: به‌منظور رسیدن به کارائی بالاتر و کیفیت بهتر صدا در مکالمات VOIP، نیاز به استفاده از تجهیزات ویژه‌ای در شبکه‌های مبتنی بر IP است. انواع مسیر دهنده (Router)های VOIP، سوئیچ‌های شبکه خاص این کاربرد و دروازه (Gateway)های ویژه و ... از این تجهیزات هستند.
۲) فروش گوشی‌های تلفنی جدید: برای پشتیبانی بهتر فن‌آوری VOIP گوشی‌های تلفنی خاصی ساخته شده‌اند که به‌طور مستقیم به شبکه مبتنی بر پایه IP (برای مثال اینترنت) متصل می‌شوند و می‌توانند اطلاعات را در قالب بسته‌های داده بر روی این شبکه منتقل کنند. (نمونه این گوشی‌ها در دفاتر نمایندگی شرکت نصب و در حال بهره‌برداری می‌باشد.)
۳) ارائه خدمات در قالب مراکز تلفنی نسل بعد: با وجود عدم وابستگی تکنولوژی VOIP به مراکز مخابراتی، به‌منظور ایجاد سهولت در برقراری ارتباط (برای مثال توزیع شماره تلفن به کاربران) و ارائه سرویس‌های مختلف مراکز تلفنی VOIP بر روی شبکه اینترنت شکل گرفته‌اند که پیش‌بینی می‌شود این مراکز در آینده به‌طور زیادی گسترش یابند.
● تهدیدهای VOIP برای صنایع ارتباطی سنتی
همواره با پدید آمدن یک فن‌آوری جدید در عرصه‌های گوناگون، فن‌آوری‌های قبل در معرض انحطاط قرار می‌گیرند. فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات نه تنها از این قاعده مستثنی نیست، بلکه چنین وضعیتی در آن بیش از سایر حوزه‌ها احساس می‌شود. با شکل‌گیری تکنولوژی VOIP حوزه‌های متنوعی از جمله مکالمات تلفنی معمولی، ارتباط از طریق نمابر و حتی استفاده از پست الکترونیکی دچار تهدید شده‌اند. در کشورهای مختلف دنیا به‌منظور جلوگیری از این ضررهای مالی و یا به‌منظور تطبیق با شرایط جدید تدابیر مختلفی اندیشیده شده است. برای مثال در کشورهائی مانند سوئد و یا برخی از ایالات متحده آمریکا، به‌طور کامل به این تکنولوژی روی آورده و VOIP به‌عنوان جایگزینی برای تلفن‌های سنتی در نظر گرفته شده است، در حالی‌که در برخی از کشورها از جمله پرتغال و امارات متحده عربی، به‌طور کامل این تکنولوژی ممنوع شده است.
مراکز VOIP نیز همانند مراکز مخابراتی سنتی می‌توانند شماره تلفنی را به‌صورت اختصاصی به یک کاربر اختصاص دهند. این شماره‌های تلفنی از طریق مراکز اینترنتی VOIP در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که مانند یک آدرس پست الکترونیکی به همراه یک کلمه عبور محافظت می‌شود. از طریق این شماره‌ کاربران می‌توانند به مرکز اینترنتی مزبور متصل شوند و IP دستگاه VOIP خود را به این مرکز اعلام کنند. در نتیجه کاربران دیگر توسط شماره تلفن خود به مرکز VOIP متصل می‌شوند و شماره‌ای که قصد تماس با آن دارند را در اختیار مرکز قرار داده و IP مقصد را دریافت می‌کنند و از طریق پروتکل IP یک تماس تلفنی را آغاز می‌کنند. از چنین شبکه‌هائی با عنوان شبکه‌های مخابراتی آینده یاد می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که به سرعت جایگزین شبکه‌های مخابراتی کنونی شوند. دلایل اصلی این جایگزینی برتری‌هائی است که شبکه‌های مخابراتی آینده به شبکه‌های مخابراتی کنونی دارند. در ذیل به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:
۱) هزینه بسیار پائین نگهداری شبکه‌های مخابراتی آینده نسبت به شبکه‌های مخابراتی کنونی و به دنبال آن، قیمت پائین خرید شماره و مکالمه تلفنی
۲) پشتیبانی کلیه امکانات مخابراتی کنونی و به علاوه ارائه خدمات جدید، با هزینه بسیار پائین و سهولت اجرائی بالا
۳) جابه‌جائی آسان شماره‌های تلفنی، به این‌ معنا که یک شماره تلفنی مانند یک آدرس پست الکترونیکی از هر نقطه‌ای از دنیا قابل دسترسی خواهد بود و می‌توان از طریق آن تماس گرفت و یا با آن ارتباط برقرار کرد.
۴) قابلیت برنامه‌نویسی بر روی گوشی‌های تلفنی همانند یک گوشی تلفن همراه و یا حتی پیشرفته‌تر از آن
● مقایسه شبکه‌های مخابراتی سنتی و آینده (برمبنای IP)
در ادامه دو نوع شبکه مخابراتی سنتی و آینده را از زوایای گوناگون مورد مقایسه قرار می‌دهیم:
۱) استاندارد برقرارکننده ارتباط در شبکه‌های تلفنی VOIP پروتکل‌ها و بسته‌های داده هستند (مانند شبکه‌های IP) در حالی‌که در شبکه‌های مخابراتی سنتی واسطه‌‌های ارتباطی استاندارد (سوئیچ‌ مدارهای درون شبکه) تعریف شده‌اند.
۲) با در نظر گرفتن ماهیت فن‌آوری VOIP و خصوصیات شبکه IP، متوجه خواهیم شد که این شبکه‌ها از پیچیدگی‌های داخلی بسیار کمتری نسبت به یک شبکه مخابراتی سنتی برخوردار هستند. همین امر سبب می‌شود که نگهداری این‌گونه شبکه‌ها بسیار آسان‌تر و کم هزینه‌تر باشد.
۳) در شبکه‌های مخابراتی، سرویس‌های مخابراتی درون شبکه مخابراتی (تجهیزات داخلی) مستقر می‌شوند، یعنی برای داشتن یک سرویس خاص باید مرکز مخابراتی پشتیبانی کننده آن سرویس باشد. به عبارت دیگر تجهیزات کاربر در این نوع سرویس‌ها چنان‌چه نیاز به دریافت خدمات خاصی باشد، تا زمانی‌که آن سرویس از طرف مرکز مخابرات ارائه نشود، امکان استفاده از آن وجود ندارد. برعکس، در شبکه‌های مخابراتی بر پایه پروتکل IP، سیستم‌های نهائی در صورتی که یک سرویس جدید را پشتیبانی کنند، می‌توانند با یکدیگر (بدون نیاز به تغییر در شبکه مخابراتی) و با استفاده از آن سرویس ارتباط برقرار کنند.
۴) دیگر ویژگی سیستم‌های مخابراتی مبتنی بر IP پویائی و تحول سریع آنهاست. این سیستم‌ها به‌عنوان زیر مجموعه‌ای از علم کامپیوتر و فن‌آوری دیجیتال مشمول قانون مور می‌شوند. به بیان دیگر باید حدود هر ۱۸ ماه منتظر پیشرفتی در ابعاد دو برابر سابق در این‌گونه سیستم‌ها باشیم، در حالی‌که شبکه‌های مخابراتی قدیمی مدت زیادی است که همان شکل سابق را حفظ کرده‌اند و به‌ندرت دستخوش تغییرات می‌شوند. نگاهی گذرا بر تاریخ تحولات شبکه‌های مخابراتی نشان می‌دهد که پس از حدود هر ۳۰ سال شاهد تحولاتی محسوس در آنها هستیم که در مقایسه با تحولات شبکه‌های مخابراتی آینده در عمل ناچیز است.
۵) سرعت برقراری ارتباط VOIP که به وسیله سوئیچ بسته‌های داده کار می‌کنند به مراتب سریع‌تر از برقراری ارتباط در شبکه‌های سوئیچ‌کننده مدار (شبکه‌های مخابراتی کنونی) است.
۶) در سیستم‌های مخابراتی آینده (VOIP) ارائه‌کنندگان خدمات مخابراتی در عمل نقش واضح و تعریف شده‌ای ندارند، زیرا ارکان اصلی برقراری ارتباط دو طرف مکالمه‌کننده هستند. پیش‌بینی می‌شود که مراکز مخابراتی آینده از طریق ارائه راهکارهای متنوع به‌منظور بهبود برقراری ارتباط فعالیت کنند که این خدمات ممکن است بین دو مرکز مخابراتی، به‌طور کامل متفاوت باشد.
● سرویس VOIP در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران
با توجه به نرخ بالای هزینه‌های تلفن بین‌الملل و شناورهای دفتر مرکزی شرکت و هم‌چنین دفاتر نمایندگی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در اروپا (شامل آلمان، انگلیس، مالتا، ایتالیا و بلژیک)، آسیا (شامل چین، ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور) و خاورمیانه و آفریقا (شامل دبی و لیبی) و با عنایت به تأکید رئیس محترم هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت مبنی بر لزوم اهتمام کلیه واحدهای شرکت در کاهش هزینه‌های جاری، شرکت خدمات ماشینی پیرو سفارش دفتر فن‌آوری اطلاعات و با در نظر گرفتن امکانات و شرایط موجود، نسبت به امکان‌سنجی و پیاده‌سازی پروژه اینترنت تلفنی (انتقال تماس‌های بین‌المللی و شناورها از بستر مخابرات به بستر اینترنت) به شرح مراحل ذیل اقدام کرده است:
۱) انتقال مکالمات بین‌الملل و اینمارستی (شناورها) دفتر مرکزی کشتیرانی بر روی بستر اینترنت
۲) برقراری تماس‌های بین‌الملل و اینمارستی (شناورها) جهت مدیران و کارکنان مجاز، از خارج آن شرکت با دارا بودن سطوح دسترسی
۳) راه‌اندازی سرویس PC - Phone برای برقراری تماس‌های تحت اینترنت از هر نقطه دنیا
۴) برقراری تماس‌های Point to Point مابین دفتر مرکزی و دفاتر نمایندگی خارج از کشور بر روی بستر اینترنت
۵) ایجاد امکان تماس‌های دفاتر نمایندگی به مقصد ایران طبق تعرفه‌های داخل کشور و سایر تماس‌های بین‌الملل دفاتر مذکور از طریق بستر اینترنت دفتر مرکزی
۶) پیاده‌سازی سرویس اینترنت تلفنی به‌صورت Point - Point و Point Multipoint بر روی شناورهای ناوگان
شایان ذکر است مرحله اول تا پنجم این پروژه با موفقیت پیاده‌سازی و اجرا گردید که میزان صرفه‌جوئی‌های انجام شده در آن نسبت به هزینه‌های جاری بیش از ۷۵ درصد و رقمی معادل ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان در سال می‌باشد.
از ویژگی‌های مرحله ۴ و ۵ می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
الف) امکان تماس با کلیه شماره‌های داخلی (۴شماره‌ای) برج آسمان به‌صورت مستقیم و با هزینه ناچیز
ب) امکان تماس با کلیه شماره‌ تلفن‌های شهری، بین‌شهری و تلفن همراه در ایران با تعرفه‌های داخل کشور
ج) امکان تماس با کلیه نقاط دنیا از طریق پیش‌شماره ۸۰ با تعرفه‌های اینترنتی و از طریق دفتر مرکزی
د) امکان تماس کلیه کارکنان دفتر مرکزی با دفاتر نمایندگی به‌صورت ۳ شماره‌ای و با هزینه‌ ناچیز
و) امکان تماس با دفاتر نمایندگی از کلیه نقاط کشور با تعرفه‌های تماس داخل کشور
ه) امکان تماس کلیه دفاتر نمایندگی با یکدیگر از طریق کد ۳ شماره‌ای و با هزینه‌ ناچیز

مهندس ناصر آدابی

منبع : سایر منابع

مطالب مرتبط

فناوری اطلاعات در مدیریت جهانی

فناوری اطلاعات در مدیریت جهانی
این کارگاه مفهوم دیپلماسی الکترونیکی و اعمال آنرا هنگامیکه به مدیریت جهانی مرتبط می شوید با جستجوی استفاده امروزی از فناوریهای جدید اطلاعاتی به منظور افزایش بهره وری در سازمانهای بین المللی و تسهیل دیپلماسی مورد بررسی قرار می دهد .
طی دهه ۱۹۹۰ ، بسیاری از مؤسسات فرایند تجاری و فناوری اطلاعاتی مورد کاربرد خود را به منظور هم سطح نمودن سازمانهای مبتنی بر سلسه مراتب از طریق تقسیم یکسان اطلاعات در کل سازمان و ضعف لایه های میانه مدیریتی مورد بازسازی قرار دادند . به علاوه دولتها شروع به اجرای تکنیکهای بخش خصوصی در بازسازی فرایند تجاری نمودند .
بدلیل توسعه شبکه جهانی (اینترنت) و جستجوگرهای صفحات گرافیکی در اواسط دهه ۱۹۹۰ ، اینترنت به حوزه تجارت الکترونیکی تبدیل شد . شهروندانی که هر چه بیشتر انجام فعالیتهای خود از طریق اینترنت مانوس می شوند دولتها را جهت افزایش خدمات اینترنتی و عملی کردن دولت الکترونیکی تحت فشار قرار می دهند. در حال حاضر فشارهای مشابهی وزرای خارجه را وادار به اجرای دیپلماسی الکترونیکی ، جایگزینی سیستمهای قدیمی تلگراف WWLL با ای میل و اتخاذ ابزار تجارت مجهز به شبکه برای ادارات داخلی، خدمات مقدماتی و اساسی نموده است.
در صورتیکه سازمانهای بین المللی بر آن باشند که به عنوان جایگاه مؤثری در دیپلماسی عصر اطلاعات و مکانیسمهای کارآمد در جهت فعالیتهای چند جانبه باقی بماند ، ناچارند با اطلاعات در حال تغییر و محیط ارتباطات همگام شوند.
موضع تاثیر فناوری اطلاعات بر مدیریت در سطوح ملی و بین المللی نسبتاً جدید است . در بخش عمومی ابتدائاً مفهوم فناوریهای جدید شناخته می شود و قبل از آنکه توسعه تحقیقی سیستمها بتواند عملی شود بایستی تامین سرمایه صورت گیرد و این خود نیازمند آن است که بسیاری غیر از سازمان مورد نظر نسبت به نیاز مورد نظر متقاعد گردند .
هنگامیکه تصمیمی برای پیشبرد هدف اتخاذ شده است ،‌مشاوران باید تعیینی شوند ، طرحها ارائه گردد ، مورد بحث واقع شود ،‌تجدید نظر به عمل آید و دوباره مورد بحث قرار گیرد و در این ضمن هنگامیکه با مؤسسات سیاسی و غیر تجاری سرو کار داریم اولویتها و شرکت کنندگان کلیدی در نقشهای تصمیم گیری ممکن است تغییر یافته باشند . نتیجه اساسی این است توسعه در فناوری اطلاعات ممکن است برای رسیدن به نتیجه نیازمند دوره های طولانی تری نسبت به آنچه که انتظار وقوع آن در مؤسسات خصوصی می رود باشد .
بنابراین بحث درباره تاثیر فناوری اطلاعات بر «مدیریت جهانی» (به عنوان مثال در حوزه های ملی و بین المللی و در این میان حوزه خصوصی) باید مورد تعمق بسیار قرار گیرد . از اینرو در رابطه با هرگونه اظهار نظر مبنی بر اینکه الف منجر به ب خواهد شد و یا اینکه ب نتیجه منطقی الف خواهد بود ،‌باید محتاط باشیم.
این گزارش چیزی بیش از نسخه ای از بحثهای انجام شده در ۲۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ در مرکز تغییر و مدیریت جهانی را شامل می شود. آنچه پیش روی شماست به شکل موضوعی تنظیم یافته است تا سؤالات و پاسخهای احتمالی ارائه شده توسط بسیاری از شرکت کنندگان ، اساتید و فارغ التحصیلان فعالی را که در این کارگاه شرکت کردند ، منعکس نماید . بنابراین هر جا که موضوعی در بیش از یک جلسه مورد بحث قرار گرفته است بحثها به شکلی در کنار هم قرار گرفته اند که ارزش کلی گزارش را افزایش دهد .
● ‌سیستمهای اطلاعاتی و اصطلاحات اداری
سازمانهای بین المللی فناوری اطلاعات را به منظور ساده کردن سیستم اداری و خودکار نمودن فرایند تجاری خود مورد استفاده مؤثر قرار داده اند . سازمان ملل متحد یک سیستم یکپارچه مدیریت اطلاعات ( IMIS ) را از طریق نرم افزاری که صرفاً برای سازمان ملل متحد جهت یکپارچه سازی فرایندهای تجاری آن در کل سازمان نوشته شده است ،‌توسعه داد .
با نک جهانی و یونیسف پکیجهای نرم افزاری اقتصادی استانداری را تکمیل نموده اند . آیا محاسبات اداری در محیط یک سازمان بین المللی به شکل قابل ملاحظه ای از محاسبات اداری در درون کشورهای عضو بخصوص بخش هایی با وظایف مشابه نظیر وزارتخانه های خارجه متفاوت است ؟
فرایندهای بخش عمومی و اجرای آن تا چه اندازه از بخش خصوصی متفاوتند ؟
آیا پکیجهای اقتصادی طراحی شده برای بخش خصوصی با نیازهای سازمانهای بین المللی قابل تطابق است ؟
فناوری اطلاعات برای حمایت از اجرای عملیات در حوزه مورد نظر چگونه مورد استفاده قرار گرفته است ؟ بزرگترین چالشهای اجرای سیستمهای یکپارچه مدیریتی در بخش عمومی بین المللی کدامند ؟
فشارهای شدیدی از سوی کشورهای عضو جهت کارایی بیشتر در راستای اطلاعات اداری بر سازمان ملل متحد و دیگر سازمانهای بین المللی وارد شده است .
فناوری اطلاعات در عملی کردن چنین اصلاحاتی چه نقشی می تواند ایفا کند ؟
هنگامیکه کشورهای عضو برای فعالیتهای چند جانبه در کمکهای انسانی و حفظ صلح از سازمانهای بین المللی استفاده می کنند ، آیا استفاده از فناوریهای اطلاعات می تواند این فعالیتها را عملی تر نماید ؟‌
● استراتژی توسعه الکترونیکی بانک جهانی
گروه فناوری اطلاعات باید زیر ساختها و ابزارهای لازم را در جهت فرایند تصمیم گیری کاراتر و بهتر فراهم نماید. در واقع ،‌این به معنای یکپارچه کردن و جهانی نمودن سیستمهای اطلاعاتی در سرتاسر گشتره بانک می باشد. این اهداف در فرایند عملی شدن کلی باید قادر باشند دفاتر ماهواره ای را با ابزاری تجهیز کنند که اطلاعات عملی و نظرات متخصصان را در ضرب العجلهای فوق العاده آنی قابل دسترسی نمایند ، به علاوه به دیگر کشورهای متقاضی اجازه مشارکت در اطلاعات را بدهد .
بخش اساسی از تلاش برای معرفی یک سیستم مؤثر اطلاعاتی در بانک جهانی بنای زیر ساختهای ضروری برای حمایت از آن بوده است . بخش دیگری از تلاش نیز عبارت بود از ایجاد سمت CIO (افسر متصدی مافوق اطلاعاتی) به منظور نظارت بر اجرای سیستم . این پروژه جهت حمایت از ماموریت بانک جهانی آغاز شد .
به منظور رسیدگی به عدم تمرکز ،‌بی نظمی و عدم کارآیی سیستم قبلی اطلاعاتی ، گروه فناوری اطلاعات می بایست بهترین روشهای اجرایی را برای هدف توسعه الکترونیکی تعیین کند . اولین قدم عبارت بود از نصب افسر متصدی مافوق اطلاعاتی درگروه فناوری اطلاعات . برنامه مدرنیزه کردن و نوسازی اخیز قویاً مورد حمایت رئیس بانک جهانی آقای جیمز ولف قرار گرفته است .
پشتیبانی در سطوح عالی هدفی اولیه برای موفقیت این تغییر رویه به شمار می آید . توافق در این است که فناوری آسانترین بخش آغاز مزدن و مدیریت برنامه وسیعی مانند تغییر رویه سیستم اطلاعات جهانی است .
آموزش و مهارتها نیز چالش شگرفی را در اجرای فناوریهای جدید نه فقط برای اعضاء بلکه برای کارکنان اداری بر می انگیزد . با رسیدن به موضوع تعیین کمیت اثرات برنامه بر هدف بانک جهانی در حذف فقر سؤال چگونگی تحلیل اینکه برنامه به چه شکل نتیجه می بخشد ،‌مطرح شد .
عاملی اساسی مد نظر بانک جهانی در اجرای سیستم اطمینان از این موضوع بود که مدیریت تغییر (تغییر فرهنگ ) که مدیریت علمی و سیستم اقتصادی را به موقع اجرا می گذارد ، وجود خواهد داشت . بنابراین آموزش کلید ایجاد این موضوع بود . یکی از اهداف پروژه عبارت از برقراری استاندارد سازی فعالیت جهانی مدیریت تجاری می شد . با سیستم متمرکز اطلاعاتی جهت جمع آوری اطلاعات مشترک ، بانک جهانی قادر است شاهد انجام پروژه ها از طریق انتقال سریع و کارآمد منابع ،‌کارشناسی و آموزش و احاطه مؤثر اطلاعات برای عملی شدن بیشتر میان کشورهای عضو ، کشورهای کمک کننده و کارکنان جهانی باشد .
برخی جنبه های مثبت جانبی این تغییر رویه عبارتند از اینکه در عدم تمرکز دفاتر بانک جهانی ،‌مدیران کشورها در حقیقت در دفاتر کاملاً مجهز و متصل به شبکه مستقر هستند که به آنها اجازه می دهد از لحاظ جغرافیایی نزدیکتر باشند و بدین ترتیب روابط توسعه بیشتری می یابند ، در حالیکه در حالت عادی اگر مدیران در ادارات مرکزی واشنگتنی مستقر بودند ، این نتیجه بدیت نمی آمد .
توسعه سیستم ERP موجب ایجاد برخی تغییرات اساسی برای متقاضیان می شود . این امر بانک جهانی را قادر می سازد تا خود را در عمل به عنوان بانکی علمی معرفی نماید . از سویی بانک جهانی را قادر می سازد «گروههای موضوعی » با کارشناسی متفاوت را مستقیماً به متقاضیان متصل نماید .
بخشی از تلاش برای بهبود و مرو سیستم و استخدام یک مشاور مدیریت خارجی بود که تشخیص دهد سازمان بر حسب اجرای سیستم (SAP) خود در چه جایی قرار دارد . ERP بانک جهانی و نیز دیگر ERP ها گرفتار افزایش بیش از حد بودجه شدند .
یکی از بزرگترین چالشهای استفاده از نرم افزار استاندارد بهبود کارآیی و اثر بخشی از طریق تغییر ساختارهای اساسی بود . چالش دیگر نرم افزار مورد استفاده چگونگی شامل شدن جنبه های فراوان منحصر بفرد و مقررات HIP می باشد . وضعیت مشابهی در مورد حوزه مدیریت دارایی ها صدق کرده است .
در مقابل ، تجربه سازمان ملل متحد در سال ۱۹۸۸ این بود که به نظر نمی رسید هیچ سیستمی نیازهای آنها را برآورده می کند . بنابراین ، آنها تصمیم گیری گرفتند که سیستم اقتصادی خود را ایجاد نمایند . در حال حاضر ، سازمان ملل متحد در جستجوی آن است به سمت تجهیز به شبکه پیش ببرد . نمونه های سازمان ملل متحد و بانک جهانی نشان می دهد که سازمانهای مختلف به راههای مختلف رفته اند . با اینحال ، سرانجام کلیه اصلاخات اداری باید ماموریت سازمان را حمایت نماید .
بانک جهانی بیشتر دریافت که گزارش کلیه سیستم ERP است . بنابراین تلاشها بر چالشهای اطلاعاتی متمرکز شدند . در توسعه سیستم ،‌مسیر کلی ساختنی دروازه های برای کادر اداری بود . این مشارکت در اطلاعات از طریق تاسیسات مجزایی که بانک جهانی متصل شده و دروازه توسعه جهانی نامیده می شود مورد حمایت قرار می گیرد . این گروه کشورهای عضو ، کشورهای کمک کننده ، متخصصان فناوری اطلاعات و دیگر منابع را شامل شده و اطلاع از چگونگی توسعه را ارائه می دهد . این گروه به عنوان جایگاهی جهت تبادل اطلاعات انجام وظیفه می نماید .
به منظور ارائه مشکلات قرار دادن اطلاعات در اختیار کارمندان با توجه به حوزه های ویژه تخصصی آنها ،‌ صفحه ها یا ورودیهای شخصی (مانند My Yahoo) ایجاد شده اند .
ملاحظه کنید (Http : // www.developmentgateway.org/) این ابداعات باتک جهانی را قادر می سازد که انبوه اطلاعات تهیه شده توسط شاخه های جهانی خود را بر اساس حوزه های ویژه مربوطه به هر بخش تقسیم نماید . این ورودیهای مشخص میان فهرستی از عناوین توسط کاربر انتخاب شده و از اینرو تضمین می کند که آنچه را که آنها احساس می کنند مهمترین نیازهای اطلاعاتی آنهاست دریافت کنند .
به طور کلی ،‌بانک جهانی مایل است که همکاری گسترده تری را با شرکای خارجی تشویق نماید . بانک جهانی از طریق شبکه داخلی (اینترنت) دارای روابط متقابلی است و از طریق توسعه یک شبکه خارجی که در آن اعتماد و روابط متقابل شرکاء سازمانهای غیر دولتی حاصل می شود ،‌فعالیت نماید .
آیا با روشی که بانک جهانی به عنوان یک سازمان فعالیت می کند تغییرات مهمی حاصل شده است ؟ آیا فرایندهای بیشتری به انجام رسیده است ،‌آیا توسعه سیستمهای جدید فناوری اطلاعات و نوسازی سازمان به معنای تغییر روش خود سازمان و نه ضرورتاً سیستم مورد استفاده را شامل شده است ؟‌در گذشته ، بانک جهانی بسیار «متمرکز بر ادارات مرکزی» بود، بدین معنا که کلیه تصمیمات می بایست از ادارات مرکزی واقع در واشنگتن صادر شود، اما برقراری روابط جهانی ، دفاتر کشوری نیز در حال حاضر دسترسی مشابهی همانند ادارات مرکزی به اطلاعات دارند .
معمولاً مناطقی وجود دارند که بانک جهانی باید در آنها فرایندهای تجاری خود را بهبود ببخشد . اما کارایی های رشد یافته قابل توجهی در وظایف حساس ماموریت بانک مانند صدور اجاره ، بازپس گیری و فرایندهای سریعتر پرداخت دارایی ها ایجاد شده است . بزرگترین ارزش تغییر است ، دسترسی به اطلاعات هر جا و در هر زمان است .
پرسش مطرح شده این بود که آیا دفاتر کشوری استقلال بیشتری از قبل بدست آورده اند و آیا چنین هدفی (بر حسب توانایی های ناشی از عدم تمرکز) مورد نظر بوده است ؟ آیا منجر به تغییری سنجیده و عادلانه در روابط میان دفاتر کشوری و دولتهای محلی شده است ؟‌
این سیستم دستیابی بیشتری به اطلاعات را در اختیار دفاتر کشوری قرار داده است ، هدف از اجرای این سیستمها کاراتر کردن بانک جهانی در زمینه مورد نظر است مدیران کشوری قدرت بیشتری برای تصمیم گیری بدست آورده اند بطور کلی ،‌دستیابی به اطلاعات به سنجش های بانک جهانی اجازه می دهد که از لحاظ جغرافیای گسترده و متحرک باشند اما مبادله شدید اطلاعات ممکن شده توسط سیستم های جدید احتمالاً تاثیری غیر متمرکز کننده بر سازمانهای بین المللی دارد و در نتیجه ، متخصصان داخلی ممکن است اختیاراتی در زمینه موضوعات حوزه تجربه ی خود بدست آورند متخصصان کشورهای عضو از این مکانیسم رفع مشکل متصل جهانی از طریق مشارکت تجارب خود با متخصصان دیگر بخش های جهان سود می برند همکاری متخصصان توسعه ی فرهنگ مشارکت اطلاعات را ایجاد می کند و پایه ای برای جامعه بین المللی متخصصان بنا می نهد.
همکاری متخصصان داخلی کشورهای مختلف در مواجهه با مشکلات مشابه ممکن است منجر به محلی کردن پروژه های ویژه شود و به متخصصان در محیط پیرامون خود اجازه می دهد در تصمیم گیری کلی در تمام مؤسسه اثر بگذارد و این در حالی است که چنین وضعیتی در گذشته ممکن نبوده است . مجموعه ای از روشهای عملی ظاهر می گردد که تجارب خود را در اینترنت منتشر می کنند . روش دیگری مشخص کننده این پدیده به ظهور رساندن « فرهنگ مشارکت» است در ضمن دیدگاه بانک جهانی این است که بانک علمی برای توسعه باشد به همین منظور لازمه ی ضروری آن است که مردم را سازمان داده و ایجاد انگیزه نماید .
اجرای سیستم های جدید توسط بانک جهانی به عنوان زوابط مؤثر کمک دهنده – دریافت کننده ملاحظه می شود که در آن سیستم در تدارک افشاندن بذر توانایی و محاسبه ی چگونگی صرف پول عمل می کند شفاف سازی بیشتر مبادلات دارایی ها مشروعیت سازمان را در انجام ماموریت آن تقویت می کند .
توسعه سیستم های اطلاعاتی ممکن است راهی برای افزایش کارآیی در استفاده از دارایی ها باشد و محکم کردن قیدهای میان بالا و پایین سلسله مراتب ممکن است شفافیت میان سازمان را تحریک کند . استاندارد سازی سیستمهای اطلاعاتی پیوستگی متقابل در سازمان را موجب می شود که به نوبه ی خود مسئولیت میان اجزاء را افزایش می دهد. نیاز به مشارکت در اطلاعات درجه ی استاندارد بودن سیستم های اطلاعاتی را معین می کند با در نظر گرفتن توسعه فناوری اطلاعات در سالهای اخیر فرایندی عمومی به سمت استاندارد شدن قابل مشاهده است.
پرسش مطرح شده این بود که چرا بر حسب فناوری اطلاعات استاندارد سازی بیشتری در بخش عمومی صورت نگرفت . اشاره شد که با «انفجار اینترنتی» امکان داشت که جبران سرمایه در بخش عمومی منجر به استاندارد سازی بیشتری شود. احتمالاً بازیگرانی از بخش خصوصی وجود دارند که هر لحظه منتظر استاندارد سازی بیشتر بخش عمومی هستند به گونه ای که تجارت خود را از طریق برآوردن نیاز بخش عمومی مدایر سازد.
استاندارد سازی ممکن است در جریان باشد اما باید تمایلات عمومی را در نظر گرفت که به نوبه ی خود منجر به انعطاف بیشتر می شود. قطعاً باید ترکیبی وجود داشته باشد که حداقل روشنی زا استاندارد سازی در آن در دست باشد اما در رابطه با استفاده منحصر بفرد و روشهای عملی احتمالاً کمتر شاهد چنین وضعیتی هستیم. در مقابل روش رمزی متعارف فوایدی بر حسب اثرات شبکه در استفاده از پکیج های نرم افزاری وجود دارد. روشهای عملی استاندارد بسیاری وجود دارند که اگر مؤسسات تجاری از آن برخوردار باشند می توانند به آسانی استاندارد شوند.
موانع یکپارچه سازی فناوری اطلاعات در بانک جهانی موانع ویژه ای برای یکپارچه سازی کامل سیستم های اطلاعاتی وجود دارد. آشکارترین موردی است که استفاده از فناوریهای جدید اطلاعاتی در تمام کشورها فراگیر نیست. این موضوع مبتنی بر انتخاب ما نیست که برخی از اعضاء نیازهای مبرم تری نسبت به ایجاد زیر ساختهای ضروری برای برقراری این سیستم جدید ارتباطی دارد . به علاوه با در نظر گرفتن عدم موازنه ی شایع در منابع زیر ساختی در برخی کشورهای عضو «ظرفیت جذب» کشورها نباید بیش از حد برآورد زده شود به عبارت دیگر لازم است که سیستمی برای «تغییر مدیریت» به منظور کم کردن اثرات شدید و گاه به گاه در توانایی ها، ‌زمان سپری شده در انتقال منابع و سلسله مراتب در دست باشد .
بانک جهانی همچنین آموخته است که ظرفیت جذب متقاضیان را بیش از حد برآورد نکند هرگاه که شما با یک اجرای اساسی روبرو هستید باید توقع شوک هایی از متقاضیان خود را داشته باشید . انتظار یک مقاومت ابتدایی و تردید را پیش از پذیرش کامل توسط متقاضیان را فراموش نکنید. آنهایی که با کار کردن با این روند واسطه مانوس نیستند نسبت به نوسازی کانالهای سنتی کار عکس العملی منفی نشان می دهند . معرفی فناوری اطلاعاتی مدرن می تواند موجب یک «شوک فرهنگی» و بی اعتقادی به کار سیستم شود.
هدف از دست یابی و در جهت استفاده قرار دادن جدیدترین و ابداعی ترین مبادلات فناوریهای اطلاعاتی برای بسیاری نهادها در سیستم جهانی واضح است اما به رقم تلاشهای فراوان برای درگیر کردن حداقل مؤسسات تقسیم دیجیتالی همچنان قدرتمند باقی می ماند. با این حال احتمال دارد تغییر در محیط بین المللی به سبب مشکلاتی نظیر امنیت اینترنت ،‌اعتماد بیجا به فناوری، ممانعت از کشورهای در حال توسعه، پیامدهای نامطلوب اصلاحات ساختاری مشکلات ذخیره سازی اطلاعات کند شود .
این موضوع در ارتباط با منافع کشورها برای نگهداری یکتا سیستم داخلی اقتصادی خود را نشان می دهد . اگر جهان در وضعیت بی نظمی در حال رقابت است آنگاه استاندارد سازی تا چه اندازه در منافع ملی جای می گیرد . آیا حفظ سیستم اختصاصی مشخصی جزو منافع ملی به شمار نمی آید در مواجهه با مشکلات جهانی مانند تروریسم بازیگران باید مکانیسم های مشارکت اطلاعاتی خود را بهبود بخشیده جهت به حداکثر رساندن منافع همکاری نماید . اعضاء ممکن است برای توسعه اجتماعی همکاری و مشارکت اطلاعاتی داشته باشد . اما نه ضرورتاً برای توسعه ایی که بتواند یک موضوع رقابتی بالا قلمداد شود . در مورد دیگر مؤسسات مانند وزارت خارجه ی آمریکا ماهیت رقابتی مشارکت در اطلاعات روشنتر می شود.
سؤالاتی در مورد مالکیت اطلاعات و سیستم های اختصاصی دولت برای اطلاعات نیز مطرح شد که منجر به بحث درباره ی روشهای عملی و واقعی همکاریهای الکترونیکی در سطح بین دولتی گردید بدون شک در بین کشورهای دوست ، جمع آوری – مشارکت الکترونیکی اطلاعات وجود دارد با این وجود جریان عادی اطلاعات تدارکات و مذاکرات به صورت الکترونیکی انجام نمی شود بخشی از آن به علت موضوع « فرهنگ – تجارت » می باشد که گاهی در مقابل توانایی های تکنولوژی قرار می گیرد.
کاربرد ،‌استاندارد سازی و عملکرد همگی چرخه های بین تجارب و فناوری در ارتباطات بین دولتها و مدیریت اطلاعات را تامین می کند . اگر چه استاندارد سازی به عنوان یک هدف واحد برای سیستم های اطلاعاتی بین کشورهای عضو و کشورهای کمک کننده و نیز دفاتر بانک جهانی قرار می گیرد . فناوری به عنوان یک لبه ی رقابتی برای تنها شرکتهای خصوصی بلکه خود کشورها نیز واقع می شود .

وبگردی
ظریف چه گفت؟ / پولشویی در کشور چگونه انجام میشود؟
ظریف چه گفت؟ / پولشویی در کشور چگونه انجام میشود؟ - داستان دلواپسانی که منافع جناحی را بر مصالح مردم و نظام ترجیح می دهند را ببینید.
فیلم/تغییر محسوس و عجیب ورزشگاه آزادی نسبت به بازی فینال آسیا!
فیلم/تغییر محسوس و عجیب ورزشگاه آزادی نسبت به بازی فینال آسیا! - پس از دیدار پرسپولیس و کاشیما، در اولین بازی برگزار شده در ورزشگاه آزادی تغییرات محسوس و عجیبی نسبت به دیدار فینال آسیا دیده می‌شود.
آتش فشان خاموش / خودروهای گران و بی‌کیفیتی که تحویل نخواهند شد
آتش فشان خاموش / خودروهای گران و بی‌کیفیتی که تحویل نخواهند شد - چرا خودرو سازان با وجود مشکلات عرضه بازهم پیش فروش می کنند؟
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران - سه نفر کنار هم حوالی میدان مادر ایستاده‌اند. زنی قد بلند که موهایش زمینه نسکافه‌ای دارد به هر ماشینی که بلندتر بوق می‌زند نزدیک می‌شود و قیمت را آرام و به سرعت بیان می‌کند. او می‌گوید: «... صد هزار تومان، تو ماشین ۷۰ هزار تومان، گروپ ۳۰۰ هزار تومان و جا هم داریم»، جملات کوتاه و بی‌تفاوت بیان می‌شود. جلوتر دختر کم سن و سالی که شاید ۱۶ سال هم نداشته باشد، ایستاده و از سرما نوک بینی‌اش قرمز شده است، با…
اشراف متواضع!
اشراف متواضع! - افرادی هستند که در دروس زندگی میکنند اما ماشین زیر پایشان پراید است. افرادی که چند ده میلیون از جوجه‌مایه‌دارهای پدرریشو میگیرند که خوب تربیتشان کنند برای مدیر شدن در جمهوری اسلامی و بعد چند هفته در سال هم آنها را می‌برند اردوی جهادی تا از نزدیک ببینند فردا که به لطف جیب پدر در کنکور ترکاندند و مدرک معتبر گرفتند و مدیر شدند قرار است به چه بدبختهای مستضعفی که بخاطر پول نداشتن در آموزش و پرورش رایگان…
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»!
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»! - روز پنجشنبه تصویری در فضای مجازی منتشر شد که قابل تامل بود. زهرا تخشید نوه آیت‌ا... یزدی است که با انتشار تصویری که از دانشگاهش در نیویورک منتشر کرده بود، نوشت: «عکسی که دیروز عصر از دانشگاهم گرفتم با چراغ‌های همیشه روشنش».
روایت تجاوز عجیب به بازیگر لبنانی سریال «حوالی پاییز»
روایت تجاوز عجیب به بازیگر لبنانی سریال «حوالی پاییز» - ماجرای تجاوز به آن ماری سلامه، بازیگر زن عرب سریال تلویزیونی صدا و سیمای ایران.
عکس | همسر جدید نماینده سابق اردبیل در آمریکا
عکس | همسر جدید نماینده سابق اردبیل در آمریکا - «نورالدین پیرموذن» نماینده سابق اردبیل در مجلس شورای اسلامی که سالهاست در آمریکا زندگی می‌کند چند عکس از خود و همسر جدیدش را در اینستاگرام منتشر کرده است.