پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

مشارکت مردم؛ اولویت انتخابات


مشارکت مردم؛ اولویت انتخابات
انتخابات مجلس هشتم بر پایه زمان بندی مشخص شده، جمعه ۲۴ اسفندماه سال جاری برگزار خواهدشد.اهمیت این انتخابات، صرفاً داخلی نیست؛ بلکه آثار و تبعات خارجی آن، بر توفیق بیشتر دیپلماسی خارجی ایران و رویکردهای آن نیز، اثرخواهدگذاشت.
در عین حال تأکید رهبر حکیم انقلاب مبنی بر اولویت مشارکت مردم بر جهت گیری ها و سلایق مختلف در باب رویکردهای نمایندگان منتخب، افزایش مشارکت را به عنوان «هدف راهبردی فراروی مسئولان و نیز توده های مردم و شهروندان جمهوری اسلامی ایران»، قرار داده است.
اکنون بسیاری از دلسوزان نظام با خود می اندیشند، چه باید کرد تا افزایش مشارکت با توجه به اوضاع کنونی منطقه خاورمیانه، در استحکام مواضع جمهوری اسلامی ایران، محقق شود.
با وجود فاصله بیش از ۲ ماهه مانده تا انتخابات، متأسفانه چندی است برخی گروه ها با بداخلاقی تمام و تبلیغات فراوان، می کوشند «نظارت استصوابی» شورای محترم نگهبان را به چالش کشیده و آن را به مثابه عاملی «مشارکت ستیز» مطرح سازند؛ ولی ظاهراً فراموش کرده اند - یا خود را به فراموشی زده اند- که یک واقعیت سیاسی یعنی انتخابات شوراهای شهر که بدون نظارت استصوابی انجام می پذیرد، همواره با اقبال کمتر مردم روبه رو می شود.
از این رو، این مسأله به ثبوت می رسد که «نظارت استصوابی» در چارچوب قانون، نه تنها عنصری ضدمشارکت توده مردم نیست؛ بلکه با توجه به گذشت افراد از فیلتر مجتهدین جامع الشرایط، یکی از دلایل اقبال مردم نیز به شمار می رود.
● چه عواملی، موجب کاهش مشارکت مردم می شود
یکی از اموری که همواره موجب فرسودگی ذهنی شهروندان شده است، تنازعات و درگیری های بیهوده جناحی- سیاسی است که درنهایت، هیچ فایده ای از آن برای مردم، مترتب نیست؛ اما مردم چه می طلبند آنچه مردم می خواهند، «اولویت کار به جای شعار» است. برخی شعارهای غیرعملی و فراتر از امکانات واقعی و توان یک نماینده را متأسفانه این روزها شاهد آن هستیم؛ به عنوان نمونه، برخی کاندیداهای شهرهای کوچک، به مردم این شهرها وعده داده اند، بدون گذر از مرحله شهرستان شدن شهر، آن را تبدیل به استان (!) می کنند؛ در حالی که اصلاً جزو اختیارات یک نماینده نیست . این مسائل صرفاً اذهان عمومی را دچار یأس می گرداند و مانع حل معضلات و گشوده شدن گره کارها می گردد.آنچه مردم می طلبند، «اولویت منافع مردم و نظام بر منافع گروهی» است.
رهبر حکیم انقلاب چندسالی است، عبارت «نهضت خدمت رسانی به مردم» را وارد ادبیات سیاسی ـ اجتماعی و وظایف مسئولان کرده اند که دولت نهم نیز بر همین مبنا عمل می کند و نمایندگان منتخب مردم در مجلس هشتم نیز باید نخستین مبنای عمل خود را همین موضوع قرار دهند؛ زیرا معنای نهضت خدمت رسانی، تکیه بر تأمین منافع مردم است که نهایتاً منجر به رضایت عموم مردم کشور از نظام اسلامی می شود.
اما چنانچه «منافع گروهی» بر «منافع مردمی» غلبه یابد، همان گونه که متأسفانه در ۸ سال دوره به اصطلاح اصلاحات و توسعه سیاسی رخ داد، عملاً منافع ملی و مردمی، قربانی گروه پرستی های متعصبانه ای می شود که بعضاً نظام اسلامی را با مخاطرات جدی، مواجه خواهدساخت.
در عین حال لازم به ذکر است، اخیراً دشمنان می کوشند برای ایجاد نوعی بی میلی در انتخابات، از رد صلاحیت های گسترده در انتخابات توسط شورای محترم نگهبان، سخن به میان آورند؛ ادعایی که با توجه به نوع نگاه «شرعی» و «قانونی» این شورا، نادرست و گزافه گویی و صرفاً برآمده از نیات پوچ سیاسی جهت فضاسازی زودهنگام علیه شورای نگهبان می باشد.
از این رو ضروری است، کاندیداهای احتمالی ضمن دامن نزدن به این شایعه، با کاستن از تمایلات جناحی، به «نهضت خدمت رسانی به مردم» پیوسته و در اندیشه کسب آرا تنها جهت رضای خداوند متعال و خدمت صادقانه به مردم باشند.
مهدی تقوی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید