یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ / Sunday, 7 February, 2016

طلاق و پیامدهای شوم آن در سرنوشت فرزندان


طلاق و پیامدهای شوم آن در سرنوشت فرزندانازدواج از سنت‏های حسنه جامعه‏اسلامی است و توجه به آن در روایات واحادیث، اهمیت مساله را بیش از پیش‏آشکار می‏سازد. ازدواج علاوه بر آرامش‏زن و مرد، موجب بقای نسل و سلامت‏جامعه می‏گردد; چنانکه قرآن می‏فرماید:یکی از نشانه‏های خداوند این است که‏برایتان همسری آفرید تا موجب آرامشتان‏باشد و بین شما الفت و مهربانی قرار داد. (۱)
با وجود تاکید بسیار بر ازدواج، جایی‏که پای شرف، دین و امکان خطر گناه‏پیش آید، طلاق ضرورت می‏یابد. اسلام‏چون مسیحیت کاتولیک، پیمان ازدواج راناگسستنی نمی‏داند و یا چون یهود، به بازبودن نسبی درهای خروجی اعتقادی‏ندارد; بلکه طلاق را مبغوض‏ترین حلالهامی‏شمرد (۲) و آن را امری آسیبی ولی‏اجتناب‏ناپذیر می‏داند و معتقد است‏چنانچه در حدی متعارف نگه داشته شود،می‏تواند حایز نتایج مثبتی برای خانواده وجامعه باشد. (۳) در جوامع پیشرفته‏صنعتی، روابط انسانی و در پی آن روابطخانوادگی از ابعاد معنوی تهی و در نتیجه‏سست، سرد و آسیب پذیر شده‏است; تنهاهدف زندگی مشترک، ارضای‏خواسته‏های غریزی است و جسم وخواسته‏های آن، محور تمام ارزشها وکوششهاست. چیزی ارزش خوانده‏می‏شود یا به نظر دارای ارزش می‏آید که‏نیازهای طبیعی و کششهای جسمانی راپاسخ دهد; پس بمحض یکنواخت‏شدن‏روابط جسمانی، طرفین در جستجوی‏سرچشمه‏های دیگر تمتع، به پیوندهای‏دیگر می‏اندیشند. (۴)
متاسفانه در سالهای اخیر در کشور مانیز بویژه در شهرهای بزرگی چون تهران -که بافت زندگی شهری آن را به یک جامعه‏صنعتی تبدیل نموده است - آمار طلاق‏نسبت‏به ازدواج، حرکتی افزایشی داشته‏است‏بطوری که طبق آمار بدست آمده درسال ۱۳۵۹، از هر ۳۲۳۷۷ ازدواج، ۵۲۶۰مورد به طلاق منجر شده و در سال‏۱۳۶۰، از ۵۷۸۳۳ مورد ازدواج، ۹۴۱۴مورد آن به طلاق انجامیده است که از این‏تعداد در سال ۵۹، ۷۶/۱۵ درصد طلاق به‏تهران تعلق داشته و ۱۱/۷ درصد به کل‏کشور و در سال ۶۰، ۲۸/۱۶ درصد به‏تهران و ۲۹/۸ درصد در کل کشور بوده‏است. (۵)
دوگانگی وسیعی در آمار طلاق شهر وروستا بویژه تهران و روستا وجود دارد ودر مواردی تا ۴ برابر گزارش شده است.علت این دوگانگی این است که در جامعه‏سنتی، سنتها همچون ستونهای استوارموجب بقای خانواده شده است در حالی‏که جوامع صنعتی طلاق را نفی می‏کنند وموجبات استحکام پیوند زناشویی را نیزفراهم نمی‏آورند; به همین دلیل الگو قراردادن قوانین غربی در جامعه اسلامی ماکار ساز نبوده، از معضلات پی‏آمد طلاق‏نمی‏کاهد; زیرا این قوانین مطابق با عرف‏غرب تدوین شده است و نمی‏تواندخواسته‏های جوامع اسلامی و سنتی رابرآورده سازد. متاسفانه برخی ازتحصیلکرده‏های این گونه جوامع نیزفریب ظواهر فریبنده این قوانین را خورده،پس از بازگشت‏به وطن بانگ سر می‏دهندکه بطور مثال حق طلاق به زن تعلق داشته‏باشد و... . باید به اینان یادآوری کنیم که‏آمار طلاق در خانواده‏های بی‏سواد و یابالاتر از فوق لیسانس و در میان‏خانواده‏هایی که زن استقلال مالی دارد،بیشتر است. (۶)
خوشبختانه زن مسلمان، از الگوی‏کامل خویش، بانوی دو عالم حضرت‏فاطمه زهرا«علیها السلام‏» پیروی می‏کند که به‏دست مبارک خویش دستاس می‏کردند وبرای فرزندانشان لباس می‏دوختند. زن‏جامعه ما علاوه بر رسیدگی به امور خانه،همسر و فرزندان، به اقتصاد منزل چه درخانه بعنوان خود اشتغالی (بافتنی،خیاطی، فرشبافی) و چه خارج از خانه‏کمک موثری می‏کند و همواره با رضایت‏کامل ایثار کرده، زندگی را بخوبی در کنارهمسر و فرزندان ادامه می‏دهد. او مصداق‏این ضرب المثل معروف است که:
● زن خوب و فرمانبر پارسا کند مرد درویش را پادشا
عده‏ای از تحصیلکردگان ما که دادسخن سر می‏دهند و خواستار یکسان‏شدن قوانین طلاق کشورمان با جوامع‏غربی هستند و دادن حق طلاق به زن،تقسیم دارایی و... را با همسر بعنوان‏پیشرفت و تمدن مطرح می‏سازند، آگاه‏نیستند که در غرب آمار ازدواج اصولابسیار پایین است و روابط جنسی از چنان‏آزادی برخوردار است که تفاوت چندانی‏از لحاظ حقوقی میان فرزندان نامشروع ودیگر فرزندان وجود ندارد و یا اگرازدواجی انجام می‏گیرد اغلب بر اثرخیانت زن و شوهر و بی‏تفاوتی جامعه به‏این امر به طلاق می‏انجامد. مرداک، جامعه‏شناس معروف، در بررسی طلاق‏در چهل کشور به این نتیجه رسید که دربرخی جوامع، افکار عمومی با طلاق‏موافق است و حتی چنان آن را موردتشویق قرار می‏دهند که اگر مردی برای‏مدت زیادی با یک زن زندگی کند، مورداستهزا قرار می‏گیرد. حال این را مقایسه‏کنید با خانواده‏های سنتی ما که با وجودمقصر نبودن در طلاق دخترشان، چنان ازاین قضیه سرافکنده و شرمگین می‏شوندکه ممکن است‏به خاطر شدت سرزنش‏دختر خود را به بیماری روانی یا به کام‏مرگ بکشانند.
جامعه ما طلاق را ننگ و علت آن رامعمولا بی‏کفایتی زن می‏داند و این مساله‏خود کمک بسیار مؤثری در حفظ بنیان‏خانواده است; البته اگر ادامه زندگی به‏گونه‏ای با درد و رنج همراه شود که خودموجب فساد بیشتر گردد طلاق در عین‏مذموم بودن، جایز شمرده می‏شود. (۷)
در مذمت طلاق پیامبر اکرم‏«صلی الله علیه وآله‏»فرموده‏اند: طلاق ندهید زنان را الا ازتهمتی، که خدای تعالی ذوا قان را دوست‏ندارد یعنی کسانی که هر وقت‏خواهندزنی نو کنند از مردان و زنان که هر وقت‏خواهند شوهری نو کنند. (۸)
طلاق در لغت جدا شدن زن از مرد،رها شدن از قید نکاح و رهایی از زناشویی‏است. (۹) دهخدا طلاق را بیزاری نامه‏می‏خواند و می‏گوید در عرف، معنای‏جدایی، از آن در ذهن متبادر می‏شود.
بطور کلی طلاق علل متعددی ازجمله علل فرهنگی، اجتماعی وتفاوتهای تربیتی، ایمانی، اقتصادی،سیاسی و علل زیستی دارد. (۱۰) از دیدجامعه شناسان طلاق پدیده‏ای است‏اجتماعی که تنها با یک عامل پدیدنمی‏آید و با یک عامل نیز از بین نمی‏رود.از آنجا که در این گفتار کوتاه به طورمبسوط فرصت پرداختن به طلاق ازدیدگاههای مختلف نیست، تنها به‏توضیحی کوتاه بسنده کرده‏ایم که هدف ازآن جلب نظر خوانندگان گرامی به‏پیامدهای شوم طلاق برای فرزندان است.قبل از توضیح هر یک از عوامل، به‏تقسیم‏بندی زیر توجه شود. (۱۱)
با وجودی که در اسلام برای تحکیم‏بنیان خانواده در گزینش همسر، شرایطی‏چون کفو بودن زوجین در شؤون زندگی‏تاکید شده، متاسفانه در خانواده‏های مقیدو متدین نیز گاهی بی‏توجهی به این امرمهم دیده می‏شود.
طلاق زمانی اسف انگیزتر است که‏یک یا چند فرزند نیز قربانی این مساله‏هولناک باشند. بنابراین نه تنها لزوم‏پرداختن به علل طلاق ضروری است‏بلکه‏والدین باید از سرنوشت‏شوم فرزندانشان‏پس از جدایی، آگاه شوند تا شاید اندکی‏به خود آیند و دریابند که آزادی ایشان ازقید پیمان زناشویی چه غرامت‏سنگینی‏خواهد داشت.
عوامل مؤثر در جدایی همسران رامی‏توان به دو دسته عوامل فردی ومحیطی تقسیم کرد; عوامل فردی عبارتنداز:
الف) سستی اراده مرد و دهن‏بینی‏او - یکی از نتایج مثبت پیوند زن و مرد،رشد همه جانبه فکری و شخصیتی آنها درزندگی مشترک زناشویی و گرفتن‏تصمیمهای مهم و ارزنده در امور مشترک‏خود و فرزندان است. متاسفانه اغلب‏همسران بویژه شوهر به جهت وابستگی‏شدید به مادر و نقش مهمتر او نسبت‏به‏پدر در زندگی گذشته‏اش، بعد از تشکیل‏خانواده مستقل به توصیه‏های او گوش فرامی‏دهد و باعث دلسردی همسر خودمی‏شود. چنین امری باعث نزاعهای‏خانوادگی، فاصله زوجین از یکدیگر وسرانجام جدایی خواهد شد.
ب) پرخاشگری - پرخاشگری انسان‏که ناشی از یک واکنش کلی در برابرناکامیهای زندگی است گاهی در درون وی‏سرکوب می‏شود که از نظر سلامت روان‏بسیار نامطلوب و خطرناک است، و گاهی‏بصورت انتقادهای شدید با زد و خورد وفحاشی بروز می‏کند. متاسفانه چون بر اثرعدم شناخت طرفین در ابتدای زندگی،احساس منفی پرخاشگری درک‏نمی‏شود، پس از گذشت مدتی کشمکش،طرف مورد پرخاش برای رهایی ازنزاعهای پی در پی تن به جدایی می‏دهد.اگر طرفین یکدیگر را درک کنند، مساله‏بمرور بر طرف خواهد شد، بطور مثال‏مرد بر اثر عدم توانمندی در محیط کار، ازطرف کارفرما سرزنش می‏شود و بااحساس شدید ناکامی وارد محیط منزل‏می‏گردد; در نتیجه بهانه‏جویی می‏کند وبگو مگوهای طرفین آغاز می‏شود. اگرهمسر با اندکی حوصله و تحمل بتواندریشه پرخاشگری شوهر را دریابد، سریعاچاره اندیشی نموده، با مهربانی وعطوفت قضیه را حل می‏کند. اما اغلب‏مسائل اینگونه حل نمی‏شود بلکه خودخانم که طی روز از فعالیت درون منزل وگاهی هم فعالیت‏خارج از منزل خسته‏است در پی دفاع برمی‏آید; پرخاش‏طرفین به یکدیگر و کشمکش‏ها آغازمی‏شود و در این میان فرزندان بی‏گناه‏قربانی می‏شوند زیرا ادامه بی‏رویه این امرطلاق را به دنبال دارد.
در خانواده‏هایی که این گونه نزاعهاولو خفیف‏تر همواره وجود داشته باشد،نسلی ترسو، مضطرب، ناامید وضعیف‏النفس پرورش می‏یابد.
اگر هر یک از طرفین اندکی بیندیشندو مجسم نمایند که پس از هر گونه رفتاری‏که از وی سر زند، طرف مقابل چه‏واکنشی را نشان خواهد داد و پس از آن‏چه خواهد گذشت، جلوی خیلی ازاتفاقات ناگوار گرفته می‏شود، ولی‏متاسفانه بدون اندکی اندیشه، همان‏واکنشهای سریع به هنگام برخوردها مرتباتوسط زن یا مرد تکرار می‏شود و هر بارشدت خشونت رفتار و واکنشهای منفی‏طرفین افزون‏تر می‏شود بطوری که چاره‏کار را فقط در جدایی می‏بینند.
ج) خودخواهی - این خصلت ازویژگیهای دوران طفولیت است. کودک دراین دوران باید بتواند بتدریج‏با دیگران‏ارتباط عاطفی برقرار کند و بیاموزد که درقبال محبت دیگران محبت کند و اطرافیان‏را مورد توجه قرار دهد. هر چه روابط‏اجتماعی او گسترده شود، از خودپسندی‏او کاسته می‏گردد; بر عکس هر چه روابط‏او محدودتر شود، خودپسندی او بیشترمی‏گردد. (۱۲)
اگر والدین نتوانند رابطه سالمی را ازلحاظ تربیتی با کودک برقرار نمایند وبالعکس عامل تشدید کننده رابطه یک‏جانبه و نامطلوب برای فرزندشان باشند،کودک در بزرگسالی و در زندگی مشترک‏انتظار دارد چون ایام خوش کودکی، تنها ازطرف مقابل محبت و ایثار ببیند و چون‏خواسته‏اش برآورده نمی‏گردد، اختلاف‏شروع می‏شود; بویژه اگر هر دو طرف‏دارای چنین خصیصه‏ای باشند خیلی زودنزاعهای خانوادگی آغاز می‏گردد.
د) بیماریهای جسمی و جنسی - این‏موضوع هم از دیگر عوامل طلاق است.خوشبختانه رافتی که در خانواده‏های‏مسلمان وجود دارد، تداوم بخش زندگی‏زناشویی است; بویژه اگر بیمار، شوهرباشد زن نهایت گذشت و فداکاری را نشان‏می‏دهد. ولیکن گاه فقر شدید مانع گذشت‏می‏گردد. متاسفانه طبق آمار به دست‏آمده (۱۳) ۷۵/۵۷ درصد طلاقها بر اثربیماری نازایی زن بوده است. عطوفت وگذشت زن اغلب مانع از تقاضای طلاق‏می‏گردد ولیکن در مورد مردان این مساله‏کمتر صدق می‏نماید; حتی دیده شده‏بخاطر فرزند، مرد به ازدواج دوم و حتی‏سوم روی آورده است که غرور زن مانع ازادامه زندگی او شده است و در این حالت‏زن تقاضای طلاق می‏کند.
ه) عامل اعتیاد - معتاد بودن مرد درخانواده از عوامل مهم جدایی است; چون‏این بلای خانمانسوز باعث می‏شود که اوتنها به اعتیاد و بدست آوردن مواد مخدربیندیشد و خانواده برایش هیچگونه‏ارزشی نداشته باشد. زن درمانده نیزبمرور آماده جدایی از همسر می‏گردد.
و) انحراف یکی از طرفین - انجام‏اعمال خلافی چون ارتباط نامشروع،دزدی، جنایت و قاچاق می‏تواند موجب‏جدایی باشد.
ز) سوء ظن - بدبینی و سوء ظن بیش‏از حد که غالبا از طرف شوهر سر می‏زنداغلب بر اثر یادگیری ایام کودکیست ومی‏تواند پایه‏های زندگی مشترک را سست‏نماید. در گذشته، طفل اینگونه رفتار را ازپدر دیده و بتدریج آموخته است و امروزآن را درباره همسر خود به کار می‏برد.رفتار خیانت آمیز مادر هم می‏تواند چنان‏آسیبی به روان کودک وارد کند که او را به‏کری یا کوری روانی مبتلا سازد، یعنی‏بدون ضایعه‏ای در گوش یا چشم نشنود ونبیند. وقتی کودک در ایام کودکی خیانت‏پدر یا مادر خود را می‏بیند در جوانی به‏جنس مخالف ظنین بوده، خواهداندیشید که همه زنها یا مردهاخیانت‏کارند. چنین کسی اصولا از ازدواج‏بیم دارد و اگر بر اثر اصرار مجبور به‏ازدواج شود، سوء ظن بیش از اندازه‏اش‏موجب آزردگی شدید همسر و در نتیجه‏دلسردی او شده، رفته رفته جدایی آنها رافراهم خواهد آورد.
ح) ارزشها و اعتقادات - نظام ارزشی‏و اعتقادی نیز در زندگی زناشویی امری‏است که در فرد بالغ بصورت یکی ازمشخصه‏های شخصیتی ظاهر شده وعموما غیر قابل تغییر است. از فردی که‏بطور مثال در یک خانواده متدین پرورش‏یافته و بمرور زمان اعتقادات و انجام‏تکالیف شرعی برایش به منزله یک اصل‏مسلم در آمده است، نمی‏توان انتظارداشت پس از تشکیل خانواده از عقایدش‏دست‏بردارد. متاسفانه چه بسیارندازدواجهایی که عدم دقت‏به این اصل مهم‏در ابتدا زن و شوهر را دچار مشکل‏اساسی می‏کند و هر یک از طرفین درصدد تغییر دیگری برمی‏آید غافل از آنکه‏راه عبثی می‏پیماید; البته توبه و متحول‏شدن انسانها در اسلام این نوید را به دختریا پسر آماده ازدواج می‏دهد که پس ازازدواج همسر خویش را دگرگون ساخته واز وی فردی متدین و معتقد سازد ولی‏گاهی این عمل میخ بر سنگ کوفتن است‏و تداوم زندگی را غیر قابل تحمل‏می‏سازد. عوامل فردی بسیاری باعث‏جدایی می‏شود که از حوصله این مقاله‏بدور است.
در این راستا مسائل جانبی یااجتماعی نیز همواره نقش مهمی دراختلال روابط همسران دارند که می‏توان‏به برخی از آنها اشاره کرد; از جمله:
▪ عدم استقلال اقتصادی، که‏نتیجه آن زندگی زوجین با اعضای خانواده‏همسر مانند پدر، مادر و مشکل‏تر از آن‏خواهران و برادران همسر است. این‏زندگی با بحران اولیه که همان عدم‏استقلال فکری است، آغاز می‏شود و درانتظار جرقه‏ای است تا آتش بحران‏شعله‏ور گردد. از آن فاجعه آمیزتر هنگامی‏است که مادر زن یا مادر شوهر، همسرخویش را از جوانی از دست داده باشد و بامشقت و فقر فرزندش را بزرگ کرده باشد;چرا که انتظار محبت و رسیدگی بیشتری‏از فرزند خود دارد و اگر فرزند - معمولاشوهر - نتواند با مدیریت صحیح، رعایت‏احترام به مادر و همسر را با هم جمع کندو موجب برانگیختن حسادت دیگری‏شود، پس از گذشت زمان به‏کشمکش‏هایی فراوان برای پیروزی درجلب حمایت طرف خواهد انجامید.مشکل زمانی به اوج می‏رسد که شوهر درتصمیم گیری به سوی مادر کشانده شود.البته خوشبختانه در خانواده‏های متدین‏که فرزندان همواره به پیروی از آیات واحادیث و سرمشق قرار دادن بزرگترها وبه تبعیت از آیه «و بالوالدین احسانا»احترام مادر و پدر را فریضه دانسته و آنهارا مقدم بر خویش می‏دانند کمتر اختلاف‏بروز می‏کند; ولیکن شیوع طلاق درخانواده‏های غیر مذهبی به مراتب بیشتراست و چاره کار مدیریت صحیح شوهراست که بتواند در عین احترام به همسرمحبت‏به مادر را نیز داشته باشد.
▪ دوستیهای خانوادگی - گاهی‏دوستیهای زوجهای جوان با دیگردوستان و یا افراد مجرد بقدری از حداعتدال خارج می‏شود که منجر به ایجادزمینه‏های گناه و در نتیجه طلاق‏می‏گردد; بویژه آنکه در اینگونه روابطمساله حسادت اطرافیان و دوستان نیزافزوده شود.
▪ بیماریهای لاعلاج اطفال -متاسفانه هنگامی که معلول جسمی یاذهنی در خانواده متولد می‏گردد، زوجین‏بشدت احساس گناه نموده و هر یک‏سعی دارد دیگری را عامل معلولیت فرزندمعرفی کند; در عین حال همه افرادخانواده را ترک کرده تمام توجه خویش رابه کودک معلول معطوف می‏سازد. این امرمعمولا در مادر بیشتر دیده می‏شودبطوری که همسر و دیگر فرزندان رافراموش می‏کند. پس از گذشت زمان‏ناچار شوهر برای کسب محبت‏به دنبال‏پناهگاه دیگری می‏گردد و متاسفانه خودعاملی برای جدایی می‏شود.
▪ مشاجرات لفظی و نزاعها یکی ازعوامل بسیار مهم در طلاق نزاعها وکشمکشهای زوجین بر اثر عدم درک‏متقابل و در عین حال پایین بودن سطح‏فرهنگ آنهاست; بویژه آنکه زن در این‏راستا به استقلال اقتصادی نیز رسیده‏باشد. متاسفانه ۵۷ درصد طلاقهایی که‏اداره آمار دادگستری منتشر کرده است،بعلت عدم تفاهم در خانواده‏های کارمندان‏و کارگران بوده است. (۱۴) که نیاز به تحقیق ومطالعه بیشتری دارد. البته عوامل جدایی‏را نمی‏توان به تنهایی موجب طلاق‏دانست‏بلکه ممکن است هر یک از آنها ویا جمعی از آنها در یک مجموعه به نام‏«بهم ریختگی خانواده‏» ظاهر شده، چونان‏موریانه در درون درخت تنومند زندگی‏عمل نماید و وقتی زوجین به خود آیندکه از زندگی جز پوسته‏ای پوک و شکننده‏چیزی باقی نمانده است و با کوچکترین‏تلنگری از هم پاشیده می‏شود.
منظور از گفتار فوق، بررسی اجمالی‏علل طلاق و هدف اصلی توجه دادن‏عاملان طلاق به این سؤال است که: آیالحظه‏ای از قلمرو خودخواهی بیرون‏آمده‏اید تا دیگران هم برای شما اهمیت‏داشته باشند؟ آیا جگر گوشه‏ای که‏وجودش از شماست‏برایتان هیچ ارزش واعتباری دارد؟
لحظه‏ای به خود آیید و به دنبال راه‏فرار برای آزادی از قید ازدواج نباشید. شماخواهرم، برادرم بویژه شما خواهرم بانگ‏بر نیاور که چرا آنقدر قوانین جلوی جدایی‏سنگ اندازی می‏کنند؟ چرا نمی‏توان ازبند زندگی مشقت‏باری که بر وجودم‏سایه شوم افکنده، رها شوم؟
باید هشداری داد به افرادی که هیچگاه‏نخواسته‏اند اندکی مسؤولیت‏خطیرزندگی زناشویی را تحمل نمایند و باکوچکترین ناملایمتی بانگ جدایی سرمی‏دهند. اینان متاسفانه به رشد و بلوغ‏شخصیت نرسیده‏اند. ازدواج را بسان‏بازیهای ایام خوش کودکی می‏پندارند وتکرار بازی برایشان لذت آور است.
نتایج تحقیقات وسیعی که انجام شده‏و همچنین تحقیقی که بوسیله نگارنده درمورد ۵۰ تن از فرزندان خانواده‏های‏مطلقه بصورت طولی و طی ۱۲ سال‏صورت گرفته است، عدم سلامت روان‏کودکان طلاق را در آینده نشان می‏دهد.دلیل آن نیز نیاز کودک به زندگی درمحیطی سرشار از عشق و محبت است‏ولیکن برعکس شبانه‏روز در نزاعهای‏شدید والدین و در بدترین وضعیت‏روانی بسر می‏برد.
این زندگی سراسر آشفته از او فردی‏بی اعتماد، ترسو، گوشه‏گیر، پرخاشگر ومتزلزل می‏سازد زیرا هرگز طعم ثبات رادر زندگی نچشیده است. کودک هر لحظه‏بیم رها شدن را دارد چرا که قدرت‏تجزیه و تحلیلش آنقدر رشد نکرده که‏بتواند با دلیل قانع کننده‏ای به‏قضایای اطراف بپردازد. او نمی‏تواندمنشا محبت‏به دیگری باشد.
● ذات نایافته از هستی بخش کی تواند که شود هستی‏بخش
آمار به دست آمده (۱۵) نشان می‏دهد که‏۴۰ درصد طلاقهابین سنین ۱۹-۲۶ سال و۸۰ درصد آن تا ۴۵ سالگی رخ می‏دهد.
در سالهای نخست ازدواج بر اثربی‏تجربگی، شناخت طرف مقابل کمترمیسر است در نتیجه خواسته‏ها کمتر موردتوجه قرار می‏گیرد. زوجهای جوان هنوزبه بلوغ شخصیتی نرسیده‏اند و لذت وراحتی زمان مجردی را فراموش نکرده‏اند.برای دلسوزی خویش از وضعیت آشفته‏زندگی فرصت‏بیشتری دارند; لذا در این‏سنین منحنی طلاق عکس منحنی ازدواج‏است و هر چه بر سنین زوجین افزوده‏می‏شود امر طلاق کمتر صورت می‏گیرد،بطوری که در سنین میانسالی و کهنسالی‏اغلب مرگ موجب تنهایی زن و شوهرمی‏شود و در این زمان است که بر اثرعلاقه، عادت و تفاهم هیچکدام قادر به‏ترک دیگری نیست. کودکانی که والدین رابر اثر جدایی از دست می‏دهند اغلب درسنین ۱ الی ۱۰ ساله هستند. کابوس‏تجدید میثاق والدین، در این کودکان بیدادمی‏کند، ترس از رها شدن در ذهنشان‏ریشه دوانده است و برای انتخاب یکی ازوالدین دچار تعارض می‏گردند. آنها پس ازطلاق والدین همچون توپی به مادربزرگ، عمه، مادر، پدر و دیگران پاس داده‏می‏شوند. در چنین وضعیتی چگونه‏می‏توان ثبات را به مفهوم واقعی از اوطلب کرد. کودک در چنین شرایطی است‏که وجود مشترک والدین را می‏طلبد به هراقدامی متوسل می‏شود، عمل خلاف‏انجام می‏دهد، لجبازی می‏کند، از خوردن‏امتناع می‏کند، به درس بی توجه می‏شود،بهانه مادر را می‏گیرد تا شاید پدر را واداربه آشتی نماید. متاسفانه پدر در ین‏حالت‏بسرعت وارد عمل می‏شود وعجولانه به زندگی دوم تن در می‏دهد. وباز هم کودک می‏ماند و کوهی ازمشکلات، زیرا بمجرد ازدواج دوم،نامادری به فکر فرزند جدید و دور نمودن‏طفل شوهر از پدر می‏افتد پس از گذشت‏زمانی کوتاه همان کسی که برای نگهداری‏فرزند به این خانه وارد شده است، آنچنان‏وضعیتی ایجاد می‏کند که پدر را وادار به‏سپردن طفل به دیگران می‏کند. کنایه‏های‏اطرافیان مرتبا در گوش این طفل غوغامی‏کند، نفرت و خشم از والدین سراسروجودش را فرامی‏گیرد و به فکر انتقام ازخویش و دیگران بر می‏آید. او به همه‏مردان و زنان بدبین و مشکوک است. اگرمادر عامل جدایی بوده او را عنصری پلیدو گناهکار می‏داند. در آینده ممکن است‏به تحصیلات عالی و شغلی موجه دست‏یازد ولیکن ریشه سوءظن و بدبینی‏هیچگاه از وجودش رخت‏برنخواهدبست.
او که ناظر نزاع والدین و رهایی آنان‏بدون اندکی ایثار بوده و ناسازگاری را درکودکی تجربه کرده است، چگونه می‏تواندروحیه گذشت را در خویش بپروراند؟ اوهمواره ترسی ناشی از تهمت‏شباهت‏به‏مادر یا پدر را با خود همراه دارد; در نتیجه‏در روابط زناشویی، فردی خوار و زبون‏است. اینگونه روابط، رابطه مطلوبی درزندگی مشترک نخواهد بود چون درخانواده علاوه بر گذشت، دارا بودن‏روحیه تفاهم، طرفین را به تکامل‏می‏رساند نه منفعل شدن به معنای تام.زدگی از هر کاری، از جمله تحصیل، نوع‏دیگری از نتایج جدایی والدین است. دراین حالت فرزند رها شده برای کسب‏آرامش درونی به دامان انحرافات کشانده‏می‏شود. تجربه نشان داده است که پسران‏آمادگی بیشتری برای ابتلا به «مشکلات‏رفتاری‏» دارند. سرنوشت چنین فرزندانی‏شوم و هولناک است و وقتی به خودمی‏آیند که به دهها نوع آلودگی گرفتارشده‏اند.
به جوانان توصیه می‏شود اگر قادرنیستید انتخاب شایسته‏ای کنید و اگرنیاموخته‏اید دیگری را دوست‏بدارید وروحیه الفت و عطوفت در خانواده ایجادنمایید، تامل کنید. حال اگر ازدواج کردیدو دریافتید انتخاب شما غلط بوده وکامیابی شما در جای دیگریست دربچه‏دار شدن اندکی درنگ کنید. تصورنکنید که فرزند به شما و خانواده روحیه‏تفاهم مشترک را خواهد آموخت و ضامن‏خوشبختی شما خواهد شد. خیر! چون‏متاسفانه پس از جدایی ممکن است جسم‏فرزند باقی بماند و روح او برای همیشه‏آزرده و شکننده شود.
خوشبختانه با افزایش خانواده‏های‏متدین و با ایمان، در زندگیهای جدید به‏ارزشهای اسلامی اهمیت داده می‏شود ورضای خداوند اصل مهم تلقی می‏شود،در نتیجه آن خانه بر اثر رضای خداوند،سرشار از برکت و شادابی می‏گردد.
باز هم به جوانان بویژه خواهرانی که‏متاسفانه خواهان تغییر و آسان‏تر کردن‏قوانین‏دادگاههای خانواده به شیوه‏غربی‏اندتوصیه می‏شود به هنگام بستن پیمان‏مقدس ازدواج دقت کنید که هر چه این‏پیمان با ارزشهای انسانی و اسلامی قرین‏باشد، رشته‏های آن تا ابد ناگسسته خواهدماند; به راههای درست وصل بیندیشید وتصور یافتن طرق سهل گسستن را برای‏دیگر جوامع بگذارید.

افسر بخشی
پی‏نوشتها:
۱) و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجالتسکنوا الیها و جعل بینکم مودة و رحمة ان فی‏ذلک لآیات لقوم یتفکرون (روم، ۲۰)
۲) ابغض الحلال عند الله الطلاق
۳) ساروخانی - دکتر باقر: طلاق و پژوهشی درشناخت واقعیت و عوامل آن، ص ۱۰۰
۴) همان منبع، ص ۱۲۰
۵) همان منبع، ص ۳۴
۶) همان منبع
۷) دانای علمی - منیژه: موجبات طلاق درحقوق ایران و اقلیتهای غیر مسلمان
۸) لا تطلقوا النساء الا من ریبة فان الله لا یحب‏الذواقین و الذواقات (شیخ طوسی، تفسیر مجمع‏البیان، ج ۱، ص ۳۰۴
۹) فرهنگ عمید، ذیل طلاق
۱۰) قائمی - دکتر علی: روزنامه کیهان،۲۵/۱/۷۶، ص ۷
۱۱) ساروخانی - دکتر باقر: طلاق و پژوهشی درشناخت واقعیت و عوامل آن، ص ۱۱۲
۱۲) علیرضا کرمی - رضا کرمی نوری:روانشناسی تربیتی ویژه مراکز تربیت معلم،صص ۷۴-۸۸
۱۳) اداره آمار قضایی دادگستری جمهوری‏اسلامی ایران، سال ۱۳۶۰
۱۴) ساروخانی - دکتر باقر: همان منبع، ص ۵۹
۱۵) توزیع طلاق در تهران در سال ۱۳۶۵، اداره‏آمار قضایی دادگستری جمهوری اسلامی ایران

منبع : سایت پاسخگو

مطالب مرتبط

کلمات در حال جستجو
3ساله , محرومیت از خواب , دختران زیر 16 سال , رئیس کمیته سیاست خارجی سنای ایتالیا , لاک پشت سبز , جذب مشتری , درآمد نفت , بمب های لیزری , مسئولان ارشد انصارالله , پیلینگ , افتادگی سینه ها , ندوشن , لایحه لغو روادید , دکتر پیر صالحی , زائر مراسم , حضرت یوسف , پرش مادربزرگ , موانع اصلی , رزمنده , ابراهیم عواد البدری , روابط خانواگی , سراب کرند , اسیدپاش , هوس بازی , کاظم علیپور , خانه اولی , اعتراض آمیز , سپرست , کاهش و افزایش , حسرت کسب پیروزی , هفته هفدهم , پردازشگر گوشی , تعویق بازی , پرید , بازی زیبا , کمربندی پایتخت , دستگاه دولتی , قیمت پورشه , خشم اژدها , مجلس مطرح , تصویر سال , اقیانوس آتلانتیک , طب کودکان , جایگاه های پیشین در خاورمیانه , مساجد استان تهران , دانشجوی دانشکده فنی , آمار طلاق 93 , گرونگانگیری , جهانی , زنجیرزنی زنان ,

برخی از مطالبی که کاربران هم اکنون در حال خواندن آن هستند
برگذری درنگری جز دل خوبان نبری , ای تو مجموعه‌ی شوخی و سراپای تو شوخ , قوه قضائیه , نثر فارسی بعد از اسلام(۲) , تداخل غذا و دارو , پانكراتیت‌ ـ pancreatitis , بیاموز از پیمبر کیمیایی , برگه‌های امانت , انواع تبلیغات , بندر تركمن، استان گلستان , صورتگران که صورت دل خواه می‌کشند , در شکار امروز صید آهوان او که بود , معنای خاص , فقدان اشک (Alacrima) , عفونت پری‌ناتال , شهر مادی اندركش (اندرقاش)، دهكده اندرقاش، مهاباد , تاریخچه منطقه , قبرس (۲) , آبرنگ , فاصلهٔ بدن بین خود و بچه‌های دیگر کاهش می‌یابد ,

برخی منابع مهم خبری
aftabeyazd.ir روزنامه آفتاب یزد , rikhtopash.com ریخت و پاش , telna.ir تلنا , tafahomnews.com روزنامه تفاهم , persianv.com پرشین وی , mahdodeh.com محدوده , kharazmi.org خوارزمی , iran-varzeshi.com روزنامه ایران ورزشی , asreazadi.com عصر آزادی , basirat.ir بصیرت , asreertebat.com عصر ارتباط , taraznews.com تراز نیوز , ettelaat.com روزنامه اطلاعات , khabarkhodro.com خودرو , 1dar1.com یک در یک , siasatrooz.ir روزنامه سیاست روز , fa.alalam.ir العالم , saat24.com ساعت 24 , marznews.com مرزنیوز , bartarinha.ir برترینها , irib.ir صدا و سیما , parlemannews.com پارلمان نیوز , bornanews.ir برنا نیوز , farnet.ir فارنت , 90tv.ir برنامه نود , favanews.com فاوا , soroushnews.ir سروش , shahrsakhtafzar.com شهرسخت‎‌افزار , asrekhodro.com عصر خودرو , banker.ir بنکر ,

ویدئو: رفتار خشونت‌آمیز محافظان اردوغان با 3 زن معترض - هنگامی که رئیس‌جمهوری ترکیه در پایتخت اکوادور مشغول سخنرانی بود، ناگهان سه زن از میان جمعیت حاضر در سالن فریاد زدند: «قاتل را بیرون کنید!» که به دنبال این رخداد، محافظان «رجب طیب اردوغان» زنان معترض را با خشونت از موسسه مطالعات عالی ملی در شهر کیتو، محل برگزاری سخنرانی خارج کردند.
ششمین روز سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر - ششمین روز سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر بعد از ظهر شنبه هفدهم بهمن ماه با حضور هنرمندان سینما در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار شد. در ششمین روز فیلم‌های تمرین برای اجرا به کارگردانی محمدعلی سجادی، بارکد به کارگردانی مصطفی کیایی، آبنبات چوبی به کارگردانی محمدحسین فرحبخش، کفشهایم کو؟ به کارگردانی کیومرث پوراحمد و وارونگی به کارگردانی بهنام بهزادی در برج میلاد نمایش داده خواهد شد.
ابرو گوندش در تبریز ! - گفتنی است این خواننده ترکیه ای همسر رضا ضراب، تاجر تبریزی الاصل ساکن ترکیه است که به اتهام همکاری با بابک زنجانی برای دور زدن تحریم های ایران و رشوه دادن به مقامات دولت اردوغان مدتی بازداشت شده بود.
پارتی استقلالی ها تلفات داد / تصاویر - جشن تولد امروز استقلالی ها برای مهدی رحمتی صحنه عجیب کم نداشت. به گزارش کاپ،راه دور نمی رویم و مستقیم به اصل مطلب می رسیم. این شما و این پارتی استقلالی ها...
کتایون ریاحی و دهکده رویایی اش در جزیره کیش - کتایون ریاحی برای اولین بار از دهکده رویایی اش در جزیره کیش رونمایی کرد/من و آنجلینا جولی فقط در یک مورد با هم فرق داریم/چهره معروف سینما 2سیمرغش را به حراج گذاشت
فیلم/ تعرض در بفرمایید شام به یک کودک و دو زن - به دنبال افشاگری‌های ۲ تن از شرکت‌کنندگان مسابقات موسیقی شبکه «من و تو» درباره پشت پرده‌های این شبکه، معین سعیدی از کارمندان اخراجی آن با انتشار ویدئویی به افشای تجاوز تهیه‌کننده برنامه «بفرمایید شام» این شبکه به یک کودک و ۲ زن شرکت‌کننده در این برنامه از زبان آنان پرداخت.
گزارش افتتاحیه جشنواره فیلم فجر / فیلم - از اضطراب دلهره آور مهناز افشار چند ثانیه پیش از اولین تجربه مجری گری تا پشت صحنه آماده شدن بهرام رادان برای اجرای جشن سال تحویل سینمای ایران/دفاع تمام قد سوپراستار سینمای ایران از فاطمه معتمدآریا
ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا - مهناز افشار، طناز طباطبایی و یک هنرپیشه‌ی جدید بازیگران اصلی این فیلم هستند. تصویر سه بازیگر اصلی فیلم را نشان می‌دهد، اولین عکس منتشر شده از «اردتمند؛ نازنین بهاره تینا» است.
بهاره افشاری: احمدی نژاد ۳بار دعوتم کرد و نرفتم - بهاره افشاری بیستمین مهمان دید در شب از زندگی شخصی، شبکه جم و کار حرفه ای بازیگری در سینما می گوید - پخش اختصاصی از آپارات
مهنازِ همیشه مضطرب! / فیلم - مهناز افشار: اسمم را باید می گذاشتند مهنازِ همیشه مضطرب!/خانم سوپراستار در اولین شب دورهمی زنانه
کلیپ پلیس پس از کلیپ ارازل ! - ویدیوی دیدنی از اعتراف مقامات امنیتی آمریکا در کنگره به نقش محوری عربستان در تروریسم / تلاش برای تبرئه برباددهندگان سرمایه ملت ایران با نفت 65 دلاری! / ویدیوی نجات معجزه آسای یک دختر در مترو / فیلم پوشاندن مجسمه‌های برهنه ایتالیا برای استقبال از روحانی از دیگر ویدیوهای این بسته خبری است.
لاشه نهنگ های عنبر در ساحل انگلیس - گزارش تصویری / امواج آب لاشه دو نهنگ غول پیکر را به ساحل شهر اسکگنس در انگلیس و مردم شهر را برای گرفتن عکس یادگاری به سمت ساحل کشانده است.
اراذل و اوباش کلیپ ساز ! / عکس و فیلم - جست‌وجوی نام شرور تحت تعقیب کافی است تا به نام دیگر هم مسلکان وی در آن خطه برسیم، از درگیری های سابقه دار و قدیمی این اراذل خبردار شویم، به صفحات، وبلاگ ها و مطالب منتشر شده درباره درگیری این اشرار با یکدیگر راهنمایی شویم و از همه عجیب تر، به فیلم هایی دست پیدا کنیم که نشان می‌دهد چه رقابتی در کسب نام(!) میان این اراذل جاری است.
فیلم/ افشاگری کارمند سابق شبکه جم - «ع.الف» از کارمندان سابق شبکه جم درخصوص اسپانسرهای مالی این شبکه ضد ایرانی صحبت می‌کند.
رونمایی از همسر جدید آزاده نامداری / عکس - آزاده نامداری مجری تلویزیون شب گذشته عکسی با همسرش به نام سجاد عبادی را در صفحه اینستاگرامش به اشتراک گذاشت و نوشت:«خاطرات پاييزي.»
عجیب‌ترین مشاهدات یک آلمانی در سفر به ایران - نویسنده کتاب They would rock روز شنبه ۱۷ ژانویه در کتاب‌فروشی فروغ در شهر کلن آلمان کتاب‌خوانی داشت. به همین بهانه با او درباره کتابش و خاطراتش از سفر به ایران گفت‌وگو کردیم.
دخترانی که با دیدن گلزار گریه میکنند! / فیلم - در شبی که گریه امان چند دختر را بُریده بود، رضا گلزار رکورد سلفی یک ستاره را شکست!/این تنها ویدئوی منتشر شده از شب شام خصوصی آقای سوپراستار و طرفدارانش در یک رستوران مجلل است.
عکسهايی ديده نشده از روزهای برجام - عکسهايی كمتر ديده شده از روزهای گفتگوی برجام
گلوریا هاردی بازیگر نقش آزاده در کیمیا / تصاویر - جالب اینجاست که این بازیگر فرانسوی - ایرانی در سریال کیمیا در فرانسه بدون حجاب ایفای نقش میکند اما در ایران حتی در موقع خواب هم روسری دارد !
ویدیوی دیدنی از انگلیسی حرف زدن علی آبادی - آبروی کشور چگونه و چه ساده به بازی گرفته میشود.
پربازدیدها