جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۲۰۰۸ فرصت طلایی برای ستاره شدن


۲۰۰۸ فرصت طلایی برای ستاره شدن
نام ۱۰ بازیکنی که در میان بسیاری از خوب های فوتبال اروپا می توانند در سال ۲۰۰۸ درخشش داشته باشند، به سلیقه و گزینش کارشناسان یورواسپورت گردآوری شده اند که با توجه به برگزاری مسابقات جام باشگاه های اروپا فرصت طلایی برای بروز خلاقیت های بالای خود خواهند یافت که در میان آنها تنها یک بازیکن، یکی از پرافتخارترین و پردوام ترین بازیکنان فوتبال جهان برخلاف بقیه در سال ۲۰۰۸ به پایان عمر فوتبال خود می رسد که پائولو مالدینی نام دارد.
● کریستیانو رونالدو
آیا ،۲۰۰۸ سال رونالدو خواهد بود؟ پس از اینکه سال ۲۰۰۷ را در شرایطی عالی تمام کرد (۲۰ پاس مؤثر و ۳۷ گل در ۴۷ دیدار) دلیلی وجود ندارد که به راه خود ادامه ندهد. بعد از اینکه عادت های نادرست و دست و پاگیر را از بازی خود کنار گذاشت، مهاجم ملی پوش پرتغالی بعد تازه ای به تکنیک والای خود بخشید. او در ۲۲ سالگی به طور بالقوه فرصت دارد تا همه چیز را به دست آورد و در این رهگذر می تواند از لیگ برتر و قهرمانی با منچستریونایتد شروع کند و چراکه عنوان بهترین گلزن فوتبال باشگاهی انگلستان را هم ضمیمه آن نکند. از سوی دیگر در تابستان آینده او حتی خواهد توانست همراه با پرتغال، یورو ۲۰۰۸ را تحت تأثیر بازی خود قرار بدهد و به جام و مقام چشم بدوزد. البته اگر شرایط جسمانی و روحی خود را همچنان بالا نگه دارد و پس از همه این ها آیا توپ طلایی ۲۰۰۸ در اختیار رونالدو قرار نخواهد گرفت؟
● روبینیو
بدون تردید کمی زود نام خود را به عنوان یکی از ستاره های جهانی فوتبال بر سر زبان ها انداخت. روبینیو که در ۲۰۰۵ از برزیل و باشگاه سانتوز با ۲۷ میلیون یورو به اسپانیا و لالیگا آمد اینک در رئال مادرید در حال شکوفایی است. نابغه و بازیکنی مثالزدنی و بیشتر اوقات مؤثر و تعیین کننده در زمین فوتبال، این برزیلی در خارج از میدان به طور وحشتناکی فاقد نظم و عادت های لازم ومناسب یک حرفه ای است که از رهگذر بیش از این به کاکا شبیه می باشد و از مشخصاتی مانند رونالدینیو برخوردار است که البته از نظر فنی هنوز جای پیشرفت دارد. مهاجم ۲۳ ساله رئال مادرید با فراموش کردن رده بندی توپ طلای ۲۰۰۷ می خواهد لقب بهترین بازیکن جهان در سال ۲۰۰۸ را به خود اختصاص بدهد که با واقع بینی بیشتر و مراعات اصول حرفه ای در زندگی شخصی به طور بالقوه می تواند به چنین آرزویی برسد. در نهایت اگر رئال مادرید بخواهد لالیگا و لیگ اروپا را صاحب شود، باید به روبینیو اتکا کند.
● کریم بنزما
به ثمر رساندن ۳ گل در ۸ دیداری که در تیم ملی فرانسه حضور داشته بهترین گلزن لیگ فرانسه با ۱۲ گل در ۱۹ مسابقه و همچنین ۳ گل در ۵ مسابقه از لیگ قهرمانان اروپا کارنامه ای است که کریم بنزما بازیکن لیون در ۲۰ سالگی از خود در فصل جاری بر جای نهاده است که آن را باید آغاز کار دانست. بنزما پدیده این فصل فوتبال فرانسه می تواند در فوتبال اروپا بیش از اینها درخشش داشته باشد که در رویارویی لیون با منچستریونایتد از یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا گشاینده راه او خواهد بود. اما درست مانند وین رونی در سال ۲۰۰۴ به ویژه این مسابقات فوتبال جام ملت های اروپا (یورو ۲۰۰۸) است که می تواند بنزما را به عنوان یک پدیده معرفی کند. او که در لیون به یک بازیکن اصلی و تعیین کننده بدل شده .در تیم ملی فرانسه نیز در حال استحکام بخشیدن به جایگاه خود در خط حمله به عنوان زوج آنری قرار گرفته است. در صورتی که بنزما در یورو ۲۰۰۸ درخشش داشته باشد. آیا ژان میشل اولاس مرد همه کاره لیون خواهد توانست مقابل پیشنهادات وسوسه کننده باشگاهی چون رئال مادرید، میلان یا اینتر مقاومت کند؟
● سسک فابرگاس
با رفتن آنری از آرسنال، سسک فابرگاس از سایه بیرون آمد. تنها با ۲۰ سال سن این بازیکن اسپانیایی، آرسنال را به صدر جدول لیگ برتر رسانده است. با گذشت نیمی از فصل، او با به ثمر رساندن ۶ گل در لیگ انگلستان و ۵ گل در لیگ اروپا (در ۶ دیدار) می تواند پس از جام خیریه در سال ۲۰۰۴ قهرمانی لیگ برتر را به دست آورد. از سوی دیگر قهرمانی در لیگ اروپا نیز به نظر نمی رسد برای جوان های توپچی غیرقابل دسترس باشد. ضمن اینکه اسپانیا در یورو ۲۰۰۸ روی سسک فابرگاس حساب ویژه ای باز کرده است تا سرانجام بتواند در یک رقابت بزرگ جهانی درخشش داشته باشد.
● دیدیه دروگبا
او در هفته های پایانی ۲۰۰۷ به خاطر مصدومیت از ناحیه زانو و تن دادن به عمل جراحی از میادین دور افتاد. ملی پوش ساحل عاجی امیدوار است سال ۲۰۰۸ را خیلی بیشتر و مؤثرتر آغاز کند.مسابقات جام ملت های آفریقا ( CAN) که در پایان ماه ژانویه جاری برگزار می شود می تواند برای دروگبا فرصت مناسبی باشد. در این دوره از مسابقات جام ملت های آفریقا که «غنا» میزبان آن خواهد بود ساحل عاج یا به تعبیری «فیل ها» در زمره شانس داران قهرمانی هستند، البته به شرطی که دیدیه دروگبا از شرایط قابل قبول برای حضور در میدان برخوردار باشد. بازیکن سابق مارسی، بهترین گلزن فصل گذشته لیگ برتر (۲۰ گل) اگرچه برای تکرار چنین عنوانی با دشواری روبرو خواهد بود اما اگر چلسی بخواهد بر سر قهرمانی با آرسنال و منچستریونایتد رقابت کند بدون تردید و به عنوان یک ابزار و سلاح اصلی و اساسی روی دروگبا قبل از ترک آبی های لندنی حساب باز کند، رفتن از چلسی برای پیوستن مورینیو و میلان؟ چرا که نه...!
● سمیر نصری
پس از سپری کردن نخستین فصل حضورش در مارسی که با درخشش زیاد همراه بود مصدومیت های پی درپی در ماه های پایانی ۲۰۰۷ جلوی پیشرفت سریع نصری را گرفت اما با این وجود در ۲۰ سالگی، آینده مارسی و تیم ملی فرانسه با توانایی های این بازیکن پیوند خورده است. در حالی که دومه نش می خواهد از یورو ۲۰۰۸ به عنوان سکوی پرتاب جام جهانی ۲۰۱۰ استفاده کند، نصری ستاره کنونی مارسی باید و می تواند از استعداد و مهارت های خود برای درخشش در جام ملت های اروپا استفاده کند. اگر مارسی در پایان فصل مجوز حضور در لیگ اروپا را به دست نیاورد امکان از دست رفتن سمیر نصری وجود خواهد داشت که در این رهگذر اینتر از هم اکنون جانشین مناسب لوئیز فیگو را در مارسی پیدا کرده است.
● رابین ون پرسی
درست مانند فابرگاس پس از رفتن آنری، آرسنال انتظار زیادی از رابین ون پرسی دارد. او که بازی های زیادی را در فصل جاری به خاطر مصدومیت از دست داده درست مانند سال گذشته بازیکن هلندی توپچی ها در نخستین ماه سال ۲۰۰۸ به میدان باز می گردد. ون پرسی به ثمر رساننده ۵ گل در ۸ دیدار این فصل برای آرسنال، در تیم ملی هلند نیز باید دوران تازه ای را آغاز کند. او با وجود سن کم (۲۴ سال) در زمره قدیمی های تیم ملی هلند قرار دارد. او در جریان مسابقات مقدماتی یورو ۲۰۰۸ در دیدار با بلاروس ۲ گل به ثمر رساند؛ ضمن اینکه در بازی با بلغارستان و آلبانی نیز در هر کدام یک بار موفق به گلزنی شد. گفتنی است فرانسه که در یورو ۲۰۰۸ با هلند در یک گروه بازی خواهد کرد، باید نسبت به عملکرد و توانایی های ون پرسی حساسیت و توجه نشان بدهد.
● یوهان الماندر
در جمع یاران تولوز، بازیکنی مؤثرتر و تعیین کننده تر از یوهان الماندر که در فصل گذشته ۶ پاس مؤثر ارسال کرده و در فصل جاری نیز تا اینجای کار ۱۰ گل و یک پاس مؤثر را در کارنامه خود دارد، نمی توان سراغ گرفت تا جایی که این سؤال مطرح است اگر او نبود چه بر سر این تیم می آمد؟ در سال ۲۰۰۸ بدون تردید عملکرد و نام و نشان او از مرزهای فرانسه فراتر خواهد رفت. پس از رفتن هنریک لارسن، الماندر به یک عنصر هجومی گریزناپذیر در ترکیب تیم ملی سوئد تبدیل شده که در ۲۹ باری که به میدان رفته ۱۱ گل را به ثمر رسانده است. همراه با زلاتان ابراهیموویچ، سوئدی ها در یورو ۲۰۰۸ یکی از خطرناک ترین خطوط حمله را به خود اختصاص خواهند داد که در مرحله گروهی این ادعا را باید مقابل اسپانیا، یونان و روسیه به اثبات برسانند و آنگاه تولوز برای حفظ کردن مهاجم پرقدرت خود کاری بسیار دشوار پیش روی خواهد داشت که در تابستان گذشته مورد درخواست لیون، بارسا و منچسترسیتی قرار گرفته بود.
● استیو مانداندا
برای او آینده ای طلایی پیش بینی می کنند. از زمانی که به جای سدریک کاراسوی مصدوم درون دروازه مارسی ایستاد نظر همه را به سوی خود جلب کرده است. باید گفت واکنش ها و توپ هایی که او روی خط دروازه جمع کرده چند امتیاز حساس را برای مارسی به ارمغان آورده است. با وجود حضور اندک (۳ ماه) در ترکیب مارسی این دروازه بان جوان نام خود را در زمره بازیکنان برتر ۲۰۰۷ فرانسه به ثبت رسانده است. حتی در صورت بازگشت کاراسو که پیش بینی می شود حدود ۴۰ روز دیگر محقق شود باز هم پیشرفت مانداندا متوقف نخواهد شد. نباید فراموش کرد که مانداندا ۲۲ سال بیشتر ندارد اما در صورتی که به عملکرد خوب خود ادامه بدهد می تواند نسبت به حضور خود در یورو ۲۰۰۸ امیدوار باشد. در این رهگذر گفتنی است با توجه به عملکرد نه چندان کامل لاندرو و مأیوس کننده «فری» اینکه مانداندا به عنوان دروازه بان سوم از سوی دومه نش دعوت شود چندان هم ناشدنی نخواهد بود. رویدادی که در صورت تحقق می تواند تضمین کننده آینده او باشد.
● پائولو مالدینی
جدا از این جوان ها که فوتبال در سال ۲۰۰۸ می تواند با نام آنها آمیخته شود نام پائولو مالدینی یکی از پردوام ترین و پرافتخارترین بازیکنان فوتبال جهان نیز در این سال بر سر زبان ها خواهد بود، چرا که سرانجام نوبت خداحافظی او فرارسیده است. مالدینی در مرز ۴۰ سالگی در ماه می ۲۰۰۸ و پس از ۲۲ سال حضور پرافتخار و صادقانه در میلان کفش هایش را آویزان خواهد کرد. او در مدت بازی در میلان، ۷ اسکودتو (،۱۹۹۲ ،۱۹۹۳ ،۱۹۹۴ ،۱۹۹۶ ،۱۹۹۸ ۱۹۹۹ و ۲۰۰۴) و ۵ جام قهرمانی اروپا (،۱۹۸۹ ،۱۹۹۰ ،۱۹۹۴ ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷) را به دست آورده است. کدام بازیکن عملکردی بهتر از او بر جای نهاده است؟ کاپیتان اسطوره ای میلان که در فصل جاری در ۷ دیدار حضور داشته دوست دارد خداحافظی اش با یک قهرمانی دیگر همراه باشد. در سری A باید گفت میلان از هم اینک از رقابت برای قهرمانی دور افتاده است. می ماند لیگ قهرمانان اروپا، جایی که باید در یک هشتم نهایی از سد مستحکم آرسنال بگذرد. پس از خداحافظی، مالدینی می تواند با آسودگی بازی های ایتالیا را در یورو ۲۰۰۸ تماشا کند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید