پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مبانی عملکرد فن آوری (سیل) درزبندی القایی


مبانی عملکرد فن آوری (سیل) درزبندی القایی
مثل قوانین جاذبه قوانین مربوط به درزبندی القایی نیز در طول زمان تغییر نمی کند. قوانین مربوط به نحوه عملکرد درزبندی القایی امروزه نسبت به ۱۰ سال پیش هیچ تفاوتی نکرده است.
این مقاله حقایق را از تصورات غیر منطقی در مورد دستگاه های درزبندی القایی تفکیک کرده به نحوی که هر کسی بتواند مبانی عملکرد این دستگاه ها را به خوبی درک کند و همچنین پیشنهاداتی ارایه شده که شما را در انتخاب مناسبترین دستگاه برای کاربرد مورد نظرتان یاری کند.
از ابتدای ظهور فن آوری درزبندی القایی در اواسط دهه ۶۰ قرن بیستم میلادی، هاله ای از ابهام بر این پدیده سایه انداخته است. بیشتر این ابهامات و اطلاعات نادرست را سازندگان و فروشندگان دستگاه های درزبندی القایی و همچنین تولید کنندگان درپوش (درب) و واشرهای ظرف ها به وجود آورده اند.
ظرف بیست سال گذشته تغییرات چشمگیری در ادوات الکترونیکی و همچنین هدهای درزبندی القایی ایجاد شده است. منابع تغذیه و هدهای درزبندی بسیار کوچکتر و کارآمد تر شده اند. کارهایی که در گذشته به توانی معادل ۵ کیلووات نیاز داشت، در حال حاضر با توان بسیار کمتری قابل انجام است. (البته دسته بندی دستگاه های بر اساس توان الکتریکی (کیلو وات) دیگر کهنه شده که در ادامه توضیحات بیشتری در این مورد داده خواهد شد.)
بیایید راجع به مقدمات درزبندی القایی صحبت کنیم. درزبندی القایی چیست و برای شما چه کار میتواند انجام دهد؟ درزبندی القایی یک فرآیند گرمایشی غیر تماسی است که ظرف ها (غیر فلزی) را با درپوشی که داخل آن یک واشر درزبندی حرارتی قرار دارد درزبندی می کند به طوری که در برابر گازها و مایعات نفوذ ناپذیر شود. این واشرها می توانند شامل یک تکیه گاه از جنس مقوا یا فوم، یک لایه پارافین، یک لایه نازک آلومینیوم و یک لایه پلیمر حساس به گرما که با جنس ظرف سازگاری دارد، باشند. تکیه گاه می تواند از جنس EPE با جرم حجمی های مختلف، PE، تفلون،‌ چوب و غیره بسته به جنس محتویات ظرف و نیاز تولید کننده باشد. این نوع واشر که تکیه گاه آن داخل درپوش باقی می ماند به واشر دو تکه مشهور است. واشرهای دو تکه معمولاً وقتی استفاده می شوند که تولید کننده مایل است از لایه فوم یا مقوای باقی مانده داخل درپوش به عنوان یک واشر دوم جهت درزبندی بعد از زایل شدن لایه آلومینیوم توسط مصرف کننده و در صورت عدم مصرف تمام محتویات ظرف در یک نوبت، استفاده کند. نوع دیگر واشرهای درزبندی القایی،‌ واشر یک تکه است که نحوه عملکرد آنها مشابه واشرهای دو تکه بوده با این تفاوت که همانطور که از نامش پیدا است دیگر از واشر دوم خبری نیست. این واشرها می توانند دارای چاپ دلخواه، مثلاً لوگو یا علامت تجاری ثبت شده تولید کننده و یا‌ یک پیام عمومی مثل «درزبندی شده جهت حفظ تازگی» باشند. می توانند بسیار سخت به دهانه ظرف چسبیده باشند به نحوی که مصرف کننده مجبور به پاره کردن آنها با یک شیء برنده باشد و یا قابل جداسازی باشند به طوری که به راحتی و یک تکه از دهانه ظرف جدا شوند. به دلیل وجود انواع مختلف واشرهای درزبندی القایی بهتر است پیش از انتخاب با اشخاص متخصص در این زمینه مشورت کنید.
اجزای اصلی تشکیل دهنده دستگاه های درزبندی القایی چه هستند؟ یک دستگاه درزبندی القایی استاندارد از دو بخش اصلی تشکیل شده است: منبع تغذیه و هد القایی.
ـ منبع تغذیه، یک مولد برق است که قابلیت کار کردن با فرکانس های متوسط تا بالای مورد نیاز برای فرآیند درزبندی القایی را دارد. این منبع تغذیه جریان برق لازم جهت ایجاد میدان مغناطیسی توسط هد القایی را تامین می کند. توان منبع تغذیه برای یک کاربرد خاص بستگی به اندازه واشر مورد استفاده و سرعت نوار نقاله حامل ظرف ها دارد.
ـ هد القایی شامل یک محفظه پلاستیکی و یک سیم پیچ است که یک بوبین القایی را تشکیل میدهد. هد به واسطه انرژی جریان برق یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند. متداولترین هدهای مورد استفاده هدهای تخت و هدهای تونلی هستند. هدهای تونلی جریان را بیشتر در اطراف کناره ها و بالای درپوش بطری متمرکز می کند که میدان مغناطیسی یکدست تر و درزبندی یکنواخت تر را باعث می شود. هدهای تخت میدان مغناطیسی را پخش کرده که می تواند سطح بیشتر (و در نتیجه درپوش ظرف بزرگتری) را درزبندی کند.
دستگاه درزبندی القایی می تواند دارای یک خنک کننده آبی باشد. خنک کننده آب یک مبدل حرارتی آب به هواست که هد القایی را از طریق پمپ کردن آب از میان سیم پیچ هد و بوسیله اتصالی که بین آن دو موجود است خنک می کند.
فرآیند درزبندی بعد از پرکردن و درب بندی ظرف ها صورت می گیرد. ظرف ها پس از درب بندی به سادگی از زیر هد دستگاه که بر روی نوارنقاله نصب شده است، عبور می کنند. به این ترتیب ظرف ها از میان میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط گرم کننده القایی یا همان هد دستگاه عبور می کنند.
در اثر القاء جریان الکترومغناطیسی جریانی از الکترون ها، مشهور به جریان گردابی،
در سطح ورق آلومینیوم موجود در واشر داخل درپوش ایجاد می شود در اثر مقاومت به وجود آمده در برابر این جریان حرارت تولید می شود. ورق آلومینیوم داغ شده لایه پلیمر روی خود را ذوب کرده و به لبه ظرف می چسبد که به این ترتیب درزبندی نفوذ ناپذیر حاصل می شود. در مواردی که از واشر دو تکه استفاده شود،‌ گرمای ورق آلومینیوم لایه پارافین بین ورق آلومینیوم و مقوای تکیه گاه را نیز ذوب
می کند و لایه مقوا پارافین را به خود جذب می نماید که این باعث جدا شدن لایه مقوا از ورق آلومینیوم می شود.
سید اقبال وکیل زاده ابراهیمی
مدیر عامل شرکت بازرگانی کالاروان کرمان
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید