جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

FA CUP دوست داشتنی و جذاب


FA CUP دوست داشتنی و جذاب
جام حذفی انگلیس، قدیمی ترین و معتبرترین جام باشگاهی داخلی در جهان محسوب می شود.
بیش از ۱۳۶ سال از برگزاری نخستین مسابقه جام حذفی انگلیس می گذرد و در این مدت به تعداد طرفداران آن نه فقط در انگلیس بلکه در سراسر جهان افزوده شده است. در سال های اولیه برگزاری این تورنمنت، تیم هایی از کشورهای ولز، ایرلند و اسکاتلند هم شرکت می کردند. در حال حاضر هم ۶ تیم ولزی کاردیف سیتی، سوان سی سیتی، ورکسام، مرتیل تیدفیر، نیوپورت کانتی و کالوین بای که در سیستم لیگ انگلیس قرار دارند از مراحل اولیه این جام حضور دارند.
این مسابقات هر ساله از بابت فروش حق پخش تلویزیونی، درآمدی نزدیک به پانزده میلیون پوند عاید اتحادیه فوتبال انگلیس می کند.
در بیستم جولای ۱۸۷۱ در جلسه ای که بین اعضای اتحادیه در لندن برگزار شد «چارلز الکاک» دبیر اتحادیه پیشنهاد داد که لیگی بین تیم های عضو اتحادیه به وجود آید. این پیشنهاد مورد بررسی قرار گرفت و سه ماه بعد به تایید رسید. بدین ترتیب اولین دوره این رقابت ها در سال ۱۸۷۲ - ۱۸۷۱ برگزار شد و پانزده تیم در آن شرکت کردند.
تیم «واندررز اف سی»، متشکل از فارغ التحصیلان دانشگاهی، با شکست دادن تیم «رویال انجینییرز» در بازی فینال با نتیجه یک - صفر به قهرمانی اولین دوره این مسابقات دست یافت. این مسابقه که ۲۰۰۰ نفر تماشاگر داشت در ورزشگاه »کنینگتون اوال« شهر لندن برگزار شد و قیمت بلیت بازی یک شیلینگ بود.
● سرنوشت چهار جام
جام اولین دوره خیلی کوچکتر از جام کنونی بود و ارزشی معادل ۲۰ پوند داشت.
در سال ۱۸۹۵ بعد از قهرمانی استون ویلا، این جام از ویترین یک فروشگاه ورزشی در شهر بیرمنگام که برای تماشای عموم گذاشته شده بود به سرقت رفت و دیگر پیدا نشد.
دومین جام که همانند جام اول ساخته شد تا سال ۱۹۱۰ مورد استفاده قرار گرفت و در نهایت به عنوان قدردانی از خدمات بیست و یک ساله »لرد کینارد« رییس وقت اتحادیه فوتبال به وی اهدا شد.
جام سوم در سال ۱۹۱۱ ساخته شد و بزرگتر و شکلی متفاوت از جام اول و دوم داشت. این جام تا سال ۱۹۹۱ مورد استفاده قرار گرفت و به علت فرسودگی کنار گذاشته شد و جام چهارم و کنونی همانند جام سوم ساخته شد.
● رویای حضور در ویمبلی ۸۴ ساله
در سال ۱۹۲۲ «جورج ششم» پادشاه وقت انگلیس دستور ساخت ورزشگاه «ویمبلی» را داد و یک سال بعد این ورزشگاه با هزینه ۷۵۰۰۰۰ پوند تاسیس شد و در سال ۱۹۲۳ برای اولین بار فینال جام اتحادیه بین تیم های بولتون و وستهام یونایتد در این ورزشگاه برگزار شد.
از آن زمان تا سال ۲۰۰۰ به جز چند مورد استثنایی، فینال این مسابقات هر ساله در ورزشگاه «ویمبلی» شهر لندن برگزار شده است.
به دلیل بازسازی ورزشگاه «ویمبلی» بین سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ فینال جام حذفی در ورزشگاه «میلنیوم» شهر کاردیف ولز برگزار شد و سال گذشته این مسابقات به خانه اصلی اش، «ویمبلی» بازگشت و در بازی فینال تیم چلسی توانست در وقت اضافی با نتیجه یک - صفر منچستر یونایتد را شکست دهد و به قهرمانی برسد.
تا کنون ۴۲ تیم این جام را تصاحب کرده اند اما منچستریونایتد با داشتن ۱۱ عنوان قهرمانی و با ۱۸ بار حضور در فینال این مسابقات رکورددار است.
● جولانگاهی برای کوچکترها
هر ساله صدها تیم از سراسر انگلیس و ولز برای حضور در این رقابت ها نام نویسی می کنند و به تیم هایی اجازه شرکت داده می شود که شرایط مورد نظر اتحادیه فوتبال را داشته باشند.
یکی از این شرایط داشتن ورزشگاه اختصاصی است.
از نکات مهم این مسابقات که باعث جذابیت بیشتر آن شده است حضور تیم های کوچک و محلی است که رقابت آنها با تیم های قدرتمند هیجان بازیها را دوچندان می کند.
بازیهای این جام که جام حذفی است، از ماه آگوست شروع می شود و در ماه می به پایان می رسد.
طی دوازده مرحله حذفی که شامل دو مرحله ماقبل مقدماتی، ۴ مرحله مقدماتی و ۶ مرحله نهایی است و بالاخره بازی نیمه نهایی و فینال، قهرمان مشخص می شود.
بازیها با قرعه کشی و به صورت یک حذفی برگزار می شود و در صورت تساوی، بازی دوم در زمین تیم مقابل انجام می شود و در صورت تساوی مجدد، وقت اضافی و ضربات پنالتی تیم صعودکننده به مرحله بعد را مشخص می کند.
جایزه تیم قهرمان یک میلیون پوند است و تیم قهرمان جواز حضور در مرحله اول جام یوفا را پیدا می کند.
● لیگ برتری ها وارد می شوند
جام اتحادیه از پرطرفدارترین مسابقات فوتبال در بریتانیا است.
صد و بیست و هفتمین دوره این مسابقات امسال با حضور ۷۳۱ تیم آغاز شده است.
تیم های لیگ برتر انگلیس از مرحله سوم دور نهایی وارد رقابت ها می شوند که در این مرحله در روزهای پنجم و ششم ژانویه ۲۰۰۸ در مجموع ۳۲ بازی انجام می شود.
کسری امام صفاری
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید