سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


چرا عشق برایمان مفید است؟


چرا عشق برایمان مفید است؟
ازدواج سالم مزایایی دارد که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم: کم شدن میزان بیماری‌ها، طول عمر زیاد و سلامتی بهتر، که عواملی چون امتیازات زندگی مشترک، تحکیم پایه‌های اقتصادی و حمایت فراگیر جامعه موجب آنها می‌گردد.
ده‌ها سال است که فواید یک ازدواج سالم به دقت مورد مطالعه قرار گرفته است. طبق آمارها کسانی که از ازدواج خود راضی هستند، نسبت به همتاهای خود طول عمر بیشتری دارند؛ کمتر دچار حمله‌ی قلبی، سرطان و دیگر بیماری‌ها می‌شوند و جامعه حمایت معنوی قوی‌تری از آنها می‌کند.
طبق یک مطالعه در دانشگاه هاروارد، زنان متأهل ۲۰ درصد کمتر از زنان مجرد به دلایل مختلفی چون بیماری قلبی، خودکشی و نارسایی کلیه فوت می‌شوند.
مردان متأهل حتی از فواید بهتری برخوردارند. آنها دو تا سه برابر کمتر از همتاهای مجرد خود به خاطر این عوامل جان خود را از دست می‌دهند. همچنین آمارها نشان می‌دهد که افراد متأهل تقریباً کمتر دچار خشونت، بدرفتاری جنسی و دیگر جرایم وحشیانه می‌شوند.
فوایدی که یک ازدواج سالم دارد –مواردی که موجب استحکام تعهد، میان طرفین می‌گردد و افق‌های جدیدی را در رابطه ایجاد می‌کند- موجب سلامت روحی و ذهنی زوجین می‌شود. مطالعه‌ای به طور مسلم نشان می‌دهد که رضایت و شادی متأهل‌ها به طرز قابل توجهی از کسانی که هنوز ازدواج نکرده‌اند و یا در طول زندگی‌شان مجرد می‌مانند بیشتر است.
گرچه فواید ازدواج سالم مشخص می‌باشد و بیشتر کارشناسان، در کنار هم بودن، تحکیم پایه‌های اقتصادی و حمایت اجتماعی را جزء این عوامل دانسته‌اند، عاملی که موجب می‌شود افراد متأهل سالم‌تر زندگی کنند پیچیده‌تر است و آن کنترل استرس می‌باشد.
شاخصه های یک ازدواج سالم: تمامی راه‌ها به کاهش فشار عصبی ختم می‌شوند.
تأثیر منفی استرس روی سلامت فرد مشخص است. سیستم‌های قلب و عروق و هورمون و سلسله اعصاب (دستگاه ایمنی بدن) در سلامتی انسان بسیار حیاتی هستند و استرس می‌تواند تأثیر منفی روی این سیستم‌ها گذارد.
کارشناسان ثابت کرده‌اند که افراد متأهل نسبت به همتاهای مجرد خود از سلامت بهتری برخوردارند، زیرا که آنها به عنوان یک تیم یا گروه راحت‌تر می‌توانند امور را کنترل کرده و در نتیجه استرس را کاهش دهند.
برای مثال در یک ازدواج سالم زوجین کارها را تقسیم می‌کنند (مثلاً چمن زن، پول درآوردن و تربیت فرزندان). هنگامی که دو نفر هستید، آسان‌تر می‌توانید نیازهای روزانه را تأمین کرده و برای مشکلات خود چاره کنید.
برعکس، فرد مجرد به احتمال زیاد با مشکلات فراوانی روبروست، این در حالیست که راه حل‌های کافی هم برای آنها ندارد.
عواملی که موجب کاهش استرس در زندگی زناشویی می‌شود: دلایل اصلی
بیشتر جوانب یک ازدواج سالم به کاهش استرس کمک می‌کند؛ مانند:
▪ پول بیشتر:
زوجین با روی هم گذاشتن درآمدهایشان، پول بیشتری می‌توانند در زندگی‌شان جمع کنند. علاوه بر این هریک از آنها ممکن است مهارتی داشته باشند که به صرفه‌جویی در مخارج منزل کمک کند. برای مثال یکی از زوجین در تعمیر وسایل خانگی مهارت دارد و دیگری در مدیریت مخارج که نیاز به تعمیرکار و حسابدار را برطرف می‌سازد.
علاوه بر این نیز مخارج دیگری هم در زندگی مشترک وجود دارد. افراد متأهل این مخارج را که شامل هزینه‌های مسکن، آب، برق، گاز، تلفن، خواروبار، بیمه و ... می‌باشد راحت‌تر تأمین می‌کنند.
بدین طریق، ازدواج می‌تواند با تحکیم پایه‌های مالی، سلامت زوجین را بهبود بخشد.
▪ حمایت گسترده گروهی:
یک ازدواج سالم دو خانواده و گروهی از دوستان را دور هم جمع می‌کند و این‌جاست که شخص متأهل می‌تواند روی کمک آنها برای دست و پنجه نرم کردن با مشکلات زندگی حساب کند. این کمک‌ها نه‌تنها شامل کمک‌های مادی بوده، بلکه مساعدت ذهنی را نیز مانند کاهش احتمال افسردگی در بر دارد.
▪ بهبود رفتار:
هنگامی که مردم ازدواج می‌کنند، رفتار و منش‌های مختلفی را برمی‌گزینند. به طور کلی رفتارهایی که موجب سلامتی شخص می‌گردد، افزایش یافته و رفتارهای پرخطر کاهش می‌یابد. احتمالاً به خاطر حس مسئولیتی که فرد نسبت به همسر خود دارد.
برای مثال یک مطالعه در مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در سال ۲۰۰۴ نشان داد که تعداد افراد سیگاری متأهل تقریباً نصف تعداد سیگاری‌های مجرد، متارکه کرده یا کسانی است که جدا از هم زندگی می‌کننند. همچنین احتمال این‌که این افراد به شرب خمر روی آورده یا به رفتارهای پرخطری دست بزنند که منجر به بیماری‌های جنسی مسری (مثل ایدز) گردد کمتر است.
تنها آسیبی که تأهل به فرد وارد می‌کند: چاقی
تنها نکته منفی‌ای که تأهل نسبت به تجرد دارد به اضافه وزن برمی‌گردد. مطالعات نشان می‌دهد که اشخاص متأهل، به خصوص آقایان، اضافه وزن داشته و نسبت به مجردها چاق‌ترند. کمترین احتمال چاقی در کسانی دیده می‌شود که هرگز ازدواج نمی‌کنند.
اما کسانی که با هم رابطه دارند ولی هنوز ازدواج نکرده‌اند، از این مزایا برخوردار نمی‌شوند.
البته کسانی که رابطه‌ای عاشقانه داشته و هنوز ازدواج نکرده‌اند هم شاید از چنین سلامتی‌ای برخوردار باشند. به هرحال مطالعه مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها نشان می‌دهد که سلامتی در این روابط خیلی متفاوت است؛ کسانی که نامزد هستند و هنوز ازدواج نکرده‌اند، نمی‌توانند به اندازه‌ی افراد متأهل از فواید یک ازدواج سالم بهره‌مند شوند.
چون ازدواج یک تعهد قانونی (رسمی) را ایجاب می‌کند تا برای همیشه با هم باشید. فرد متأهل و کسانی که اطراف وی هستند آن ازدواج را به رسمیت شناخته و از آن حمایت می‌کنند. برعکس کسانی که هنوز پیمانی نبسته‌اند از چنین تصدیق و حمایتی برخوردار نیستند.
● اما ازدواج ناسالم (ناموفق) چطور؟
درست به همان اندازه که ازدواج‌های سالم می‌تواند فواید زیادی داشته باشد، ازدواج‌های ناسالم هم می‌تواند نتایج بدی روی سلامت انسان بگذارد، مثلاً علائم افسردگی را افزایش دهد، که منبع عظیمی از استرس است.
یک مطالعه از زوج‌های شهر «نیولیود» که در دانشگاه ایالت اوهایو بررسی می‌شد نشان داد رفتارهای منفی و خشونت ‌آمیز با کاهش واکنش در سیستم ایمنی بدن همراه است. این مسئله می‌تواند روی سلامت فرد تأثیرات بدی بگذارد؛ مثلاً پایین آمدن سرعت بهبود در جراحات و آسیب‌پذیری بیشتر در برابر بیماری‌های واگیردار.
مهرو ماه
منبع : نوسازی


همچنین مشاهده کنید