چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

انتخابات و ضرورت حضور آگاهانه ، حداکثری و مستمر


انتخابات و ضرورت حضور آگاهانه ، حداکثری و مستمر
اولاً، علاوه بر فرمایشات مکرّر و مؤکّد حضرت امام خمینی ( ره ) و مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای ( حفظه الله تعالی ) و مراجع عظام تقلید در ضرورت و وجوب شرکت فعال و آگاهانه در کلیه انتخابات مهم و اساسی کشور، عقل سلیم نیز بر این ضرورت تاکید دارد.
توضیح لازم : ما به عنوان یک انسان دارای حبّ ذات هستیم. یعنی خودمان را دوست داریم و لذا در جهت دفع ضرر ، شرّ و خطر و .... از خود و جلب خیر ، سود و منفعت و ... برای خود تلاش می کنیم . چون عدم حضور فعال و آگاهانه در صحنه های انتخاباتی ، خالی کردن میدان برای دیگران و سپردن سرنوشت خویش به آنهاست، در نتیجه شرکت فعال و آگاهانه در هر انتخاباتی عقلاً ضروری است.از طرف دیگر چون حضور آگاهانه ، گسترده و حداکثری ما در میادین انتخابات ، موجب تقویت اقتدار ملّی گشته ، دشمنان را از توطئه چینی های گوناگون بر علیه نظام مقدس اسلامی مایوس کرده و در نهایت ، خوابهای شیطانی آمریکا و نوکرانش را در تصویب قطعنامه ها و ... و سرانجام در حمله شیطانی به ایران ، به کابوسی وحشتناک مبدّل خواهد ساخت، در نتیجه حضور فعال و آگاهانه در همه انتخابات، لازم و ضروری است.
ثانیاً، ما به عنوان یک انسان، به تبع ابعاد وجودی خویش( جسم و روح، گِل و دل ) ، دارای حیات های متعدد نیز هستیم. از یک سو حیات مادّی و حیات معنوی ، حیات ماکول و حیات معقول بیا حیات طبیعی و طیّبه داریم و از سوی دیگر دارای حیات فردی و حیات جمعی ( خانوادگی و اجتماعی ) هستیم. از آنجائیکه حفظ و تقویت هر کمالی در انسان، وابسته به انجام وظایف و تکالیفی است که در سایه آن، کمال و حق موجود ، حفظ و کمال و حق مطلوب، حاصل میشود، لذا همانگونه که در حفظ و تقویت حیات فردی، جذب و دفع، ردّ و قبول، دم و بازدم و ... ضروری بوده و بدون آنها، حیات فردی از بین رفته و مرگ عارض میشود، لازم و ضروری است که به منظور حفظ و تقویت حیات اجتماعی و داشتن جامعه ای سالم و قوی در کلیه انتخابات حضوری فعال و آگاهانه داشته باشیم.
البته همچنانکه در حیات فردی و طبیعی، علاوه بر توجه به اصل جذب و دفع، دم و بازدم و ... به نوع و مقدار آن هم باید توجه کافی داشته باشیم، والّا باز هم حیات فردی و طبیعی به مخاطره افتاده و مرگ فرا میرسد، مثلاً اگر در تنفس ، بجای اکسیژن، دی اکسید کربن را فرو ببریم، یا در خوردن و نوشیدن ، بجای غذا و آب پاک و بهداشتی، غذا و آب آلوده و ناپاک را مصرف کنیم، حیات فردی به خطر افتاده و تدریجاً به مرگ منتهی میشود. همچنین در حیات اجتماعی نیز نه تنها جذب و دفع لازم و ضروری است. ( جذب حاکم و قوانین و دفع هرج و مرج و .... ) و بدون حاکم ، جامعه انسانی به هرج و مرج گرائیده و متلاشی میشود، چنانکه حضرت علی علیه السلام فرموده اند:
« لابدّ للناس مِن امیر برٍّ اَو فاجر »
یعنی انسانها ناچار هستندکه در زندگی اجتماعی خویش امیر یا حاکمی داشته باشند. خواه نیکوکار باشند و خواه بدکار. به عبارتی ضرورت حاکم و قوانین و مقرّرات در زندگی جمعی همچون آب و غذا و هواست. لذا توجه به کم و کیف جذب و دفع یا ردّ و قبول در جامعه نیز ضروری است. یعنی اگر جامعه ای بجای جذب حاکم دانا و توانا ، متعهّد و متخصّص و دفع حاکم نادان و ضعیف یا غیر متعهّد و غیر متخصّص، برعکس عمل کند، یعنی طالح را بجای صالح جذب کرده و صالح را بجای طالح دفع کند! این جامعه یقیناً به مرگ منتهی خواهد شد. چون جامعه ظرف شکوفایی بخش وسیعی از استعدادهای انسان است و اگر زنده نباشد، فضایل انسانی در آن پرورش نخواهد یافت، و هر جا که فضایل انسانی ظهور و بروز نداشته باشد، رذایل اخلاقی ظهور پیدا خواهد کرد. همچنانکه در طول تاریخ بشر و یا در عمر خود شنیده و دیده ایم ( ردّ امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام، ردّ امام حسن علیه السلام ، ردّ امام حسین علیه السلام و ... منجر به جذب معاویه ها و یزیدها و ... شده،) در نتیجه حضور فعال و آگاهانه در کلیه انتخابات ضروری است.
ثالثاً، پیرو مطالب قبلی و اشاره به این مطلب که هر پدیده صاحب کمال ، در معرض خطر و زوال بوده و برای حفظ کمال موجود و رسیدن به کمال مطلوب ، تکالیف و مسئولیت هایی دارد ، لازم به یادآوری است که نه تنها در انجام وظایف باید به کم و کیف آن توجه داشت بلکه به زمان انجام وظیفه هم باید دقت داشت.
به عنوان مثال اگر کسی بهترین آب و غذا یا هوا از حیث نوع و مقدار را در زمان خودش مصرف نکند ، چه میشود؟ بهترین دارو چطور؟
اگر کسی را که می توان با نسخه های کامل ، صحیح و سالم و قوی حفظ کرد، با دستورات غلط ، تضعیف کرده و مریض نمائیم، و باز هم با گفتار و کردار غلط ، موجب مرگ او شویم و سپس وظیفه خود را مو به مو و طبق دستور شرع انجام دهیم و او را غسل و کفن و دفن نمائیم، آیا درست است که که اظهار خوشحالی کنیم که الحمد لله وظیفه ما را دقیقاً انجام داده ایم؟آیا نوش دارو بعد از مرگ سهراب ارزشی دارد؟
مثالی دیگر، همه ما می دانیم در حماسه کربلا ۷۲ نفر یا کمی بیشتر به شهادت رسیدند. اما ببینیم نقش این عده قلیل که با تشخیص به موقع و حضور به موقع، مسئولیتشان را انجام دادند در مقایسه با چندین هزار نفر که پس از واقعه کربلا پشیمان شده و به صف توابین پیوستند و شهید شدند در تاریخ اسلام چقدر است؟ چند نفر از مردم، حتی علمای اسلام، شهدای توابین را می شناسند؟اما شهدای کربلا را چطور؟ چرا؟ قطعاً یکی از رموز اصلی ماندگاری یاد و نام شهدای کربلا، تشخیص به موقع و حضور به موقع در انجام رسالت و تکلیف بوده است.
در مساله انتخابات نیز عیناً همینطور است. یعنی تا وقتی که میدان رقابت انتخاباتی داغ است و هنوز افراد تصمیم خود را نگرفته و رای خویش را در صندوق های اخذ رای نینداخته اند، باید تلاش کرد جایگاه آن نهاد و نقش آن فرد رادر کشور ، استان یا شهرستان بیان کرد.تاثیر یک رای آگاهانه را یادآوری نمود و ... چون بعد از آن دیگر هیچ کاری نمی توان کرد و شایسته هم نیست.
اگر جامعه ای بجای جذب حاکم دانا و توانا ، متعهّد و متخصّص و دفع حاکم نادان و ضعیف یا غیر متعهّد و غیر متخصّص، برعکس عمل کند، یعنی طالح را بجای صالح جذب کرده و صالح را بجای طالح دفع کند! این جامعه یقیناً به مرگ منتهی خواهد شد.
علی محمد جلوه
منبع : پایگاه خبری دیلم


همچنین مشاهده کنید