پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


بانوی کارآفرین: رمز ماندگاری در بازار ایده‌های نو است


بانوی کارآفرین: رمز ماندگاری در بازار ایده‌های نو است
خانه‌ها، شرکت‌ها و یا فضاهایی که در اطراف می‌بینیم با انواع سلیقه‌ها آذین می‌شوند و بسیاری سعی در زیباتر جلوه نمودن محیط زندگی و کار خود دارند. در پس این زیبایی‌ها، هنرمندی دستانی نهفته است که با انگیزه و شور بالا نقش می‌آفرینند تا زندگی را برای دیگران شیرین و دلپذیر سازند و بدین وسیله معیشت خود را تامین کنند.
اشکال گوناگون گل‌های مصنوعی، سفال‌های رنگین و نقش برجسته، بلورهای تراشیده و دیگر انواع هنرهای تجسمی در قالبها و با نام‌های مختلف، نه تنها بانوان، بلکه تمام اقشار را به خود مشغول ساخته و ظرفیت بازار، در این میان فرصت مناسبی را برای هنرمندان این عرصه فراهم نموده است.
عده ای با اعتقاد بر اشباع شدن بازار از محصولات تزئینی و هنری، سرمایه‌گذاری و ورود کارجویان به این عرصه را چندان معقول نمی‌دانند، اما... بنفشه نصیری این عرصه را برای فعالیت مناسب یافته است. با وی که از کارآفرینان هنرهای دستی است گفت و گویی ترتیب دادیم تا شرح فعالیت‌هایش را از زبان خودش بشنویم:
او موفقیت خود را حاصل حرکت از ایده به عمل می داند و آغاز حرکتش را اینگونه توضیح می دهد: ۱۶ سال پیش با ثبت نام در اولین کلاس آموزشی هنری، کارم را شروع کردم. هزینه‌ای که بابت اولین کلاس پرداختم، علاوه بر اینکه با مدت کوتاهی فعالیت و کار جبران شد، اندک سرمایه‌ای را نیز فراهم ساخت. این روند، انگیزه مرا برای قدم‌های بعدی محکمتر و ریسک حرکت را در من کم رنگ تر کرد. گل چینی اولین فعالیت هنری من بود که با مدت‌ها کار مداوم توانستم به صورت تخصصی آن را در قالب‌های مختلف ارایه کنم و به دیگران آموزش دهم. در این زمان بود که به مرور وارد دیگر کارهای هنری شدم، هر چند وسعت کار به گستردگی امروز نبود.
از نصیری روند توسعه فعالیتش را سوال کردیم و او مهمترین عنصر را اراده فردی دانست و گفت: در ابتدا به صورت انفرادی فعالیت داشتم و سعی داشتم تا خودم را با تمام قدرت مجهز به مهارت‌ها در عرصه هنری سازم تا بتوانم آموخته‌ها و تجارب را به دیگران منتقل کنم. کاری که خوشبختانه امروز در قالب آموزشگاه می‌توانم به هنرجویان ارائه دهم.
برای توسعه فعالیت همیشه دغدغه کارهای روز را داشتم، سعی می‌کردم محصولات را با توجه به نیاز بازار ارائه کنم. در این راه، چند نمایشگاه کوچک برگزار کردم که در ابتدا متاسفانه نتایج خوبی حاصل نشد. مایوس نشدم و با شناسایی معایب کار، به کانال‌های دیگر روی آوردم و زمینه‌های کاری دیگر را تجربه کردم و با برگزاری نمایشگاه‌های دیگر و حصول موفقیت، نقش اطلاعات و تجربه را به عنوان عوامل موثر حس کردم.
از شیرینی طعم موفقیت سوال کردم و او چنین توصیف کرد: نتیجه کار را زمانی حس می‌کنم که پس از برگزاری نمایشگاه و جذب مشتریان، دستمزد هنرجویان را پرداخت می‌کنم، هنرجویانی که با فراگیری هنر ناشی از آموزش‌هایم توانسته‌اند، علاوه بر ارضای روحی خود، بی‌ هیچ منتی و با تمام اقتدار چرخ‌های اقتصادی زندگی را به چرخش در آورده و از لحاظ اقتصادی، به استقلال برسند. دلایل جذب محصولات من و هنرجویانم در بازار، تنها بر اساس کیفیت مطلوب و جدید بودن است. به طوریکه همیشه سعی کردیم تا ایده‌های نو را در قالب هنرهای دستی ارائه کنیم که علاوه بر زیبایی ظاهری، جنبه اجرایی و کاربردی نیز داشته باشد.
او نحوه فعالیت در آموزشگاه و ارائه آموزش به هنرجویان را اینگونه بیان کرد: مراجعین به آموزشگاه هنری، از اقشار مختلف هستند به گونه‌ای که دامنه سنی متقاضیان ۱۵ سال تا بالاتر است و در این میان حضور هنرجویان مرد نیز پررنگ است. در اکثر موارد شاهد مراجعه افرادی هستیم که بامشکلات اقتصادی مواجه هستند و نیت آن‌ها از فراگیری، کسب درآمد است، خوشبختانه اینگونه افراد بعد از فراگیری رشته‌های هنری، قادر به ارائه آثار خود به بازار و تامین زندگی هستند و این موضوع انگیزه مرا برای کار دوچندان نموده است.
نوع کار به لحاظ ترکیب هنرهای متنوع، علایق مختلف را جذب می‌نماید. هنرجویان پس از ثبت نام با شرکت در کلاس‌های مورد نظر آموزش دیده و ضمن فراگیری هنر، با نحوه ورود به بازارکار، شیوه بازاریابی و بازار هدف محصول تهبه شده آشنا می‌شوند، به طوریکه پس از فراغت از دوره آموزشی، در منزل کار را ادامه می‌دهند و از طریق فروش آثار هنری کسب درآمد می‌کنند.
نصیری به ارائه ۶۰ رشته مختلف هنرهای دستی در آموزشگاه اشاره می‌کند و می‌گوید: بنا به علاقه، هر یک از هنرجویان به فراگیری رشته مورد نظر می‌پردازند. هر چند بسیاری از هنرجویان موفق، از افرادی هستند که کار را به صورت ترکیبی ارائه می کنند و با خلاقیت خود، آثاری زیبا و کاربردی به بازار عرضه می کنند که خوشبختانه با توجه به جدید بودن و اجرایی بودن، مشتریان خوبی برای خود مهیا کرده اند. خلاقیت امری است که سبب شده تا محصولات ما در بازار مشتری داشته باشد.
این بانوی کارآفرین با دارا بودن چندین سال تجربه فعالیت در عرصه هنری، رمز ماندگاری محصولات خود را در بازار ایده‌های نو می‌داند و می‌گوید: برای ماندگاری در بازاری که محصولات فراوانی در آن ارایه می شود، فعالیت خود را به ارایه آثار خلاق و اجرایی معطوف کردیم. همواره به هنرجویان توصیه می کنم که از فکر و ایده خود استفاده کرده و به کارهای روتین بسنده نکنند چرا که بازار تا مدتی کشش جذب کارهای تزئینی را دارد اما کارهایی که جنبه کاربردی داشته باشند طرفداران بیشتری دارند.
وی استفاده از مواد دورریز را یکی از ایده‌های نو می‌داند.
نصیری وجود مشکلات را نفی نمی‌کند و با اشاره به پشت سرگذاردن آن‌ها می گوید:برای رسیدن به این مرحله با مشکلاتی مواجه بودم که توانستم بعد از هر شکست آن‌ها را به نقاط قوت تبدیل کنم، در این شکست‌ها خود را مقصر می دانستم و با شناسایی عوامل در برطرف نمودن آن‌ها سعی کردم. در این میان مسوولان سازمان‌ها می‌توانند با تسهیل امور اجرایی و دادن امتیاز به کارآفرینان امکان شکست را کاهش دهند و انگیزه فعالیت آن‌ها را برای خلق آثار دو چندان نموده و به اشتغال افراد بیشتر کمک کنند.
از نصیری خواستم تا اگر توصیه‌ای برای کارجویان دارد عنوان کند، وی گفت: نه تنها بانوان بلکه بسیاری از افراد می‌توانند با روی آوردن به هنر علاوه بر تقویت روحیه، مهارتی برای کسب درآمد به دست آورند و بدانند که راه‌های مختلفی جهت کسب درآمد وجود دارد و تنها فکری خلاق و حرکت از ایده به عمل لازم است.
فاطمه زکی زاده
منبع : خانه کارآفرینان ایران


همچنین مشاهده کنید