پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

اولین گام‌ها به سوی خودکشی


اولین گام‌ها به سوی خودکشی
افسردگی بیماری است که همه بدن را درگیر می کند. جسم، حالات روحی و افکار، همگی درگیر این بیماری می شوند. این اختلال روی غذا خوردن و خوابیدن نیز اثر می گذارد، همچنین احساسی که فرد نسبت به خود دارد و نحوه تفکر او نیز متاثر از این بیماری می شود. اختلال افسردگی با غمگینی یا ناراحت بودن متفاوت است. افراد مبتلا به اختلال افسردگی نمی توانند احساسات شان را کنترل و با آرامش رفتار کنند. درمان مناسب می تواند به بیشتر این بیماران کمک کند. نشانه های این بیماری از شخصی به شخص دیگر بسیار متفاوت است و به شدت بیماری نیز بستگی دارد. افسردگی سبب تغییر در تفکر، احساسات، رفتار و سلامت جسمی فرد می شود.
ـ تغییر در تفکر؛ افسردگی سبب مشکلاتی در تمرکز و تصمیم گیری می شود و برخی هم حافظه کوتاه مدت شان دچار مشکل می شود. افکار و خیالات منفی جزء ویژگی های بیماری افسردگی است. بدبینی، اعتماد به نفس ضعیف، احساس گناه و انتقاد از خود بین این افراد شایع است. در موارد حاد افسردگی بعضی دچار افکار خود تخریبی می شوند.
ـ تغییر احساسات؛ احتمالاً فرد بدون هیچ دلیلی احساس غم و اندوه شدیدی می کند. از انجام فعالیت هایی که زمانی برایش لذت بخش بود، لذت نمی برد. بی انگیزه می شود و تمام مدت احساس خستگی مفرط می کند. گاهی هم زودرنجی و تحریک پذیری آنها تبدیل به یک معضل می شود. کنترل حالات روحی برایشان دشوار است و در نهایت احساس درماندگی می کنند. یأ س و نومیدی از ویژ گی های افسردگی است.
ـ تغییر رفتار؛ رفتار فرد افسرده بر اساس احساسات منفی اش، تغییر می کند. در رفتارهایش دل مردگی و بی تفاوتی موج می زند، همچنین با دیگران احساس راحتی نمی کند پس کناره گیری و انزوا را انتخاب می کند. احتمالاً تغییر چشمگیری در اشتهایش به وجود می آید، از همه چیز شکایت می کند و ناراضی است. تمایلات جنسی خود را از دست می دهد و در موارد شدیدتر به ظاهر و نظافت شخصی اش هم اهمیت نمی دهد.
ـ تغییر در سلامت جسمی؛ به رغم خواب زیاد احساس خستگی مفرط می کنند، برخی هم نمی توانند بخوابند یا خواب راحت و عمیقی ندارند. این افراد در طول شب ساعت ها بیدار می مانند یا چند مرتبه از خواب بیدار می شوند. بعضی اشتهایشان را از دست می دهند و برخی هم احساس بی قراری می کنند به گونه یی که حتی نمی توانند بنشینند.
افسردگی انواع متفاوتی دارد. از انواع مهم افسردگی می توان به موارد زیر اشاره کرد.
۱ ) افسردگی عمده؛ این افسردگی از نظر نشانه ها و شدت آنها، جدی ترین نوع افسردگی است، اما تفاوت های عمده یی بین افراد مبتلا وجود دارد.
۲ ) اختلال افسرده خویی؛ این نوع سطح پایین یا متوسط افسردگی است که حداقل به مدت دو سال طول کشیده باشد، و در حالی که نشانه های این اختلال به شدت افسردگی عمده نیست اما افراد مبتلا در برابر درمان مقاومت بیشتری نشان می دهند که در نتیجه گاهی با گذشت زمان اختلال افسرده خویی به افسردگی عمده تبدیل می شود .
۳ ) افسردگی نامشخص
۴ ) افسردگی با اختلال ناسازگاری؛ این نوع افسردگی به هنگام مواجهه با بحران ها و اضطراب های عمده خود را نشان می دهد.
۵ ) افسردگی دوقطبی؛ روان درمانی خصوصاً روان درمانی شناختی می تواند در خصوص تغییر افکار منفی به بیماران کمک کند اما خود بیمار نیز می تواند با استفاده از راهکارهای زیر به خودش کمک کند.
۱ ) هدف های سخت و دشوار برای خود تعیین نکنید.
۲ ) سعی کنید با دیگران معاشرت کنید. کنار دیگران بودن به مراتب بهتر از تنهایی است و به شما کمک می کند.
۳ ) وظایف یا کارهای دشوار و بزرگ را به قسمت های کوچک تر تقسیم کنید، اولویت بندی کنید و آنچه را می توانید انجام دهید.
۴ ) خود را وادار کنید تا در فعالیت هایی که حال شما را بهتر می کند و احساس خوبی به شما می دهد، شرکت کنید.
۵ ) در مراسم مذهبی و فعالیت های اجتماعی شرکت کنید.
۶ ) در مورد مسائل عمده و مهم زندگی ماند تغییر شغل، ازدواج، طلاق و ... بدون مشاوره با کسی که کاملاً شما را می شناسد و به شرایط شما واقف است، تصمیم گیری نکنید و بهتر است تا بهتر شدن بیماری تصمیم را به تعویق بیندازید.
۷ ) به خاطر داشته باشید این افکار منفی بخشی از بیماری شماست پس آنها را نپذیرید و مطمئن باشید که وقتی بیماری به درمان پاسخ دهد، این افکار ناپدید می شوند.
۸ ) انتظار نداشته باشید که خیلی سریع از شر افسردگی نجات پیدا کنید، فقط باید در این فرآیند (که گاه طولانی است) به خودتان کمک کنید.
۹ ) اگر با انجام این کارها احساس بهتری نداشتید، ناراحت نشوید، به خاطر بسپارید که بهبودی زمان می برد.
۱۰ ) از یک متخصص کمک بگیرید.
بزرگ ترین کمک به افراد افسرده این است که آنها را ترغیب کنیم تا از دیگران کمک بگیرند. افراد خانواده و دوستان باید بیمار افسرده را تشویق و ترغیب کنند تا درمان را شروع کند و خود را از درد و رنج های ناشی از بیماری نجات دهد. در مورد بیماران افسرده، هرگونه حرف، اقدام یا فکر مربوط به خودکشی را نادیده نگیرید و از یک متخصص کمک بخواهید.
ترجمه؛ فرانک باجلان
www.psychologyinfo.com
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید