پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ریزش مشروط در استقلال


ریزش مشروط در استقلال
سفر به امارات و تلاش برای تقویت تیم جهت نیم فصل دوم لیگ برتر فوتبال ایران، برنامه استقلال در تعطیلات بین دو نیم فصل است که برای آبی ها از مدتی پیش شروع شده و اول بهمن ماه با آغاز نیم فصل دوم لیگ پایان می گیرد.
اگر استقلال بخواهد واقع بین باشد، نمی تواند چندان به چشم تعطیلات از چنین منظری به فاصله زمانی بین دو نیم فصل بنگرد، زیرا باید تمام این وقت را صرف ترمیم خرابی ها وایراداتی کند که در بازی تیم در نیم فصل اول نمود داشت و خسران های زیادی را به بار آورد و بنابراین سفر به امارات در عین این که باعث می شود تیم حال و هوا عوض کند و روحیه بگیرد و غم های نیم فصل اول را تا حدی از یاد ببرد، صرف بررسی کاستی های تیم و یافتن راه حلی برای آن می شود و در ضرورت انجام این مهم تردیدی وجود ندارد.
با این حال به نظر می رسد که فیروز کریمی در مقام تصمیم گیرنده اول فنی در تیم استقلال به درستی نمی داند که چه باید انجام بدهد و راه های صحیح تر و ارجح تر کدام است.
کریمی قبل از رفتن از تهران به امارات گفته بود: مطمئن باشید در بین دو نیم فصل دو سه نفر از بازیکنان تیم بار سفر را خواهند بست و از تیم کنار گذاشته می شوند و تنها مساله ای که ممکن است مانع از این امر شود، مصدومیت احتمالی یک یا تعدادی از بازیکنان ما در روزهای بعدی است! من گزارشی را در این خصوص و درباره افرادی که کنار گذاشته خواهند شد، به فتح الله زاده ( مدیر عامل باشگاه ) داده ام و او هم موافقت اش را به طور تلویحی اعلام کرده و بنابر این بازیکنان مذکور قطعا کنار گذاشته خواهند شد.
● دو دلیل
اما باز هم حرف های قبل و بعد کریمی توام با ابهام است و اگر هم او نکات روشنی را در ذهن داشته باشد، به خاطر شرایط خاص حاکم بر تیم برخی از آنها یا قابل اجرا نیست و یا اگر باشد تفاوت و تعدد آرا و نظرات در تیم استقلال کاملا محسوس است و همین مساله از وحدت لازم برای رسیدن به نتیجه و انجام آن چه واقعا مورد نیاز است، می کاهد و از چنان چیزی جلوگیری می کند و حتی ریزش مورد اشاره او و خدمت تعدادی از نفرات تیم را مشروط و امری نامطمئن می سازد. کریمی می گوید: به دو دلیل نمی توانیم بازیکن جدید جذب کنیم، نخست این که لیست استقلال در همان شروع فصل بسته شد و به جز یک بازیکن زیر ۲۱ سال بازیکن دیگری نمی تواند به ترکیب ما اضافه شود، دلیل دوم نیز این است تا زمانی که فرهاد مجیدی در تیم است او اجازه نمی دهد بازیکنی به تیم اضافه شود. یک بار بازیکنی را از نیجریه آوردیم، فردای آن روز مجیدی نزد من آمد و گفت که این بازیکن مایل است در استقلال باشد. پرسیدم از کجا فهمیدی و او جوابی نداد. بعدا فهمیدم که او با آن بازیکن صحبت کرده و البته نمی دانم که چه گفته که او با جا گذاشتن کفش هایش که شماره ۴۸ است از ایران فرار کرد و رفت!
● بحثی نیست
حتی قدری تفکر درباره حرف های فوق و ادغام مجدد امور شوخی و جدی که تخصص کریمی است، نیز شما را به باوری می رساند که گفتیم و آن، نامشخص بودن آینده برای آبی ها است بحثی در این نیست که آنها در امارات به نکات و برداشت های جدیدی می رسند و کارشان تا حدی روبه راه تر خواهد شد، اما مهم تر از آن، جواب دادن برنامه های فنی شان و طراحی بر اساس داشته هایشان است و این چیزی است که حتی در دوره کریمی نیز رویت نشده است. لااقل آنها این دلخوشی را دارند که در آخرین بازی شان قبل از تعطیلات موقتی مسابقات در جام حذفی در زمین ذوب آهن اصفهان به برتری رسیدند و با این امیدواری به تهران برگشتند که در نهایت این جام را ببرند و حالا که پرسپولیس حذف شده و دیگر در صحنه حاضر نیست، احتمال وقوع چنین چیزی را برای خود بیشتر می بینند.
● نوسان هایی بزرگ
بازی با راه آهن در مرحله یک چهارم نهایی جام تا حدی تکلیف قسمتی از رویای شان را مشخص می کند، ولی مهم تر از آن درس های فنی است که استقلال از نیم فصل اول لیگ برگرفته است و باید صرف درخشش در نیم فصل دوم لیگ کند. از آن جمله است بازیکنانی که باید می درخشیدند و اصلا ندرخشیدند( و یا نوسان هایی بزرگ داشتند) و دعواهایی که نباید برپا می شد اما به راه افتاد و اثری ویران کننده داشت.
به رغم تمام این بحث ها و حرف ها به نظر می رسد که استقلال را پس از تعطیلات نیز با تغییرات فنی اندک در میدان حاضر ببینیم، زیرا توش و توان و ابزار و برنامه های این تیم مناسب و کافی برای حل تمامی مشکلات نیست و امکان عدم رفع آنها بیشتر از حل شان نشان می دهد.
وصال روحانی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید