پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

خطاهای جوشکاری اتصالات در ساختمان‌های فولادی


خطاهای جوشکاری اتصالات در ساختمان‌های فولادی
با وجود تجربه تلفات و خسارات سنگین زلزله‌های اخیر مانند زلزله‌های منجیل و بم، احتمال جدی وقوع زمین لرزه‌های بزرگ در بیشتر مناطق پر جمعیت کشور و نیاز جدی به اعمال کنترل کیفی در طراحی و اجراء ساختمان‌ها ، متأسفانه هنوز توجه کافی به ساخت و ساز صحیح نشده است. از نظر علم مهندسی زلزله، در حال حاضر ساخت بناهای مقاوم در برابر زلزله امکان‌پذیر است، لیکن عملاً به‌دلیل یکسری مشکلات اجرائی رسیدن به ساختمانهای مقاوم تضمین نمی‌گردد.
مشکل اصلی آسیب‌پذیری لرزه‌ای ساختمان‌ها حتی نمونه‌های جدیدالاحداث در ایران، عدم استفاده صحیح از دانش فنی در مراحل طراحی و اجرا می‌باشد. دستورالعمل‌های اتصالات جوشکاری شده و ضوابط طراحی ساختمان‌های فولادی، گاهی در طراحی و اجرا سهل‌انگاری می‌شود. لذا بایستی سطح معلومات فنی این افراد افزایش‌یافته و نیز مکانیزمی برای اعمال قاطعیت اجرائی و کنترل امر در نظر گرفته شود و البته طوری که حقوق مهندس ناظر حفظ شده و مسئولیت‌ها به درستی تقسیم گردد.
ساختمان‌های فولادی بخش قابل توجهی از ساخت و ساز در ایران را تشکیل می‌دهند و یکی از مهمترین موضوعات در هر ساختمان فولادی، کنترل جوشکاری آن می‌باشد. اهمیت این امر در زلزله‌های اخیر نشان داده شده است که خسارات اساسی پس از بریدن جوش اتصال عضو سازه‌ای پدید می‌آید.
سیدمهدی زهرائی
منبع : سایت ایران بتن


همچنین مشاهده کنید