سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

رشد طب سوزنی بالینی در غرب


رشد طب سوزنی بالینی در غرب
پیشرفت های بالینی در پژوهش های طب سوزنی همراه با عوارض جانبی درمان درد مزمن با داروهای معمول، کاربرد طب سوزنی را در دهه گذشته به میزان قابل ملاحظه ای افزایش داده است. تخمین زده می شود بیش از یک میلیون درمانگر در خارج چین از طب سوزنی برای درد مزمن استفاده می کنند که بیش از سیصد هزار نفر آنان پزشک هستند.
در یک مطالعه اخیر کلینیک های درد آلمان، مشخص شد که نود درصد این پزشکان از طب سوزنی استفاده می کنند. در آمریکا بیش از ۱۱۰۰۰ پزشک MDs و Dos علاقمند به طب سوزنی هستند. بیش از ۲۰۰۰ پزشک کانادایی دوره هایی را گذرانده اند که بنیاد طب سوزنی کانادا ارائه کرده است. همچنین دامپزشکان و کاریوپرکتورها حتی بیشتر از پزشکان آمریکایی طب سوزنی را بکار می برند. همچنین درمانگران متعددی هستند که فقط به امر طب سوزنی اشتغال دارند.
با توجه به اینکه طب سوزنی در آمریکا نوپاست، مقررات کاربرد آن در حال شکل گیری است. در حال حاضر پنج نوع آیین نامه وجود دارد:
۱) در یازده ایالت، چند ساعت آموزش طب سوزنی (یا گذراندن امتحان) توسط پزشکان دارای مدرک، لازم است تا اجازه استفاده از طب سوزنی داده شود: کالیفرنیا، کلمبیا، جورجیا، ایلینویز، لویزیانا، مریلند، مونتانا، نیویورک، نوادا، پنسیلوانیا و ویرجینیا.
۲) در هجده ایالت، طب سوزنی در قلمرو پزشکی است و آموزش بیشتری نمی خواهد و محدود به پزشکان دارای مدرک است: آلاباما، آلاسکا، ارکانزاس، آیداهو، ایندیانا، آیووا، کانزاس، کنتاکی، میشیگان، می سی سی پی، میسوری، نیوهامشر، کارولینای شمالی، داکوتای جنوبی، ویرجینای غربی و یومینگ.
۳) دوازده ایالت به طور مستقل بر اساس آموزش و یا امتحان، مدرک یا مجوز طب سوزنی به غیر پزشکان می دهند: کالیفرنیا، کلمبیا، فلوریدا، مونتانا، نوادا، نیومکزیکو، نیوجرسی، نیویورک، ارگون، رادایسلند و واشینگتن.
۴) چهار ایالت تحت شرایط نظارت خاص پزشکی (مثلاً معرفی از یک پزشکMD) اجازه کاربرد طب سوزنی می دهند: مریلند، ماساچوست، پنسیلوانیا و یوتا.
۵) ده ایالت فقط تحت نظارت مستقیم پزشک MD اجازه کاربرد طب سوزنی می دهند: آریزونا، کلرادو، کانکتیات، دلاویر، لویزیانا، مین، تنسی، تگزاس، ورمونت ویسکانسین. (سه ایالت آیین نامه جدا از این پنج نوع دارند)
● سازمان تجویز غذا و داروی ایالات متحده(FDA)
شاید مهمترین رویداد دهه اخیر تصمیم سازمان غذا و داروی ایالات متحده(FDA) در مارس۱۹۹۶ در مورد تقسیم بندی مجدد وضعیت قانونی طب سوزنی بود. FDA مهمترین سازمان کنترل کننده محصولات پزشکی آمریکا است. قبل از ۱۹۹۶، FDA سوزن های طب سوزنی را در کلاس&#۹۲۱;&#۹۲۱;&#۹۲۱; قرار داده بود. (کلاس&#۹۲۱; وسایلی که بی خطر و موثر است، کلاس&#۹۲۱;&#۹۲۱; وسایلی است که بی خط و موثر است ولی محدودیت هایی دارد که باید با برچسب های خاص مشخص شود و کلاس &#۹۲۱;&#۹۲۱;&#۹۲۱; وسایل تحقیقاتی است)
با توجه به کلاس&#۹۲۱;&#۹۲۱;&#۹۲۱; ، طب سوزنی فقط می توانست در شرایط پژوهش های معیوب انجام شود (مثلاً آزمایشگاه های بیمارستانی) و باید اهداف پزشکی یا درمانی داشته باشد. اگر چه این قانونFDA به طور دقیق اجرا نمی شد، محدودیت زیادی برای شرکت های بیمه پزشکی ایجاد کرده بود.
در تلاش برای حل این مشکل، دفتر طب جانشین NIH (موسسه ملی بهداشت) بیش از ۱۰۰۰۰۰ دلار خرج کرد تا یک کارگاه طب سوزنی در آوریل ۱۹۹۴ با شرکت ۱۳ محقق طب سوزنی از سراسر دنیا برگزار کند تا مقاله هایی برای مسئولان ۲۲ اداره FDA که آزاد برای اظهار نظر یا انتقاد بودند، تهیه شود. سخنرانان مدارک آزمون های بالینی در پنج زمینه را ارائه نمودند: درد، وابستگی دارویی، سکته مغزی، آسم و تهوع. مدارک بی خطر بودن هم ارائه شد که نشان میداد در صورت استفاده صحیح طب سوزنی کاملاً بی خطر است.
بروس پومرانز علم پایه را ارائه کرد که بعضی اثرات طب سوزنی را توضیح می داد.
در مجموع اداره های FDA کاملاً تحت تاثیر میزان زیادی پژوهش های بالینی و پایه قرار گرفتند ولی نگران اختلاف نظرهای مقاله ها بودند. هیچ تجربه بالینی چند مرکزی همانند آنچه که برای آزمون یک داروی جدید به کار می رود، وجود نداشت.
پژوهش در مورد خاصیت ضد استفراغ، بیش از همه به مقررات FDA نزدیک بود، چون در همه مطالعات انجام شده روی تهوع از نقطهPe۶ استفاده شده بود و این نقطه با نقطه نابجا sham acupuncture در ساعد مقایسه شده بود. FDA همچنین نگران این مشکل بود که نقاط نابجا دارای اثر باشند و بنابراین شاهد درمان نمای مناسب نباشند. بعضی اداره های FDA توصیه کردند که مطالعات بالینی آینده طب سوزنی را با درمانهای معمول در یک آزمون تصادفی "سربسر" بدون شاهد درمان نما مقایسه کند. در پایان آنها در حقیقت می خواستند تاثیر طب سوزنی و نه مکانیسم اثر آن را بدانند. اگر طب سوزنی مانند داروها و جراحی به کار رود و عوارض کمتری هم داشته باشد، برای آنها بسیار متقاعد کننده خواهد بود.
بر اساس پاسخ FDA در این کنفرانس، دفتر طب سوزنی آمریکا یک مجموعه مستند ۳۰۰۰ صفحه ای برای FDA فرستاد و تقاضای تقسیم بندی مجدد طب سوزنی برای پنج مورد را ذکر کرد: درد، سکته مغزی، ضد استفراغ، وابستگی دارویی و آسم. در تاریخ ۲۹ مارس ۱۹۹۶، FDA طب سوزنی را از کلاس&#۹۲۱;&#۹۲۱;&#۹۲۱; به کلاس&#۹۲۱;&#۹۲۱; منتقل کرد ولی اشاره به تاثیر آن در بیماری های خاص نکرد و بدین ترتیب عواقب سیاسی برای اهداف بیمه پزشکی هم بوجود نیامد.
به طور قطع این یک پیروزی برای طب سوزنی در ایالات متحده بود، ولی کار زیادی باید انجام شود تا تاثیر آن در بیماری های خاص نشان داده شود. وسایل کلاس&#۹۲۱;&#۹۲۱; دارای محدودیت های خاصی است و برای طب سوزنی این محدودیت ها عبارتند از:
۱) باید یکبار مصرف باشد و باید توسط یا به دستور درمانگران مجرب طبق آیین نامه های ایالات استفاده شود.
۲) ماده وسایل با شرایط بدن انسان منطبق باشد.
۳) وسایل استریل باشد.
● کنفرانس توافقی NIH
شاید مهمترین رخداد طب آمریکا کنفرانس توافقی انستیتوی ملی بهداشت (NIH) باشد که در آن بزرگترین چالش های پزشکی بررسی می شود. در نوامبر ۱۹۹۷ در واشینگتن یک کنفرانس توافقی در زمینه طب سوزنی برگزار شد. گزیده ای از بیانیه این کنفرانی در زیر می آید:
«به منظور بررسی نکات مهم طب سوزنی، دفتر طب جانشین NIHو دفتر کاربردهای تحقیقاتی پزشکی کنفرانس دو و نیم روزه ای را جهت ارزیابی اطلاعات علمی و پزشکی کاربردها، خطرات و فواید روش های طب سوزنی در یک سری بیماری ها برگزار کرد. همکاران این کنفرانس عبارتند از: انستیتوی ملی سرطان، انستیتوی ملی قلب، ریه و خون، انجمن ملی آلرژی و بیماری های عفونی، انستیتوی ملی آرتریت و بیماری های عضلانی اسکلتی و پوست، انستیتوی ملی تحقیقات دندانی، انستیتوی ملی اعتیاد به مواد مخدر و دفتر تحقیقات بهداشتی زنانNIH»
«شرکت کنندگان: یک پانل ۱۲ نفره از افراد غیر فدرال، بی طرف به عنوان نماینده در زمینه های طب سوزنی، درد، روانشناسی، روانپزشکی، طب فیزیکی و توانبخشی، اعتیاد، طب خانواده، طب داخلی، سیاست های بهداشتی، همه گیر شناسی، آمار، فیزیولوژی، بیوفیزیک و پزشکی اجتماعی بودند. علاوه بر این ۲۵ کارشناس خبره در همین زمینه ها اطلاعات را به این پانل و حدود ۱۲۰۰ نفر شرکت کننده ارائه نمودند»
● نتیجه گیری:
طب سوزنی به عنوان یک اقدام درمانی به طور گسترده ای در ایالات متحده انجام می شود. اگر چه مطالعات زیادی فواید احتمالی آن را نشان دادند، بسیاری از این مطالعات به دلیل طراحی مطالعه، حجم نمونه و سایر عوامل، قابل اعتماد نیست. پیچیدگی موضوع با توجه به مشکلات خاص کاربرد کنترل مناسب نظیر درمان نما و گروه های طب سوزنی sham بیشتر هم می شود. با این حال نتایج امیدوار کننده ای وجود دارد ، به عنوان مثال تاثیر طب سوزنی در تهوع و استفراغ پس از عمل و پس از شیمی درمانی و در دندان درد پس از عمل. موارد دیگری نیز وجو دارد که در آنها طب سوزنی می تواند به عنوان درمان کمکی یا جانشین قابل قبول یا جزئی از برنامه جامع درمانی قرار گیرد، نظیر: اعتیاد، توانبخشی سکته مغزی، سردرد، درد قاعدگی، آرنج تنیسی، فیبرومیالژیا، درد عضلانی صورتی، استئوآرترت، دردکمر، سندرم تونل کارپ و آسم. تحقیقات بعدی احتمالاً موارد دیگری را که در آنها طب سوزنی مفید است، مشخص خواهد نمود.یافته های تحقیقات علوم پایه در حال روشن نمودن مکانیسم های عملکرد طب سوزنی است، نظیر آزاد شدن اپیوئیدها و سایر پپتیدهای سیستم عصبی مرکزی و اعصاب محیطی و تغییرات عملکرد نوروآندوکرین. اگر چه هنوز راه زیادی باقی است، کشف مکانیسم های منطقی اثرات درمانی طب سوزنی امیدوار کننده است.
معرفی طب سوزنی به عنوان یکی از روش های درمانی انتخابی قابل دسترس جهت مردم هنوز در مراحل اولیه خود است. موارد آموزش، پروانه مجوز و تعرفه ها باید در آینده مشخص شود. با این حال شواهد کافی نشانگر ارزش طب سوزنی جهت استفاده همراه با طب رایج و تشویق به مطالعات بیشتر در زمینه فواید بالینی و فیزیولوژیک آن وجود دارد»
● آینده طب سوزنی
طب جانشین در سراسر دنیا رشد قابل ملاحظه ای کرده است. در واکنش به این مسئله، موسسه ملی بهداشت آمریکا NIH دفتر طب جانشین را با بودجه بیش از صد میلیون دلار در سال، راه اندازی کرده است تا پژوهش های این رشته را از جمله طب سوزنی سازماندهی کند. علاوه بر این آنها ۱۲ مرکز دانشگاهی را برای تحقیق در زمینه طب جانشین در آمریکا ایجاد کرده اند (با تاکید بر AIDS، سرطان، آسم، اختلالات زنان، سالمندان، سکته مغزی و جنبه های مختلف درد).
دوره های طب جانشین در حال حاضر در فصلنامه آموزش ۲۷ دانشکده پزشکی (از جمله هاروارد، استانفورد، کلمبیا، جانز هاپکینز،ییل، دانشگاه کالیفرنیا، سان فرانسیسکو، UCLA و Case western reserve) وجود دارد. علاوه بر این، غیر پزشکان در ۵۵ دانشکده تحت نظر دولت فدرال ایالت متحده دوره های چهار ساله طب سوزنی یا طب شرقی را می گذرانند. آینده طب سوزنی متکی به نسل جدید است. همانگونه که ماکس پلانک (فیزیکدان برنده جائزه نوبل) گفته است: " ... یک ایده جدید به کمک قدرت استدلال و بحث خود برنده نمی شود بلکه فقط زمانی پیروز می شود که نسل قدیمی بمیرد و نسل جدید آن را به عنوان حقیقت بپذیرد."
منبع: استاکس گابریل، برایان برمن، بروس پومرانز/ اصول طب سوزنی۱۹۹۸/ ترجمه دکتر حسین خدمت، دکتر علی اصغر نویدی، دکتر محمد تقی حلی ساز۱۳۸۵
منبع : پزشک آنلاین


همچنین مشاهده کنید