پنج شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷ / Thursday, 15 November, 2018

مسیر شغلی خود را انتخاب کنید


مسیر شغلی خود را انتخاب کنید
شناخت مهارتهای قابل انتقال یک قدم اساسی در برنامه‌ریزی شغلی است. مقاله حاضر توضیح می‌دهد که این مهارتها چه هستند و کمک‌هایی را برای تشخیص و افزایش میزان مهارتها و استفاده از آنها در به دست آوردن یک موقعیت شغلی مناسب ارائه می‌نماید. انواع مهارتها، شامل مهارتهای فنی، مهارتهای اکتسابی و مهارتهای قابل انتقال، تشخیص مهارتهای قابل انتقال، موجودی مهارتها، عناوین شغلی، روش کار را با مهارتها و به روز نگه داشتن مهارتها رئوس مطالب این مقاله را تشکیل می‌دهند.
● مقدمه
بسیاری از افراد تصمیم‌های شغلی خود را از طریق مشاهده دنیای اطراف و تلاش برای تطابق خودشان با این دنیا اتخاذ می‌کنند. این امر مخالف کاری است که واقعاً باید انجام شود.
بهترین مسیر شغلی فرایندی است که از درون آغاز می‌شود (یک نوع تکامل خودآگاهی). شما می‌بایست از مهارتها، استعدادها، توانایی‌ها، امکانات و ویژگی‌های منحصر بفردتان آگاه شوید چون این خودآگاهی چرخه‌ای است که فرد را به سمت یک شغل رضایت‌بخش هدایت می‌کند.
شناخت مهارتهای قابل انتقال یک قدم اساسی در برنامه‌ریزی شغلی است. مقاله حاضر توضیح می‌دهد که این مهارتها چه هستند و کمک‌هایی را برای تشخیص و افزایش میزان مهارتها و استفاده از آنها در به دست آوردن یک موقعیت شغلی مناسب ارائه می‌نماید.
● انواع مهارتها
مهارتها را می‌توان به عنوان سرمایه منحصر به فرد هر شخص تعریف نمود. سه گروه از مهارتها وجود دارند. مهارتهای فنی، مهارتهای اکتسابی و مهارتهای قابل انتقال. مهارتهای فنی تخصص گرایی درون یک رشته خاص را مطرح می‌کند و فرد را قادر می‌سازد که یک شغل به خصوص را داشته باشد؛ مانند طراحی یک فرایند شیمیایی، عملیات ساخت تجهیزات و مانند آن. مهارتهای اکتسابی ریشه در ویژگی‌های شخصی یک فرد مانند انعطاف‌پذیری، کنجکاوی، قدرت تصمیم‌گیری و بهینه سازی دارد. مهارتهای قابل انتقال مهم ترین نوع مهارتها در توسعه مسیر شغلی است. این مهارتها را می‌توان از حرفه‌ای به حرفه دیگر و از یک حوزه صنعت به حوزه دیگر منتقل کرد. شناخت مهارتهای قابل انتقال اولین قدم در خودآگاهی و برنامه‌ریزی شغلی است. این مهارتها در هفت مقوله جای می‌گیرند:
▪ ارتباطات: نگارش، گفت وگو، گوش دادن، آموزش، مشورت، متقاعد سازی، مدیریت، تبلیغ و بیان احساسات
▪ خلاقیت: تجسم، ذهنی سازی، ابداع، ایجاد، بداهه پردازی، تعبیر و تفسیر و استفاده از توانایی‌های هنری
▪ تحقیق: جمع آوری، ارزیابی و طبقه بندی اطلاعات
▪ تشریح: استفاده از تحلیل‌های منطقی، توسعه چارچوب‌های کاری، تشخیص ضعف‌ها و شناخت شباهتها
▪ حل مسائل: تعریف یک مسئله، ارزیابی گزینه‌ها، تسلط بر راه حل‌ها و بهبود یک موقعیت
▪ سازماندهی: از طریق دنبال کردن برنامه‌ها و دستور العمل‌ها، توجه به جزئیات، بایگانی، جستجو و طبقه‌بندی
▪ ترکیب: تلفیق قطعات اطلاعات در یک کل به هم پیوسته، بررسی اطلاعات و بیان آنها در یک شکل واضح
آگاهی از مهارتهای قابل انتقال کمک می‌کند، دریابید چه توانایی‌های ویژه‌ای دارید و ضمناً امکانی برای واضح سازی آن توانایی‌ها به شما می‌دهد.
● تشخیص مهارتهای قابل انتقال
منبع مهارتهای قابل انتقال اغلب در زندگی روزانه وجود دارد. در تجربیات زندگی، کارهایی که در هر دوره زندگی انجام داده‌اید و از انجام آن لذت برده‌اید، اعتقاد داشته‌اید که به خوبی از عهده آن برآمده‌اید و باعث غرور و خوشحالی شما شده است. این مهارتها باید خیلی زود در زندگی آشکار شود تا محملی باشد برای معرفی فرد.
مهارتهای قابل انتقال عموماً در موفقیتها و تجربیات مثبت زندگی پیدا می‌شوند. خاطراتتان را مرور کنید و درباره مواقعی که برایتان خیلی ارزشمند بوده، بنویسید چون از طریق نوشتن درک جامع تری از خودتان خواهید داشت. تمرین دو مرحله‌ای زیر کمک می‌کند که مهارتهای قابل انتقال را بشناسید:
▪ موفقیت‌های خود را فراخوانی کنید. یک سفر در خاطراتتان (از کودکی تا زمان حاضر) داشته باشید. تا جایی که می‌توانید تجربیاتی را که به شما احساس رضایت می‌دهد به یاد بیاورید. سعی کنید تجربیات را در زمان‌های مختلف زندگی مرور کنید.
▪ این تجربیات رضایت‌بخش می‌تواند طیفی از مسائل مانند کمک به برادر یا خواهرتان در یادگیری خواندن، ساختن یک اسباب بازی مکانیکی، توسعه یک سیستم تجهیزاتی تا سازماندهی یک رخداد سیاسی را در بر گیرد. این طیف باید شامل کارهایی باشد که شما انجام داده‌اید نه رویدادهایی که برایتان اتفاق افتاده است.
▪ اصل لذت یا رضایت بسیار مهم است. ممکن است این قضیه برای بقیه دنیا اهمیتی نداشته باشد، اما در چشمان شما باید ارزشمند جلوه کند و یک رخداد حیاتی و معنادار در زندگیتان قلمداد شود.
▪ خاطراتتان را تحلیل کنید. همان طوری که رویدادهای رضایت‌بخش زندگی را به خاطر می‌آورید، جزئیات آن را مشخص نمایید. به موقعیت‌ها، موضوعات، افراد درگیر و نقشی که بازی کرده‌اند، توجه داشته باشید. جمع آوری جزئیات را کامل کنید تا جایی که می‌توانید درباره فعالیتی که خودتان در این فرآیند انجام داده‌اید و نحوه انجام آن را بنویسید: چگونه کار را سازماندهی کرده‌اید، دیگران را متقاعد کرده‌اید، مسائل را حل کرده‌اید و غیره.
این تمرین کمک خواهد کرد که مهارتهایتان را با بررسی تجربیات واقعی در زندگی مشخص کنید. بخش عمده‌ای از امور پنهان در تجربیات (چیزی بیش از آنچه که از خودتان انتظار دارید یا قادر به درکش هستید) مهارتها و استعدادهای شما هستند. به عنوان مثال، موضوع خاطرات چه بود؟ آیا درباره مردم بود و یا در مورد مفاهیم کلی، هنر، علوم یا پزشکی؟ از چه قابلیتهایی استفاده کردید؟ نگارش، آموزش، تحقیق، طراحی و یا اقناع؟ چه وضعیتی به طور مکرر رخ داد؟ حل مسئله، نیازهایی که باید برآورده می‌شد و یا یک وضعیت بحرانی؟ چه چیز باعث دستیابی شد؟ چه نیازی آشکار شد؟ سازماندهی اهداف، نیاز برای کمک رسانی، نیاز برای کامل کردن یک فعالیت خاص؟ شرایط انجام کار چگونه بود؟ آیا مجبور به رعایت ضرب‌الاجل‌های تعیین شده بودید و یا آزاد و مستقل کار می‌کردید و فرصت کافی برای آموختن و تجربه‌اندوزی نیز داشتید؟
وقتی که شما محدوده وسیعی از تجربیات را مرور می‌کنید به رخدادهای کوچکی که در پس این محدوده قرار می‌گیرد، دقت کنید. آنها علایمی برای راهیابی به معانی عمیق‌تر هستند. به فعالیتهایی که در زندگی روزانه به شما انرژی می‌دهد و نشانی از استعدادهایتان است، توجه کنید: گلکاری در باغ، فعالیتهای مالی، خواندن نقشه‌های پیچیده و یا تمرکز نمودن روی یک مورد کاری خاص.
استعدادها ممکن است به قدری طبیعی در شما پدیدار شوند که آنها را بی‌اهمیت تلقی کنید. اما این ویژگی‌ها شما را از دیگران جدا می‌کنند و دارایی ارزشمندی هستند. به همین لحاظ مهم‌ترین کارکرد پاداش این است که به عنوان یک محرک عمل می‌کند و مجالی به بروز استعدادها می‌دهد.
دانستن این که در بسیاری از فعالیتها خوب هستید به شما شاهدی از مجموع مهارتها ارائه می‌دهد و به اصولی که در زندگی اجرا می‌کنید، تأکید می‌نماید. به عنوان مثال مهارتهای شما مربوط به کدام یک از امور ذیل است: مدیریت، رهبری، تحقیق، طراحی و برنامه‌ریزی، ارتباطات میان فردی و یا تحلیل مسائل؟
بعد از انجام این تمرین شما باید درک بهتری از مهارتهای قابل انتقال یا به عبارتی مهارتهای شخصی و میزان مهارتها داشته باشید.
● موجودی مهارتها
موجودی مهارتها میزان دارایی شما از مهارتها و روشهای ترجیحی فعالیتهاست. همچنین مجموعه منحصر به فردی از استعدادهاست. این موجودی عامل ثبات حرفه‌ای شما در دنیای کار است. شناخت این مهارتها باعث امنیت می‌شود. چون آنها وسایل و امکاناتی نیست که در اختیار دارید، بلکه موجودیت شماست. توانایی و قابلیتی است که شما از یک موقعیت به موقعیت دیگر و از یک شغل به شغل دیگر منتقل می‌کنید.
● روی عناوین شغلی تأکید نکنید
عناوین شغلی فقط برچسب هستند و اغلب باعث گمراهی می‌شوند. شرکتها هنوز این عناوین را خیلی جدی می‌گیرند. آنها مشخصه‌ای هستند که شغل‌ها را توصیف می‌کنند. این مهارتهای مورد نیاز حرفه‌ها را توصیف نمی کنند. عناوین شغلی در رشته‌های مختلف معانی متفاوت دارند. بنابراین بسیار مهم است که دریابیم هر عنوان شغلی چه معنایی می‌دهد و چگونه به استعدادها و مهارتهای قابل انتقال مرتبط می‌شود. به عنوان مثال یک مدیر پروژه در صنایع شیمیایی با یک مدیر پروژه در شرکت بازرگانی متفاوت عمل می‌کند.
در مواجهه با عناوین شغلی باید چند سئوال اساسی را مطرح نمایید. به عنوان نمونه به این موارد توجه کنید: وقتی این عناوین شغلی بر عهده ما گذاشته می‌شود، دقیقاً می‌بایست چه اقدامی انجام دهیم؟ آیا پیدا کردن راهکارها بر عهده ماست یا سازماندهی و تحلیل؟
● روش کار را با مهارتها ربط دهید
گاهی اوقات درک این نکته که چگونه مسئولیت را کامل کنید از خود آن مسئولیت مهم‌تر است. روش شما در به نتیجه رساندن فعالیت‌ها چیست؟ آیا فرآیندمدار هستید و کنجکاوید که ببینید چگونه اجزاء و مراحل یک فعالیت به هم مرتبط می‌شوند یا هدف مدار هستید و روی خروجی بیشتر تأکید دارید تا فرآیند؟ آیا شما در چارچوب فرجه‌های زمانی کار می‌کنید یا جلوتر از زمان حرکت می‌کنید؟ آیا پروژه‌ها را مانند یک اکتشاف در نظر می‌گیرید یا برنامه زمان‌بندی شده دارید؟ آیا دوست دارید به تنهایی کار کنید و یا ترجیح می‌دهید در تعامل با دیگران باشید؟
هنگامی که مهارتهایتان را با روش‌های مورد علاقه انجام کار ترکیب می‌کنید، امکاناتی دارید که شما را به سوی یک فعالیت کامل‌تر هدایت می‌نماید. در واقع اگر حرفه‌ای را که به آن علاقه دارید، پیشه خود سازید و آن را با روش کاری مورد نظرتان هماهنگ سازید، احساس متعالی بودن خواهید کرد.
● مهارتهایتان را در سطح مطلوب نگه دارید
هدف شما می‌بایست به روز نگه داشتن مهارتها و بالا بردن توانایی کاری در سطحی انعطاف‌پذیر باشد. اگر می‌خواهید انتقال شغلی داشته باشید و یا در حوزه‌ای که هستید پیشرفت کنید، مشخص کردن شکافها در مهارتها و معلومات یک قدم اساسی است. بالا بردن توانایی کاری به معنای بارور ساختن قابلیت‌ها و درک این نکته است که کجا می‌توان این شکاف‌ها را از بین برد. در این میان توسعه مهارتهای چندگانه نیز ضروری است.
اگر شما بتوانید از مرزهای قراردادی بگذرید و بین وظایف کاری روزمره و پروژه‌های خاص هماهنگی و توازن ایجاد نمایید، پس می‌توانید پیشرفت کنید. آموزش مستمر بدین معناست که خودتان را مطابق با تکنولوژی‌ها، صنایع و ساختارهای کاری جدید روزآمد نگه دارید و از رویه‌های بازار و تغییرات نیازهای کاری مطلع شوید.
● تعریف موفقیت
موفقیت برای افراد مختلف معانی متفاوتی دارد. برای برخی از افراد به دست آوردن قدرت مالی و برای برخی صرف وقت برای خانواده و یا داشتن یک شغل مستقل و مکفی موفقیت محسوب می‌شود. اما یک نکته بین همگان مشترک است و آن این که استفاده از استعدادها و توانایی‌ها و ابراز وجود، یکی از راضی کننده ترین تلاش‌های انسانی است. در این میان کار یک چرخه طبیعی برای ابراز وجود است.
شناخت مهارتها و استعدادها انسان را به خودآگاهی بیشتر می‌رساند. خودآگاهی و توانایی باعث ایجاد اطمینان و اعتماد به نفس می‌شود و اعتماد به نفس باعث موفقیت می‌گردد.

ناهید مهریزی
منبع : mgtsolution.com

منبع : مجیدلرن

مطالب مرتبط

انتخاب بهترین دوره‌های آموزشی برای شما

انتخاب بهترین دوره‌های آموزشی برای شما
● انتخاب بهترین دوره ‌های آموزشی برای شما
▪ افراد نباید برای استخدام در تمام عمر و یا یادگیری کامل فرصت‌ های شغلی، تنها به کارفرمایان خود اتکا کنند. شما باید مسئولیت طراحی برنامه‌ یادگیری خویش و یافتن منابع آموزشی که برای تحقق این هدف نیاز دارید را ، خود بر عهده بگیرید.
▪ در داخل و خارج از شرکت، طیفی فزاینده از فرصت ‌های یادگیری وجود دارد که از برنامه ‌های رایج آموزشی و دوره‌ های دانشگاهی تا روش‌ های غیررسمی آموزشی را دربرمی‌گیرد.
▪ شما باید، اهداف شرکت و اهداف خود را برای پیشرفت به خوبی درک کنید و برنامه آموزشی ای را تعیین کنید که هم به تحقق اهداف سازمانی و هم به تحقق اهداف فردی شما کمک کند.
● مقدمه
سرمایه‌ گذاری شرکت ‌ها بر روی آموزش کارکنان خود، به طور فزاینده‌ ای زیر سؤال می ‌رود زیرا آنان می بینند هزینه ‌ای که برای آموزش صرف می کنند، ارتباط مستقیمی با نتایج کاری آنان ندارد. بنابراین، آموزش در رأس فهرست کاهش هزینه ‌های شرکت ها قرار می گیرد.
بسیاری از گروه‌ه ای آموزش سازمانی، در پی تغییر برنامه ‌های آموزشی خود به یادگیری و آموزش الکترونیکی هستند زیرا به نظر می ‌رسد که این سیستم آموزشی، روشی مناسب برای کاهش هزینه‌ ها و بودجه‌ های آموزشی شرکت‌ ها و سازما ن‌ها است. بویژه اینکه، امروزه آموزش الکترونیکی جایگاه خاصی را در بازار فعالیت ‌های آموزشی و یادگیری پیدا کرده است و شرکت ‌های متعددی که از دانشگاه‌ های سراسر جهان مجوز دارند، مشغول فعالیت در این عرصه هستند.
امروزه کارکنان علیرغم اینکه با طیف گسترده ‌ای از گزینه ‌های آموزشی مواجه هستند اما برای توسعه دوران شغلی خود، راهنمایی ‌های بسیار اندکی برای نحوه‌ استفاده از این گزینه‌ ها دریافت می ‌دارند . اکنون، بیش از هر زمان دیگری کارکنان با درک اینکه چگونه آموزش به موفقیت طرح ‌های شغلی آنها کمک می کند، باید مسئولیت آموزش خود را بر عهده بگیرند .در این بخش، ما موضوعات کلیدی مرتبط با برنامه‌ ریزی توسعه‌ فردی را بررسی خواهیم کرد.
● چهار پرسش اصلی
اولین گام، در نظر گرفتن چهار پرسش اصلی است:
۱) کار شما چگونه به تحقق اهداف کسب و کار شرکتتان کمک می‌ کند؟
نگاهی به اهداف کسب و کار شرکت خود برای سال آینده و همچنین پنج سال آینده داشته باشید. نقش شما در کمک به شرکت برای تحقق اهداف سازمانی چیست؟ برای پاسخ به این پرسش، شما باید فرآیند مهم کسب و کار شرکت و نقش خود را در این فرآیندها درک کنید . شما باید بینش خود را از حوزه ‌ای کوچک، به اهداف گسترده‌ شرکت خود، توسعه دهید. این عنوانی جذاب برای بحث با مدیر و همکارانتان است. با این شیوه شما می ‌توانید به درک بهتری از نقش خود در شرکت و رضایت شغلی بیشتری دست یابید.
۲) برای توسعه‌ خود، گروه و شرکت خود، به چه تغییراتی نیاز دارید؟
پس از درک نقش خود، ببینید چه تغییراتی را باید برای تحقق اهداف فردی، گروهی و سازمانی اعمال کنید و نیز چه چیزهایی را باید یاد بگیرید. هر تغییری الزاما نیازمند یادگیری تازه‌ ای نیست و ممکن است از قبل مهارت‌ ها و اطلاعات لازم را در اختیار داشته ‌اید اما هرگز فرصت استفاده از آنها در کارتان را نکرده اید .
شما در اکثر موارد نمی ‌توانید در انزوا و به تنهایی عمل کنید و باید تأیید و حمایت مدیر و حتی همکاران خود را به دست آورید. فرآیندهای بزرگ و حتی کوچک کسب و کار، به ندرت با تلاش ‌های یک نفر تغییر می ‌کنند. بنابراین به نیازهای فردی و گروهی توجه کنید.
وقتی می ‌بینید که کارخانه‌ ای در عرض چند سال رشد بهره‌ وری قابل توجهی دارد ، مسلماً این بیانگر آن است که مدیران و کارکنان آن به طور مستمر نیاز به تغییر و تحول را ارزیابی کرده و برای اعمال تغییرات لازم با هم همکاری می ‌کنند. این همان فلسفه ‌ای است که در ورای کارخانه‌ های تولیدی ژاپن نهفته است و نتایج آن در تمامی کارخانه‌ های ژاپنی موجود در سراسر جهان مشهود است.
۳) چگونه دانش و مهارت ‌های لازم را کسب خواهید کرد؟
وقتی نیازهای آموزشی خود را مشخص کردید، باید برنامه‌ آموزشی و یادگیری خود را تدوین کنید: چگونه و از چه کسی باید یاد بگیرید؟ ببینید شرکت شما به عنوان برنامه‌ های رسمی آموزشی، چه مطالبی را ارایه می‌ کند. همچنین ببینید مؤسسات آموزشی و دانشگاه‌ های نزدیک شما چه برنامه ‌هایی را ارایه می ‌کنند.
فرصت‌ های آموزش الکترونیکی به سرعت در حال رشد هستند و بسیاری از دانشگاه‌ ها، دانشکده‌ ها و شرکت ‌های فعال در عرصه‌ آموزش الکترونیکی، دوره ‌های مختلفی را به ویژه از طریق اینترنت در حوزه‌ هایی همچون مدیریت، خدمات حرفه‌ ای، پرسنلی و مهارت‌ های فردی برگزار می کنند. البته اطلاعات کمی در مورد کیفیت این دوره‌ ها در دسترس هست .
همچنین، علاوه بر فرصت ‌های آموزشی غیر رسمی زیادی که وجود دارد، متصدی آموزش در سازمان شما نیز به عنوان منبعی ارزشمند می تواند به شما کمک کند که از کدام روش‌ ها و برنامه ‌ها استفاده کنید. اگر به چنین فردی دسترسی ندارید، می‌ توانید از همکاران خود برای آشنا شدن با افراد متخصص در این امور کمک بگیرید. گروه ‌های زیادی وجود دارند که خدمات خود را از طریق وب‌ سایت ‌های گوناگون ارایه می ‌کنند (مانند www.groups.yahoo.com).
اکثر افراد، بدون تحقیق کافی، در برنامه‌ های آموزشی ای که نیازمند صرف زمان و پول زیادی هستند، ثبت نام می کنند . قبل از آغاز یک برنامه‌ آموزشی، باید اقدامات زیر را به عمل آورید :
▪ کسب نظرات کسانی که قبلاً چنین دوره‌ هایی را به پایان رسانده ‌اند؛
▪ در صورت امکان، گفتگو با مدرسان برای اطمینان از این که دوره‌ مورد نظر، نیازهای آموزشی شما را تامین می کند ؛
▪ در خواست از مدرس برای اعمال تغییرات، در صورتی که دریابید برنامه‌ آموزشی، نیازهای شما را تامین نمی کند.
▪ ایجاد امکان تماس با مدرسان از طریق تلفن یا ایمیل پس از پایان دوره، به منظور دریافت پاسخ پرسش‌ هایی که ممکن است به هنگام استفاده‌ عملی از مطالب آموخته شده در کار پیش آید .
۴) چگونه از این آموزش در کار خود استفاده خواهید کرد؟
کارکنان اندکی می توانند به تنهایی کار ‌کنند یا از آموزش جدید خود بدون تأثیرپذیری از کار دیگران در شرکت، استفاده کنند. شما به عنوان یک مزیت می توانید از آنچه که آموخته ‌اید، برای اعمال تغییرات مناسب در گروه یا شرکت خود استفاده کنید. همچنین مدیر خود را نیز در این فرآیند دخالت دهید زیرا او می ‌تواند به بهترین شکل در هدایت شما و استفاده از آموخته‌ های شما عمل کند. مدیر شما می ‌تواند شما را ترغیب کرده و اجازه دهد تا بدون هیچ ترس و واهمه‌ ای از شکست، دست به تحقیق و آزمایش بزنید.
قبل از بکارگیری آموخته‌ های جدید در کار، ضروری است که مدیر خود را متقاعد کنید که شما برای عملی ساختن دانش و مهارت‌ های جدید خود به زمان نیاز دارید و حتی ممکن است در ابتدای کار، اشتباهاتی نیز بروز کند. همچنین باید اهدافی را برای بهبود عملکرد خود به سبب استفاده از آموخته‌ های جدید تعیین کنید. بدیهی است که این امر باید توقعات هر دو طرف را برآورده سازد. از منظر مدیر، این امر باید سرمایه ‌گذاری صورت گرفته را توجیه کند و از منظر شما نیز، این امر همان وعده‌ ای است که بابت حمایت از خود دریافت می ‌دارید.
نهایتاً، وقتی مهارت جدیدی را آموخته و بکار گرفتید ، آن را به دیگران نیز بیاموزید. بسیاری از افراد هنوز هم معتقدند که «دانش، قدرت است» و به همین دلیل فکر می ‌کنند که باید اطلاعات را نزد خود نگاه دارند. آنان همچنین عقیده دارند که به هر حال اطلاعات هم می‌ تواند یک کالاهای منحصر به فرد اقتصادی باشد و اکثر کالاهای اقتصادی، اگر مبادله شوند، ارزش خود را از دست می‌ دهند. مثلاً اگر شما کتابی را به کسی بدهید، دیگر آن را ندارید. اما دانش کالایی متفاوت است. در واقع، ارزش دانش و اطلاعات، زمانی افزایش می‌یابد که با دیگران مبادله شوند. در فضای کسب و کار امروز، کارمندانی که اطلاعات خود را با دیگران مبادله می‌ کنند، ارزشی به مراتب بیشتر از دیگرانی دارند که اطلاعاتشان را نزد خود نگه می ‌دارند.
● عملی ساختن آن
یکی از بزرگ ‌ترین اشتباهاتی که ممکن است که یک رهبر مرتکب شود، این است که فکر کند تنها یک یا دو و یا تعداد معدودی راه و روش برای یادگیری وجود دارد. در حالی که بسته به شرایط، روش‌ های یادگیری و آموزشی متعددی وجود دارد. به هر حال رویکرد آموزشی انتخاب شده هر چه که باشد، باید چهار اصل مفید را شامل شود :
۱) تعهد: تعهد مدیران ارشد نسبت به سازمان برای آموزش فعالانه و توسعه‌ کارکنان فعلی و جدید.
۲) برنامه‌ریزی: تدوین یک برنامه‌ سازمانی برای برنامه ‌های آموزشی طرح کسب و کار. از جمله مرتبط ساختن آموزش کارکنان با اهداف کسب و کار و همچنین تعیین اهداف آموزشی.
۳) عمل: نحوه‌ ارایه و عملی ساختن طرح کسب و کار توسط سازمان. مثلاً این که چگونه کارکنان تحقق اهداف سازمانی را عملی کرده ‌اند و نیازهای توسعه چگونه ارزیابی و محقق می ‌شوند.
۴) ارزیابی: ارزیابی اثربخشی فعالیت ‌های آموزشی، گام آخر است. این امر دربرگیرنده‌ ارزیابی طرح اولیه نسبت به آنچه که حقیقتاً رخ داده و همچنین ارزیابی کیفیت آموزش ارایه شده و نتایج حاصله.
گام‌ های زیر، مؤید اقداماتی هستند که می ‌توانند ارزش زیادی در قبال تحقق اهداف سازمانی داشته باشند:
۱) انتخاب یک مسئول برنامه که وظیفه‌ مدیریت و اجرای برنامه را بر عهده دارد.
۲) انجام یک خودارزشیابی از برنامه‌ های توسعه ‌ای و آموزشی فعلی در سازمان با در نظر گرفتن موارد ذیل:
▪ نحوه‌ آموزش مناسب کارکنان در تمامی سطوح؛
▪ نحوه‌ تصمیم ‌گیری در مورد آموزش افراد – معیارها و فرآیند مورد استفاده؛
▪ روش ‌های استفاده شده برای آموزش و توسعه‌ افراد؛
▪ اولویت‌ های آموزشی و منابع به کار گرفته شده.
۳) تهیه‌ یک طرح ایده‌ آل که برگرفته از یک طرح جامع کسب و کار با ویژگی ‌های زیر است:
▪ فرآیند ارزشیابی و توافق بر سر نیازهای آموزشی؛
▪ نحوه‌ آموزش و توسعه‌ کارکنان در سازمان ‌هایشان؛
▪ منابع از جمله منابع مالی که در دسترس هستند.
۴) اجرای برنامه‌ آموزشی.
● نتیجه
در مواجهه با طیفی گسترده و رو به افزایش از گزینه ‌های آموزشی و یادگیری، شما باید بیش از پیش بتوانید فعالیت‌ های یادگیری صحیح و مناسب را انتخاب کنید، از آنها برای بهبود نتایج کسب و کارتان استفاده کنید و برنامه‌ یادگیری خود را به گونه ‌ای تدوین کنید که هم نظر کارفرمایتان جلب شود و هم بتوانید آینده‌ خود را رقم بزنید. با پرسیدن چهار پرسش اصلی یاد شده، می‌ توانید یک برنامه‌ آموزشی اثربخش را برای خود تدوین کنید که برای موفقیت شرکتتان در هر صنعتی که باشد، کمک شایانی خواهد بود. شرکت ‌ها برای کسانی که ابتکار برنامه ‌ریزی و تدوین یک برنامه‌ آموزشی را برای خود دارند و می ‌توانند به کمک این برنامه‌ ریزی، به نتایجی متفاوت در کسب و کارشان دست یابند ارزش بالایی قائل هستند .

وبگردی
مدیرعامل و معاون پارلمانی سازمان تأمین اجتماعی جان باختند / فیلم
مدیرعامل و معاون پارلمانی سازمان تأمین اجتماعی جان باختند / فیلم - سید محمدتقی نوربخش، رییس سازمان تامین اجتماعی و عبدالرحمن تاج‌الدین معاون حقوقی و امور مجلس این سازمان که در جریان سفر وزیر کار به استان گلستان دچار سانحه...
آنچه که ظریف می‌گوید نیاز به اثبات ندارد کافیست اخبار را دنبال کنید
آنچه که ظریف می‌گوید نیاز به اثبات ندارد کافیست اخبار را دنبال کنید - دلواپسان ۵ سال است که می‌گویند آمار قاچاق کالا دو برابر آمار اعلامی دولت و معادل ۲۵ میلیارد دلار است. این یعنی اگر هیچ پول_کثیف دیگری هم در کشور نباشد، سالانه ۲۵ میلیارد دلار پولشویی داریم. حالا چطور مدعی ظریف هستند که حرفش درباره پولشویی غلط است؟
آتش فشان خاموش / خودروهای گران و بی‌کیفیتی که تحویل نخواهند شد
آتش فشان خاموش / خودروهای گران و بی‌کیفیتی که تحویل نخواهند شد - چرا خودرو سازان با وجود مشکلات عرضه بازهم پیش فروش می کنند؟
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران - سه نفر کنار هم حوالی میدان مادر ایستاده‌اند. زنی قد بلند که موهایش زمینه نسکافه‌ای دارد به هر ماشینی که بلندتر بوق می‌زند نزدیک می‌شود و قیمت را آرام و به سرعت بیان می‌کند. او می‌گوید: «... صد هزار تومان، تو ماشین ۷۰ هزار تومان، گروپ ۳۰۰ هزار تومان و جا هم داریم»، جملات کوتاه و بی‌تفاوت بیان می‌شود. جلوتر دختر کم سن و سالی که شاید ۱۶ سال هم نداشته باشد، ایستاده و از سرما نوک بینی‌اش قرمز شده است، با…
ظریف: در کشور پولشویی وجود دارد؛ همه مخالفان FATF صادق نیستند
ظریف: در کشور پولشویی وجود دارد؛ همه مخالفان FATF صادق نیستند - صحبت های دکتر ظریف در گفتگو با خبر آنلاین.
رونمایی از کوچ عجیب برخی مدیران به شستا
رونمایی از کوچ عجیب برخی مدیران به شستا - بررسی کوچ برخی مدیران شرکت سایپا به شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی.
اشراف متواضع!
اشراف متواضع! - افرادی هستند که در دروس زندگی میکنند اما ماشین زیر پایشان پراید است. افرادی که چند ده میلیون از جوجه‌مایه‌دارهای پدرریشو میگیرند که خوب تربیتشان کنند برای مدیر شدن در جمهوری اسلامی و بعد چند هفته در سال هم آنها را می‌برند اردوی جهادی تا از نزدیک ببینند فردا که به لطف جیب پدر در کنکور ترکاندند و مدرک معتبر گرفتند و مدیر شدند قرار است به چه بدبختهای مستضعفی که بخاطر پول نداشتن در آموزش و پرورش رایگان…
خود دانید و مملکت‌تان!
خود دانید و مملکت‌تان! - همه آفاق پر از فتنه و شر می بینم/ این جهان را پر از خوف و خطر می بینم/ دختران را همه جنگ است با مادر/ پسران را همه بدخواه پدر می بینم. او پس از خواندن شعر دستی به شانه وزیر می‌زند و می‌گوید: «خود دانید و مملکت‌تان!»
زاکانی: خطاهای برادر رئیس جمهور فاجعه است!
زاکانی: خطاهای برادر رئیس جمهور فاجعه است! - علیرضا زاکانی فعالی سیاسی مهمان برنامه«رو در رو» بود و در این برنامه واکنش تندی نسبت به حسین فریدون(برادر رئیس جمهور) نشان داد.
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»!
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»! - روز پنجشنبه تصویری در فضای مجازی منتشر شد که قابل تامل بود. زهرا تخشید نوه آیت‌ا... یزدی است که با انتشار تصویری که از دانشگاهش در نیویورک منتشر کرده بود، نوشت: «عکسی که دیروز عصر از دانشگاهم گرفتم با چراغ‌های همیشه روشنش».
روایت تجاوز عجیب به بازیگر لبنانی سریال «حوالی پاییز»
روایت تجاوز عجیب به بازیگر لبنانی سریال «حوالی پاییز» - ماجرای تجاوز به آن ماری سلامه، بازیگر زن عرب سریال تلویزیونی صدا و سیمای ایران.
عکس | همسر جدید نماینده سابق اردبیل در آمریکا
عکس | همسر جدید نماینده سابق اردبیل در آمریکا - «نورالدین پیرموذن» نماینده سابق اردبیل در مجلس شورای اسلامی که سالهاست در آمریکا زندگی می‌کند چند عکس از خود و همسر جدیدش را در اینستاگرام منتشر کرده است.