پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


بازار سیاه، شوینده ها را به پستوی مغازه ها برد


بازار سیاه، شوینده ها را به پستوی مغازه ها برد
افزایش قیمت ها به سراغ مواد شوینده و پودرهای لباسشویی آمد و موجب کمبود آن در بازار شد.طی هفته اخیر، بسیاری از مواد شوینده، به ویژه پودرهای ماشین لباسشویی با محدودیت عرضه در بازار مواجه شده است و به راحتی در دسترس مصرف کنندگان قرار نمی گیرد.
فروشندگان مواد شوینده در سطح شهر تهران، مانند شیر رایانه فقط به مشتری های ثابت پودر شوینده می فروشند و در بعضی از فروشگاه ها نیز در ازای خرید کالا، یک پودر شوینده در اختیار مشتری قرار می دهند که البته قیمت آن بستگی به انصاف فروشنده دارد که همان ۳۱۵ تومان بفروشد و یا بالاتر از قیمت مصوب آن به مشتری تحویل دهد.به گزارش جوان، هر ساله در اسفندماه به دلیل آغاز خانه تکانی خانواده ها و فرا رسیدن عید نوروز، کارخانجات حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت انواع پودر لباسشویی را افزایش می دادند اما امسال کارخانجات دو ماه جلوتر به پیشواز گرانی آخر سال رفته اند و با کاهش تولید و عدم عرضه پودر به بازار موجب گرانی قیمت ها و نابسامانی بازار مواد شوینده شده اند.براساس این گزارش در بازار مولوی که مرکز فروش مواد شوینده است، نیز پودر لباسشویی نایاب شده و در صورتی که وجود داشته باشد هر کارتن پودر با ۲ برابر قیمت به فروش می رسد.به گفته فعالان بازار تولید کنندگان پودرهای سپید، شوما، تاژ و ... که جزو مارک های معروف می باشند، توزیع این کالا را در بازار متوقف کرده اند.براساس این گزارش، از سال ۷۶ تاکنون به استثنای پودر شوینده، تمام مواد بهداشتی و شوینده از سبد حمایتی دولت خارج شده اند و در حال حاضر دولت برای تولید پودر به کارخانجات یارانه می پردازد و راسا اقدام به تعیین سهمیه تولید و توزیع پودر کارخانجات می کند.براساس آمار، دولت در سال ۸۶ حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای ۴۰۰ هزار تن پودر، سوبسید پرداخت کرده است و با وجود این که سال گذشته با ارایه دلایل تولیدکنندگان با آزادسازی نرخ مواد بهداشتی موافقت کرد، اما به دلیل حمایت از مصرف کنندگان این تصمیم تاکنون اجرایی نشده است.
رییس جمهور نیز در آخرین مصاحبه خود به یارانه بالای پودرهای شوینده اشاره کرد و گفت: باید یارانه این بخش تعدیل شود.به گفته کارشناسان ۷ شرکت فعال در بخش پودرهای شوینده وجود دارد و قیمت تمام شده مواد اولیه هر عدد پودر شوینده ۳۰۰ تا ۳۲۰ تومان است که با هزینه های خدمات، برق، آب، کارگر، عوارض و مالیات و ... حدود ۶۰۰ تومان هزینه تمام شده هر بسته پودر می باشد و دولت بخشی از این هزینه را توسط وزارت صنایع و سازمان حمایت از مصرف کنندگان پرداخت می کند. اما امسال با گذشت ۱۰ ماه از سال فقط یک چهارم یارانه در نظر گرفته شده را که حدود ۲۵ میلیارد تومان می باشد، به تازگی پرداخت کرده و کارخانجات با مشکلات شدید مالی مواجهند و تولیدات خود را به ناچار کاهش داده اند تا پاسخگوی هزینه هایشان باشند.یک منبع آگاه در گفت وگو با جوان با تایید خبر کمبود انواع پودرهای شوینده در بازار اظهار داشت: از آنجایی که مواد اولیه تولید پودر از خارج وارد می شود و دولت نیز از ابتدای امسال تاکنون، سوبسید این بخش را پرداخت نکرده است، مواد اولیه وارداتی در گمرکات دپو شده و به دلیل عدم تسویه حساب و پرداخت پول به طرف خارجی، اجازه ترخیص داده نمی شود و کارخانجات همزمان با کمبود نقدینگی با نبود مواد اولیه نیز مواجهند.به گفته این منبع آگاه اسفند ماه هر سال مصرف پودر شوینده حدود سه برابر می شود و امسال که با کاهش تولید مواجهیم، سودجویی برخی واسطه ها بر کمبود شوینده ها و بازار دامن زده و از وضعیت نابسامان بازار سوءاستفاده می کنند.
مدیرعامل تعاونی تولیدکنندگان مواد بهداشتی نیز خبر نایاب شدن و افزایش قیمت پودر را در بازار تایید کرد و گفت: هیچ کمبودی در تولید و بازار وجود ندارد و تولید پودر دو برابر مصرف است و دلالان پودرهای داخلی را صادر می کنند.علی نقیب، رییس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، کمبود نقدینگی، افزایش بهای مواد اولیه تولید پودر در بازارهای جهانی و سررسید شدن بدهی به بانک ها را از جمله مشکلات کارخانجات تولیدی پودر بیان کرد و افزود: برای برگرداندن آرامش به بازار و بهبود اوضاع هیچ چاره ای جز آزادسازی قیمت ها وجود ندارد.همچنین ابوالفضل مسگرزاده، مدیرعامل تعاونی تولیدکنندگان مواد بهداشتی در گفت وگو با جوان از وجود بازار سیاه برخی مواد شوینده در بازار مصرف خبر داد و گفت: تولیدکنندگان برای افزایش نرخ محصولات شان مانع عرضه این کالاها به واحدهای صنفی شده اند و همین امر در ایجاد بازار سیاه برای محصولات آن ها موثر بوده است.
مسگرزاده با اشاره به کاهش تولید کارخانجات و سودجویی افراد برای واردات و تامین پودرهای شوینده بازار مصرف تصریح کرد: یا دولت یارانه این بخش را به موقع بپردازد و یا این که نرخ محصولات را آزاد کند.وی افزود: با توجه به این که دولت سال گذشته برای ۴۰۰ هزار تن پودر، ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه پرداخته، با احتساب پرداخت ۵۰۰ تومان در هر کیلو پودر به عنوان یارانه، در صورت آزادسازی قیمت ها، هر قوطی پودر حدود ۱۰۰ تومان افزایش می یابد.وی افزود: با آزادسازی قیمت ها، تولیدکنندگان سعی می کنند پودری با کیفیت و در قالب مشخص به بازار ارایه دهند و کیفیت در بسته بندی نیز افزایش می یابد و دست قاچاقچیان از این بازار کوتاه می شود.اما به رغم گفته اتحادیه مواد شوینده برخی کارشناسان معتقدند که کارشکنی در بخش توزیع این کالا نیز به گرانی ها دامن زده و از آن جایی که وزارت بازرگانی نظارت بر کار اصناف و اتحادیه ها را به خودشان واگذار کرده، به نظر می رسد که اصناف نتوانستند در این بخش موفق عمل کنند و نظارت کافی از سوی اتحادیه در زیر مجموعه های خود وجود ندارد.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید