جمعه ۲۳ آذر ۱۳۹۷ / Friday, 14 December, 2018

تاثیر شیوه زندگی در بروز دردهای ناحیه کمر


تاثیر شیوه زندگی در بروز دردهای ناحیه کمر
در قرن اخیر گرچه بشر توانسته است با پیشرفت علوم مختلف از جمله صنعت داروسازی و اختراع انواع واکسن ها بر بسیاری از بیماریهای عفونی فایق آید، اما تغییر شیوه زندگی و صنعتی شدن جوامع و در پی آن تبدیل کارهای بدنی به کارهای فکری و اداری افزایش وضعیت نامناسب فیزیکی بدن درحین ساعات اشتغال افراد ، کار، رژیم غذایی نامناسب، عدم استراحت کافی، افزایش استرس های روحی، بیماریهای قلبی عروقی، روماتیسم، تصادفات و. . . در دنیا نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است. در بین این بیماریها مشکلات ستون فقرات مخصوصا کمر درد، بالاترین میزان را داراست که علت اصلی آن تغییر شیوه زندگی از زندگی پر تحرک و پرفعالیت به سمت کم تحرکی و پشت میز نشینی و عدم تطابق صحیح وضعیت بدن با این نوع حیات است.
در بررسی آماری شیوع کل دردهای ناحیه کمر حدود ۸۰ درصدگزارش شده است یعنی۸۰ درصدمردم جهان حداقل یکبار کمردرد را تجربه کرده اند که در جوامع صنعتی اولین تظاهرات آن از حدود۳۰ سالگی آغاز شده و روند تخریبی سریعتری نیز دارد. این آمار بسیار بالا ضرورت شناخت وضعیت های مناسب را در زندگی امروزی نشان می دهد. کمر جزیی از سیستم پیچیده ستون مهره ها است و اجزای آن عبارتند از:
۱) ستون مهره ها:
۳۳استخوان (مهره) دارد. ۲۴استخوان بالایی بوسیله دیسک هایی که نقش بالشتک دارند، از هم جدا می شود. این استخوان ها توسط۱۱۸ مفصل بهم متصل می گردند.
۲ ) نخاع:
نخاع در واقع طنابی از اعصاب است که سانتیمتر طول۴۵ و ۲‎/۵سانتیمتر ضخامت دارد. تمام فعالیت هایی که پایین تر از سطح گردن اتفاق می افتد، تحت هدایت نخاع است.
۳) اعصاب:
۳۱ جفت عصب از نخاع خارج می شود. این اعصاب اطلاعات را از مغز به سایر قسمت های بدن منتقل می کند.
۴) ماهیچه ها:
در این منطقه ۴۰۰ ماهیچه وجود دارد که باعث حرکت در تمامی جهات می گردند.
● عوامل بروز کمردرد:
کمردردهای مکانیکی: شامل آن دسته از بیماری هایی هستند که در اثر و یا بواسطه یک عامل مکانیکی مانند ضربه، حرکات فیزیکی نامناسب، کم بودن قوام عضلات و یا فشار بیش از حد به ناحیه ستون فقرات کمری و در اثر بد قرار گرفتن وضع بدن در حالت نشسته و ایستاده ایجاد می گردند. این دسته از بیماری ها ۹۰درصد از علل کمردرد را تشکیل می دهند و نکته جالب اینکه به راحتی قابل پیشگیری هستند که عوامل بروز آن ها در زیر آمده است.
۱) قرار گرفتن در وضعیت های نا مناسب:
- وضعیت نامناسب ایستادن: قرارگرفتن در وضعیت نامناسب هنگام ایستادن، سبب افزایش یا کاهش قوس های ستون فقرات و یا انحراف جانبی آنها می شودکه در هر صورت باعث بروز کمردردهای شدید می گردد.
- وضعیت ایستا: وضعیت ایستا و بدون تحرک بخصوص وقتی که نامتقارن و کج باشد، برای ستون فقرات بسیار مضر است. این حالت در کار با ماشین آلات، که نیاز به قرار گرفتن در یک وضعیت ثابت و نامتقارن به مدت طولانی دارد بسیار اتفاق می افتد و اگر اصلاح نگردد می تواند باعث درد قابل توجهی در ناحیه کمر شود.
افرادی که با کامپیوتر کار می کنند به طور مداوم در یک وضعیت ایستا قرار دارند به طوری که سر خم شده، دست ها بر روی صفحه کلید قرار گرفته و تنها انگشتان حرکت می کنند. این حالت با فشار بر نواحی شانه ای و انقباض ممتد عضلات گردن و کتف همراه است و اغلب این افراد از درد در ناحیه شانه های خود شکایت دارند. در صورتی که صفحه کلید در سمت چپ و صفحه کامپیوتر در سمت راست کاربر قرار گیرد به طوری که وی مجبور باشد در طی روز مدام سرش را حرکت دهد و یا اینکه صفحه کلید بالاتر و یا پایین تر از ارتفاع استاندارد خود قرار گیرد، فشار یامکانیکی وارد بر ستون فقرات بیشتر شده و سبب آسیب بیشتری می گردد.
وضعیت نامناسب نشستن، خم شدن های طولانی از ناحیه کمر، چمباتمه زدن به مدت طولانی، خم و راست شدن مکرر نیز از دلایل دیگر است.
۲ ) کاهش تحرک
کاهش تحرک می تواند نتیجه عدم استفاده و یا بهبود ناکافی عضو بعد از آسیب دیدن باشد.
● عدم استفاده:
کاهش دامنه طبیعی حرکات ستون فقرات و عدم استفاده فعالانه از این عضو منجر به سفتی و کاهش خاصیت ارتجاعی آن شده و از طرفی باعث آتروفی (لاغر شدن) عضلات نگهدارنده ستون فقرات
می گردد. عضلات ضعیف و لاغر، قدرت حمایت از ستون فقرات کمری در شرایط مورد نیاز مثل بلند کردن جسم سنگین از روی زمین را ندارند .
در نتیجه سبب بروز کمردرد می شوند. این وضعیت با ورزش فعال در کل دامنه حرکتی ستون فقرات، فیزیوتراپی و تقویت عضلات نگهدارنده قابل جبران آن است. البته کاهش دامنه حرکات مفصلی می تواند ناشی از عوامل دیگری مانند اسکار سوختگی، علل مادرزادی مانند جوش و خوردن مهره و یا مثلا افرادی که محدودیت حرکتی دارند(مانند افراد هموفیلی) به خاطر فشارهای غیر معمول مفاصل دیگر نظیر ران و زانو بیشتر از بقیه مستعد پشت دردند. برای مثال اگر زانوها یا ران ها درست راست نشوند، فرد اجبارا به جلو متمایل می شود. این حالت فشار غیر معمولی به ستون فقرات وارد می کند و در دراز مدت موجب بروز درد خواهد شد.
۳) بهبود ناکافی
به طور مثال عدم بهبود کامل بعد از یک حمله کمر درد ناشی از اسپاسم عضلانی که منجر به کاهش گودی کمر شده است، می تواند باعث کاهش تحرک ستون فقرات شود. در این مورد با بهترین درمان انجام تمرینات ورزشی به طور فعالانه و تحت نظر یک فیزیوتراپیست جهت اصلاح گودی کمر و بازگشت به وضعیت طبیعی است.
۴) استرس ناشی از کار
- نیرو و ارتعاش: نیرو و ارتعاش تولید شده توسط ابزار مختلف، از طریق دست ها و یا اندام دیگر به بدن منتقل می شود و باعث فشارهای غیر معمول به خصوص در اطراف گردن و شانه ها می گردد. برای مثال کار با دریل های بادی، چکش زدن مداوم، پوشیدن دستکش های سنگین و یا رانندگی طولانی مخصوصا با وسایل نقلیه سنگین از قبیل تراکتورها، یک نیروی ارتعاشی قوی را به بدن منتقل می کند که با افزایش فشار عمودی به دیسکهای بین مهره ای سبب آسیب به آنها و بروز کمردرد می گردد.
- توالی و تداوم کار:
کار سنگین و مداوم در یک وضعیت ثابت برای ستون فقرات بسیار مضر است. به خصوص در مشاغل صنعتی که نیروی زیادی برای انجام کار صرف می گردد، بهتر است زمانی هر چند کوتاه به استراحت جهت تجدید قوا اختصاص داده شود، تا از آسیب های ناشی از کار سنگین بر ستون فقرات کاسته شود.
۵) چاقی
وزن زیاد مشکل شایعی است که گریبان گیر برخی افراد جامعه می باشد. صرف نظر از شکل ظاهری که یک مقوله شخصی است، عوارض ناشی از چاقی مانند: فشار حاصله بر روی قلب، تمایل به افزایش فشار خون، آسیب به ستون فقرات(بخصوص ناحیه کمر) و. . . قابل توجه است. مهم است بدانید آسیب حاصل از چاقی بر ستون فقرات کمری بلافاصله قابل تشخیص نیست بخصوص اینکه درد ناشی از آن بیشتر در ناحیه لگن و زانوها احساس می شود. شایع ترین شکل آسیب به صورت افزایش گودی کمر در اثر حجم زیاد شکم و آویزان بودن آن است. این حالت به مرور سبب پیدایش کمردردهای شدید و مزمن می گردد، که البته در حاملگی نیز شایع است ولی باید توجه داشت که مدتی پس از ختم حاملگی، ستون فقرات به شکل طبیعی خود بازمی گردد ولی در مورد چاقی مزمن این طور نیست.


منبع : روزنامه جوان

مطالب مرتبط

نکاتی برای پیشگیری از درد کمر

نکاتی برای پیشگیری از درد کمر
۱) در زمان بلندكردن اشیای سنگین بیش از اندازه خم نشوید. برای بلندكردن آنها باید باسن خود را پایین بیاورید و زانوهایتان را خم كنید، سپس بایستید. در حین حمل جسم باید كمر خود را كاملاً راست نگه دارید و شیء را نزدیك به بدنتان نگه دارید. از چرخش بدن در این حالت خودداری نمایید.
۲) به منظور جابه‌جا كردن اشیای سنگین بهتر است آنها را هل بدهید، تا اینكه بكشید.
۳) اگر شغل شما ایجاب می‌كند كه برای مدت زمان طولانی پشت میز و یا پشت ماشین بنشینید، هرچند وقت یكبار به خود فرصتی داده وماهیچه‌های خود را كشش دهید. كفش‌های تخت یا كفش‌هایی با پاشنه كوتاه ( حداكثر ۵ سانتیمتر) بپوشید.
۴) سعی كنید به طور مداوم ورزش كنید، اگر فعالیت نداشته باشید، احتمال بروز كمر درد افزایش پیدا می‌كند.
● بهترین وضعیت برای نشستن چگونه است؟
زمانی‌كه روی صندلی می‌نشینید، كمر خود را صاف نگه دارید. زانوها باید قدری بالاتر از ران‌ها قرار بگیرند.اگر می‌توانید صندلی را تنظیم كنید و یا جلوی صندلی یك چهارپایه كوتاه قرار بدهید، تا بتوانید پاهای خود را روی آن بگذارید. زمانی كه می‌خواهید برگردید، به جای اینكه این كار را از ناحیه شكم انجام دهید، تمام بدن خود را بچرخانید. در حین رانندگی صاف بنشینید و پشتی صندلی را به سمت جلو بیاورید. این كار به شما كمك می‌كند تا برای كنترل ماشین نیاز نداشته باشید تا به سمت جلو خم شوید. اگر مجبور هستید كه برای ساعات طولانی رانندگی كنید، می‌توانید در پشت خود از یك حوله و یا یك بالش كوچك استفاده كنید.
● بهترین وضعیت ایستادن چگونه است؟
اگر برای ساعت‌های زیادی می‌ایستید، باید یك چهارپایه در نزدیكی خود داشته باشید و هرچند وقت یكبار یكی از پاهای خود را روی آن استراحت دهید تا از ایجاد كمردرد جلوگیری شود. هر ۵ تا ۱۵ دقیقه می‌توانید جای پاهای خود را عوض كنید. در هنگام ایستادن باید گوش‌ها، شانه‌ها و ران‌ها در امتداد یك خط راست قرار گرفته باشند، همچنین سر بالا و شكم نیز تو باشد.
● بهترین وضعیت برای خوابیدن چگونه است؟
بهترین وضعیت برای خوابیدن به این شرح است كه به پهلو بخوابید و زانوهای خود را جمع كنید. یك بالش هم باید زیر سر خود بگذارید تا با این طریق از گردن خود محافظت كرده باشید؛ همچنین می‌توانید بین پاهای خود نیز یك بالش بگذارید.
اگر به صورت طاق باز می‌خوابید، باید یك بالش زیر زانوهای خود قرار دهید و یك بالش كوچك‌تر نیز در قسمت پایینی كمرتان قرار دهید. سعی كنید تا آنجایی كه می‌توانید روی شكم خود نخوابید و اگر هم این كار را انجام دادید، باید حتما زیر ران‌های خود یك بالش بگذارید.
از یك تشك محكم استفاده كنید. اگر تشك شما بیش از اندازه نرم است می‌بایست زیر آن از یك تخته سه لایه برای محافظت بیشتر استفاده كنید.
● برای تقویت كمر از چه ورزش‌هایی می‌توان كمك گرفت؟
برخی از حركات ویژه می‌توانند برای تقویت كمر مفید باشند. می‌توانید به آرامی به ماهیچه‌های كمر خود كشش دهید. به پشت بخوابید، زانوهای خود را خم كنید، زانوی سمت چپ را به آرامی به سمت قفسه سینه خود بیاورید، پایین كمر خود را به سمت زمین فشار دهید، ۵ ثانیه در این وضعیت باقی بمانید، به حالت اولیه بازگردید و مجدداً حركت را برای زانوی سمت راست نیز تكرار كنید. این حركت را ۱۰ مرتبه برای هر یك از پاها تكرار كنید. هر چند برخی از نرمش‌ها به تقویت عضلات كمر كمك می‌كنند اما بهتر است كه در حالت كلی، همواره فعالیت بدنی متعادلی داشته باشید. شنا و پیاده‌روی جزو ورزش‌هایی هستند كه می‌توانند در هر شرایطی تناسب اندام شما را حفظ كنند.

وبگردی
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان!
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان! - «شباهت عجیب علی الهام استاد هوا فضا در دانشگاهی در آلمان به غلامحسین الهام معاون رئیس جمهور سابق!
شبهای داغ مدیترانه !
شبهای داغ مدیترانه ! - «حسن کردمیهن» متهم آمریت حمله به سفارت عربستان به تازگی در کرج، مرکز استان البرز، رستوران راه انداخته است.
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر - سید احمد خمینی، نتیجه امام خمینی که چند هفته پیش با ازدواجش خبرساز شده بود، بار دیگر با انتشار عکسی از او و همسرش در حین سوارکاری حساسیت نسبت به خود را برانگیخته است و باعث تحریک مخاطبان و کاربران در فضای مجازی شده است.
رفتار عجیب دو نفر از همراهان رئیس جمهور در زمان سخنرانی!
رفتار عجیب دو نفر از همراهان رئیس جمهور در زمان سخنرانی! - دو نفر از کسانی که همراه رئیس جمهور در سمنان حضور داشتند در هنگام سخنرانی روحانی رفتار غیر معمولی از خود نشان میدادند.
اظهارات جنجالی دو بازیگر زن درمورد فساد شدید در سینما
اظهارات جنجالی دو بازیگر زن درمورد فساد شدید در سینما - ظهارات جنجالی لیلا بوشهری و شقایق دلشاد درباره فساد در سینما: چرا دایرکت میدم فالو نمیکنید؟ ساعت یک شب چرا باید زوایای صورت منو ببینن؟
بخشی دیده نشده از رفتار سخیف مجری تلویزیون با فراستی!
بخشی دیده نشده از رفتار سخیف مجری تلویزیون با فراستی! - بخشی دیگر از برنامه «من و شما» با حضور مسعود فراستی و برخورد توهین آمیز مجری رسانه ملی را می بینید که در رسانه ها باز نشر نشد.
خلاصه داستان و بازیگران سریال بانوی عمارت +تصاویر
خلاصه داستان و بازیگران سریال بانوی عمارت +تصاویر - مریم مومن متولد دهه 70 می باشد و حضورش در بانوی عمارت اولین تجربه بازیگری است و به واسطه این سریال وارد دنیای بازیگری شده است . او در کلاس های تئاتر فعالیت داشته است .
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است !
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است ! - پس از اولین گفت وگوی رسمی میترا استاد (نجفی) و تایید ازدواجش با محمدعلی نجفی، حالا شهردار سابق، در نخستین واکنش به جنجال ها، عکس تازه ای از خود و میترا استاد در اینستاگرامش منتشر کرده است.
تصاویری از لحظه ربوده شدن مرزبانان ایرانی در مرز میرجاوه
تصاویری از لحظه ربوده شدن مرزبانان ایرانی در مرز میرجاوه - گروه تروریستی جیش العدل نخستین تصاویر از حمله به پاسگاه مرزی در میرجاوه ۱۴ مهر امسال را منتشر کرد؛
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران - سه نفر کنار هم حوالی میدان مادر ایستاده‌اند. زنی قد بلند که موهایش زمینه نسکافه‌ای دارد به هر ماشینی که بلندتر بوق می‌زند نزدیک می‌شود و قیمت را آرام و به سرعت بیان می‌کند. او می‌گوید: «... صد هزار تومان، تو ماشین ۷۰ هزار تومان، گروپ ۳۰۰ هزار تومان و جا هم داریم»، جملات کوتاه و بی‌تفاوت بیان می‌شود. جلوتر دختر کم سن و سالی که شاید ۱۶ سال هم نداشته باشد، ایستاده و از سرما نوک بینی‌اش قرمز شده است، با…
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»!
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»! - روز پنجشنبه تصویری در فضای مجازی منتشر شد که قابل تامل بود. زهرا تخشید نوه آیت‌ا... یزدی است که با انتشار تصویری که از دانشگاهش در نیویورک منتشر کرده بود، نوشت: «عکسی که دیروز عصر از دانشگاهم گرفتم با چراغ‌های همیشه روشنش».