جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

هزینه‌های دلربایی


هزینه‌های دلربایی
یکی از مهم‌ترین مسائلی که در این فستیوال به نمایش گذاشته می‌شود، مدل‌های متفاوت مو است. گذشته از آقایانی که به تازگی موهایشان را در آرایشگاه‌های مدرن که بیشتر مدل‌هایشان را از آرایشگاه‌های زنانه گرفته‌اند، آرایش می‌کنند، این مدل‌های گوناگون، موهای زنان است که سبب جلب توجه تمام رهگذران اعم از مردان و خود خانم‌ها می‌شود.
این امر سبب شد ما نیز سری به چند آرایشگاه زنانه بزنیم تا متوجه شویم این مدل‌های جدید مو و آرایش از کجا و چگونه وارد کشور می‌شود و چگونه است که همگان ترجیح می‌دهند که از این مدل موها استفاده کنند.
● زنان، عاشق زیبایی
خانم احمدیان، مدیر آرایشگاه عروس عرب می‌گوید: از آنجا که زنان ایرانی توجه بسیار زیادی به زیبایی و ظاهر خود دارند، همیشه سعی بر آن دارند تا با مراجعه به آرایشگاه‌های مدرن و به روز، جدیدترین مدل‌ها را پیدا کنند و از آنها استفاده کنند.
در گذشته که امکاناتی چون ماهواره و مجله‌های مد خارجی وجود نداشت، مدل‌هایی که هنرمندان و بازیگران موهایشان را به آن شکل در می‌آوردند، ژورنال آرایشگاه‌ها بود ولی امروز با این همه مراکز اکران جدید‌ترین مدل‌های مو هر روز چند مدل جدید میان خانم‌ها بورس می‌شود و ما نیز مجبوریم هرچه سریع‌تر این مدل‌ها را یاد بگیریم تا بتوانیم هر مدلی را که مشتریان می‌پسندند، برایشان اجرا کنیم.
به تازگی نه تنها دیگر هیچ توجهی به مدل‌های اصیل و سنتی موی ایرانی نمی‌شود، بلکه هرکسی که موهای خود را به شکل‌های جدیدتری در آورد میان‌ سایرین از کلاس بالاتری برخوردار است و به گونه‌ای خود را مدرن‌تر از دیگران می‌داند.
● در آرایشگاه‌ها چه می‌گذرد؟
اما سالن‌های آرایش و زیبایی زنان تنها مختص مو نیست بلکه بزرگ‌ترین مرکز جمع شدن خانم‌ها کنار یکدیگر است که بتوانند یک دل سیر با یکدیگر درد دل و غیبت کنند؛ البته شایعه‌پراکنی نیز جزو اصلی‌ترین مسائل اینگونه مکان‌ها به شمار می‌رود. هر کس هر موضوع جدیدی را که شنیده باشد مطرح می‌کند و مابقی جمع بر روی آن حداقل یک ساعت به بحث و بررسی مشغول می‌شوند.
خانم زحمت‌کش، مدیر آرایشگاه نیلوفر می‌گوید: اولین کسانی که از اتفاق‌های رخ داده در محل مطلع می‌شوند، ما آرایشگرها هستیم؛ چرا که هنگامی که مشتری‌های ما در حال انتظار نوبت هستند، برای آنکه حوصله‌شان سر نرود مجبورند با یکدیگر صحبت کنند و بعد از آنکه دیگر غیبت‌ها و درددل‌ها تمام شد. بحث حول محور وقایعی است که در محل رخ می‌دهد. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم مجبور به گوش کردن به صحبت‌های آنها هستیم.
یکی دیگر از مهم‌ترین مسائلی که به تازگی در سالن‌های آرایش زنانه ظهور کرده است کارهایی است که مکمل زیبایی موی خانم‌ها می‌شود که از جمله آنها می‌توانیم به تاتوهای ابرو، دور چشم، دور لب، کاشت ناخن و سایر خدمات از این قبیل اشاره کنیم.
شاید بتوانیم بگوییم که آرایشگرها، درس نخوانده دکترای جراحی زیبایی دریافت کرده‌اند و هر کاری را که بخواهند انجام می‌دهند. حال کار ایشان قانونی است یا خیر یا اتحادیه صنف آرایش زنانه مطلع‌ از این موضوع هست یا خیر، بماند.
بساط‌های خرید و فروش، یکی از مهم‌ترین ارکان آرایشگاه‌های زنانه‌اند؛ بیشتر لباس‌های خواب، شال، روسری، لوازم آرایش، بدلی جات و ... در مواردی CD فیلم یا موزیک‌های جدید هم دیده شده که می‌فروشند.
حرف موسیقی شد، یادمان رفت بگوییم توی آرایشگاه معمولا موزیک هم پخش می‌شود. در این مورد هم گر‌چه دستور رسیده که فقط حق پخش موسیقی‌های بی‌کلام دارند، اما گاهی که خانم‌ها فضا را خودمانی می‌بینند، از آهنگ‌های روز غافل نمی‌شوند.
بیشتر موزیک‌های بی‌کلامی که استفاده می‌کنند هم موزیک کارهای معروف ایرانی است که بدون صدای خواننده پخش می‌شود، یا ترکی‌‌های معروف به استامبولی!
این کارناوال ساکن، یک چیز کم دارد، اگر گفتید چه؟ اینجور خانم‌ها به چه چیز دیگری علاقه‌مندند. بله، فال! انواع و اقسام فال‌ها در آرایشگاه‌های زنانه رواج دارند. از فال قهوه و چای و حافظ بگیرد تا ورق‌های «تاروت» که چون هنوز درست شناخته نشده، خیلی‌ها جلویش ضعف دارند و کلی مایه تفریح و سرگرمی و بازارگرمی در آرایشگاه‌ها می‌شود.
● حادثه در آرایشگاه
اما همیشه مسائل در آرایشگاه‌ها به خوبی و خوشی ختم نمی‌شود. گاهی اوقات نیز حوادث تلخی رخ می‌دهد که چشم‌های همه را اشکبار می‌کند.
بدترین حادثه‌ای که در آرایشگاه‌های زنانه ایران رخ داده برمی‌گردد به سال‌ها قبل یعنی سال ۱۳۵۹ شمسی. در یکی از روزهای این سال سه عروس مثل دسته‌گل همزمان زیر دستگاه سشوار بودند، سه راهی تقسیم برق اتصال کرد و طفلکی‌ها، هر سه‌تایشان، پرپر شدند. این اتفاق در یکی از آرایشگاه‌های معروف رخ داد. دلیل حادثه، استفاده از تنها یک سیم رابط برای دستگاه‌های پرمصرف سشوار حرفه‌ای بود.
جدی نگیرید
بد نیست بدانید که از عوامل جلب مشتری فقط مهارت آرایشگر مهم نیست و امور دیگری هم در آن تاثیر دارد که از نظر خانم‌ها حتی مهم‌تر از مهارت است. حالا وقت آن رسیده تا راز مهمی را برایتان فاش کنم.
رازی که در آرایشگاه‌های زنانه نهفته است: آنها به «دست آرایشگر» به شدت اهمیت می‌دهند و به «آمد داشتن» آرایشی که طرف برایشان انجام می‌دهد، اعتقاد دارند. حتی خود آرایشگرها هم خیلی محکم درباره این قضیه حرف می‌زنند و می‌گویند: «اگر بیشتر مردم درباره‌اش حرف می‌زنند، ما خودمان بارها این قضیه را به چشم دیده‌ایم.»
● توصیه
در پایان به شما خانم‌های محترمی که قصد رفتن به آرایشگاه‌های مختلف را دارید توصیه می‌کنیم حتما به مهارت استادکار آرایشگر در وهله اول و در مرحله بعدی حتما از بهداشت و جواز صاحب سالن زیبایی اطلاع کامل حاصل فرمایید؛ چرا که در آرایشگاه‌ها اگر به بهداشت توجه کامل نشود احتمال سرایت انواع بیماری‌های پوستی از شخصی به شخص دیگر وجود دارد.
منبع : سایت سیمرغ


همچنین مشاهده کنید