پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


ده رویداد محتمل در سال ۲۰۰۸


ده رویداد محتمل در سال ۲۰۰۸
پس از آن که معلوم شد خیلی از شرکت‌هایی که ادعای طرفداری از محیط‌زیست دارند، در عمل این طور نیستند، بحران محیط‌زیست احتمالا در سال ۲۰۰۸ وارد مرحله جدیدی شود.
شوزسبزها و طرفداران محیط‌زیست احتمالا به این پدیده واکنش نشان خواهند داد و مانع از آن خواهند شد که بیانیه‌های مربوط به کاهش گازهای گلخانه‌ای به یک ورق پاره بی‌ارزش تبدیل شود.
● آغاز ادغام شرکت‌های هواپیمایی در سال ۲۰۰۸
دست کم یک شرکت هواپیمایی اصلی آمریکا، شرکت هواپیمایی دیگری را خواهد خرید. محتمل‌ترین سناریو این است که شرکت هواپیمایی دلتا، به دنبال خرید نورث وست ایرلاینز، یونایتد ایرلاینز یا جت بلوایرویز خواهد بود.
وقتی این اتفاق رخ داد، دیگر شرکت‌های هوایی تلاش خواهند کرد معاملات خود را کاهش دهند. مطمئنا هیچ شرکت هواپیمایی نمی‌خواهد، اگر کلینتون یا اوباما به کاخ سفید راه یابند و مانع ادغام این صنعت شوند به عنوان یک اپراتور تنها سرگردان بماند.
دلایل اصلی برای چنین ادغام‌هایی وضع مالی بد خواهد بود که بسیاری از شرکت‌ها در سال ۲۰۰۸ با آن روبه‌رو خواهند شد و بحث در این مورد که اقتصاد و کسب و کار آمریکا نیازمند صنعتی سالم‌تر است. شرکت‌های هواپیمایی که در ماجرای ورشکستگی اقدام به نوسازی ساختار خود کردند هم اکنون صاحبان اوراق قرضه و حساب‌های قرض‌الحسنه آنها خواستار بازگشت سرمایه‌شان شده‌اند.
● کاندیدا شدن تاریخی بلومبرگ
شهرداری نیویورک، مایکل بلومبرگ در ماه فوریه پس از مشخص شدن آنکه کدام نامزدها مورد تایید احزاب اصلی هستند وارد مبارزه انتخاباتی ریاست جمهوری خواهد شد. ثروت کلان و سازمان او رای‌دهندگان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و رقبا را مبهوت می‌کند، او کارآمدترین کاندیدای شخص ثالث از زمان تصدی روزولت است؛ اما بلومبرگ زمان کوتاهی مطرح خواهد بود، زیرا او از طرف دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان مورد حمله قرار خواهد گرفت. او و کلینتون بیش از ۵۰درصد از آرا را تقسیم خواهند کرد؛ اما سناتور تکروی آریزونا، جان مک کین رییس‌جمهوری آینده آمریکا خواهد شد.
● خداحافظ سی‌دی
صنعت موسیقی در بحران به سر می‌برد. علت اصلی آن است که فروش سی‌دی تنزل پیدا کرده است. اکنون این امر بدتر شده است. امسال، مهم‌ترین خرده‌فروشان شامل وال-مارت استورز و بست‌بای، اندازه بخش‌های سی‌دی خود را کاهش خواهند داد.
احتمالا فقط یک راهرو مملو از عناوین جدید پاپ وجود خواهد داشت. موسیقی دیجیتال تحت‌تاثیر آی‌تونز و سایت آمازون دات‌کام و شرکت‌های دارای رشد سریع چون پیچ فورک به رشد خود ادامه خواهد داد.
● دل‌زدگی از جامعه مجازی فیس بوک
شبکه اجتماعی از توان خواهد افتاد، زیرا مردم از دریافت دعوت، از طرف به اصطلاح دوستان برای پیوستن به شبکه اجتماعی دیگر خسته شده‌اند و در پی ماجرای تبلیغات اجتماعی ناشیانه جامعه مجازی فیس بوک بیش از پیش آشکار شد که هیچ روش روشنی برای تبلیغات محصولات، بدون مایوس کردن اعضا در این سایت‌ها وجود ندارد.
ویژگی‌های اجتماعی راه خود را به انواع خدمات وب از جست‌و‌جو گرفته تا اخبار، بازخواهند کرد، اما هجوم به شبکه‌های اجتماعی کاهش خواهد یافت.
● سرانجام تلویزیون اینترنتی
مردم، سال‌ها رویای گرفتن همه فیلم‌های ویدئویی را از طریق اینترنت روی صحنه نمایش ۵۲اینچی در سر می‌پروراندند؛ اما این کار امکان‌پذیر نبود.
در سال ۲۰۰۸ این کار امکان‌پذیر خواهد شد. در حالی که تلویزیون اپل به درد نخور است،‌ استیوجابز اندکو امسال نقش بسیار فعالی در زمینه مهم‌ترین صفحه نمایش منازل از خود نشان خواهد داد.
احتمالا شرکت اپل تلویزیونی خواهد ساخت که قابلیت‌های ضروری اینترنت را دارا است و اگر شرکت اپل این تلویزیون را نسازد، شرکت دیگری این کار را خواهد کرد.
● بزرگ‌ترین جریمه رشوه‌خواری
شرکت زیمنس غول الکترونیک آلمان موافقت خواهد کرد بیش از یک میلیارد دلار جریمه بپردازد تا از پیگیری قانونی کمیسیون اوراق قرضه و ارز و وزارت دادگستری آمریکا به اتهام دادن صدها میلیون دلار رشوه برای به دست آوردن قراردادهای خارجی، جلوگیری نماید.
این میزان جریمه رکورد قبلی رشوه‌خواری را خواهد شکست.
● ورشکستگی شرکت‌های وب-۲
اگر سرانجام رکود اقتصادی آمریکا رخ دهد، شرکت‌های وب ۲پول کافی برای بقا نخواهند داشت و شرکت‌های خریدار کافی مثل گوگل، مایکروسافت و شرکت‌های رسانه‌ای سنتی برای خرید سهام آنها وجود ندارد. علاوه بر این سرمایه‌داران سرمایه‌گذاری روی تکنولوژی پاک را بهتر از سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های وبی می‌دانند که به چرخه تجارت مثل تبلیغات وابسته‌اند.
● قیمت نفت‌خام ۱۰۰دلار
جهان چه زمانی نفت ۱۰۰دلاری را خواهد دید؟ پل هورسنل از شرکت شرط می‌بندد این اتفاق در سال ۲۰۰۸ رخ خواهد داد. هورسنل بر اساس اصول این صنعت که در رفتار منحنی آینده قیمت نفت منعکس شده است
این پیش‌بینی را کرده است. به رغم شش سال افزایش قیمت تقاضا به رشد خود به خصوص در چین و کشورهای نفت‌خیز خاورمیانه ادامه می‌دهد در حالی که عرضه‌کنندگان جدید مایوس‌کننده هستند.
● ترس‌ «برادر بزرگ» باز می‌گردد
سال‌ها دنیای سرخوش از کار با شبکه اطلاعات شخصی را به صورت آنلاین بدون نگرانی از حریم شخصی با دیگران تقسیم می‌کرد. اکنون مساله حریم شخصی موجب نگرانی شده است، زیرا شرکت‌های اینترنت کابلی، نرم‌افزار ردیابی هر کلیک را طراحی کرده‌اند و خبر نظارت اینترنتی بر المپیک چین نیز منتشر می‌شود.
مترجم: رفیعه هراتی
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید