سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

رقابت «چهره‌ها» در انتخابات مجلس هشتم


رقابت «چهره‌ها» در انتخابات مجلس هشتم
ثبت نام از داوطلبان هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در آخرین ساعت روزگذشته در حالی به پایان رسید که دو جناح عمده کشورلااقل در یک موضوع به یک نقطه اشتراک رسیدند؛ حضور «چهر ه ها». بازیگران سیاسی از هر طیف و گروه سیاسی ای طی روزهای گذشته در حالی اقدام به ثبت نام برای حضور در انتخابات مجلس هشتم کردند که بی شک بار دیگر بر کنشگران عرصه سیاست ثابت شد که به دلیل ضعف کارکرد حزبی در کشور آرمان های های جز گروهی گرد قامت شخصیت ها، سامان نمی یابد.
طی دو سه روز گذشته اصلاح طلبان ، کسانی که در همین انتخابات چهار سال پیش پروژه ترک بازی را کلید زدند در پی سومین دوره انتخابات شوراها تدوین پروژه راهبردی برای مدیریت پروسه از انتخابات تا انتخابات راسخت دنبال می نمایند. اینان بی شک برای حضور مجدد در حاکمیت دو سطح را در فعالیت های انتخاباتی خود پیگیری می کنند.
● سطح اول- کنش عاطفی:
در این سطح گروه های دوم خردادی با ثبت نام چهره های شاخص و معتدل خود به دنبال بیان حالت روانی در مخاطبان هستند که کنش عاطفی نام دارد. مخاطبان و گروه های هدف در این سطح با توجه به ذهنیتی که از برخی از چهره ها و شخصیت های دوم خردادی دارند نسبت به حضور آن کنش نشان داده و باری روانی را در عرصه انتخابات بوجود خواهند آورد. ثبت نام چهره هایی همچون عارف ،در همین راستا قابل ارزیابی است.
از دیگر سو ثبت نام چهره هایی همچون بهزاد نبوی و تاج زاده که امکان رد صلاحیت آنان حتی برای خود شان نیزمحرز است در راستای همین کنش گرفتن عاطفی،مظلوم نمایی و ایجاد فشار به شورای نگهبان و اخذ شرایط مطلوب برای ادامه فعالیتهایشان می باشد.
● سطح دوم- فعالیت شفاهی:
با توجه به این که گروه های دوم خردادی نیاز به آن دارند که از یک سو مباحث و مطالبات خود را مطرح کرده و از دیگر سو به تبلیغ خود در رسانه ها بپردازند،پاره ای از ثبت نام ها برای حضور در محیط رسانه ای بویژه رسانه های اصولگریان صورت گرفته تا کنش گفتاری و مبادله لفظی و شفاهی که هر مخاطبی را در بیان، مناظره و دریافت مستقیم درگیر می سازد بوقوع بپیوندد. این اما تمام ماجرا نیست،گروهای اصولگرا نیز در این میان با حضور متعدد چهره های خود در انتخابات به یک رویارویی با رقبای اصلاح طلبان خود می اندیشند واز دیگر سو با اندیشه تشکیل مجلس قدرتمند وکارآمدتر درصدد هستند که پشتوانه مناسبی برای دولت اصولگرا باشند. همچنان که اینان باور گروه های دوم خردادی را به وضوح دریافته اند که راه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ازبهارستان می گذرد.
● چرا چهره های شناخته شده؟
حضور چهره های شناخته شده در هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی این پرسش را در اذهان به قلیان آورده که اصرار برای حضور چهره هاو ستاره ها برای حضور در انتخابات چیست. به نظر می رسد برای پاسخ به این پرسش پیش از هرچیز باید به این نکته قابل برآورد در جامعه اشاره کرد که روند و پروسه ای که از دومین دوره انتخابات شوراها مبنی بر حضور ناشناخته ها آغاز شده بود این روزها احتضار خود را تجربه می کند. گرچه در مقاطعی بعنوان یک حربه و تاکتیک انتخاباتی موجب حضور پاره ای از افراد به مناصب مختلف شد ولیکن عدم تجربه بالا ،عدم تاثیر گذاری مناسب در مناسبات و روابط،وجود پاره ای ازافراط گری ها و. . . از جمله عواملی است که ستاره ها را به بازی فراخوانده تا آنان با تاثیر گذاری خود و طی تعاملاتی دمکراتیک تر،پارلمان را هدایت سازند.
● ثبت نام چهره های شاخص اصولگرا
طی روزهای گذشته تعداد قابل توجهی از شخصیت های اصولگرا برای هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام بعمل آوردند. شاید مشهورترین این شخصیت ها علی لاریجانی نماینده رهبر معظم انقلاب در شورایعالی امنیت ملی باشد که اعلام کرد به توصیه مراجع تقلید و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم وارد عرصه انتخابات شده است. وی با بیان اینکه هنوز مشخص نیست کاندیدای کدام حوزه انتخابیه باشد گفت: فعلا ثبت نام کردم و بعدا مشخص می شود که کاندیدای تهران یا قم خواهم بود. همچنین ثبت نام حداد عادل رییس مجلس هفتم،محمد رضا باهنرنائب رییس مجلس هفتم،احمد توکلی رییس مرکزپژوهش های مجلس و سید رضا تقوی جذابیت های ویژه ای را در اردوگاه اصولگرایان خلق کرده است. شهاب الدین صدر،محمد کوثری،علیرضا مرندی،علی فلاحیان،نادران،زاکانی،حسین فدایی،علی اکبرپرورش،مرتضی آقاتهرانی، میرمحمدی، مصباحی مقدم، محمد نبی حبیبی،علی مطهری،کاتوزیان،لطف الله فروزنده،اسدالله بادامچیان ورضا طلایی نیک... هم از جمله چهره هایی بودند که روز گذشته اقدام به ثبت نام کردند.
● دوم خردادی ها با چه چهره هایی آمدند
گروه های دوم خردادی نیز طی روزهای گذشته با چهره های مختلفی در انتخابات ثبت نام بعمل آوردند. عارف،علیرضا محجوب، علی ربیعی، سهیلا جلودارزاده، جهانگیری، تقی پور،تاج الدینی،لطفی،اصغرزراده، خدایاری،میرلوحی،شهربانوامانی،تاج زاده، بهزاد نبوی، آرمین، اعلمی و محمدسلامتی،حمیدرضا جلایی پور ،نورالدین پیرموذن،احمد خرم،غلامعباس توسلی و حسین بنی اسدی از اعضای نهضت آزادی،احمد شیرزاد،شمس الدین وهابی،حسن یونسی، کسری نوری ، جمیله کدیور، مرتضی حاجی، محمد صدر، الهه راستگو، منتجب نیا، کلانتری، مجید انصاری، انصاری راد،عبدالله ناصری وابراهیم امینی و... از جمله کاندیداهایی بودند که از اردوگاه دوم خردادی ها برای حضور در انتخابات ثبت نام بعمل آوردند.
کاهش ۳۰ درصدی ثبت نام در هشتمین دوره انتخابات مجلس
رییس ستاد انتخابات کشور پیش بینی کرد به دلیل ارتقای مدرک لازم برای ثبت نام در انتخابات مجلس به فوق لیسانس مجموع ثبت نام ها برای انتخابات مجلس حدود ۳۰ درصد کاهش پیدا کند. به گزارش فارس، علیرضا افشار رییس ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به امتیاز خاصی که نظام جمهوری اسلامی برای اقلیت های دینی برای داشتن نماینده ای مستقل در مجلس قائل شده است، ادامه داد: مسیحیان آشوری و کلدانی دو نماینده که آن هم در تهران بوده، زرتشتی ها ۳ نفر، کلیمی ها ۲ نفر، مسیحیان ارمنی شمال ۲ نفر و از ارامنه جنوب تاکنون کسی ثبت نام نکرده و فقط ۳ نفر به صورت اینترنتی ثبت نام کرده اند. خبرنگاری پرسید که به نظر می رسد درصد ثبت نام در این دوره از دوره گذشته کمتر بوده و علت آن نیز لازم بودن مدرک فوق لیسانس است که رییس ستاد انتخابات اظهار داشت: حدس ما نیز همین است و با توجه به اینکه در دوره قبل حدود ۸ هزار نفر ثبت نام کردند پیش بینی می کنیم ثبت نام ها در این دوره نیز ۷۰ درصد دوره قبل باشد. یعنی امشب (جمعه) تا حدود ۶ یا ۷ هزار نفر ثبت نام کنند.
● ثبت نام بیش از ۵۵۰۰ نفر در انتخابات
همچنین رییس ستاد اطلاع رسانی وزارت کشور نیز اعلام کرد که بیش از ۵۵۰۰ نفر داوطلب نمایندگی مجلس شدند. موسی پور گفت که ۸۱۰ نفر از این افراد داوطلبان استان تهران هستند.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید