جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


کلید یک زندگی سالم


کلید یک زندگی سالم
ـ ترجمه؛ دکتر مهدی نصراصفهانی
ـ دکتر آزاده بستانی
ـ دکتر علیرضا عزیزآهاری
ـ دکتر محمد رضائیان
ـ ناشر؛ انتشارات تیمورزاده -
ــ نشر طبیب
ـ قیمت؛ ۲۷۵۰۰ تومان
ـ تعداد صفحه؛ ۱۳۰۳
عرصه طب از دیرباز و بی وقفه دستخوش تغییر و تحول و به تعبیری «نوگرایی» بوده است. پیشرفت های حاصل شده در زمینه فناوری و تکنیک های تشخیصی و جراحی از یک سو و ظهور داروهای جدید از سوی دیگر، ابزار و امکان کافی برای تشخیص و درمان بیماری های مختلف را در اختیار پزشکان و دانشمندان قرار داده است.
امروزه در مقایسه با گذشته، بشر از بخت بسیار بیشتری برای داشتن عمری طولانی تر و سالم تر برخوردار است. با این وجود، پیشرفت های حاصل در علم پزشکی به تنهایی قادر به تضمین سلامت فرد نیست. هنوز هم تک تک افراد نقشی کلیدی در تامین بهداشت و سلامت آینده خود بازی می کنند. واقعیت آن است که توانایی مهار و پیشگیری، همیشه از توانایی در درمان بیماری ها مهم تر است. اینجاست که ارزش و اهمیت رفتار و عملکرد شخص بیش از پیش روشن می شود. رفتارها و عادت های سالم مانند ورزش کردن، خوردن غذاهای سالم و بهداشتی و مراجعه به پزشک در مواقع لازم، هنوز هم مهم ترین عامل ها برای دستیابی به یک زندگی سالم و پربار محسوب می شود.
پایه و اساس تالیف و البته ترجمه کتاب سلامت خانواده موسوم به کتاب مایوکلینیک، تکیه بر این اصل است که کلید برخورداری از یک زندگی سالم، داشتن آگاهی و اطلاعات کافی است. در ویرایش سوم کتاب مایوکلینیک (در مقایسه با چاپ قبلی) بسیاری از مطالب تجدیدنظر و بازنویسی شده و فصل ها و قسمت های جدیدی نیز به آن افزوده شده است.
در این کتاب اطلاعات کاربردی و قابل فهمی را می یابیم که ضمن ارتقای کارایی در کنترل سلامتی، ما را در اتخاذ تصمیم های صحیح در زمینه بهداشت فردی کمک می کند. نکته یی که نباید از یاد برد آن است که اطلاعات موجود در این کتاب، هرگز جایگزینی برای مراجعه به پزشک نیستند. در واقع هیچ کتابی نمی تواند جای توصیه ها و دستورهای پزشکی که سلامت کلی ما را معاینه و ارزیابی می کند، بگیرد. هدف از تالیف و ترجمه این کتاب تنها کمک به درک و شناخت بهتر بیماری ها، ناهنجاری ها، آزمون ها و درمان های مختلف است، به گونه یی که بتوانیم ارتباط و تعامل موثرتر با پزشک معالج خود برقرار کنیم و به اتفاق هم برای کنترل و حفظ سلامتی گام برداریم.
این کتاب حاصل تجربیات، توصیه ها و راهنمایی های صدها متخصص و کارشناس کلینیک مایو است که در طول سالیان به بیماران خود ارائه داده اند.
مطالب موجود در این کتاب به شش بخش، یک قسمت ۴۰ صفحه یی از شکل های رنگی، یک واژه نامه جامع و نیز قسمت منابع و مآخذ و واژه یاب تقسیم شده است.
بخش اول حاوی راهنمایی های عملی در مورد موضوعاتی مثل تغذیه، ورزش، کنترل وزن، فشار عصبی و استعمال دخانیات، مصرف الکل و سایر داروها است.
اطلاعات موجود در این بخش به گونه یی تنظیم شده اند که برای تغییر و اصلاح سبک زندگی در جهت صحیح و درک عواقب و پیامدهای بالقوه رفتارهای پرخطر به ما کمک می کند.
در بخش دوم با بیماری ها و نگرانی های شایع در مراحل مختلف زندگی آشنا می شویم.
هر یک از فصل های این بخش به مراحل مختلف حیات (از دوران شیرخوارگی و رشد تا سنین بزرگسالی) می پردازد. اطلاعات زیادی راجع به تغییرات طبیعی حیات یا برخی بیماری هایی که ممکن است در فرزندان، والدین یا خودمان با آنها روبه رو شویم، در این بخش آمده است.
بسیاری از مواقع کشف علت علائم و نشانه هایی که دچار آن شده ایم کار ساده یی است. مثلاً عطسه، گلودرد و آبریزش بینی اغلب در پی سرماخوردگی ایجاد می شود. در مواردی هم درک آنچه بدن ما ابراز می کند کار ساده یی نیست. بخش سوم با هدف کمک به ما در شناخت بهتر علت احتمالی برخی علائم و نشانه ها تهیه و تنظیم شده است.
بخش چهارم به کمک های اولیه و مراقبت های اورژانسی می پردازد. این بخش ویژه اطلاعات جامعی در مورد بسیاری از آسیب های جزیی، همین طور فوریت های بهداشتی که ممکن است هر زمانی با آن روبه رو شویم، در اختیار ما می گذارد. بخش پنجم بخش جامع و کاملی است که به بیماری های شایع و نادر و اختلالات می پردازد.
در این قسمت اطلاعات دقیقی در مورد یک مرض خاص به دست می آوریم. هر بیماری یا اختلال اغلب با مجموعه یی از علائم و نشانه ها آغاز می شود و سپس با توصیف بیماری و اطلاعاتی در مورد نحوه تشخیص آن ادامه پیدا می کند. به درمان هم اشاره می شود و در حد امکان مطالبی هم راجع به پیشگیری از ابتلا به آن بیماری در اختیار ما می گذارد.
بخش ششم کتاب درک بهتری از آزمون های رایج برای ارزیابی سلامتی و شناخت بیماری می دهد. در این قسمت همچنین درمان های رایج از جمله استفاده از درمان های جایگزین بحث و بررسی شده است. به علاوه این بخش حاوی اطلاعاتی در مورد شیوه های متنوع کنترل درد است که ممکن است با بیماری های مزمن همراه باشند.
از قسمت های دیگر کتاب می توان به بخش راهنمای بصری اشاره کرد. بخش راهنمای بصری حاوی ۴۰ صفحه تصاویر رنگی است که بدن انسان و بسیاری از بیماری ها و اختلالات شایع آن را به تصویر می کشند. در پایان کتاب، واژه نامه یی آمده است که حاوی لیست کاملی از اطلاعات پزشکی، کالبدشناسی و مراقبت های بهداشتی است. این واژه نامه فهرستی از سازمان های بهداشتی را به دنبال دارد که می توانند اطلاعات بیشتری در زمینه های مختلف بهداشتی در اختیار ما بگذارند. علاوه بر این، واژه یاب کاملی در پایان کتاب آمده که امکان دسترسی آسان به مطالب و موضوعات دلخواه را فراهم می سازد. این واژه یاب شامل واژه های علمی و عامیانه است. در پایان یادآور می شویم که هر چه دانش و آگاهی ما نسبت به عملکرد اعضای مختلف بدن از یک سو و خطرات و تهدیدهای متوجه آنها از سوی دیگر بیشتر باشد، با قدرت و توان افزون تری قادر به حفظ صحت و سلامتی خود خواهیم بود. بنابراین توصیه می کنیم این کتاب را به لیست کتابخانه خود اضافه کنید.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید