جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


مرگ و زندگی بابی زی The Death and Life of Bobby Z


مرگ و زندگی بابی زی The Death and Life of Bobby Z
▪ کارگردان: جان هرتزفلد.
▪ فیلمنامه: باب کراک اور، آلن لارنس بر اساس داستانی از دان وینسلاو.
▪ موسیقی: تیم جونز.
▪ مدیر فیلمبرداری: ماتیو موریارتی.
▪ تدوین: بروس کانون، آلن جیکوبوویتز.
▪ بازیگران: پل واکر[تیم کیرنی]، لارنس فیشبرن[تد گروزا]، جیسون فلمینگ[برایان کریور]، الیویا وایلد[الیزابت]، کیت کارادین[جانسون]، خواکیم د آلمیدا[دون هوئرتو]، جی. آر. ویلارئال[کیت]، جیسون لوئیس[بابی زی]
▪ ٩٧ و ٩٤ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ آمریکا، آلمان.
▪ نام دیگر: ، Kill Bobby Z Bobby Z، Let&#۰۳۹;s Kill Bobby Z.
▪ ژانر: اکشن، جنایی، درام، مهیج.
تد گروزا افسر اداره مبارزه با مواد مخدر، تیم کیرنی تفنگدار دریایی سابق را که محکومیت کوتاه مدتی دریافت کرده به همکاری فرا می خواند. وظیفه او در ازای خروج زود هنگام از زندان، کسب هویت قاچاق چی معروفی به نام بابی زی است.
کسی که با بزرگ ترین روسای باندهای قاچاق در آمریکای جنوبی رابطه دارد و می توان از طریق وی ماهی های بزرگ تر را به دام انداخت. گروزا به تیم می گوید که بابی زی واقعی مرده، اما هیچ کدام از قاچاق چیان از این واقعه مطلع نیست.
اما زنی وجود دارد-الیزابت- که معشوق پیشین بابی زی بوده و قادر به شناسایی بابی زی واقعی است. تیم پس از آموزش توسط گروزا و دستیارش وارد محفل قاچاق چیان می شود. پس از برخورد با الیزابت به نظر می رسد که تیم موفق به قانع کردن او شده است.
اما وقایع غیر منتظره ای در انتظار اوست، از جمله پسر ١٤ ساله ای که الیزابت اصرار دارد فرزند بابی زی است و نقشه هایی که دیگران قاچاق چیان از جمله دون هوئرتو برای کشتن بابی زی کشیده اند. تیم به همراه فرزند بابی می گریزد، اما در درگیری نهایی ناگهان سر و کله بابی زی واقعی به همراه گروزا پیدا می شود....
● چرا باید دید؟
جان هرتزفلد نویسنده و کارگردان کم وبیش شناخته شده ای است که از سال ١٩٧٩ وارد سینما شده و تعداد متنابهی فیلم و سریال تلویزیونی موفق در کارنامه خویش دارد. اولین فیلم بلند خود را در ١٩٨٣ ساخته و فیلم های دوم و سومش[دو روز در دره لس آنجلس و ١٥ دقیقه با شرکت رابرت دنیرو] مهم ترین کارهای او به شمار می آیند.
مرگ و زندگی بابی زی چهارمین فیلم بلند اوست که با صرف هزینه ای معادل ٢٢ میلیون دلار ساخته شده، اما حاصل کار آن قدر کلیشه ای بوده که در بسیاری از کشورها [از جمله خود آمریکا] مستقیماً روانه بازار دی وی دی شده است.
فیلم داستانی قالبی درباره یک مرد، دو زندگی و دشمنان بی شمار دارد. بازیگرانی کم و بیش مشهور و پول ساز که این بار نه برای خود اعتباری فراهم کرده اند و نه پولی نصیب سرمایه گذران ساخته اند. با این حال فیلم چندان هم بد نیست. البته اگر توقع زیادی از یک اکشن نداشته باشید!
پیرنگ داستانی فیلم ملغمه ای از همه کلیشه هایی است که تا امروز دیده اید، از رابطه عاطفی یک مرد و یک بچه[لئون و خلفش گلوریا] بگیرید و بیایید تا برسید به خائن بودن جناب گروزا که در پایان به خاطر هوشمندی کیرنی به همراه بابی زی واقعی کشته می شوند.
جناب تیم هم به گفته راوی فیلم هم زن و هم پول ها را صاحب می شود و روی عرشه کشتی تفریحی به سمت غروب راه می افتد.
می ماند استعدادهای هدر رفته ای چون کیت کارادین و خواکیم د آلمیدا که تمامی سعی شان را برای بخشیدن جانی به این فیلم بی رمق صرف کرده اند. اگر این جا دادگاه بود و من هم قاضی، تنها حکمی که می توانستم درباره مرگ و زندگی بابی زی صادر کنم این بود: محکوم و ورشکسته به تقصیر!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید