سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


مشهد مقدس شهر ملی یا بین‌المللی؟


مشهد مقدس شهر ملی یا بین‌المللی؟
حضرت امام خمینی رضوان‌ا... تعالی علیه در دیدار با خدام و کارکنان آستان قدس رضوی، شهر قدسی مشهد را مرکز معنوی ایران توصیف فرمودند. این شهر به لحاظ برخورداری از نعمت پربرکت حضرت ثامن الحجج(ع) که علا‌وه بر حدود ۳ میلیون نفر جمعیت، سالا‌نه میلیون‌ها زائر دلباخته را از سراسر جهان به سوی خویش جلب می‌کند، در بین شهرهای ایران از موقعیت و جایگاه ممتاز مذهبی، سیاسی و ارتباطی برخوردار است.
در پرتو این ظرفیت منحصر به فرد، بسیاری از فعالیت‌های اساسی در عرصه سیاست داخلی ایران در مشهد مقدس کارسازی می‌گردد. نقش‌آفرینی شهر امام هشتم(ع) همواره در فصل برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری با آمد و رفت نامزدهای ریاست قوه مجریه شتاب و رونق بیشتری می‌گیرد. نیمه اول سال ۱۳۸۶ در گرماگرم تبلیغات انتخاباتی، استاندار خراسان رضوی بودم. کاندیداهای محترم یکی پس از دیگری به مشهد می‌آمدند، به گونه‌ای که بعضی روزها ۴ رئیس‌جمهور بالقوه در شهر ما حضور داشتند. جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور محترم نیز طی مدت مذکور ۴ مرتبه به مشهد شرفیاب شدند. سفرهای اول و دوم ایشان تبلیغاتی بود و در سومین حضور در مراسم شکرانه و قدردانی از طرفدارانشان پیروزی به دست آمده را در صحن جامع رضوی جشن گرفته و سخنرانی کردند. سفر چهارم پس از تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری از سوی مقام معظم رهبری، کسب رای اعتماد اکثر وزرا و آغاز به کار رسمی دولت نهم انجام شد. جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد در مقام شهردار وقت تهران و نامزد انتخاباتی در یکی از سخنرانی‌های تبلیغاتی‌شان با ادبیات حکیمانه گفته بودند: مشهد شهری ملی است. امکانات و تاسیسات شهری آن بسیار ناچیز و دون شأن آن است. شهریورماه، چهارمین سفر دومین مقام رسمی کشور به مشهد در پیش بود. قرار بود جلسه آغازین دولت اصولگرا و مهرورز در خراسان برگزار گردد. اقدام سمبلیک و قابل تحسینی بود.
بنده و سایر همکارانم در مدیریت عالی استان درصدد برآمدیم تا با اغتنام فرصت و حسن استفاده از موقعیت فراروی، گزارش‌های دقیق مطالعه‌شده و کارشناسی به همراه پیش‌نویس مصوبات تامین‌کننده نظرات صحیح آقای رئیس‌جمهور را که به‌درستی مشهد را شهر ملی نامیده‌اند به موقع آماده کرده و به هیات وزیران تقدیم نماییم. جمعی از مدیران و کارشناسان برجسته و دلسوز با ساعت‌ها صرف وقت با هدایت و هماهنگی اینجانب این مهم را به انجام رساندند. روز موعود فرا رسید. جلسه دولت پس از طی مقدمات پیچیده و طولا‌نی در دو سطح منعقد گردید. نشست اول بدون حضور مسوولا‌ن و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلا‌می در سطح ملی و جلسه دوم ویژه استان بود. البته جناب آقای دکتر ا‌حمدی‌نژاد اصرار بر حضور من در جلسه اول داشتند ولی خدمتشان عرض کردم بودن من در جمع تازه شکل‌گرفته دولت که طبعاً مسائل کلی دولت شما در آن مطرح می‌شود ضرورت ندارد. در بخش دوم پس از ارائه گزارشی از اوضاع عمومی استان و یادآوری دیدگاه بلندنظرانه آقای رئیس‌جمهور درباره مشهد پیشنهادهای ذیل را به همراه استدلا‌ل‌های فنی و کارشناسی ذیربط تقدیم کردم.
۱) اجرای طرح تامین منابع آبی مطمئن و پایدار با افق و چشم‌انداز ۵۰‌ساله مشهد
۲) تامین اعتبار اجرای پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران- مشهد که مطالعات آن به پایان رسیده است
۳) تامین اعتبار و تسریع در اجرای طرح جامع مصوب نوسازی بافت‌های فرسوده اطراف حرم رضوی
۴) ارتقای سطح عملکردی سامانه حمل و نقل درون‌شهری از طریق توسعه ناوگان سبک و سنگین حمل و نقل شهری مشهد
۵) تسریع در خریداری واگن‌های فاز اول قطار شهری که در دولت قبل با کارشکنی‌های صورت‌گرفته علی‌رغم تمامی تلا‌ش‌ها به نتیجه نرسیده بود
۶) تامین اعتبار و انعقاد قرارداد اجرای عملیات فازهای ۲ و ۳ قطار شهری
۷) اجرای طرح جامع مصوب گردشگری و تامین نیازمندی‌های شهری و تفرجگاه‌های اطراف برای خدمات‌دهی بهتر به زائرین
۸) پایه‌گذاری دانشگاه صنعتی و قطب صنایع با تکنولوژی روزآمد در مشهد به عنوان تنها کانون بزرگ جمعیتی شمال شرق کشور
در ادامه عرض نمودم با اجرای این پروژه‌ها طی مدت چهار سال به صورت ضربتی و با استفاده از حدود ۸ میلیارد دلا‌ر (معادل ریالی) از درآمدهای رو به افزایش نفتی، منویات صحیح جنابعالی به مرحله عمل خواهد رسید و برای خود و همکارانتان باقیات صالحات بر جای می‌گذارید. جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد ضمن تاکید بر تعریف قبلی، فرمودند: مشهد نه‌تنها شهر ملی بلکه شهری بین‌المللی است. ایشان با تایید گزارش و محورهای پیشنهادی، آقای دکتر فرهاد رهبر و جمعی از وزرا را مامور رسیدگی و پیگیری فرمودند. اکنون که حدود ۲۸ ماه از آن واقعه گذشته و درآمدهای نفتی دولت نهم بنا به اعلا‌م بانک مرکزی ۴ برابر دولت سازندگی و ۳ برابر دولت اصلا‌حات بوده است، ما خراسانی‌ها با استفاده از حقوق شهروندی خویش سوال و استدعا می‌کنیم جناب آقای رئیس‌جمهور با گزارش‌دهی عمل به وعده‌های خود، بفرمایند که بالا‌خره مشهد شهری ملی است یا بین‌المللی؟ * استاندار سابق خراسان رضوی
سیدحسن رسولی
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید