پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تغییر رفتار ورشو


تغییر رفتار ورشو
پیروزی دونالد تاسک در انتخابات سراسری لهستان معادلات سیاسی ورشو را تغییر داده است.در حالی که یاروسلاو کازینسکی ،نخست وزیر سابق لهستان یکی از اصلی ترین همپیمانان دولت واشنگتن در نظام بین الملل محسوب می شد،هم اکنون دولت جدید لهستان تمایل چندانی جهت اجرایی نمودن پروژه های مطلوب و مورد نیاز کاخ سفید ندارد.یکی از اصلی ترین دلایل این تغییر رفتار،گرایش مردم لهستان نسبت به اصلاحات اقتصادی و اجتماعی در این کشور اروپای شرقی است.
یک نظرسنجی در لهستان نشان داد که مردم این کشور خواستار ایجاد وضعیت سیاسی پایدار در سال ۲۰۰۸میلادی در کشورشان هستند. براساس یک نظرسنجی که اخیرا منتشر شده است، شهروندان لهستانی که مورد پرسش قرار گرفتند، به رشد اقتصادی و بهبود وضع مالی خود ابراز امیدواری کردند. لهستانی‌ها سال ۲۰۰۷میلادی را سالی پرمناقشه در صحنه سیاسی و اجتماعی می‌دانند.
دوسوم از افرادی که از آنان پرسش شده، ابراز امیدواری کردند که وضعیت اقتصادی کشورشان بهبود یابد و یک چهارم از آنان خواستار ایجاد آرامش، نظم و تفاهم هستند.
براساس این نظرسنجی، ۷۷درصد از سئوال‌شدگان اعلام کردند که بهداشت در اولویت مواردی است که برای خانواده‌ها نیاز است و ۳۲درصد نیز خواستار بهبود وضع مالی خانواده خود شدند.
از سوی دیگر،؛دولت دونالد تاسک اصرار چندانی نسبت به پیگیری طرح استقرار سیستم دفاع ضد موشکی ایالات متحده آمریکا در لهستان ندارد.همین مسئله موجب نگرانی شدید مقامات آمریکایی شده است.نخست‌وزیر جدید لهستان با بیان اینکه در تصمیم‌گیری در خصوص میزبانی سپر دفاع موشکی آمریکا شتابزده عمل نخواهد کرد، از موضع آمریکا گرایانه‌ی شدید نخست وزیر سابق این کشور دوری گزید. این سیاست سختگیرانه حاکی از تضعیف اتحاد دولت بوش با متحدانش است.
با توجه به روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا در سال آینده، لهستان و جمهوری چک اکنون این سوال را از خود می‌پرسند که آیا اطاعت از جورج بوش در خصوص سپر دفاع موشکی آن هم در شرایطی که احتمال دارد رییس‌جمهور بعدی آمریکا به این طرح اعتقادی نداشته باشد، ارزش دارد؟ هر دوی این کشورها با حمایت از طرح ساخت سپر دفاع موشکی در خاک خود، خشم روسیه (همسایه قاطع و قدرتمند خود) را برانگیختند. اما اکنون ممکن است، اولویت اصلی دیپلماتیک این دو کشور، اجتناب از وخیم‌تر شدن روابط با کرملین باشد.
دونالد تاسک، نخست وزیر لهستان،در این خصوص تصریح نموده است که ورشو قطعا نباید در خصوص مساله‌ دفاع موشکی عجله کند. به یاد داشته باشید که این سپر قرار است از آمریکا دفاع کند نه از لهستان.
اما دولت بوش سعی نموده است اظهارات تاسک را مثبت جلوه داد. شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص اظهار داشته است که مذاکرات با هدف بررسی تمام نگرانی‌های دولت لهستان، ادامه خواهد یافت.
همچنین دیدگاه ژئوپلیتیک تاسک کاملا متفاوت از دیدگاه یاروسلاو کاچینسکی، نخست وزیر سابق لهستان است. فلسفه سیاسی یاروسلاو و لخ کاچینسکی، برادر دو قلوی یاروسلاو و رییس‌جمهور لهستان، بر شک و سوء ظن نسبت به مسکو و اعتقاد به واشنگتن به عنوان تضمین کننده‌ی نهایی امنیت لهستان استوار است. وضعیت متزلزل بوش، اتخاذ یک رویکرد دیپلماتیک متفاوت از سوی تاسک را آسانتر کرده است.
دولت جدید لهستان اکنون اعتقادی به پیشبرد طرح استقرار سیستم دفاع ضد موشکی ایالات متحده ندارد.مسلما این رویکرد در صورت شکست احتمالی جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ میلادی تقویت خواهد شد.
نسرین خانکشی زاده
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید