سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


گلستان در نگاه دولت نهم


گلستان در نگاه دولت نهم
استان گلستان با مساحتی بالغ بر ۲۰ هزار کیلومترمربع و جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ششصدهزار نفر در شمال شرق ایران قرار گرفته است. این استان دارای فرهنگ غنی اسلامی و برخوردار از جاذبه های فراوان طبیعی می باشد. کوه های سر به فلک کشیده و جنگل های زیبای البرز، آب های نیلگون دریای خزر، دشت های وسیع و حاصلخیز، آثار میراثی به جای مانده از هزاران سال قبل همچون میل گنبد، دیوار قدیم جرجان، جزیره زیبای آشوراده، پارک جنگلی گلستان و مهم تر از همه فرهنگ غنی، دینی و مذهبی توأم با حفظ آداب و سنن ایرانی، وجود اقوام فارس، ترکمن، ترک، مازنی، سیستانی، بلوچ، کتولی، شاهرودی و آب وهوای مدیترانه ای و بارش فراوان باران شرایط ممتاز و زمین های فراوانی را برای سرمایه گذاری و توسعه استان فراهم نموده است.
در مدتی که اینجانب به عنوان خدمتگزار مردم در استان گلستان مشغول فعالیت و خدمت بوده ام، براساس مزیت های نسبی استان و بررسی های کارشناسی، چهار موضوع به شرح ذیل را به عنوان محورهای اساسی توسعه استان انتخاب نمودم:
۱) کشاورزی که محور اول توسعه استان محسوب می شود. اراضی حاصلخیز، آب فراوان و دانش بومی کشاورزان و دسترسی به بازار مصرف کشورهای حوزه آسیای میانه، «گلستان» را به قطب کشاورزی در شمال شرق کشور تبدیل کرده است. پنبه، گندم، دانه های روغنی، توتون و محصولاتی مثل برنج این استان را در تولیدات محصولات کشاورزی به یک استان ممتاز و بی نظیر مبدل ساخته است.
۲) توسعه صنعتی می تواند محور دوم برای پیشرفت استان قلمداد شود. اگرچه تولید محصولات کشاورزی در استان مزیت های نسبی فراوانی دارد اما اکثر محصولات به صورت خام به دیگر استان ها در کشورهای همسایه صادر می شود. لذا با توسعه صنایع تبدیلی، دستی و صنایع مادر، در آینده استان را به قطب صنعتی در شمال شرق کشور تبدیل خواهد کرد.
۳) گردشگری. جاذبه های وسیع گردشگری در ساحل خزر و جنگل های دامنه شمالی البرز، وجود آبشارهای طبیعی بسیار زیبا و آثار و میراث فرهنگی دوران گذشته و فرهنگ متنوع و متکثر و بکر استان گلستان از جمله زمینه های رونق گردشگری استان به شمار می رود. علاوه بر این، این استان در مسیر زائران ثامن الائمه امام رضا (ع) قرار دارد و بزرگترین پارک جنگلی حفاظت شده کشور از جمله دیگر جاذبه های گردشگری استان محسوب می شود.
۴) بازرگانی و تجارت خارجی. به راحتی می توان استان گلستان را از طریق مرزهای دریایی، هوایی، زمینی و ریلی به کشورهای آسیای میانه متصل کنیم که هیچ استانی در شمال و بخش مرکزی ایران دارای این مزیت نیست.
تولیدات انبوه و بسیار زیاد مرکبات، محصولات صیفی و سبزی، گندم و محصولات صنعتی و معدنی و صدور خدمات فنی مهندسی از استان گلستان به آسیای میانه و مبادله گردشگر از جمله زمینه های مشترک و قابل اتکا برای توسعه تجارت خارجی استان است. همچنین نزدیکی استان گلستان به بندراستراتژیک امیرآباد و دارا بودن فرودگاه بین المللی گرگان و اخیراً تصویب اتصال راه آهن گرگان به ترکمنستان و گرگان به مشهد درآینده می تواند زمینه های زیادی را برای توسعه تجارت خارجی استان فراهم کند.
پس از انقلاب اسلامی اقدام های فراوانی در استان انجام شده است اما سفر دولت در ۲۳ اسفند ۸۴ نقطه عطفی در پیشرفت استان به شمار می رود. قبل از سفر، کار کارشناسی فراوانی در استان انجام شد و در سفر هیأت محترم دولت ۱۳۸مصوبه و ۴۷ توافقنامه به تصویب رسید که اجرای کامل این مصوبات نیازمند نزدیک به دو هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی، تسهیلاتی و مشارکت بخش خصوصی است.
بین المللی شدن فرودگاه گرگان، احداث بزرگترین واحد صنعتی پتروشیمی در شمال کشور (به عنوان دو آرزوی دیرینه مردم استان)، احداث نیروگاه ۱۴۵۰ مگاواتی علی آباد، اتصال راه آهن گرگان به ترکمنستان و قزاقستان و نیز به مشهد و ایجاد سه محور ارتباطی به استان سمنان، افزایش شهرک های صنعتی استان گلستان و احداث هتل ها و کمپ های گردشگری در ساحل، جنگل و بافت های شهری، احداث نمایشگاه بین المللی گرگان، تأسیس دانشگاه جامع گلستان، زه کشی اراضی شمال استان و... در آینده نزدیک، استان گلستان را به قطب صنعتی ایران تبدیل خواهد کرد.
درحالی که قبل از سفر دولت نهم به لحاظ توسعه یافتگی، استان گلستان رتبه بیست و پنجم کشور را داشت، اما پیش بینی می شود اجرای کامل مصوبات سفر، استان را به اندازه یک برنامه توسعه به جلو خواهد برد و گلستان در زمره ۱۰ استان اول کشور قرار خواهد گرفت.
آمار و شاخص های اقتصادی دو سال اخیر حاکی از شتاب قابل توجه در روند رشد و توسعه استان است، همچنان که نرخ بیکاری در استان بعد از سفر دولت نهم به میزان چهار درصد کاهش یافت.
هرچند سفرهای ریاست محترم جمهوری به استان های دیگر منشأ برکات و آثار ارزشمندی بوده است، اما در کمتر استانی می توانید شاهد تصویب این حجم از طرح های زیربنایی بوده ایم و این اتفاق مهم صرفاً با نگاه خاصی که دکتر احمدی نژاد به استان همیشه سرسبز گلستان داشته اند، محقق شده است.
سه هزار پروژه عمرانی به بهره برداری رسید و با تلاش مسئولان، این استان قادر است از لحاظ تولید محصولات کشاورزی، صنعتی، جذب گردشگر و توسعه تجارت و بازرگانی خارجی به یکی از قطب های توسعه کشور تبدیل شود.
با توجه به پیشرفت خوب مصوبات سفر به نظر می رسد سفر دوم دولت نهم در آینده نزدیک به استان انجام خواهد شد و بار دیگر مردم متدین و شریف استان رایحه خوش خدمت را با تمام وجود لمس خواهند کرد. امید می رود در این سفر با طراحی مجدد و ارزیابی دقیق پروژه های سفر، کمبودها و مشکلات باقیمانده استان گلستان بسرعت حل شود و آثار محرومیت، عقب ماندگی و فقر پنهان از این استان رخت بربندد.
دکتر علی محمد شاعری
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید