جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


رایحه خدمت درگلستان


رایحه خدمت درگلستان
سرزمینهای حاصلخیز، آب و هوای معتدل، جنگلهای سر به فلک کشیده و ساحل زیبای دریای خزر، فرهنگ ها، زبان ها و مذاهب متفاوت و در عین حال همدلی و وحدت یک میلیون و ۶۰۰ هزار ایرانی صمیمی. . . . این ها همه تصویری است که از استان گلستان در شمال شرق ایران برای ما به تصویر کشیده شده است اما خبرنگاران بازدید کننده از روند اجرایی مصوبات استانی دولت دریافتند که این چهره زیبا و خیره کننده در اعماق دل خویش از رگه هایی از محرومیت نیز رنج می برد و باخبر شدند که دولتمردان در راستای آبادانی این استان در سفر اسفند ماه ۸۴ خود مجموعه ای از طرح ها و پروژه ها را برای تسریع در آبادانی استان از تصویب گذراندند. چرا که رتبه بیست و پنجم استانهای کشور به لحاظ شاخص های توسعه هیچ گاه زیبنده این استان با این امکانات و ویژگیهای بالقوه و قوی نیست.
در طول این سفر تصویر نوجوانان و کودکان ۱۰ روستای در معرض سیل که در سایت پیشکمر آرامش یافته اند و دیگر از روزهای سخت بارانی هراسناک نیستند را به همه تصاویر به یادماندنی خود از گلستان ضمیمه کردیم و یا زمانی که در تپه ماهورهای شمال استان که به برف آذین شده بودند تلاش متخصصان شرکت گاز را برای گاز رساندن به شهر مرزی مراوه تپه و روستاهای اطراف آن دیدیم کانون محفل رسانه ای مان از مشاهده عشق به خدمت به هموطنان گرم شد.
در میان همراهان رسانه های پایتخت کمتر کسی اطلاع داشت که کلنگ بیمارستان ۹۶ تختخوابی آق قلا سال ۱۳۶۶ به زمین زده شده بود اما پس از ۱۴ سال در بهمن ۱۳۸۵ از محل ره آورد سفر رئیس جمهوری و دیگر منابع به بهره برداری رسید. چه خوش بود و دلنشین صدای گریه نوزادی که به محض ورود هیأت رسانه ای به بیمارستان شهدای گنبد متولد شد و ترنم حیات را در سرزمین سرسبز شمال شرقی ایران متجلی ساخت.
گلستان دیروز که از میزبانی صنایع بزرگ محروم بود به موجب مصوبه استانی دولت از چند طرح بزرگ صنعتی برخوردار شد و مردم استان نیز با حضور گسترده خود در خصوص خرید سهام مجتمع پتروشیمی گلستان از این تصمیم دولت استقبال کردند. شاید زمانی که هفت هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در گردش کار این مجتمع نقش ایفا کنند این هدیه دولت نهم به گلستانی ها به ثمر نشسته باشد که سد ها و کانالهای ساخته شده با مهار آبهای فراوان این دیار، کشت دیم را به آبی تبدیل کرده باشد و تولیدات فراوان کشاورزان سختکوش گلستانی، فزون تر و فزون تر گردد.
گلستان فردا شاهراهی از ارتباط است. در آینده ای نزدیک و زمانی که به لحاظ شرایط جوی فرود در فرودگاه بین المللی گرگان میسر نشود خلبان این امکان را خواهد داشت که فرودگاه در حال ساخت کلاله در شرق استان را به عنوان نزدیکترین مقصد برگزیند.
یا آن روز که محورهای هراز، فیروزکوه و چالوس گره از کار ایرانی نگشاید دیگر هراسی نیست چرا که محورهای رامیان، توسکستان و علی آباد به مقصد شاهرود، به همت مدیران دولت نهم دل رشته کوه استوار البرز را در نوردیده اند. این بار قرار است گرگان حلقه وصلی تازه در جاده تاریخی ابریشم باشد. سوت قطار گرگان به مقصد ترکمنستان ترنم تازه ای از حرکت و سازندگی در استان خواهد نواخت.
به قول دکتر احمدی نژاد، ۱۳۸ مصوبه دولت تنها ۵ درصد راه است و کار و تلاش و پیگیری ها ۹۵ درصد دیگر مسیر رسیدن به شکوفایی و توسعه. اگر این همت و تلاش مدیران دولت در استان نبود امروز ۸۶‎/۲ درصد مصوبات اجرایی نشده بودند. اگرچه «گلستان» بار مشکلات و مسائل از سالیان گذشته به ارث می برد و حل کامل این مشکلات نیازمند سال ها تلاش بی وقفه است اما به نظر می رسد اجرای کامل مصوبات دولت نوید بخش آینده ای امیدبخش برای مردم استان خواهد بود. پس بی جهت نیست که این عبارت ها را به تصویر خود از گلستان فردا اضافه کنیم : چرخ صنعت و توسعه، تجارت بین المللی و (به واسطه توسعه زیرساختهای گردشگری) میزبانی شایسته برای همه ملل دنیا.
مهدی کلهر، مشاور رئیس جمهوری در امور اطلاع رسانی و رسانه به اتفاق رضازاده از مسئولان حوزه پیگیری و هماهنگی نهاد ریاست جمهوری گروه خبری را در سفر هفتم از این دست همراهی می کردند. یحیی محمودزاده که پیش از تصدی استانداری گلستان در بهار سال جاری مسئولیت هایی نظیر ریاست سازمان نقشه برداری کشور را بر عهده داشته است به دلیل پاره ای مسائل نظیر درگذشت آیت الله طاهری گرگانی، نماینده فقید استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری و میزبانی شماری از وزیران و اعضای دولت نتوانست گروه خبری را در برنامه بازدید از شمار زیادی از طرح ها و پروژه های دولت همراهی کند.
کلهر، مشاور رئیس جمهوری در گپ و گفتی که در طول سفر با اصحاب رسانه داشت از اولویت پروژه های نیمه تمام در مصوبات دور اول سفرهای استانی دولت سخن گفت. طرح هایی که در استان گلستان نیز کم نبود: بیمارستان آق قلا و گنبد، استادیوم گرگان، فرودگاه گرگان و کلاله، شهرکهای صنعتی، سد زرین گل و قره سو، شبکه های فرعی سد گلستان یک و ....
تقویت زیر ساخت ها نظیر آب، راه، گاز ، مخابرات، نواحی صنعتی، بهداشت و ... و مطالعات پاره ای طرح های حیاتی برای توسعه استان نیز بخش مهم دیگری از مصوبات استانی دولت را تشکیل می دهد. مصوباتی که در قالب فصولی نظیر حمل و نقل، کشاورزی و منابع طبیعی و فصل منابع آب، فرهنگ و هنر و گردشگری، آموزش، علوم و تحقیقات، بهداشت و رفاه تأمین اجتماعی ، مسکن، عمران و انرژی، ارتباطات و تربیت بدنی امروز عرصه تلاش و خدمت در این دیار است. آنچه می خوانید گزارشی است از آنچه مدیران و مسئولان استان از روند پیشرفت طرحها و پروژه های مصوب دولت روایت کرده اند.
● تبدیل استان گلستان به کارگاه بزرگ صنعتی
خبرنگاران رسانه های گروهی در بازدید چهار روزه خود از استان گلستان از عملیات اجرایی شهرک های صنعتی آزادشهر، آق قلا و علی آباد کتول بازدید کردند. به گفته مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گلستان، بعد از سفر رئیس جمهوری، این استان به کارگاه تبدیل شده و امروز در اقصی نقاط آن شاهد کارهای عمرانی هستیم. پورنبوی با بیان این که سرانه زمین صنعتی در این استان تا قبل از سفر رئیس جمهوری زیر یک متر بود ، عنوان داشت: بعد از سفر برای حمایت از بخش کشاورزی و معدن این سرانه به ۶ مترمربع رسیده و در این رابطه جهشی مؤثر صورت گرفته است پور نبوی خاطر نشان کرد : توجه ویژه هیات دولت به بخش صنعت برای توسعه صنعت در این استان قابل مقایسه با هیچ یک از دولت های قبلی نیست. وی افزود: تا قبل از سفر ۶ شهرک صنعتی با مساحت ۲۶۳ هکتار داشته ایم که در حال حاضر این رقم با وجود ۱۰ شهرک صنعتی به ۶۷۳ هکتار رسیده است.وی با بیان اینکه قبل از سفر هیأت دولت ۳ شهرک صنعتی دارای تصفیه خانه فاضلاب بود، گفت: ولی در حال حاضر تأسیس تصفیه خانه فاضلاب بومی شده و یک تصفیه خانه دیگر به ۳ تصفیه خانه قبلی اضافه شده است.
▪ عملیات اجرایی شهرک صنعتی آزاد شهر در سال ۸۶ با مسافت ۶۲ هکتار در کیلومتر ۵ جاده آزادشهر- نوده خاندوز آغاز شده است. این شهرک در سایتهای غذایی ، نساجی، سلولزی، فلزی ، کانی غیر فلزی، شیمیایی و الکترونیک در ۹۰ قطعه به مساحت ۴۴ هکتار طراحی شده و پیش بینی می شود اشتغالی بالغ بر ۱۴۰۰ نفر به طور مستقیم را فراهم نماید. مدیر شرکت شهرک های صنعتی استان گلستان با بیان اینکه در صورت تأمین اعتبار ظرف ۲سال آینده عملیات اجرایی این شهرک به پایان خواهد رسید، خاطر نشان کرد: اعتبار این طرح در طول یک سال ، دو میلیارد تومان بوده که این رقم اکنون به ۷میلیارد تومان رسیده است. ۹۸ درصد بخش آبرسانی و شبکه توزیع برق این شهرک صنعتی نیز با اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان در حال شروع به کار است.
▪ شهرک صنعتی آق قلا نیز در این سفر مورد بازدید خبرنگاران قرار گرفت. به گفته مسئولان، در این شهرک صنعتی، ۱۱۰ واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۶۷۲ میلیارد ریال و اشتغال بیش از ۲ هزار نفر به بهره برداری رسیده است. همچنین تاکنون تعداد ۷۳ طرح تولیدی با تسهیلات ۲۴۱ میلیارد ریال و پیش بینی اشتغال نزدیک به ۲هزار نفر در کارگروه اشتغال استان مصوب شده که از این تعداد ۳۹ طرح تولیدی با تسهیلات ۱۴۰ میلیارد ریال و اشتغال بیش از ۸۰۰نفر به بهره برداری رسیده است.
بعد از سفر رئیس جمهور به استان گلستان شهرک صنعتی آق قلا ۶۳ هکتار توسعه یافت و ۶ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال جهت تملک زمین و مبلغ ۷ هزار و ۷۵۰ میلیون ریال جهت اجرای پروژه های زیرسازی و خیابان کشی، شبکه توزیع آب و برق در توسعه این شهرک صنعتی هزینه گردیده است. از محل کمک های سفر رئیس جمهور امکان استقرار ۱۲۰ پروژه تولیدی در این شهرک صنعتی فراهم می شود.
همچنین جهت تسریع در سرمایه گذاری بخش خصوصی فاز دوم مجتمع کارگاهی مشتمل بر ۲۰ واحد کارگاهی ۳۶۰ متر مربعی و با سرمایه گذاری ۱۳ میلیون ریال احداث و در دهه فجر سال جاری به ۲۰ طرح تولیدی با پیش بینی اشتغال ۵۰۰ نفر واگذار خواهد شد.
به گفته مسئولان از برنامه های آتی این شهرک صنعتی احداث اولین مرکز کسب و کار شهرک های صنعتی استان در این مجموعه است که مطالعات آن انجام پذیرفته و طی دو سال آتی با اعتباری معادل ۱۰ هزار میلیون ریال به بهره برداری خواهد رسید. این مرکز جهت ارائه خدمات نرم افزاری و حمایت تولیدی برای صاحبان صنایع استان احداث می شود.
▪ همچنین خبرنگاران از مجتمع تولیدی و بسته بندی باری که سالانه ۲۰ هزار تن میوه را بسته بندی می کند، بازدید کردند.
▪ قناویزچیان مدیر عامل شرکت مهندسی توسعه ساختمان و سازه های فولادی ایستا که در این شهرک صنعتی واقع شده به خبرنگاران بازدید کننده گفت: این شرکت مهندسی در زمینی به مساحت ۱۸ هزار متر مربع بنا شده و تا به حال با ۱۵ میلیارد ریال هزینه تعداد ۶۰ تا ۷۰ نفر اشتغال زایی داشته است. اعتبار تخصیص داده شده به این پروژه از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور یک میلیارد بوده و شرکت شهرک های صنعتی استان نیز مبلغ ۲۲ میلیون ریال را به عنوان جایزه بخشیدگی به این پروژه داده است.
▪ دنکوب فرماندار علی آباد کتول نیز در بازدید خبرنگاران از محل احداث تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی علی آباد کتول هم اکنون۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. وی اظهار امیدواری کرد که این پروژه همزمان با دهه مبارک فجر سال جاری مورد بهره برداری قرار گیرد. پورنبوی مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی گلستان نیز در بازدید از این پروژه گفت: شهرک صنعتی علی آباد با وسعت ۷۵ هکتار دارای ۱۸ واحد بهره بردار در حال احداث است.به گفته وی با احداث پروژه تصفیه خانه فاضلاب آلایندگی به حداقل ممکن خواهد رسید .این پروژه از سال ۸۵ با اعتبار ۸۰۰ میلیون تومان آغاز شد که هفته دولت امسال به صورت آزمایشی مورد بهره برداری قرار گرفت و تا دهه فجر سال جاری به صورت رسمی خواهد شد.
● گلستان، شاهراه ارتباط
تکمیل باند و برقراری پروازهای بین المللی از فرودگاه گرگان و آماده سازی و شروع عملیات اجرایی احداث فرودگاه کلاله در کنار احداث راه های روستایی و شروع عملیات اجرایی را ه علی آباد به شاهرود و تکمیل راه میان رود به شاهرود از جمله دستاوردهای سفر رئیس جمهوری برای استان گلستان است.
مدیر کل مسکن و شهرسازی استان گلستان درباره توسعه فرودگاه بین المللی گرگان گفت : تعداد کل پروازهای این فرودگاه در سال گذشته ۶۸۰ پرواز در سال بود که امسال به یک هزار و ۷۱۷ پرواز در سال رسید.
سید مهدی مهیایی توسعه فرودگاه گرگان را در راستای تقویت زیر ساخت های توسعه همه جانبه استان دانست و تصریح کرد : برای توسعه استان ناگزیر به توسعه این فرودگاه هستیم و خوشبختانه هیأت دولت نیز اعتبارات خوبی تخصیص داد. وی افزود: در حال حاضر شرکت پیمانکار در حال اجرای توسعه این فرودگاه است و امیدواریم با توسعه آن پروازهای خارجی نیز هر چه سریع تر راه اندازی شود.
▪ خبرنگاران زمانی به فرودگاه کلاله رسیدند که کارگران مشغول کار برای ساخت برج مراقبت فرودگاه بودند. مدیر کل مسکن و شهرسازی استان گلستان در این باره توضیح داد: : عملیات اجرایی فرودگاه با مبلغ یک میلیارد تومان از محل اعتبارات دو درصد نفت شروع شده است. وی با بیان این که برای تکمیل فرودگاه کلاله مبلغ ۹ میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان دیگر نیاز است، تصریح کرد : در صورتی که این اعتبارات تخصیص یابد، فرودگاه کلاله تا ۲۴ ماه آینده به بهره برداری می رسد. وی تأکید کرد : تلاش می کنیم که در جریان مرحله دوم سفرهای استانی، از محل اعتبارات ملی، اعتبارات مورد نیاز توسط هیأت دولت اختصاص یابد. مهیایی درخصوص توجیه احداث این فرودگاه در شرق استان گلستان نیز گفت : جابجایی مسافران شهرهای مجاور و کالا و خدمات و همچنین استفاده از این فرودگاه در مواقع بحرانی از اصلی ترین دلایل برای ایجاد این فرودگاه است.
● مزیت های مسیر علی آباد
خبرنگاران همچنین از محور ارتباطی علی آباد کتول به شاهرود که عملیات اجرایی آن با مصوبه هیأت دولت آغاز شده بازدید کردند. اتوبوس حامل گروه خبری درحالی که از سوی شماری از مردم علی آباد همراهی می شد پس از پشت سر گذاشتن مسیر زیبای اطراف جاده در پایان قطعه ساخته شده توقف کرد. این گروه از مردم، درخواست تاریخی خویش را با در دست گرفتن پارچه نوشته هایی مطرح کردند که این مسیر ارتباطی هرچه سریع تر مورد بهره برداری قرار گیرد. آنان همچنین تأکید می کردند مصوبه دولت که خواسته اصلی مردم منطقه است باید هر چه سریع تر اجرا شود.
محمدتقی جوان شورابی، مدیرکل راه و ترابری استان گلستان در این باره به خبرنگار اعزامی «ایران» گفت: فاصله کنونی علی آباد به شاهرود ۱۶۰ کیلومتر است که با احداث جاده جدید این مسیر بین ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر کوتاه تر می شود. وی خاطر نشان کرد: عملیات احداث با کمترین تخریب طبیعت و با رعایت اصول زیست محیطی انجام شده است.وی در بیان مزیت های این مسیر نیز گفت: این مسیر از مناسب ترین مسیرهای ارتباطی از دل رشته کوه البرز است و از کوتاه ترین ارتفاعات ممکن می گذرد و از طرفی سیل نیز به مراتب کمتر وارد این جاده می شود. وی با بیان اینکه مسئولان ارشد استان علاقه مند به حفظ محیط زیست و احداث جاده هستند ابراز امیدواری کرد که ۲۴ کیلومتر باقی مانده از این جاده نیز در آینده نزدیک ایجاد گردد. و ی همچنین اظهار داشت: این بخش از مسیر به لحاظ تقسیمات کشوری جزو استان گلستان است اما از نظر وظیفه مندی در محدوده عمل منابع طبیعی استان سمنان است.
▪ اتوبوس خبرنگاران همچنین با عبور از محور رامیان به شاهرود که به موجب مصوبه سفر استانی تکمیل شده است حامل خبر خوش دیگری از ارتقای زیرساخت های استان در بخش حمل و نقل بود. شاهینی رئیس اداره راه روستایی در خصوص طرح زیر سازی و آسفالت این محور ارتباطی گفت: محور اصلی مسیر رامیان به شاهرود ۹۵ کیلومتر است که در گذشته آسفالت نبوده اما با اعتبارات سفر رئیس جمهوری زیر سازی و آسفالت آن انجام گرفته است.وی ادامه داد: این مصوبه با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان ۱۰۰ درصد به مرحله اجرا رسیده است. وفایی ،فرماندار شهرستان رامیان نیز با بیان اینکه احمدی نژاد اولین رییس جمهوری بوده که از این شهرستان دیدن کرده است احداث جاده رامیان به شاهرود را مهم ترین مصوبه این شهرستان خواند و اظهار داشت: ۳۰ کیلومتر این جاده آسفالت نداشت که قرار است تا دهه فجر تکمیل شده و به بهره برداری برسد.
▪ احداث راه روستایی و نیز جاده بین مزارع که به گفته مسئولان ، مورد اقبال وسیع کشاورزان استان واقع شده است موضوع دیگر مصوبه استانی دولت بود.
به موجب این مصوبه قرار است ۱۶۱ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و ملی استانی شده برای آسفالت ۲۵۰ کیلومتر راه روستایی و زیر سازی ۱۵۲ کیلومتر در قالب ۱۰۰ پروژه هزینه شود که تاکنون اقدام های گسترده ای در این زمینه انجام شده است. با اجرای کامل این مصوبه، جاده بین مزارع با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال از ۴۰۰ کیلومتر در قبل از سفر به ۷۰۰ کیلومتر افزایش خواهد یافت. به گفته مدیرکل راه و ترابری استان گلستان، ۳۵۰ کیلومتر راه روستایی در دو سال اخیر در این استان احداث شده است که ۲۵۰ کیلومتر آن از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری تأمین شده است.
▪ زیر سازی و آسفالت محور آلمان که ارتباط گنبد و روستاهای اطراف را میسر می سازد پروژه دیگری است که ۵ میلیارد و ۱۰۱ میلیون ریال از محل مصوبات سفر استانی به آن اختصاص یافته است.
● ظرفیت تازه تولید سیمان کشور
در ۵ کیلومتری جاده گالیکش به کلاله، سازه های بتونی مرتفع در کنار کوه قد برافراشته اند که نوید می دهد ظرفیت تازه ای به تولید سیمان کشور افزوده خواهد شد. این کارخانه سیمان ظرفیت تولید روزانه ۳۳۰۰ تن سیمان خاکستری را دارد. مدیر عامل سیمان پیوند گلستان درباره این پروژه گفت: عملیات احداث کارخانه سیمان از سال ۸۴ شروع شده و تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. محمد رضا حجازی راد با بیان اینکه این کارخانه ظرفیت تولید ۳۳ هزار تن تولید سیمان تیپ ۲ را دارد اظهار داشت: تمام تولیدات این کارخانه مصرف داخلی دارد و برای ساخت کل این پروژه ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که برای تأمین ۵۷ میلیارد تومان آن متقاضی وجود دارد. وی افزود: از این میزان معادل ۳۰ میلیاردتومان تسهیلات ارزی بوده که استفاده شده و ۴۰ میلیارد تومان نیز از محل تسهیلات بنگاه های زود بازده اختصاص یافته که تاکنون ۵ میلیارد آن پرداخت شده است. حجازی راد با بیان این که ۹۵ درصد ماشین آلات این کارخانه خریداری شده گفت: این پروژه که تا نیمه اول سال ۸۹ به بهره برداری خواهد رسید برای ۲۱۲ نفر اشتغال زایی خواهد کرد.
● مهار آب در خدمت توسعه
منطقه گرگان و دشت که دشت قره سو - زرینگل جزئی از آن به شمار می روداز جمله مستعدترین مناطق کشور جهت کشاورزی و توسعه آن به شمار می رود که شرایط اقلیمی مساعد، منابع آب سطحی و زیرزمینی قابل ملاحظه، وسعت دشت و وجود خاکهای مناسب برای کشت و زرع این امکان را فراهم آورده است. منابع آب سطحی (رودخانه قره سو- زرینگل ) و زیرزمینی دشت مذکور هر دو قابل توجه هستند اما درحال حاضر حدود ۷۵ درصد کل نیازهای آبی کشاورزی دشت از آب زیرزمینی تأمین شده و جریان های سطحی کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. آبگیری جریان های مازاد رودخانه زرین گل- سرهه رود و انتقال آن به دره کبود وال و ذخیره سازی این آبها همراه با جریان های رودخانه کبود وال به منظور توسعه آبیاری و کشاورزی دلیل احداث سدی به نام قره سو- زرین گل در شمال شهرستان علی آباد است. اجرای این طرح توسعه ده هزار هکتاری اراضی پایین دست سد، کنترل سیل و افزایش بازده تولید محصولات کشاورزی استان را به همراه خواهد داشت.
این طرح شامل سد انحرافی زرین گل، کانال و تونل رابط زرینگل- کبود وال، سد مخزنی زرین گل ( کبود وال) و شبکه آبیاری و زهکشی قره سو- زرین گل می باشد که جریان های تنظیمی سد مخزنی زرین گل توسط کانال آبرسان به محدوده طرح توسعه انتقال یافته و از طریق شبکه آبیاری در محدوده به مصرف خواهد رسید. پیشرفت عملیات اجرایی سد قره سو- زرین گل قبل از سفر دولت ۱۷ درصد بود که هم اکنون به ۴۸‎/۹ درصد ارتقا یافته است. شبکه آبیاری و زهکشی سد نیز در ۲ سال اخیر ۲۳‎/۱۸ درصد پیشرفت داشته است. مسئولان اجرای طرح در بازدید خبرنگاران وعده دادند که در صورت تخصیص به موقع اعتبارات، این سد در ۱۸ ماه آینده به بهره برداری برسد.
▪ مدیر عامل آب منطقه ای استان گلستان در زمان بازدید از فاز یک سد شبکه و آبیاری گلستان در گنبد کاوس به خبرنگاران گفت : سد گلستان یک ، با ظرفیت حجم ذخیره ۸۶ میلیون متر مکعب آب، تاکنون ۲۶ میلیارد تومان هزینه دربرداشته است. نادعلی حاجیلری افزود : برای اتمام این طرح عظیم ۱۵میلیارد تومان دیگر نیاز است. به گفته وی، با تکمیل و بهره برداری نهایی از این سد، ۱۰هزار هکتار از اراضی دیم به آبی تبدیل می شود. مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان گلستان ادامه داد : تاکنون۴۰ میلیارد تومان صرف احداث و خرید تجهیزات سد گلستان ۲ شده است. وی با بیان این که ظرفیت سد، ذخیره ۳۶ میلیون متر مکعب آب در سال است افزود : راه اندازی این سد تحولات اساسی در بخش کشاورزی و تنوع محصولات و ارزش افزوده محصولات کشاورزان منطقه به وجود خواهد آورد. به گفته وی، با افتتاح این دو سد، برای پنج هزار نفر ایجاد شغل می شود و تولیدات محصولات کشاورزی و باغی در منطقه نیز چهار برابر خواهد شد.
▪ مطالعات سد محمد آباد دیگر طرح مصوب دولت در حوزه آب استان است که امکان توسعه چهار هزار هکتار اراضی کشاورزی را فراهم می کند. مطالعات فاز اول این طرح در سال ۸۵ آغاز شده و تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت داشته است. اقدام های مربوط به علاج بخشی و بازسازی سد و شبکه آبیاری و زهکشی وشمگیر نیز به موجب مصوبات دولت و با اهدافی نظیر کاهش مشکلات اجتماعی ، حفظ جمعیت و تثبیت اشتغال موجود، افزایش درآمد و تولید منطقه در حال انجام است.
▪ مطالعات حوزه قره سو به عنوان یکی از رود خانه های استان با هدف ساماندهی و مهندسی رودخانه ها و هدایت آبهای سطحی نیز به طور کامل انجام شده است تا ضمن جلوگیری از تخریب مناطق در اثر سیلاب ها، اطمینان لازم برای ساکنان و مجاوران رودخانه ها ایجاد شود. این مطالعات در راستای ساماندهی رودخانه های داخلی استان ( حوزه قره سو و خلیج گرگان) انجام شده و اقدامات تکمیلی آن در حال انجام است.
▪ تسریع در اجرای سد و شبکه نرماب چهل چای، پروژه زه کشی اراضی کشاورزی ۲۸۰ هزار هکتاری اولویت دار استان و توسعه ظرفیت طرح های زود بازده تأمین آب از جمله دیگر مصوبات و توافقات سفر رئیس جمهوری است که در دستور کار مسئولان قرار دارد.
* پروژه آبرسانی مجتمع فجر یک شهرستان گنبد نیز در سفر گروه رسانه ای نهاد ریاست جمهوری مورد بازدید قرار گرفت. معاون مهندسی و توسعه آب و فاضلاب استان گلستان درباره این طرح گفت: ۲۱۹ روستا احتیاج به نوسازی سیستم آبرسانی داشته است که در حال حاضر اعتباری بالغ بر ۱۷۸ میلیون تومان برای تأمین آب شرب بهداشتی در سطح استان مورد نیاز است. قاسم محمد نژاد افزود: طرح پروژه آبرسانی مجتمع فجر یک از سال ۱۳۸۱ آغاز و تاکنون ۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که ۱۶ روستای نزدیک شهرستان گنبد را پوشش داده است. وی با اشاره به اینکه با بهره برداری از این طرح ۹۶ روستا تحت پوشش آب بهداشتی و قابل شرب قرار می گیرند، گفت: اگر اعتبارات این پروژه به طور کامل اختصاص یابد تا سه سال آینده به مرحله بهره برداری خواهد رسید . البته برای بهره برداری کامل از این پروژه به اعتباری در حدود ۳۹ میلیارد تومان نیاز است که تاکنون مبلغ سه میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است. به گفته مسئولان استان، قبل از سفر رئیس جمهوری ۵۱ درصد خانوارهای روستایی در استان از نعمت آب آشامیدنی برخوردار بودند که با اجرای مصوبات استانی دولت این رقم به ۶۲ درصد جمعیت روستایی استان افزایش یافته است.
● ۸۰ کیلومتر در میان تپه های ماهوری
شهر مرزی مراوه تپه و ۴۸ روستای دوزین شهرستان مینودشت مقصد خط لوله ای ۸۰ کیلومتری است که با عبور از تپه های ماهوری مسیر ، گاز طبیعی را برای مردمان این مناطق به ارمغان خواهد آورد. زمانی به محل اجرای پروژه رسیدیم که کارگران مشغول حفاری و اتصال لوله های انتقال گاز بودند.
معاون مهندسی واجرایی طرح های گازرسانی شرکت گازاستان گلستان در این بازدید به خبرنگاران گفت : برای گاز رسانی به شهرستان مراوه تپه به طول ۸۰ کیلومتر، تاکنون هشت میلیارد تومان هزینه شده است. امین الله قندی افزود: از این مبلغ چهار و نیم میلیارد تومان از محل منابع اعتبارات داخلی وزارت نفت و سه ونیم میلیارد از محل اعتبارات توازن منطقه ای هزینه شده است. وی افزود : برای اجرای کامل این طرح به هشت میلیارد ریال دیگر نیاز است. قندی تأکید کرد : همچنین با کمک هیأت دولت قرار است روستاهای واقع در مسیر انتقال خط گاز ، گازرسانی شوند. معاون مهندسی و اجرایی طرح های گازرسانی شرکت گاز استان خاطر نشان کرد: هر چند بر اساس مصوبات مجلس تنها روستاهایی که در ۱۵کیلومتری خط اصلی انتقال گاز قرار دارند، گاز رسانی می شوند، اما هیأت دولت برای صیانت و حراست از جنگل ها اجازه داد تا کلیه این روستاها گاز رسانی شوند. قندی افزود : با توجه به سردی هوا در زمستان اکثر مردم این روستاها از درختان برای تأمین انرژی گرمایی مورد نیاز خود استفاده می کردند. وی تأکید کرد : با عنایت خاص دولت نهم ۹۸درصد جمعیت شهری و ۴۵ درصد جمعیت روستایی استان از نعمت گاز برخوردار شده اند.
● فاصله زمانی عجیب کلنگ زنی تا ساخت بیمارستان
ظاهراً حکایت بیمارستان های نیمه تمام در کشور به این زودی ها تمام نمی شود، بیمارستانهایی که پس از کلنگ زنی و انجام عملیات عمرانی در مقاطع زمانی جداگانه و طولانی ، نیمه کاره رها شده اند. نمونه این بیمارستانها در استان گلستان نیز یافت می شود که یکی از آنها تاکنون با مصوبه هیأت دولت به بهره برداری رسیده است و دیگری نیز در حال تکمیل است.
کلهر، مشاور رئیس جمهوری در این باره معتقد است که یکی از اشتباهات صورت گرفته در گذشته این بود که عملیات اجرای مثلاً هفت بیمارستان را آغاز کرده بودند اما همگی آنها زمانی که به پیشرفت قابل توجهی می رسیدند متوقف می شدند. این در حالی است که یکی از هنرهای مدیریت این است که به جای به عنوان مثال دو بیمارستان ناتمام یک بیمارستان را در سریعترین زمان به بهره برداری برسانند. و اما حکایت طرحی درمانی در شمال شرقی ایران: بیمارستان ۹۶تختخوابی آل جلیل آق قلا در سال ۶۶ کلنگ زنی شد و ساختمان با وقفه بسیار در حال کامل شدن بود تا اینکه به دنبال سفر رئیس جمهوری و دستور اکید ایشان مبنی بر راه اندازی بیمارستان ، جمعاً ۶ میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان هزینه شد تا در بهمن ۸۵ پس از ۱۴ سال از زمان آغاز ساخت در زمینه های اورژانس، جراحی، آزمایشگاه، رادیولوژی، درمانگاه تخصصی، زایشگاه و ... به مردم منطقه خدمات درمانی ارائه نماید. محمود فکری رئیس این بیمارستان با بیان این که از محل رهاورد سفر رئیس جمهور در سال ۸۵ ، یک میلیارد و۲۰۰ میلیون ریال برای ادامه احداث ساختمان و ۳۰۰ میلیون ریال برای خرید تجهیزات به این پروژه اختصاص یافته، گفت: ۶۳۰ میلیون ریال برای ادامه و تکمیل ساختمان این بیمارستان از محل متمم سفر و یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی در نظر گرفته شده است. به گفته مسئولان، این بیمارستان ۱۴۷ نفر نیروی رسمی و ۲۵ نفر نیروی خدماتی دارد که برای تکمیل و بهره برداری کامل از این بیمارستان و طرح توسعه آن ۴ هزار و ۸۰۰ میلیون ریال دیگر اعتبار مورد نیاز است.
▪ در سفر خود به استان گلستان همچنین مطلع شدیم که عملیات اجرایی ساخت بیمارستان ۹۶ تختخوابی گنبدکاووس که از سال ۷۰ رها شده بوده در سال ۸۵ با اختصاص اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیون تومان آغاز شده است. نکته جالب این که کلنگ این بیمارستان در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی به زمین زده شده و عملیات ساخت آن در زمان دولت خاتمی آغاز شد. امسال به این پروژه ، ۲ میلیارد تومان اختصاص یافته و قرار است در سال ۸۸ به بهره برداری نهایی برسد.
▪ تجهیز و مقاوم سازی بیمارستان پنجم آذرگرگان دیگر برنامه دولت نهم در استان گلستان است که با توجه به قدمت ۷۰ ساله بیمارستان ضروری به نظر می رسید. از سوی دیگر با توجه به برخوردار نبودن استان از بخش تخصصی سوختگی، ایجاد این بخش در بیمارستان نیز در دستور کار قرار دارد.
حسین ایروانی معاونت پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی استان با تشریح اقدامات انجام شده در زمینه این بیمارستان گفت: این بیمارستان پنجم آذر قرار است در دوره زمانی دو ساله به اتمام برسد. این بیمارستان با اعتباری بالغ بر ۷ میلیارد تومان به مراحل تکمیلی خود خواهد رسید.وی اظهار داشت: ۲۰ تخت به بخش سوختگی اختصاص می یابد و در حال حاضر سه میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر برای راه اندازی این بخش تخصصی هزینه شده است که مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان آن از محل مصوبات دور اول سفرهای استانی رئیس جمهور و هیأت دولت به این استان اختصاص یافته است.وی بخش رادیوتراپی را از دیگر مصوبات سفر رئیس جمهوری دانست و گفت: در فاز دوم این بیمارستان زمین به مساحت ۶۵۰ متر برای بخش رادیوتراپی در نظر گرفته شده است.ایروانی با بیان اینکه این بخش در هفته دولت سال آینده راه اندازی می شود، عنوان کرد: ۴۰۰ میلیارد تومان برای ساختمان این بخش در نظر گرفته شده که در حال حاضر ۶۰ درصد اعتبار آن تکمیل شده است.معاونت پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان در ارتباط با تکمیل اتاق های عمل این بیمارستان بیان داشت: مبلغی از اعتبارات سفر رئیس جمهوری نیز به این بخش اختصاص یافته است که با توجه به پیشرفت فیزیکی ۵۱ درصدی آن در اردیبهشت ماه سال آینده راه اندازی خواهد شد. وی همچنین با اشاره به شایع بودن بیماری سرطان معده و روده در این استان اظهار داشت: مقرر شده است با ایجاد مرکز تحقیقاتی گوارشی ، و کبد و سرطان شناسی مشکل این بیماران رفع شود.
▪ مرکز آموزشی درمانی امیرالمؤمنین (ع) کردکوی که مرکز فوق تخصصی جراحی قلب گلستان نام گرفته است نیز به دنبال سفر رئیس جمهوری در حال توسعه است. طرح توسعه این بیمارستان یکی از مصوبات سفر استانی دولت بوده که یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به آن اختصاص داده شده است. این مبلغ برای تجهیز و تکمیل بخشهای سی سی یو ، اتاق عمل و جراحی قلب بیمارستان، تهیه ۱۱ دستگاه مانیتور برای اتاق سی سی یو و دو دستگاه «ونیلاتور» هزینه شده است.
▪ اتاق عمل و بخش ccuبیمارستان شهدای گنبد نیز تجهیز شده است.
● گلستان، قطب گردشگری
نام گلستان با طبیعت و گردشگری شناخته شده است و دولت نهم نیز در راستای توسعه این منطقه نمی تواند از این بخش غافل مانده باشد. در همین حال سرپرست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری گلستان گفت: در سفر اول رئیس جمهوری و هیأت دولت، هشت مصوبه در بخش میراث فرهنگی و گردشگری گلستان به تصویب رسید که تمامی آنها درحال پیگیری و اجرا می باشد.فریدون فعالی افزود: احداث مجتمع های اقامتی (کمپینگ) در شش نقطه از استان از جمله پروژه های تصویب شده بود. وی اظهار داشت: در سال ۸۵ از محل اعتبارات استانی ره آورد سفر مبلغ پنج میلیارد و ۳۴۰ میلیون ریال برای احداث کمپینگ در پارکهای جنگلی النگدره، قرق، بندرگز، امام رضا (ع) کردکوی، کبودوال، دلند و گنبد پیش بینی شد که عملیات اجرایی در نظرگرفته شده با این اعتبارات نیز به انجام رسیده است. فعالی ادامه داد: امسال نیز سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برای ادامه عملیات اجرایی احداث کمپینگ از محل اعتبارات استانی پیش بینی شد که مرحله دوم عملیات اجرایی انجام می شود. این مسئول گردشگری گلستان اضافه کرد: از محل اعتبارات ملی نیز ۵۵۰ میلیون ریال در ابتدای سال ۸۵ برای کمک به احداث کمپ ها مصوب و تخصیص یافت که هزینه شده است. وی اضافه کرد: در زمان حاضر نیز با پیگیری انجام شده دو میلیارد و ۲۷۰ میلیون ریال برای تکمیل این کمپینگ ها از منابع ملی برای استان پیش بینی شده که در آینده نزدیک اختصاص می یابد. به گفته وی در مجموع برای احداث این کمپینگ ها ۹میلیارد و ۱۴۰میلیون ریال از منابع استانی و دو میلیارد و ۸۲۰ میلیون ریال از منابع ملی تا پایان سال جاری هزینه می شود. فعالی با اشاره به مصوبه هیأت دولت در زمینه خرید و آزادسازی حریم برج آجری قابوس و خرید ساختمان شرکت دخانیات گنبد نیز گفت: با توجه به اینکه ساختمان در حریم برج تاریخی قابوس قرار داشت مقرر شد که خریداری شده و کاربری آن متناسب با حوزه فعالیت سازمان تغییر کند.
وی همچنین مطالعات و تهیه طرح احداث زیرساختهای گردشگری در مناطق و ارتفاعات درازنو، جهان نما، تالاب های آلاگل، آلماگل، آجی گل، پارکهای شیرآباد، دهنه محمدآباد، قلعه ماران، نهارخوران، النگدره، مناطق خالدنبی، هزارپیچ، زیارت، سواحل بندرگز، بندرترکمن، گمیشان و باغ وحش ملی را نیز از جمله مصوبات بیان کرد. سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان گلستان گفت: سازمان اعتبار سه میلیارد و ۳۸۰ میلیون ریال در سال را ازمحل منابع ملی و استانی برای انجام مطالعات مذکور پیش بینی کرده است. فعالی در مورد اقدامات انجام شده پیرامون تالاب های بین المللی آلاگل، آلماگل و آجی گل تصریح کرد: دراین خصوص جلسات ونشست های متعدد کارشناسی و بازدید میدانی با مدیران اجرایی دستگاه های مرتبط برگزار و موافقت کلی برای انجام مطالعات در هر سه منطقه از طرف ادارات کل منابع طبیعی و نیز محیط زیست اعلام شده است. دبیر کارگروه گردشگری گلستان در زمینه سواحل بندرگز، بندرترکمن و گمیشان نیز گفت: طرح مطالعاتی نوار ساحلی استان به عنوان یک طرح ملی مطرح و تحت عنوان طرح جامع مطالعاتی نوار ساحلی توسط بخش خصوصی به عنوان مجری و تحت مدیریت سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور تهیه شده است. به گفته وی ساحل گمیشان مورد توجه در سطح بین المللی بوده که طرح مطالعات دهکده توریستی گمیشان و ایجاد یک دهکده زیبای گردشگری در این منطقه از برنامه های پیشنهادی و در دست اقدام سازمان است. وی گفت: از دیگر مصوبات هیأت دولت به استان اعلام آشوراده به عنوان منطقه نمونه گردشگری و اجرای پروژه های گردشگری بود. فعالی اضافه کرد: با توجه به اینکه منطقه فوق از نظر سیاسی در حوزه استان گلستان و از نظر مدیریتی در حوزه استان مازندران و به عنوان منطقه حفاظت شده در اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران می باشد هماهنگی در خصوص واگذاری این املاک برای اجرای پروژه گردشگری باید با توافق سازمانهای مربوطه و با رعایت ظرفیت برد محیطی در سطح ملی انجام شود. وی ادامه داد: دراین خصوص پیگیریهای لازم به دفعات صورت گرفته و در حال حاضر طرح مطالعات منطقه از طریق سازمان حفاظت محیط زیست اعلام و دردست اقدام است.سرپرست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری گلستان گفت:
مناطق گردشگری قرق، دلند، کبودوال و امام رضا(ع) کردکوی نیز تصویب شده که این مناطق به عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی و براساس دستورالعمل تعیین شده باید شرح خدمات مرتبط تهیه و شرایط برای واگذاری به بخش خصوصی فراهم شود. فعالی افزود: احداث دوپایگاه پژوهشی فرهنگی در استان گلستان نیز در زمره مصوبات استانی است که با توجه به این که سیاست سازمان در سال جاری ادغام پایگاههای استانی و تبدیل آنها به پایگاههای ملی بود، لذا تأخیر در اعلام به این دلیل بوده است. وی ادامه داد: دراین خصوص اولین پایگاه ملی دیوار بزرگ گرگان، شهر تاریخی جرجان و برج قابوس در استان گلستان در اواخر آبان ماه امسال افتتاح شده است.
▪ به گفته مسئولان قرار است ۴ مجتمع اقامتی واقع در پارکهای جنگلی استان در دهه فجر سال جاری به بهره برداری برسند. در این میان مجموعه گردشگری پارک جنگلی امام رضا (ع) و پارک جنگلی شبنم نوده خاندوز دو طرح مورد بازدید گروه خبری در این سفر بودند. حسینی شهردار نوده خاندوز گفت: فاز اول پارک جنگلی شبنم نوده خاندوز در هفته دولت سال ۱۳۸۵ افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته است و فاز دوم آن با تخصیص اعتبار مورد نیاز به زودی تکمیل خواهد شد.
● استان متفاوت
استان گلستان در زمره استان های متفاوت در زمینه ترکیب جمعیت شهرنشین و روستایی است به گونه ای که بر خلاف وضعیت اکثر مناطق، ۵۱ درصد مردم در روستاها زندگی می کنند. هیأت دولت در سفر خود به این استان طرح هادی برای ۶۶۷ روستای استان به تصویب رساند که این طرح ها همگی تهیه شده و عملیات اجرایی آن در ۲۷۴ روستا آغاز شده است. زمانی ،مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گلستان با اشاره به اینکه طرح هادی برای ۹۰ روستا اجرا و به مرحله بهره برداری رسیده است ، اظهار داشت: علاوه بر طرح هادی که سبب زیر سازی ، آسفالت و بهسازی اماکن عمومی و محل های گذر می شود، بیش از هفت هزار و ۵۰۰ جلد سند مالکیت اماکن مسکونی روستایی در قالب ماد ه ۱۳۳ قانون برنامه چهارم توسعه صادر شده است.مدیر کل بنیاد مسکن استان در خصوص اعتبار بهسازی مصوب در سفر نخست رئیس جمهوری به استان گلستان بیان کرد: دو میلیارد و ۲۵۶ میلیون ریال از اعتبارات سفر به این طرح اختصاص یافته که مبلغ یک میلیارد و ۷۰ میلیون ریال دیگر نیز مورد نیاز است که امیدواریم در سفر دوم رئیس جمهوری به این استان این میزان اعتبار نیز اختصاص یابد. وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در راستای تحقق مصوبات سفر رئیس جمهوری و هیأت دولت در خصوص مسکن و ایمن سازی به این استان توضیح داد: عملیات اجرایی ۶۰۰۰ واحد مسکونی روستایی آغاز شده که فعالیت های ساخت و ساز برای تمام واحدها آغاز شده است.
● پناهگاهی به دور از سیل
ساکنان استان گلستان در سال های اخیر وقوع حدود ۶۱ سیل را تجربه کرده اند که نشان دهنده میزان بالای حوادث پیش بینی نشده ای است که در استان اتفاق می افتد. ضمن اینکه زلزله، رانش زمین و آتش سوزی هم در این استان اتفاق افتاده است. یکی از مصوبات مهم سفر ریاست محترم جمهور مطالعات مربوط به جابه جایی ۵۰ روستای در معرض سیل و رانش در استان که طرح مطالعات و جابه جایی ۴۵ روستا انجام شده و به وزارت کشور ارسال شده است که در این میان برخی روستاها باید به طور کلی جابه جا شوند و برخی دیگر نیز باید از ساخت واحدهای مسکونی در مناطق در معرض سیل خودداری کنند و تعدادی از خانوارهای ساکن نیز باید تغییر مکان دهند.
▪ سیل سال ۸۴ گلستان و تخریب های گسترده ناشی از آن سبب چاره اندیشی مسئولان برای گردهم آوردن ساکنان یازده روستای سیل زده شهرستان کلاله در سایت پیشکمر شده است. مدیر کل بنیاد مسکن استان گلستان همچنین در بازدید گروه خبری از سایت مسکونی پیشکمر اعلام کرد: در این سایت یکهزار و ۳۵۰واحد مسکونی برای ساکنان روستاهای مسیر سیلاب در کلاله پیش بینی شده است. زمانی افزود: از این میزان تاکنون ۷۶۱ واحد به بهره برداری رسیده است و عملیات اجرایی ۳۳۳ واحد دیگر نیز هم اکنون به پوشش سقف رسیده و بقیه در مراحل اولیه هستند. وی با بیان اینکه برای تکمیل هر یک از واحدهای مسکونی احداثی در سایت پیشکمر ۲۰میلیون ریال تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده گفت: این مبلغ برای کسانی که قبلاً تسهیلات ۵۰میلیون ریالی مسکن دریافت کردند و به خاطر افزایش قیمت مصالح ساختمانی نتوانستند واحدهای خود را تکمیل کنند، پرداخت می شود. وی در ادامه اظهار داشت: تاکنون ۳۹ میلیارد ریال برای عملیات اجرایی، طراحی، خاک برداری، جدول کشی، شن ریزی و آسفالت معابر اصلی و فرعی این سایت هزینه شده است.
● گرگان، نامی بین المللی در ورزش
آنچه در بازدید از شماری از طرح های ورزشی مصوب سفر استانی هیأت دولت در استان گلستان تداعی شد این که نام گرگان و این استان با وجود جوانان بااستعداد و ورزشکار منطقه و امکانات فراهم شده در دو سال اخیر این قابلیت را دارد که به نامی بین المللی در عرصه ورزش تبدیل شود.
یکی از این طرح های ورزشی که با ثمر نشستن آن ، نام گرگان را به عنوان یکی از میزبانان مسابقات رشته پرطرفدار فوتبال مطرح خواهد ساخت استادیوم ۱۵ هزار نفری این شهر است. مشاور رئیس جمهوری در امور اطلاع رسانی و رسانه با اشاره به پیشرفت و سرعت اجرای این طرح گفت : وقتی من از نزدیک در جریان اجرا و تکمیل آن قرار گرفتم، بسیار خوشحال شدم. کلهربا بیان این که بازدید از اجرای طرح استادیوم آزادی دربرنامه نبود،گفت :
من عمداً چندین برنامه کاری را تغییر دادم تا متوجه شوم که در دیگر بخش ها اجرای مصوبات چگونه انجام می شود که خوشبختانه بسیار امیدوارکننده بود.
مدیر کل سازمان تربیت بدنی استان گلستان نیز درجمع خبرنگاران یادآوری کرد که قبل از سفر رئیس جمهوری فضای سرانه ورزشی در استان دودهم متر مربع بود که این شاخص بعد از اجرای مصوبات استانی دولت به چهار دهم افزایش خواهد یافت. به گفته قربانعلی پاشا، در جریان سفر هیأت دولت به استان ۳۳ سالن ورزشی، در ۱۱ شهرستان، پنج سالن ورزشی در روستاهای بالای چهار هزار نفر جمعیت و ۱۶ فضای ورزشی روباز در شهرهای مختلف استان به تصویب رسید. وی با بیان این که ۱۲ میلیارد تومان اعتبار برای احداث این سالن های ورزشی و فضاهای روباز ورزشی از محل اعتبارات سازمان تربیت بدنی و ریاست جمهوری اختصاص یافته است، تصریح کرد: بسیاری از این سالن های ورزشی افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته و برخی دیگر تا دهه فجر به اتمام می رسند. وی همچنین بااشاره به نیاز ورزشکاران استان برای ساخت استادیوم ۱۵ هزار نفری گرگان افزود : شروع عملیات اجرایی این طرح از سال ۱۳۷۹آغاز شده است. کل اعتبارات تخصیص یافته به آن تا سال ۱۳۸۴ تنها یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان بوده است. پاشا تصریح کرد: دولت درسال های ۸۵ و ۸۶ مبلغ حدود پنج میلیارد تومان برای اجرای آن اختصاص داد که باعث تسریع و شتاب در اجرای طرح شد. وی اضافه کرد : در صورت تخصیص اعتبارات مورد نیاز دیگر استادیوم ۱۵ هزار نفری گرگان تا پایان نیمه اول سال ۸۷ به بهره برداری می رسد. مدیرکل تربیت بدنی استان گلستان افزود: با اجرای این طرح بسیاری از مشکلات کنونی ورزشکاران استان برای انجام مسابقات درسطح کشوری و بین المللی برطرف می شود.
● جرقه های تولید علم
کارخانه رشد دانه تولید مکمل دام و طیور واقع در شهرک صنعتی آق قلا در زمینه تولید ویتامین E برای نخستین بار در کشور توفیق یافته است. نعمتی کارشناس و مدیر پروژه این طرح این خبر را برای نخستین بار در اختیار خبرنگاران بازدید کننده از روند اجرای مصوبات استانی دولت قرار داد . وی با بیان اینکه تولید ویتامین E برای اولین بار در ایران در این کارخانه صورت گرفته است گفت: طرح مطالعاتی این پروژه از یک سال و نیم پیش آغاز و از حدود یک ماه پیش در جریان کار عملیاتی قرار گرفته است که ظرف سه روز گذشته این پروسه نهایی شده و به راندمان ۹۳ درصد و خلوص ۹۸‎/۵ درصد رسیده است. نعمتی با اشاره به این که این یک پروژه ملی است، خاطرنشان کرد: هر چه سرمایه گذاری در این بخش بیشتر باشد ما با تهیه دستگاه ها و راکتورهای تولید می توانیم تولید ویتامین E را در داخل کشور با سرعت بیشتری انجام دهیم. تولید این ماده ویتامینی که هم اکنون در مرحله آزمایشگاهی است در مراحل بعدی به پایلوت نیمه صنعتی و مرحله تولید صنعتی خواهد رسید.
▪ مرکز آموزش فنی و حرفه ای بندر گز دیگر محل مورد بازدید خبرنگاران رسانه ها بود. علی قایخلو مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان گلستان در این بازدید ضمن ارائه گزارشی از روند بهبود شاخص های این اداره کل گفت : در سال ۸۴ این اداره کل دارای ۱۰ مرکز ملکی ، ۵۲ رشته آموزشی ، ۳۷ کارگاه و نیز ۳ هزار و ۲۰۰ آموزش گیرنده در مراکز ثابت آموزش فنی و حرفه ای بوده که این رقم در سال ۸۶ به ۱۴ مرکز ملکی ، ۷۶ رشته، ۵۶ کارگاه و ۵ هزار و ۶۰۰ آموزش گیرنده افزایش پیدا کرده است.وی ضمن بیان این نکته که آغاز عملیات اجرایی مرکز آموزش فنی و حرفه ای بندر گز در زمینی به مساحت ۵ هزار و ۵۰۰ متر مربع و با زیر بنای ۲ هزار و ۲۰۰ متر مربع با پیش بینی اعتبار مورد نیاز ۹ هزار و ۹۰۰ میلیون ریال ، در ۱۰ مرداد سال ۱۳۸۵ بوده خاطر نشان کرد: این مرکز پس از ۱۰ ماه از تاریخ آغاز عملیات اجرایی آن در ۳ خرداد سال جاری افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت. خبرنگاران همچنین از مجتمع فرهنگی هنری رامیان که قرار است نخستین سالن اجتماعات این شهر را در خود جای دهد بازدید کردند.
● در انتظار سفر دوم
کلهر مشاور رئیس جمهوری در پایان این سفر به خبرنگاران گفت: گرفتاری ها و موانع تحقق مصوبات دولت در استان گلستان را با رئیس جمهوری و معاون اجرایی وی در میان خواهم گذاشت تا چاره اندیشی شود. وی تصریح کرد: در دور دوم سفرهای استانی با یک استراتژی این گونه مشکلات برطرف خواهد شد. وی گفت: البته خود مردم هم اذعان می کنند، که درطول دوسال گذشته کارهای عمرانی و زیربنایی بسیار زیادی درکشور انجام شده است که در دورافتاده ترین و محروم ترین روستاها نیز آثار توسعه و گسترش امکانات ، به وضوح مشاهده می شود. هواپیمای شرکت آسمان در مدت یک ساعت فاصله گرگان تا تهران را طی نمود تا پایان بخش سفر گروه رسانه ای به استان گلستان باشد و خبرنگاران در این سفر خبرهای امیدوار کننده برای مردم ایران از سرزمین گلستان با خود به سوغات بردند ، با این امید که گلستان با همت مسئولان دولت نهم به جایگاه شایسته خود دست یابد.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید