سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

داستان عجیب iran.com


داستان عجیب iran.com
دامین یا نام دامنه اینترنتی هر وب سایتی اصلی ترین شناسه هر سایت اینترنتی به شمار می رود که کاربران اینترنت با به خاطر سپردن آن نام به سراغ وب سایت مذکور می روند. مثلا دامین روزنامه خراسان www.khorasannews.com است. هر دامین از ٣ بخش تشکیل شده است، www که در همه مشترک است، نام مورد نظر و پسوند. پسوندها یا عمومی است مانند .com .net .org و یا ملی مانند ir .uk .fr. مشهورترین دامنه اینترنتی com. است چرا که تنها پسوندی است که کاربران می توانند بدون درج پیشوند و پسوند آن در نوار آدرس و تنها با گرفتن هم زمان دکمه های ctrl و Enter بعد از نوشتن نام مورد نظر خود، آدرس کامل سایت را وارد و به سرعت به سایت دسترسی پیدا کنند به عنوان مثال در مورد وب سایت روزنامه خراسان کافی است در نوار آدرس تایپ کنید: khorasannews و بعد دکمه های Ctrl و Enter را هم زمان فشار دهید و سراغ سایت بروید. به همین دلیل دامنه دات کام محبوب ترین و پرکاربردترین دامنه اینترنتی جهان است.
حال اگر نام اصلی یک دامنه، نام یک کشور باشد حساسیت در مورد آن دامنه بسیار بالا خواهد بود. برهمین اساس پرتال ملی کشورها روی دامنه دات کام راه اندازی می شود.
البته هدایت کردن چندین دامنه روی یک وب سایت امری متداول است و پرتال ملی هر کشور می تواند روی دامنه ای با نام آن کشور و با پسوندهای مختلف راه اندازی شود؛ اما متأسفانه در مورد ایران چنین چیزی اتفاق نیفتاده و پرتال ملی ایران فقط روی دامنه دات آی آر قابل مشاهده است و سایر دامنه ها در اختیار دیگران است.
در این میان دامنه iran.comسرنوشت عجیبی پیدا کرده است. این دامنه که در سال ١٩٩٥ یعنی حدود ١٣ سال پیش ثبت شد دست به دست بین خارجی ها چرخیده است تا به امروز که صاحب این دامنه با برگزاری مزایده ای دامین iran.com را با قیمت پایه ٧٣٥ هزار دلار به فروش گذاشته است.
براساس اخبار منتشر شده شرکت بازرگانی سدو با برگزاری مزایده ای که از چهارم ژانویه آغاز شده است، دامین iran.com را به فروش خواهد رساند.
این مزایده اولین مزایده شرکت مذکور در سال ٢٠٠٨ خواهد بود که انتظار می رود رکورد جدیدی در فروش دامین های مربوط به نام کشورها به ثبت برسد.
بالاترین رقم پیشنهادشده برای خرید دامین iran.com تاکنون ٧٣٥ هزار دلار بوده است. این دامین یک بار در ژوئن گذشته با قیمتی برابر با ٤٠٠ هزار دلار فروخته شده است.در آبان ١٣٨٥ نیز دامنه اینترنتی iran.com به همراه تعدادی از دامنه های معروف در یک حراجی اینترنتی به حراج گذاشته شد. در آن سال کارشناسان برای دامنه اینترنتی ایران دات کام به همراه چند دامنه اینترنتی دیگر بیش از ٥ میلیون دلار قیمت گذاشته بودند.
این دامنه که در سال ١٩٩٥ ثبت شده است، مجموعه ای از لینک ها، اخبار و تبلیغات ایرانی را دربرمی گیرد و دارای رتبه بالایی در رنکینگ گوگل و الکساست.هم اکنون بسیاری از دامنه های کشوری در اختیار همان کشور قرار دارد و به طور عمده پرتال های عمومی شامل سایت های گردشگری و اطلاعات عمومی آن کشورها را شامل می شود.
برخی مقامات ایرانی در دولت گذشته تلاش کردند از طریق «موسسه آیکان» (ICANN) کنترل این دامنه را به دولت ایران انتقال دهند اما این پی گیری ها چندان ادامه نیافت.
اکنون این سوال مطرح است که چرا مقامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان متولی پرتال ملی ایران هیچ اقدامی برای بازپس گیری دامنه ایران دات کام یا حتی خریداری آن انجام نداده اند؟
حتی اگر بتوان به قیمت یک میلیون دلار این دامنه را خریداری کرد، باز هم به نفع کشور است و سود خواهیم کرد چرا که مشخص نیست فرد یا شرکتی که این دامنه را خریداری می کند چه استفاده ای از آن خواهد کرد؟
آیا هویت ملی ایران در فضای مجازی آن قدر ارزش ندارد که برای بازپس گیری مهم ترین دامنه اینترنتی آن اقدام لازم را انجام دهیم؟ و در نهایت این سوال که وقتی دامنه ایران دات کام توسط افرادی غیرمرتبط ثبت می شد، مسئولان اینترنت و آی تی ایران کجا بودند و چه می کردند؟
خودتان را جای میلیون ها کاربر اینترنتی در جهان بگذارید که به دنبال کسب اطلاعات درباره وضعیت فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی یا کسب اطلاعات درباره جاذبه های گردشگری و دیگر اطلاعات مرتبط، به طور طبیعی و طبق عرف جهانی به سایت ایران دات کام مراجعه می کنند و با اطلاعات دیگری که ممکن است شایسته نام ایران نباشد، مواجه شوند، شما فکر می کنید آن ها درباره متولیان آی تی ایران چه قضاوتی خواهند کرد؟
منبع: سایت خبرنگار
حمید ضیایی پرور
منبع : سایت تحلیلی خبری عصر ایران


همچنین مشاهده کنید