پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

«پسر بد» در خانه آبی


«پسر بد» در خانه آبی
هر چند از فصل نقل و انتقالات تابستانی زمان زیادی نمی گذرد اما حضور «نیکلاس آنلکا» در چلسی بی شک بزرگترین اتفاق بوده است. آنلکا بازیکنی است که چه در رده باشگاهی و چه در رده ملی توانسته بازی های خوبی به نمایش بگذارد. سایت گل در مطلبی به معرفی کامل این بازیکن پرداخته که در ادامه می خوانید:
● دوران ابتدایی
آنلکا در ۱۴ فوریه ۱۹۷۹ در حاشیه پاریس به دنیا آمد. او به سبب علاقه بالایی که به فوتبال داشت در «ورسای» توانست موفق عمل کند. فاصله ۱۳ مایلی محل سکونتش تا شهر سبب می شد که وی بتواند قدرت و سرعت خود را بالا ببرد. ۲ برادر وی ورزشکار بودند و این سبب شد که وی خیلی سریع جذب ورزش شود. او در ابتدا نه به فوتبال که به تنیس و ورزش هایی نظیر دو و میدانی پرداخت. وی در سن ۱۴ سالگی توانست به آکادمی فوتبال «کلر فونتن» برود. او با حضور در این آکادمی که نقش بسزایی در گسترش فوتبال و آموزش حرفه ای به جوانان فرانسه دارد توانست در کمتر از ۳ سال به پاری سن ژرمن بپیوندد. وی در۱۰ بازی برای پاری سن ژرمن به میدان رفت. آرسن ونگر که تجربه بالایی در جذب استعدادهای فوتبال دارد او را فوراً به جمع توپچی ها آورد. آرسنال که آن زمان چیزی در حدود ۵۰۰ هزار پوند معادل ۶۷۰ هزار پوند برای جذب این بازیکن ۱۸ ساله پرداخت کرد.
● حضور در لندن
وی بلافاصله پس از حضور در آرسنال نتوانست در ترکیب تیم حاضر شود. این بازیکن جوان مدت زمان زیادی بازی همتیمی هایش را از روی نیمکت تماشا می کرد. وی در مصاحبه ای که بعداً انجام داده بود گفت هنگامی که مهاجمانی نظیر دنیس برکمپ، مارک اورماس و دایت حضور دارند مسلماً من نمی توانم در ترکیب حضور پیدا کنم.آرسن ونگر هرچند وی را روی نیمکت نگه داشته بود اما نمی دانست که یکی از بهترین مهاجمان را در اختیار دارد. نزدیک به ۲ فصل از حضور آنلکا درهایبری، ورزشگاه سابق آرسنال می گذشت. تا اینکه وی توانست راهی تیم اصلی شود. وی در ۲۶ بازی لیگ برتر به میدان رفت و موفق شد ۶ گل به ثمر برساند. هر چند این آماری قابل قبول برای بازیکنی که خیلی از او تعریف می شد نبود اما قدرت، سرعت و مهارت او در ارسال پاس از او بازیکنی بی رقیب ساخته بود. وی در فصل ۱۹۹۹-۱۹۹۸ به عنوان بهترین بازیکن جوان لیگ برتر برگزیده شد. او در این فصل ۳۵ بار به میدان رفت و ۱۷ گل نیز به ثمر رساند. در این سال وی موفق شد نخستین گل ملی خود را نیز به ثمر برساند. در این زمان شایعات زیادی درباره رفتن او به گوش رسید و این مشکلات زیادی را برای آنلکا به وجود آورد. برخی مطبوعات نیز از قول وی نوشتند؛ یا پول بیشتری بدهید یا بگذارید من از باشگاه بروم!هر چند آنلکا اعلام کرد سخنان وی بد تفسیر شده است اما مسلم بود که وی از آرسنال و سران آن دلگیر است. آنلکا در مصاحبه ای که با سان انجام داده بود گفت مردم به خیلی از مسائل آگاه می شوند که این به ضرر بازیکنان است.
● حضور در رئال مادرید
او با انجام چنین مصاحبه های انتقادی توانست از هایبری به سانتیاگو برنابئو بیاید. سران قوهای سفید برای جذب این بازیکن فرانسوی چیزی در حدود ۲۲ میلیون پوند معادل ۳۰ میلیون یورو پرداخت کردند. نیکلا در اسپانیا هم نتوانست حضور درخشانی داشته باشد. وی در ۱۹ بازی تنها ۲ گل به ثمر رساند که حکایت از ناکار آمدی بالای او داشت. وی در فینال رقابت های لیگ قهرمانان که در پاریس برگزار می شد و با پیروزی ۳ بر صفر بارسلونا مقابل والنسیا به پایان رسید نقش برجسته ای داشت. او به دلیل آنکه نتوانسته بود به خوبی با فوتبال اسپانیا وشرایط لالیگا هماهنگ شود به فرانسه و به پاری سن ژرمن بازگشت تا فوتبال حرفه ای خود را در سرزمین مادری اش ادامه دهد. وی در بازگشت توانست عملکرد خوبی و فراتر از تصور از خود برجای بگذارد. او در نخستین بازی ها توانست گلزنی خوبی داشته باشد. وی در ۹ بازی ۵ گل به ثمر رساند و در رقابت های اروپایی نیز عملکرد خوبی داشت .نیکلاس در این زمان بازوبند کاپیتانی تیم را بر عهده داشت.
● رفتن به جزیره
او نزدیک به ۱۸ ماه در پاری سن ژرمن حضور داشت و پس از آن توانست راهی آنفیلد شود. او در لیگ برتر نیز نتوانست درخشش خوبی داشته باشد. وی در ۲۰ بازی که در لیگ برتر به میدان رفت توانست تنها ۴ بازی به میدان برود. «ژرارهولیه» نیز که در آن زمان هدایت لیورپول را بر عهده داشت تصمیم گرفت وی را واگذار کند. آنلکا به منچستر رفت تا به تیم دوم شهر منچستر بپیوندد. وی نزدیک به ۵/۲ سال در باشگاه حضور داشت و از نظر قدرت بدنی و عملکرد تاکتیکی بسیار خوب بود. در این مقطع «کوین کیگان» هدایت منچسترسیتی را برعهده داشت. حضور «ژاک سانتینی» در تیم ملی فوتبال فرانسه سبب شد آنلکا «پسر بد» فوتبال فرانسه در جمع آبی ها حضور نداشته باشد. وی در نخستین فصل حضورش در منچسترسیتی ۱۵ گل و در سال دوم ۱۷ گل به ثمر رسانده بود. وی در این زمان تصمیم گرفت بیشتر به فوتبال بپردازد.
● حضور در ترکیه
آنلکا در میانه سومین فصل حضورش در منچسترسیتی تصمیم به جدایی از باشگاه و حضور در فنرباغچه گرفت. او تا تابستان ۲۰۰۶ در باشگاه حضور داشت. با روی کار آمدن «ریموند دومه نش» در تیم ملی فرانسه او باز هم در تیم ملی کشورش جای نداشت. وی پس از این تصمیم گرفت که به بولتون برود. او در شرایطی که مهاجمانی نظیر «کریستیانو رونالدو» و «امانوئل آدبایور» در لیگ برتر حضور داشتند توانست ۱۰ گل به ثمر برساند.
● بازگشت به لندن
چلسی توانست با ۵/۲۲ میلیون یورو آنلکا را به استمفورد بریج بیاورد. چلسی پنجمین باشگاه لیگ برتری است که وی در آن حضور پیدا می کند. آنلکا به این امید در چلسی حاضر شده که بتواند در این تیم گلزنی های خوبی داشته باشد. حضور آنلکا در جناحین به عنوان پیستون می تواند باعث افزایش حملات چلسی در نیم فصل دوم شود.
▪ آنلکا در یک نگاه
ـ نام: نیکلاس
ـ نام خانوادگی: آنلکا
ـ تاریخ تولد: ۱۷ فوریه ۱۹۷۹
ـ محل تولد: ورسای- فرانسه
ـ قد: ۱۸۵ سانتی متر
ـ وزن: ۷۷ کیلوگرم
ـ پست بازی: مهاجم
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید