پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ویژگی های معلم زبان خوب از دیدگاه دانش آموزان


ویژگی های معلم زبان خوب از دیدگاه دانش آموزان
جنبه های مطلوب وهنجار رفتار های معلم زبان می تواند تسهیل کننده و پیشرفت دهنده آموزش زبان خارجی باشد و در مقابل آن جنبه های ناهنجار و نامطلوب اخلاق و رفتار معلم موجب ایجاد عوامل باز
دارنده در امر یادگیری زبان خارجی می شود. هر اندازه "بازخور" رفتارهای آموزشی و اعمال تعلمیاتی معلم زبان مناسب تر، خوش آیند تر ومطلوب تر باشد، میزان یادگیری و پیشرفت دانش آموزان بیش تر خواهد شد. در مطالعات بعمل آمده سعی شده است که نگرش و نظرات دانش آموزان سنجیده شود و حاصل این یافته ها، نکات مثبت یا ویژگی های خوبی است که یک معلم زبان باید داشته باشد.
معلم زبان بایستی از اخلاق حسسنه و حسن رفتار با دانش آموزان بر خور دار باشد. این حسن خلق از طروق زیر می تواند تحقق یابد. با دانش آموزان ایجاد رابطه صمیمانه نموده و با حوصله زیاد،‌ مهربانی، دلسوزی، تواضع و شکیبایی با مسائل برخورد کند. از مسائل دانش آموزان با خبر بوده و در حل آنها تا حد ممکن کوشا باشد. دارای اخلاق و رفتار نمونه بوده، به طوری که بتواند الگوی مناسبی برای شکل گیری شخصیت دانش آموزان باشد و تاثیرات مثبت بر آنها بگذارد.
دارای تلفظ صحیح و قابل فهم باشد. برای داشتن هماهنگی در این زمینه بایستی این نکات را در نظر گرفت:از سال اول دبیرستان، دانش آموزان را با فو نتیک کلمات آشنا کند، تلفظی دقیق، واضح، شمرده داشته و مطالب را روان و صحیح بخواند، در موقع تدریس با صدای بلند و به طور رسا صحبت کند تا همه بتوانند صدای او را شنیده و درس را بخوبی بفهمند. فقط یک نوع تلفظ مثلا انگلیسی بریتانیایی را مد نظر بگیرد تا در بین شاگردان عدم هماهنگی بوجود نیاید.
تابع نظم در تمام امور باشد. این نظم شامل حضور مرتب و منظم در کلاس ، ، تعیین وقت امتحان بدون لغو و یا عوض کردن آن، رسیدگی منظم و پی گیر به تکالیف دانش آموزان است.
از تسلط علمی و آگاهی خوبی بر خوردار باشد. برای این کار بایستی تخصص لازم را دارا بوده ، از قدرت بیان خوبی بر خودار باشد، برای تدریس خوب در کلاس مطالعه کافی و لازم را داشته باشند و داشتن مدرک بالا و خوب نیز در نحوه تدریس می تواند موثر باشد.
معلم زبان باید به فنون مختلف تدریس و راهکار های آموزش پیشرفته مجهز باشد. سنجش سطح معلومات کلاس در جلسه اول انجام گرفته و تدریس خود با آن مطابق نماید. برای ایجاد تنوع در کلاس در حین تدریس برای این که کلاس خسته کننده نباشد می توان از ضرب المثل و مطالب طنز آمیز جالب انگلیسی استفاده کرد و یا از طریق آوردن مثالهای قابل درک و خلاصه گویی تدریس را انجام داد. به تمامی قسمت های مختلف کتاب ( تلفظ، تمرینات، درک مطلب و دستور) اهمیت دهد. صحبت به زبان انگلیسی در کلاس( هم در تدریس و هم در سایر موارد) باید در حدود فهم اکثریت دانش آموزان با توجه به پایه آنها باشد و از زبان فارسی کم تر استفاده گردد. در مکالمه به زبان خارجی تخصص کافی داشته باشد. مطالب مورد تدریس را روی تخته به طور مرتب و با خط استاندارد و خوانا بنویسد. در حین تدریس و خواندن درس مترادف و متضاد کلمات را یادآور شود. دانش آموزان را به آینده امیدوار کند و از طریق تشویق بجا ایجاد شوق و انگیزش نماید.
معلمینی از نظر دانش آموزان دارای ویژگی های منفی هستند که در کلاس بیهوده وقت گذرانی می کنند، تمرینات را سرسری حل میکنند، در دانش آموزان ایجاد بدبینی و بی علاقگی نموده، در امور کلاسداری نظم و انضباط را رعایت نکرده و تنها به مطالب کتاب اکتفا نموده و با تدریسی گذرا بدون رفع اشکال به توضیح کامل درس نمی پردازند. تنها شاگردان زرنگ را تشویق نموده و به دانش آموزان ضعیف توجهی نمی کنند. با تحقیر و عیب جویی بیش ازحد دانش آموزان و بداخلاقی باعث خرد کردن شخصیت آنان در پیش بقیه همکلاسی ها شده و اورا از کتاب و کلاس زبان منزجر می کنند.
مریم ابدالی
کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی
مریم ابدالی


همچنین مشاهده کنید