چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

شخصیت زن، حجاب اوست


شخصیت زن، حجاب اوست
حجاب و عفاف امری فطری در وجود آدمی است.
در قرآن بارها و بارها حجاب و پوشش اسلامی ذکر شده است. همه ما می‌دانیم که پوشش اسلامی در جامعه اسلامی از کامل‌ترین نوع حجاب است. به‌خصوص که امروز مدل‌های متنوع چادر و پوشش اسلامی در بازار است و مردم به‌ویژه زنان می‌توانند با تنوع بیشتری لباس‌های خود را انتخاب کنند. لباس‌هایی که هم با جامعه اسلامی همخوانی دارد و علایق و سلیقه‌های زنان در طراحی این نوع پوشش در نظر گرفته شده است.
بنابراین مردم و به‌ویژه زنان جامعه اسلامی می‌توانند با انتخاب پوشش اسلامی هم حجاب خود را حفظ کنند و هم از نظر عفاف باطنی کامل باشند. حجاب یکی از قوانین اسلام به‌شمار می‌رود که این امر در حمایت از حضور اجتماعی زن و چگونگی فعالیتش در اجتماع شکل گرفته است. بنابراین باید الگوهای مناسب برای پوشش مردم و به‌ویژه بانوان در جامعه ارائه داده شود. به همین مناسبت و همزمان با سالروز صدور حکم ننگین رضاخان مبنی بر کشف حجاب، نمایشگاه عفاف و حجاب در فرهنگسرای بانو برگزار شد.
این نمایشگاه برای ترویج فرهنگ اسلامی از لحاظ پوشش اسلامی با مشارکت انجمن طراحان و شرکت برنیتا که لباس‌های محلی مثل انواع چادر و مقنعه و انواع شال و روسری و مانتو که طرح‌های سنتی دارند را ارائه می‌دهد برگزار شد. هدف این نمایشگاه نیز اشاعه فرهنگ ایرانی و اسلامی از لحاظ پوشش مناسب برای بانوان با معرفی الگوهای مناسب پوشش برای زنان و الگوهای محلی اسلامی بود. اگرچه به دلیل برف و سرما و تعطیلات استقبال زیادی از این نمایشگاه نشد.
در حاشیه این نمایشگاه کارگاه آموزشی طراحی پارچه و لباس نیز برگزار شد که کسانی که از این نمایشگاه استقبال کردند از آموزش‌های این کارگاه آموزشی بهره بردند و تکنیک‌های طراحی و نقش‌های لباس و چاپ مهر به آنها آموزش داده شد.
در این نمایشگاه انواع لباس‌ها با طرح‌های سنتی و محلی بسیار زیبا، در معرض دید قرار داده شده بود. به همین مناسبت در حاشیه بازدید از این نمایشگاه با یکی از طراحان لباس گفت‌وگویی انجام دادیم.
مه‌پاره اکبری طراح و محقق و پژوهشگر دوخت‌های سنتی لباس‌هاست. او فوق‌دیپلم هنری دارد و نشان درجه یک هنر در رابطه با دوخت‌های سنتی را از دست رئیس‌جمهور گرفته است. در حال حاضر هم مدرس دانشگاه است.
وی ۱۶ سال است که به‌طور تخصصی در رابطه با دوخت‌های سنتی فعالیت دارد. مه‌پاره اکبری انواع کارهای دستی از جمله گلسازی، معرق‌کاری، قالیبافی، گلیم‌بافی، سفالگری و... را تجربه کرده است. خودش معتقد است که لباس حرف اول را در جامعه می‌زند و در زندگی تمام طبقات جامعه ارزشی بالا دارد. گفت‌وگوی ما با این مدرس طراحی لباس را می‌خوانید:
▪ از نمایشگاه عفاف و حجاب بگویید؟
ـ متاسفانه این نمایشگاه به دلیل اطلاع‌رسانی ضعیفی که داشت با استقبال خوبی مواجه نشد. اما اگر اطلاع‌رسانی صحیح می‌شد استقبال خیلی خوبی به‌ویژه از سوی زنان صورت می‌گرفت.
در نمایشگاه عفاف و حجاب که همزمان با سالروز کشف حجاب برگزار شد انواع پوشش اقوام ایرانی از زمان‌های قدیم تا به حال به نمایش گذاشته شد، مثل لباس زنان رودبار الموت که شامل یک دامن با یک بلوز بلند و چاک‌دار با تزئینات نواری که به دست زنان روستایی بافته می‌شود.
▪ درخصوص شیوه طراحی روی لباس توضیح دهید؟
ـ طراحان لباس با توجه به تنوع لباس در اقوام ایرانی طراحی می‌کنند که در این خصوص مدل‌ها و نقوش بسیار زیبایی وجود دارد که می‌شود از آنها استفاده کرد مثلاً نقوش سنتی روی دیوارها و مساجد و همچنین نقش اسلیمیا بسیار مورد استفاده طراحان لباس است. ما بیشتر طرح‌هایمان را برای کارمندان هتل‌ها، رستوران‌ها و گروه‌های موسیقی استفاده می‌کنیم که اصرار دارند لباس‌های یک شکل استفاده کنند.
▪ همه طرح‌هایی که می‌زنید سنتی است؟
ـ نه، سعی می‌کنیم که تلفیقی از سنت و مدرنیته استفاده کنیم که با توجه به تنوع شرایط اقلیمی در ایران و وجود ۴ فصل رنگ لباس‌های مناطق مختلف انتخاب می‌شود، چرا که رنگ در لباس اقوام ایرانی ارزش و معنای مهمی دارد.
▪ از نمایشگاه‌های شخصی خودتان بگویید؟
ـ من تا به حال نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی زیادی داشتم که استقبال خوبی داشته است چرا که زنان به زیبایی ظاهر بیشتر اهمیت می‌دهند و آقایان هم دوست دارند که همسر‌شان در عین وقار و متانت خوش‌لباس باشد.
آیا لباسی که یک آقا برای زنان طراحی می‌کند با لباسی که یک زن طراحی می‌کند تفاوتی هم دارد؟
کمی متفاوت است. اما تفاوت آن زیاد فاحش نیست. یک طراح لباس زن براساس معیارهایی که دارد لباس‌های زنان را طراحی می‌کند. یک آقا هم براساس علایق و معیارهای همسر و دخترش این لباس‌ها را طراحی می‌کند و چه بسا بتواند کار بهتری ارائه دهد.
▪ وقتی که لباسی را طراحی می‌کنید چقدر به زن بودن خودتان فکر می‌کنید؟
ـ من خیلی به زن بودن خودم فکر می‌کنم و وقتی طرحی را می‌زنم به این فکر هستم که این لباس برای چه اندامی برازنده است مثلا اگر لباسی را برای زنان درشت طراحی می‌کنم باید خطوطی در آن به کار برود که برای اندام چاق مناسب باشد برای همین از خطوط عمودی استفاده می‌کنم. برای تزئینات روی لباس هم همین‌طور. همچنین برای ساعات روز و شب هم طرح لباس و تزئینات آن متفاوت است چرا که برای طراحی یک لباس فقط نباید ظاهر آن در نظر گرفته شود و باید تمام معیارها را ملاک قرار داد تا آن لباس مناسب و برازنده یک خانم باشد.
▪ به نظر شما این نمایشگاه و نمایشگاه‌های مانند آن چه تاثیری در پوشش زنان جامعه دارد؟
ـ مسلما تاثیرات مثبت زیادی دارد. زنان در این نمایشگاه‌ها با پوشش‌های مناسب و متنوع زیادی آشنا می‌شوند و ذوق پوشیدن این لباس‌ها در آنان به وجود می‌آید.
▪ به نظر شما پوششی که هم مورد قبول جامعه اسلامی باشد و هم مورد پسند زنان، چه پوششی است؟
ـ به نظر من پوششی که وقار زن را حفظ کند و زنان بتوانند آن پوشش را هم در محل کار و هم در خیابان استفاده کنند. پوشش چادر با توجه به مدل‌هایی از آن که در بازار موجود است پوشش مناسبی است.
شخصیت زن در حجاب او است اما باید در جامعه روشن شود که تنها پوشش‌های ظاهری حجاب نیست بلکه عمل و کردار افراد جامعه باید حجاب و عفاف آنها باشد. من خودم همیشه بر این باورم که یک زن باید شخصیتش حجابش باشد و حجاب ظاهر هم رعایت شود. چرا که اگر حجاب باطنی رعایت نشود پوشیده بودن هیچ تاثیری ندارد.
امیدوارم همه ما روزی به این باور برسیم که باید هویت اصلی خودمان را به دست آوریم که ایرانی متمدن و مسلمان هستیم و تمدن ایرانی بالاتر از تمدن‌های دیگر است .
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید