ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ / Saturday, 2 August, 2014
حسین (ع) ، ذبیح اعظم

حسین (ع) ، ذبیح اعظمخداوند سبحان از میان خلقش پیامبران و اولیایی برگزید و از میان آن خوبان تاریخ و بندگان صالحش قربانیان و ذبیح هایی برای خود انتخاب کرد؛ به شهادت سخنان اهل عصمت(ع) حضرت یحیی (ع) فرزند زکریا(ع) و حضرت اسماعیل (ع) فرزند ابراهیم(ع) و عبدالله بن عبدالمطلب (ع) پدر خاتم پیامبران(ص) و اباعبدالله حسین بن علی(ع) از جمله این ذبیحان هستند؛ لکن از میان این قربانیان خدا، بریده شدن سر، تنها برای حضرت یحیی و حسین بن علی(ع) مقدر شد و آسمان نیز تنها بر این دو ذبیح چهل روز گریست؛(۱) اما بریده شدن سر حجت خدا و سید و سالار شهیدان و سرور جوانان اهل بهشت، حسین بن علی(ع) با لبهایی خشکیده و عطشان، از چنان عظمتی برخوردار است که حتی قبل از وقوع، پیامبران و اوصیای پیشین را در ماتم خود نشانده است و پس از وقوع شهادتش نیز تا قیامت اشک را بر دیدگان همه ائمه(ع) و مؤمنان و آزادگان جهان و دوستداران آن حضرت جاری ساخته است، تا آن جا که ولی عصر حضرت مهدی موعود(عج) نیز در مصیبت جدش مدام اشک می ریزد و می فرماید: یا جداه ! در مصیبت تو صبح و شام ندبه می کنم و به جای اشک خون می گریم؛ «فَلَأَنْدُبَنَّکَ صَبَاحاً وَ مَسَاءً وَ لَأَبْکِینَّ عَلَیکَ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَما»(۲)
در متون دینی آمده است که اسماعیل(ع) و عبدالله(ع) اگر چه تا پای قربانی شدن پیش رفتند، لکن به حکم حکمت پروردگار پیش از تحقق ذبح، قربانی قبول افتاد و گوسفندی بهشتی به جای اسماعیل(ع) و صد شتر به جای عبدالله فدا شدند. از جمله حکمت های عدم تحقق این دو ذبح به خواست پروردگار منان آن بود که این دو بزرگوار حامل نور خدا و سراج منیر عالم حق و حقیقت یعنی محمد و آل محمد(ع) بودند؛ علاوه بر احادیثی که به این حکمت دلالت دارند(۳)، پیامبر اکرم(ص) نیز فرموده است: «أَنَا ابْنُ الذَّبِیحَینِ؛(۴) من فرزند دو ذبیح هستم»؛ از امام رضا(ع) سؤال شده که این دو ذبیح کیانند حضرت فرمود: «مقصود از آن دو ذبیح، اسماعیل بن ابراهیم خلیل و عبد الله بن عبد المطلب است.»(۵)
داستان ذبح حضرت اسماعیل(ع) در قرآن کریم طی آیات ۱۰۱-۱۰۷ از سوره صافات گزارش شده و در انتها آیه شریفه «وَ فَدَیناهُ بِذِبْحٍ عَظیم»(۶) به این نکته اشاره فرموده است که به جای اسماعیل(ع) خداوند متعال «ذبح عظیم» قرار داد تا او در راه خدا کشته شود و اسماعیل(ع) از قربانی شدن رهایی یابد. بسیاری می پندارند که منظور از ذبح عظیم گوسفندی است که به جای اسماعیل(ع) ذبح شد، اما به نظر می رسد این نکته اگر چه صحیح است، لکن همه حقیقت نیست. در این نوشتار ابتدا نگاهی به داستان ذبح اسماعیل و سپس وجوه مختلفی که درباره ذبح عظیم است ، خواهیم داشت.
● ذبح اسماعیل(ع)
خداوند متعال ابراهیم(ع) را بارها و بارها آزمود؛ «وَ إِذِ ابْتَلی إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُن»؛ شکستن بت ها، فتنه نمرود و افکندن ابراهیم(ع) به آتش، مواجهه با خورشید و ستاره پرستان، هجرت دادن هاجر و اسماعیل به مکه، ذبح اسماعیل و ....، از جمله این آزمایشات است و چون از همه آزمایشات الهی سرفراز بیرون آمد، مقام امامت را به او عطا فرمود؛ «قالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماما»(۷). ماجرای برخی از این آزمایشات در سوره صافات، آیات ۸۳ تا ۱۱۳ بیان شده است؛ از جمله این که حضرت ابراهیم(ع) پس از آن که از شکستن بت ها و فتنه نمرود و آتش او سالم و سربلند بیرون آمد، از خدا فرزندی صالح درخواست نمود؛ «رَبِّ هَبْ لی مِنَ الصَّالِحینَ» و خداوند او را به جوانی بردبار نوید داد؛ «فَبَشَّرْناهُ بِغُلامٍ حَلیمٍ».
در تفسیر این آیه شریفه و این که مقصود از ذبیح یعنی«غُلامٍ حَلیمٍ» کیست میان علمای اهل سنت و شیعه اختلاف نظر وجود دارد؛ رأی مشهور میان عالمان شیعه همواره آن بوده که ذبیح اسماعیل(ع) است،(۸) لکن بسیاری از اهل سنت اسحاق(ع) را ذبیح دانسته اند.(۹) روایات وارده از اهل بیت(ع) همه تصریح دارند بر اینکه ذبیح، اسماعیل(ع) بوده است.
از امام صادق(ع) سؤال شد؛ ذبیح چه کسی بوده حضرت فرمود: اسماعیل(ع)، زیرا خداوند عز و جل ابتدا قصه ذبح را نقل کرده و آن گاه به تولد اسحاق(ع) بشارت داده و فرموده: «وَ بَشَّرْناهُ بِإِسْحاقَ نَبِیا مِنَ الصَّالِحین»،(۱۰) این استدلال از امام رضا(ع) نیز نقل شده است.(۱۱) و در روایت دیگری، داود بن کثیر علاوه بر آن سؤال، پرسید کدام یک بزرگ ترند حضرت به تفصیل پاسخ دادند که ذبیح اسماعیل(ع) بوده و بین نوید خدا به تولد اسماعیل و نوید به اسحاق، پنج سال فاصله است. و در پایان حضرت به همان استدلال از قرآن تمسک کرده و فرمودند: هر کس گمان کند اسحاق بزرگتر از اسماعیل است، اخبار قرآن در باره آن دو را تکذیب کرده است.(۱۲) مفسران نیز به این استدلال تمسک جسته و آن را ظاهر آیات سوره صافات دانسته اند.(۱۳)
به لحاظ وقایع تاریخی و اخبار دیگر کتب آسمانی نیز مسأله قابل اثبات است. در این زمینه علامه طباطبایی در المیزان گفته است: «مسأله نقل دادن هاجر به سرزمین تهامه که همان سرزمین مکه است، و بنا کردن خانه کعبه در آنجا و تشریع احکام حج که همه آن و مخصوصاً طواف، سعی و قربانی آن حاکی از گرفتاریها و محنتهای هاجر و فرزندش در راه خدا است، همه مؤید آنند که ذبیح نامبرده اسماعیل بوده نه اسحاق.
انجیل برنابا هم یهود را به همین اشتباه ملامت کرده و در فصل چهل و چهار چنین گفته است: «خداوند با ابراهیم(ع) سخن گفت و فرمود: اولین فرزندت، اسماعیل را بگیر و از این کوه بالا برده او را به عنوان قربانی و پیشکش ذبح کن. و اگر ذبیح ابراهیم(ع) اسحاق بود، انجیل او را یگانه و اولین فرزند ابراهیم(ع) نمی خواند، برای اینکه وقتی اسحاق به دنیا آمد اسماعیل(ع) کودکی هفت ساله بود.»(۱۴)
در هر صورت پس از مدتی ابراهیم علیه السلام خوابی را که از آن مأموریت ذبح فرزندش را دریافته بود با وی در میان گذاشت و اسماعیل(ع) نیز پذیرفت و پدر را به اجرای فرمان خداوند تشویق نمود؛ «قالَ یا أَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَرُ سَتَجِدُنی إِنْ شاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرینَ»، وقتی هر دو آماده انجام این دستور شدند و به نقل روایات متعددی، شیطان را که تلاش می کرد مانع اجرای این امر الهی گردد، ناکام گذاردند، ابراهیم(ع) مشغول ذبح شد، ولی خداوند متعال ابراهیم را ندا داد: «ای ابراهیم! آن رؤیا را تحقق بخشیدی(و به مأموریت خود عمل کردی) ما این گونه، نیکوکاران را جزا می دهیم، این مسلّماً همان امتحان آشکار است، ما ذبح عظیمی را فدای او کردیم؛ «إِنَّ هذا لَهُوَ الْبَلاءُ الْمُبینُ، وَ فَدَیناهُ بِذِبْحٍ عَظیم»(۱۵)
● معنای فدا و وجوه ذبح عظیم
در معنای «فداء» مرحوم طبرسی در مجمع البیان گفته است: «چیزی را گویند که به جای چیز دیگری قرار داده شود که از چیز اول، ضرر برطرف شود... مانند اسیری که مقابل چیزی فدیه و آزاد شود»(۱۶) و در تفسیر نمونه آمده است: ««فدینا» از ماده «فدا» در اصل به معنی قرار دادن چیزی به عنوان بلاگردان و دفع ضرر از شخص یا چیز دیگر است، لذا مالی را که برای آزاد کردن اسیر می دهند «فدیه» می گویند، و نیز کفارهای را که بعضی از بیماران به جای روزه می دهند به این نام نامیده می شود.»(۱۷)
فداء و مشتقات آن ۱۴ بار در قرآن کریم آمده و همه به همان معناست(۱۸). لذا قرآن کریم از چیزی که به جای حضرت اسماعیل(ع) ذبح شد، به عنوان «ذبح عظیم» یاد کرده است، اما چه چیز به جای اسماعیل(ع) قربانی خدا شد و ذبح عظیم نام گرفت ! امام رضا(ع) فرمود: «هنگامی که عزم و اراده ابراهیم(ع) بر این قرار گرفت که فرزندش را ذبح کند، خداوند متعال به جای او ذبح عظیمی را قرار داد و آن «کبش املح؛ قوچ سفیدی که سیاهی نیز داشت»(۱۹) و چهل سال در بهشت چریده بود و از رحم بیرون نیامده بود و خدا آن را با دستور «کن» آفرید تا فدای اسماعیل کند.»(۲۰)
در دایرة المعارف قرآن کریم نیز چنین آمده است: «ذبح عظیمی که فدای اسماعیل شد، قوچی بود که جبرئیل(ع) آن را از آسمان آورد؛ قوچی که از مادر تولد نیافته؛ بلکه با فرمان «کن» ایجاد شده بود. بعضی آن را بز کوهی دانسته اند. گفته می شود در صدر اسلام سر این قربانی به صورت خشک شده، کنار ناودان کعبه آویزان بوده است. وصف آن به عظیم، به دلیل آن است که از ناحیه خدای سبحان بوده و فدای ذبح قرار گرفته یا به دلیل پذیرفته شدن آن در درگاه خداوند یا چریدن در بهشت است. طبق روایتی از امام رضا(علیه اسلام) ابراهیم(ع) در سرزمین منی آرزو کرده است که خداوند، قوچی را فدای اسماعیل قرار دهد و از آن رو که پیامبر و امامان طاهر(ع) در صلب اسماعیل بوده اند، این آرزو برآورده شده است.»(۲۱)
از طرف خدا بودن این ذبح و برای خدا بودن آن وجه اصلی عظمت آن است، و در تفسیر نمونه آمده است: «در اینکه عظمت این ذبح از چه نظر بوده از نظر جسمانی و ظاهری و یا از جهت اینکه فدای فرزند ابراهیم شد و یا از نظر اینکه برای خدا و در راه خدا بود و یا از این نظر که این قربانی از سوی خدا برای ابراهیم فرستاده شد مفسران گفت و گوهای فراوانی دارند، ولی هیچ مانعی ندارد که تمام این جهات در ذبح عظیم جمع، و از دیدگاههای مختلف دارای عظمت باشد.»(۲۲)
علاوه بر آن قوچ بهشتی، تمام قربان های منی نیز فدای اسماعیل(ع) است؛ در ادامه روایت پیش گفته از امام رضا(ع) آمده است: «فَکُلُّ مَا یذْبَحُ بِمِنًی فَهُوَ فِدْیه لِإِسْمَاعِیلَ إِلَی یوْمِ الْقِیامَه فَهَذَا أَحَدُ الذَّبِیحَینِ؛ پس تمام قربان هایی که تا قیامت در منی ذبح می شوند، فدای اسماعیل(ع) است.»(۲۳) عظمت و بزرگی چنین ذبحی نیز روشن است، چرا که از سویی هر سال بیش از یک میلیون قربانی در منی ذبح می شود و با گذشت زمان، سال به سال بر وسعت آن نیز افزوده می شود و ازسوی دیگر در میان ذبح کنندگان انبیا، اولیا، ائمه، مؤمنان و صالحان نیز بوده و هستند که با اخلاص تمام قربانی می کنند.
● ذبیح اعظم
چنان که گفتیم ذبح گوسفند بهشتی و یا تمام قربان های مِنی به جای اسماعیل اگرچه صحیح و عظیم است لکن این تمام حقیقت نیست و خداوند متعال در عالم انسانی و از نوع بشر نیز قربانی ای را به جای اسماعیل(ع) قرار داد و او را به عنوان برترین ذبیح راه حق و حقیقت برگزید که باید دین اسلام به عنوان برترین دین آسمانی از خون او که خون خدا و ثارالله است آبیاری می شد تا بتواند تا قیامت چراغ هدایت امت باشد. این انسان برتر از انبیا و فرشتگان، سید و سالار شهیدان و مظلوم کربلا حسین بن علی(ع) است که ذبیح اعظم خدا است.
در این زمینه، در عیون اخبار الرضا(علیه السلام)، خصال شیخ صدوق و دیگر کتب معتبر روایی از امام رضا(ع) چنین نقل شده است: هنگامی که حق تعالی به ازای ذبح اسماعیل قوچی را فرستاد تا به جای او ذبح شود، حضرت ابراهیم(ع) آرزو کرد؛ کاش می شد فرزندش را به دست خود ذبح کند و مأمور به ذبح گوسفند نمی شد تا به سبب درد و مصیبتی که از این راه به دل و جان او وارد می شود، مصیبت پدری باشد که عزیزترین فرزندش را به دست خود در راه خدا ذبح کرده تا از این طریق بالاترین درجات اهل ثواب در مصیبت ها را به دست آورد. در این اثنا خطاب وحی از پروردگار جلیل به ابراهیم خلیل رسید که محبوب ترین مخلوقات من نزد تو کیست
ابراهیم(ع) عرضه داشت: هیچ مخلوقی پیش من محبوب تر از حبیب تو محمد(ص) نیست. پس وحی آمد که آیا او را بیشتر دوست داری یا خودت را ابراهیم(ع) گفت: او پیش من از خودم محبوب تر است. خداوند متعال فرمود: فرزند او را بیشتر دوست داری یا فرزند خود را ابراهیم(ع) عرض کرد: فرزند او را بیشتر دوست دارم.
پس حق تعالی فرمود: آیا ذبح فرزند او(امام حسین علیه السلام) به دست دشمنان از روی ستم، بیشتر دل تو را می سوزاند یا ذبح فرزند خودت به دست خودت در اطاعت من ! عرض کرد: پروردگارا! ذبح او به دست دشمنان بیشتر دلم را می سوزاند. در این هنگام خداوند خطاب کرد؛ ای ابراهیم! پس به یقین جمعی که خود را از امت محمد(ص) می شمارند، فرزند او حسین(ع) را از روی ظلم و ستم و با عداوت و دشمنی، ذبح خواهند کرد همان گونه که گوسفند را ذبح می کنند و به این سبب مستوجب خشم و عذاب من می گردند.
ابراهیم(ع) از شنیدن این خبر جانکاه، ناله و فریاد بر آورد و قلب و جان او به درد آمد و بسیار گریه نمود و دست از گریه بر نمی داشت تا این که وحی از جانب پروردگار جلیل رسید: « ای ابراهیم! گریه تو بر فرزندت اسماعیل اگر او را به دست خود ذبح می کردی، فدا کردم به گریه ای که تو بر حسین(ع) و شهادتش کردی و بدین سبب بالاترین درجات اهل ثواب در مصیبت ها را به تو دادم. در پایان امام رضا(ع) فرمود: این است مفهوم قول خداوند عز وجل؛ «وَ فَدَیناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ».(۲۴)
این حدیث معتبر از امام رضا(ع) علاوه بر این که بر مصادیق دیگر ذبح عظیم صحه نهاده، آیه شریفه «وَ فَدَیناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ» را از انحصار در یک مصداق ظاهری اگر چه عظیم، بیرون آورده و یک معنای دقیق عرفانی و ملکوتی ارائه کرده و سالار شهیدان را به عنوان ذبح عظیم معرفی نموده است. با آن که همه امامان و پیامبران بسیاری در راه خدا شهید شده اند و پیامبری همچون حضرت یحیی(ع) را سر بریده اند و در برخی روایات نیز وجوه تشابهی بین شهادت حضرت یحیی(ع) و امام حسین(ع) بیان شده است،(۲۵) لکن قطعاً ذبیحی بزرگ تر و عظیم تر از سیدالشهدا(ع) در راه خدا ذبح نشده است، لذا تعبیر «ذبیح اعظم» کم ترین چیزی است که می توان در حق سیدالشهدا(ع) گفت. نکته جالب توجه این که حضرت اسماعیل(ع) با این که ذبیح الله نامیده شده است و به راستی حضرت ابراهیم عزم بر ذبح او داشت و ذره ای در اطاعت امر خداوند متعال سستی نکرد ولی خدا نخواست که او حقیقتاً ذبح گردد و مشیتش بر آن قرار گرفت ذبیح حقیقی او فرزند پیغمبر خاتم و جگر گوشه فاطمه و سید و سالار شهیدان باشد.
آری ! حسین بن علی(ع)، انسانی برتر از عرش و فرش است که خدا او را در قرآن کریم نفس مطمئنه نامیده «یا أَیتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّه» و او را به جوار خود فرا خوانده « ارْجِعِی إِلی رَبِّکِ راضِیه مَرْضِیه فَادْخُلِی فِی عِبادِی وَ ادْخُلِی جَنَّتِی»(۲۶) و او نیز با کمال اخلاص در لبیک گفتن به فراخوان پروردگار شتاب کرده(۲۷) و با دادن سر مبارکش در راه رضای پروردگار در منای حسینی، ذبیح اعظم خدا شده است.
حسین سیف الهی
پی نوشت:
۱- علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج،۱۳ ص۱۰۴ و ج،۱۴ ص،۱۸۲ چاپ بیروت، سال ۱۴۰۴.
۲- همان، ج،۹۸ ص۲۳۷ و ۳۲۰.
۳- شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج،۳ ص،۸۹ انتشارات جامعه مدرسین سال ۱۴۱۳ ق، وسائلالشیعه، ج،۲۷ ص،۲۶۰ مستدرکالوسائل، ج،۱۶ ص،۹۷ بحارالأنوار، ج،۱۵ ص،۱۲۶ بحارالأنوار، ج،۱۰۱ ص،۳۲۴ الخصال، ج،۱ ص۱۵۶.
۴- منلایحضرهالفقیه، ج،۴ ص۳۶۸.
۵- بحارالأنوار، ج،۱۲ ص۱۲۲ و ج،۱۵ ص،۱۲۸ ح۶۹.
۶- الصافات‎/ ۱۰۷.
۷- (۲)البقره۱۲۴
۸- مرکز فرهنگ و معارف قرآن، دایرة المعارف قرآن کریم، ج،۱ ص،۵۳۱ انتشارات دفتر تبلیغات ۱۳۸۲.
۹- تفسیر نمونه، ج،۱۹ ص: ۱۱۸
۱۰- منلایحضرهالفقیه، ج،۲ ص،۲۳۰ ح۲۲۷۸
۱۱- بحارالأنوار، ج،۱۲ ص،۱۲۹ ح،۷ قربالإسناد، ص۱۷۳
۱۲- بحارالأنوار، ج،۱۲ ص،۱۳۰ ح۱۱ و ص۱۳۲.
۱۳- المیزان، ج،۷ ص: ۲۳۲ و ج،۱۷ ص: ۱۵۳.
۱۴- ترجمه المیزان، ج،۷ ص: ،۳۲۳ المیزان، ج،۷ ص: ۲۳۲
۱۵- (۳۷)الصافات۱۰۰- ۱۰۷
۱۶- مجمع البیان، ج،۸ ص: ۷۰۸
۱۷- تفسیر نمونه، ج،۱۹ ص: ۱۱۶
۱۸- (۲)البقره،۱۸۴ (۵) المائده،۳۶ (۷۰) المعارج،۱۱ (۳) آلعمران،۹۱ (۱۰) یونس،۵۴ (۱۳) الرعد،۱۸ (۳) الزمر۴۷
۱۹- لسان العرب، ج،۲ ص: ۵۹۹.
۲۰- بحارالأنوار، ج،۱۲ ص۱۲۲ و ج،۱۵ ص،۱۲۸ ح۶۹.
۲۱- دایرة المعارف قرآن کریم، ج،۱ ص۵۳۲-،۵۳۳ مرکز فرهنگ و معارف قرآن، انتشارات دفتر تبلیغات، چاپ ۱۳۸۲.
۲۲- تفسیر نمونه، ج،۱۹ ص: ۱۱۶
۲۳- بحارالأنوار، ج،۱۲ ص۱۲۲ و ج،۱۵ ص،۱۲۸ ح،۶۹ الخصال، ج،۱ ص،۵۵ ح،۷۸ عیونأخبارالرضا(ع)، ج،۱ ص،۲۱۰ ح،۱ مستدرکالوسائل، ج،۱۶ ص،۹۸ ح۱۹۲۶۸.
۲۴- بحارالأنوار، ج،۱۲ ص۱۲۴ و ج،۴۴ ص۲۲۵.
۲۵- بحارالأنوار، ج ،۴۵ ص ۲۱ و ج،۴۴ ص،۳۰۲ ح۱۳ و ج،۴۵ ص۲۱۱.
۲۶- (۸۹) الفجر۲۷.
۲۷- ر.ک : بحارالأنوار، ج،۲۴ ص۹۳.
منبع : روزنامه ایران

همچنین مشاهده کنید


همچنین سایر کاربران این صفحات را هم دیده‌اند
جامعه شناسی    جمعیت شناسی و مردم شناسی    ترکیب و پراکندگی جمعیت    توزیع سنی جمعیت   
کشاورزی جنگلداری و شیلات    محصول    محصولات کشاورزی - محصولات باغی    میوه    میوه های هسته دار    هلو   
کشاورزی جنگلداری و شیلات    زراعت واصلاح نباتات    فیزیولوژی گیاهی    تثبیت CO۲ در جوامع گیاهی    تراکم بوته ها   
ارتباطات    جامعه شناسی    تغییرات اجتماعی    تغییر اجتماعی (Social Change)    نظریه های تغییر اجتماعی   
دارو و درمان    فهرست بیماری ها   
شعر و ادب    مولوی    مثنوی معنوی    دفتر سیم از کتاب مثنوی   
دارو و درمان    داروهای ژنریک   
دارو و درمان    درمان    بیماری های داخلی    اورژانس های پزشکی    آنافیلاکسی و واکنش های ترانسفوزیون   
ارتباطات    رسانه    رسانه های گروهی    رسانه های الکترونیکی ـ دیداری و شنیداری    تلویزیون    برنامه سازی تلویزیونی    فیلم    مدیریت مجموعه های فیلم و ویدئو    نوار ویدئو   
دارو و درمان    درمان    بیماریهای شایع (اپیدمیولوژی)    اپیدمیولوژی و کنترل بیماری های شایع ایران    اپیدمیولوژی بیماری های قابل انتقال    بیماری های عفونی مزمن    جذام    اپیدمیولوژی توصیفی و رویداد بیماری   


کلمات در حال جستجو
طلاق    مجرای قانون    ثبت طلاق    آرش دولتشاهی    انتخابات    مجلس    قنبری    پورنجاتی    اجاره    بازار    قیمت    پژمان فر    کمیسیون فرهنگی    ثبت    ازداج    صیغه    همسریابی    داعش    دیر الزور    سوریه    دختران کودک    آزاری جنسی    تهران    کنکاش    مقاومت سنجی    بانک    رکود تورمی    اقتصاد   



فائزه و یاسر هاشمی محل محاکمه برادرشان را ترک کردند - فائزه و یاسر هاشمی دقایقی قبل با اعلام اینکه قاضی دادگاه را غیرعلنی اعلام کرده است، محل برگزاری جلسه محاکمه مهدی هاشمی را ترک کردند.
ایران درباره داعش مستند می‌سازد/ حمایت «سینماحقیقت» از آثاری درباره غزه - مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از سفارش ساخت مستندی در نقد گرهک تروریستی داعش و همچنین جایگاه ویژه آثاری درباره بحران‌های اخیر منطقه از جمله جنگ در غزه در ...
دردنامه برخی هنرمندان برای فاجعه غزه - دردنامه‌ مسعود جعفری‌جوزانی، مرتضی و مصطفی شایسته و جمعی از اهالی سینما و هنر درباره فاجعه غزه منتشر شد.
آدرس غلط نامه احمدی‌نژاد درباره بدهی احتمالی اطرافیانش - نامه رئیس جمهور سابق به رئیس بانک مرکزی در مورد اخبار مربوط به بدهی بانکی وابستگان دولت قبل با واکنش‌های مختلفی در روزنامه‌ها مواجه شده است. چندین روزنامه در سرمقاله‌های امروز خود از وجود توطئه‌ای بزرگ در پس حمله اسرائیل به غزه خبر داده‌اند. نقش بانک‌ها در معضلات اقتصادی کشور نیز از مطالب مهم اقتصادی روزنامه‌های امروز است.
پرداخت وام ازدواج ازسرگرفته شد/ رفع مشکل پرداخت تسهیلات ازدواج جوانان - پرداخت وام ازدواج قرض الحسنه جوانان در حالی پس از تعطیلات عید فطر در بانک‌ها آغاز شده و مشکلات مربوط به توقف اعطای تسهیلات آن رفع شده است که هنوز محل تامین اعتبارات این ...
وضعیت بازار مسکن پس از رمضان/ نرخ آپارتمان‌های کمتر از 50 متر در پایتخت - خبرگزاری مهر - گروه اقتصادی: فعالان بازار مسکن امیدوارند که با پایان ماه مبارک رمضان و روند کاهشی نرخ امتیاز اوراق مسکن، بازار رونق بیشتری پیدا کند.
اقرار اوباما به اشتباهات آمریکا بعد از حوادث 11 سپتامبر  - رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی با اشاره به اقداماتی که از سوی دولت جرج دبلیو بوش در سال 2011 میلادی و بعد از حوادث 11 سپتامبر انجام شد، اعلام کرد واشنگتن بعد از این حملات ...
جزییات اصلاح لایحه هوای پاک /افزایش 3 برابری مجازات آلایندگی هوا  - معاون انسانی سازمان محیط زیست با اشاره به ارائه لایحه هوای پاک به مجلس برای تصویب نهایی گفت: در این لایحه جرایم و مجازات های آلایندگی هوا برای افزایش بازدارندگی در برخی ...
بساز بفروشی در سینما و ادبیات! - رضا جولایی معتقد است به دلیل نوعی نگاه بساز بفروشی در ادبیات و سینما، هنرمندان کم‌تر به دنبال کیفیت هستند و برای همین بیش‌تر اقتباس‌های اخیر در سینما اقتباس‌هایی سطحی و ناموفق هستند.
هیچ هتلی حق گران‌فروشی ندارد - رییس اتحادیه‌ی هتلداران کشور اعلام کرد:‌ هیچ هتلی حق ندارد، بیشتر از نرخ مصوب، قیمت بدهد، حتی در روزهای تعطیل که تقاضا بیشتر می‌شود.
کاش در ضیافت رییس‌جمهور از هنرمندان پیشکسوت یاد می‌شد - همسر حسین دهلوی گفت: جای آن بود که در ضیافت رییس‌جمهور با برگزیدگان عرصه فرهنگ و هنر یادی هم می‌شد از هنرمندانی که یک عمر برای موسیقی این مملکت زحمت کشیده‌اند.
به‌یاد هنرمندی که با «معراج پیامبر» مدال گرفت - یازدهم مرداد ماه سال‌روز درگذشت علی مطیع است. نگارگری که در جوانی با خلق تابلوی «معراج پیامبر» توانست مدال طلای نمایشگاه بروکسل را دریافت کند و نگارگری ایران را در دنیا مطرح کند.
«یوسا» به فرزندخواندگی پذیرفته شد - شهر «ماربلا»ی اسپانیا طی مراسمی «ماریو بارگاس یوسا» - نویسنده پرویی برنده نوبل ادبیات - را به عنوان فرزندخوانده خود معرفی می‌کند.
تنها راه سهیل محمودی برای بهبود شرایط - سهیل محمودی که در ساخت مدرسه‌ای در دیواندره کردستان با یک مؤسسه خیریه همکاری کرده، معتقد است برای تغییر نسل‌های آینده باید از کتاب، دفتر و مدرسه شروع کنیم و جز این هیچ راه دیگری برای بهبود شرایط نیست.
تپه کچل کجاست؟ - تپه کچل یکی از تپه‌های تاریخی استان کرمانشاه است.
«گروه 1+5» به ادبیات کودکان هم رسید - فرهاد حسن‌زاده از نگارش اولین رمان چندجلدی کودکانه خود با عنوان «گروه 1+5» خبر داد.
نبودن اراده‌ برای معرفی ادبیات ایران - یک مترجم علت جهانی نشدن ادبیات ما را نبودن عزم و اراده‌ای در این زمینه دانست.
کشورهای اسلامی از کمیته حقوق بشر سازمان ملل خارج شوند/ پیامهای نامه سردار سلیمانی - رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: نامه سردار سلیمانی در واکنش به سیاست ننگ آور کشورهای اسلامی مبنی بر سکوت در برابر جنایات رژیم صهیونیستی در ...
آغاز صادرات پتروشیمی به اتحادیه اروپا/ آسیایی‌ها پول پتروشیمی ایران را نمی‌دهند - دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی از آغاز صادرات پتروشیمی ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا خبر داد و با اشاره به طلب چند میلیاردی ایران از کشورهای آسیایی خریدار ...
داربست های مرمت مسجد حاج رجبعلی تاریخی شدند - داربست های چوبی مسجد حاج رجبعلی که پیش از انقلاب اسلامی به منظور مرمت فضاهای داخلی آن کار گذاشته شده بود، آنقدر معطل مرمتکار ماند که اکنون همین داربست ها نیز جزیی از ...
همه راهکارهای فناورانه برای مبارزه با خشکسالی/ از لوله‌های سفالی تا تضمین ماندگاری درختان - نوسانات اقلیمی یکی از ویژگیهای طبیعی است که بر اثر ناهنجاریهایی در روند پارامترهای هواشناسی از جمله بارندگی و دما حاصل می شود. خشکسالی ها نشانه روشنی از این نوسانات ...
هزینه اعزام عکاسان به غزه برعهده معاونت مطبوعاتی نیست/ صدور معرفی‌نامه برای متقاضیان - کاووس صادقلو رئیس انجمن عکاسان مطبوعات ایران با اشاره به خدماتی که این انجمن برای تسهیل شرایط حضور عکاسان در مناطق جنگی ارائه می‌کند، تأکید کرد که اگر چه این انجمن امکان ...
آنتن فروشی در حوزه تبلیغ کتاب و نظارت فراموش شده رسانه ملی - رسانه ملی این روزها بار دیگر در معرض این پرسش جدی قرار دارد که با چه توجیهی آنتن فروشی را به عرصه تبلیغ کتاب هم کشانده و بدون هیچ گونه نظارتی و تنها با پرداخت هزینه نقدی ...
مهدی هاشمی پای میز محاکمه/ سومین فرزند آیت الله در دادگاه انقلاب - مهدی هاشمی امروز در حالی در دادگاه انقلاب تهران پای میز محاکمه قرار می گیرد که متهم و وکلای وی معتقدند هنوز نواقص موجود در این پرونده رفع نشده است.
جزئیات حمایت مالی از دانشجویان دکتری/ شرط وام بیشتر به پایان‌نامه های تقاضا محور - معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به شرایط حمایت از پایان نامه های دانشجویان دکتری، گفت: وزارت علوم با ارائه تسهیلات، حمایت بیشتری از دانشجویان دکتری به ...
«امروز» را در اکران دارم/ اولین حضور «بهمن» در فجر سی و سوم - هومن بهمنش فیلمبردار سیمرغی سینمای ایران از بررسی پیشنهادهای مختلف در زمینه فیلمبرداری و همکاری‌ با مرتضی فرشباف کارگردان فیلم «بهمن» در اولین تجربه سینمایی این فیلمساز ...
چگونه تحریم‌های غرب سبب رکود بازار مسکن در ایران شده است؟ - بررسی تأثیر تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بر صادرات اقلام بشردوستانه به کشور، تأثیرات تحریم‌ها بر بازار مسکن و کسادی این بازار، تأکید مشترک ایران و لبنان بر ضرورت فرستادن هر چه سریع‌تر کمک‌های انسان‌‌دوستانه برای مردم غزه و عزم ایران و هند و برای گسترش روابط در حوزه علمی و دانشگاهی، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
مردم فریب قرعه‌کشی‌های میلیونی را نخورند/ بودجه ماهانه چند میلیارد جایزه از کجا می‌آید - یک برنامه‌ساز تلویزیونی با اشاره به تبلیغات بعضی از محصولات در تلویزیون که در هفته حدود 240 میلیون تومان جایزه می‌دهند با توجه به مشکلات اقتصادی شرکت‌ها این تبلیغات را ...
ورود بیمه‌ها به سیاست‌های جدید جمعیتی/ راهکار تازه افزایش جمعیت ارائه شد - خبرگزاری مهر - گروه اقتصادی: برنامه‌های حمایتی بیمه مرکزی و صنعت بیمه برای حل معضل کاهش نرخ رشد جمعیت از طریق ارائه خدمات بیمه‌های ناباروری با توجه به بالا رفتن میزان ...
تماشای تلویزیون به شیوه رهبران سیاسی جهان - آیا ملکه بریتانیا «بازی تاج و تخت» تماشا می‌کند؟ احتمالا خیر، اما دیوید کامرون سیاست‌هایش را با توجه به درام‌های جنایی تعیین می‌کند و اوباما برای تماشای زودهنگام ...


بیشترین بازدیدها - سرویس خبر
Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved