سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

بکام در انتظار دعوت کاپلو


بکام در انتظار دعوت کاپلو
فوتبال این ورزش تجاری آنقدر به سمت صنعتی شدن میل کرده که در بسیاری از موارد مشکلات خاصی را به وجود آورده است. از برجسته ترین مشکلات می توان به نگاه اقتصادی فوتبالیست های حال حاضر دنیا به باشگاه ها اشاره کرد و این که دستمزدی که آنها دریافت می کنند در اغلب موارد حرف اول را می زند، هم برای بازیکن و هم برای باشگاه.
به علاوه بازیکنانی که دیگر به روزهای بازنشستگی نزدیک می شوند و از روزهای اوج خود فاصله کیلومتری دارند، به تیم های پایین تر روی می آورند که تنها از نظر مالی تامین هستند و حاضرند برای مطرح شدن اسم باشگاه هر هزینه ای را برای ترانسفر یک بازیکن مشهور و حتی مصدوم بپردازند. از این دست باشگاه ها در حوزه خلیج فارس کم نیستند که بازیکنانی نظیر روماریو را هم به خدمت گرفتند.
حال دیوید بکام ستاره سابق انگلستان نیز به چنین حال و روزی دچار شده و در وضعیت مطلوبی به سر نمی برد. درست چند ماه پیش بود که خبر انتقال جنجالی بکام از رئال به لس آنجلس گالکسی نقل محافل شد و بیش از همه مبلغ نجومی قراردادش بود که به مرز ۱۵۰ میلیون دلار نیز رسید. در ابتدا همه تصور می کردیم که قطعا دلیل رفتن دیوید دستمزد باورنکردنی بود که گالکسی پیشنهاد کرده اما کم کم رویکردها به این خبر تغییر کرد و مقاصد اصلی باشگاه رو شد. البته از بکامی که حتی در زمان اوج فوتبالش نیز به کارهای تبلیغاتی می پرداخت و در تیذرهای شبکه های مختلف حاضر می شد و درآمدهای هنگفتی نیز به جیب می زد انتظار دیگری نمی رفت چرا که مسوولان گالکسی به چهره تبلیغاتی او بیشتر از هنر بازی وی در مستطیل سبز اهمیت می دادند و به همین منظور هم با آمدنش موافقت کردند. زیرا اطمینان داشتند با آمدن او به لس آنجلس خیل هواداران او به استادیوم ها سرازیر می شوند و به هر جا که سفر کنند بکام ابزار تبلیغی بسیار خوبی است که فوتبال دوستان را از هر نقطه جهان متوجه خود می کند. دقیقا این نقطه ضعف ستاره انگلیسی بود که امریکایی ها به خوبی آن را یافتند و از آن استفاده کردند. البته اشتباه بزرگ شخص بکام را نمی توان نادیده گرفت چرا که اگر او کمی بیشتر از اینها به فوتبال و حرفه اش اهمیت می داد و آنقدر به آگهی های تبلیغاتی و خالکوبی های متعدد نمی اندیشید قطعا می توانست تصمیم بهتری بگیرد و مجبور نبود که سیل انتقادها را تحمل کند. پیش از آن که بکام رئال را ترک کند، هرگز تصور نمی کرد که کاپلو سرمربی وقت کهکشانی ها سکان هدایت تیم ملی کشورش را برعهده بگیرد و او مجبور باشد رضایت این مربی سخت گیر را به دست آورد. اگر به خاطر داشته باشید کاپلو دل خوشی از دیوید بکام ندارد تا جایی که او را در اواخر حضورش در مادرید نیمکت نشین کرده بود.
● فصلی سرشار از ناکامی
در امریکا و بالاخص لس آنجلس همه منتظر ورود او بودند و گمان می کردند گالکسی با آمدن دیوید دیگر مشکل نخواهد داشت. بکام آمد و اما با کوله باری از مصدومیت، به طوری که سرانجام در هفتمین بازی به میدان رفت و یک گل نیز به ثمر رساند. اما یک بازی و یک گل آن هم پس از چندین هفته آن چیزی نبود که هواداران رمانتیک گالکسی انتظار داشتند، هوادارانی که از مدت ها قبل از ورود بکام به امریکا، بلیت تمامی بازی ها را خریداری کرده بودند. انتقادها آغاز شد و هر روز هم بیشتر می شد. حضور نصفه ونیمه بکام در میدان، نتایج ضعیف تیم و سیل انتقادها همگی دست به دست هم دادند تا زمینه را برای استعفای فرانک یالوپ ـ سرمربی گالکسی ـ فراهم کند. سپس بازار شایعات مبنی بر سرمربی جدید شروع شد و هر روز نام یک مربی مطرح می شد و از جدی ترین آن ها می توان به یورگن کلینزمن آلمانی اشاره کرد و از آنجا که او در لس آنجلس اقامت دارد جدی ترین گزینه محسوب می شد. اما سرانجام قرعه به نام رودگولیت افتاد تا نام لس آنجلس گالکسی هرچه بیشتر بر سر زبان ها بیفتد. گویا خود بکام هم متوجه اشتباه خود شده و از آنجا که لیگ فوتبال امریکا تعطیل است و او به انگلیس بازگشته و به نوعی سعی دارد خود را آماده نگه دارد تا در فصل آینده فوتبال امریکا مشکلی نداشته باشد. به همین خاطر بکام با کسب اجازه از آرسن ونگر، سرمربی توپچی ها در تمرینات این تیم شرکت می کند تا به گفته خود آماده و سرحال در ماه فوریه به لس آنجلس بازگردد.
● امیدوار به حضور در تیم ملی
قطعا هم بکام و هم فوتبال دوستان ادعای او در مورد حضور در تمرینات آرسنال آن هم فقط برای حفظ آمادگی را نمی پذیریم چرا که می دانیم که در ماه فوریه دیدار دوستانه ای بین تیم های انگلیس و سوییس برگزار می شود که اولین حضور کاپلو روی نیمکت تیم ملی انگلستان نیز به حساب می آید. در نتیجه فابیو کاپلو از چند سو تحت فشار است.انتخاب بازیکنان و اعلام هرچه سریع تر اسامی تیم ملی، پیش داوری های مطبوعات و رسانه ها و بالاخص آنها که چندان دوست نداشتن کاپلو روی نیمکت تیم ملی کشورشان بنشیند و همچنین دخالت های مربیان تیم ها و حتی مربیان اسبق انگلیس مبنی بر انتخاب بازیکنان. از این رو کاپلو در تکاپو است تا با دعوت از بهترین ها دهان منتقدان رابسته نگه دارد و بعید به نظر می رسد که این گمانه زنی ها تاثیری روی او بگذارد. به علاوه کاپلو و دیوید بکام خاطرات خوشی از یکدیگر ندارند و این اختلاف به زمان حضور آنها در رئال برمی گردد.به هر حال ستاره ۳۲ ساله گالکسی تمام تلاش خود را می کند تا بلکه نظر کاپلو را تغییر دهد. بکام می گوید: کاپلو از محبوب ترین مربیان حال حاضر دنیا است که از هر جهت به کارش وارد است و امیدوارم من هم در تیم جدید او حضور داشته باشم. می دانم که فراز و نشیب بسیاری در روابط من و کاپلو وجود داشته است اما این گونه هم نیست که او حرفه اش را با این حرف و حدیث ها به خطر بیندازد. به کشورم آمده ام و تمرینات خود را ادامه می دهم تا فرم بدنم را حفظ کنم و خوشبختانه کاملا با شرایط آرسنال کنار آمده ام و حتی اگر در تیم کاپلو هم قرار نگیرم باز هم ناامید نمی شوم و به تلاش خودم ادامه می دهم.
● اعتراض شدید بلاتر
مرد شماره یک فیفا بار دیگر اعتراض خود را نسبت به بها ندادن به مربیان و بازیکنان داخلی ابراز کرد. سپ بلاتر ۷۱ ساله که سابقه مبارزه با افزایش تعداد خارجیان حاضر در لیگ برتر انگلیس را نیز دارد، میدان دادن سران این کشور به مربیان خارجی را به ضرر فوتبال جزیره و دلیل عدم موفقیت آنها در عرصه های بین المللی دانست. پس از انتخاب فابیو کاپلو به عنوان سرمربی تیم ملی انگلستان که جایگزین استیو مک لارن شد، بلاتر بار دیگر به مسوولان اتحادیه فوتبال انگلیس هشدار داد: تا به حال ندیدم که کشورهایی از جمله آلمان و ایتالیا سرمربی خارجی را برای تیم ملی کشورشان بیاورند و اکثر مربیان تیم ها را نیز از میان مربیان هموطن خود انتخاب می کنند. اما وضعیت فوتبال جزیره هر روز بدتر از روز گذشته می شود و تیم های قدرتمند این کشور را مربیان و بازیکنان خارجی اداره می کنند. قصد ندارم به انتخاب کاپلو اعتراض کنم اما اگر سران اتحادیه در روند کاری خود تغییر ندهند جز سرخوردگی و محو شدن فوتبالیست ها و مربیان انگلیسی نتیجه ای نخواهند دید.
شیوا نوروزی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید