جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا
افزایش قیمت وبلاگ یا سایت
نام سایت یا وبلاگ مثل یک قطعه زمین خالی است. اما کل یک وبلاگ یا سایت مثل مجموع زمین و ساختمانش است. حالا یکسری وبلاگها یا سایتها هستند که محبوبیتشان صرفا بخاطر کاراکتر و شخصیت منحصربفرد و استثنایی نویسنده آن سایت یا وبلاگ است، و نه تاپیک ها و محتوایش. خرید یا فروش ایننوع وبلاگها/سایتها بسیار مشکل و پیچیده است چراکه اگر پس از فروشش، نویسنده اولیه اش دیگر در ان وبلاگ/سایت همکاری نداشته باشد خوانندگانش را - یعنی مشتریانش را- از دست میدهد و آن سود مالی مورد نظر خریدار را نخواهد داشت.
در امریکا خریداران سایتها یا وبلاگها عوامل و فاکتورهای زیاد و متفاوتی را در نظر میگیرند. درین نوشتار ۴۲ نکته مهم توضیح داده میشوند. وبلاگها/سایتهای قدیمی تر - یعنیestablished ها- قیمت بیشتری دارند و در رتبه بندی گوگل - یعنی گوگل رنک- با ارزشترند و قیمت شان معمولا ۱۰-۱۲ برابر درامد ماهانه شان است. مثلا اگر درامد ماهانه وبلاگ شما (از آگهی هایش) بفرض ۱۰۰$ است قیمتش بین ۱۰۰۰$ تا ۱۲۰۰$ است. ولی یک وبلاگ یا سایت تازه و جدید که فقط چند ماه از عمرش میگذرد و درامدی کمتر دارد قیمتش بین ۳-۵ برابر درامد ماهانه اش است. وبلاگهای پرخواننده و فعال حتی تا ۱۵ برابر درامد ماهانه شان هم به فروش رفته اند. البته درامد ماهانه همیشه ملاک نیست: بعضی از خریداران صرفا بخاطر دیزاین و یا زیبایی طراحی قالب وبلاگها هم حاضرند پول خوبی به شما بپردازند و محتوای وبلاگ برایشان مهم نیست. (ضمنا منظور از BEST OFFER یعنی مزایده و بهترین پیشنهاد)... حال به این نکات مهم می پردازیم:
▪ Domain Name: نام جالب یا منحصر بفرد بویژه اگر با محتوای وبلاگ هم هماهنگ باشد.
▪ Date Blog Established: قدمت تاسیس وبلاگ: مخصوصا در رتبه بندی گوگل بسیار موثر است.
▪ Google Page Rank : رتبه جهانی وبلاگ شما از یک تا ۱۰ . ( پیج رنک های از هفت به بالا بسیار کمیاب اند و سخت بدست می آیند و برای خریداران بسیار مهمند)
▪ SEOMoz.org Page strength : قدرت یا ضعف وبلاگ /سایت شما در موتورهای جستجوگر : تا چه اندازه مثلا در گوگل یا یاهو و غیره نام و ادرس شما نمایش و دیده میشود؟
▪ Technorati Ranking : تعداد دفعاتی که یک منبع ، وبلاگ یا سایت شما را معرفی و لینک می دهد به دیگران.
▪ Alexa Ranking : آنالیز ترافیک وبلاگ یا سایت
▪ Yahoo / Google Top Keyword Search Results: کدام کلید واژه ها در گوگل و یاهو بیشتر به وبلاگ یا سایت شما سرازیر و معرفی میشوند؟
▪ Branding: ارزش و شهرت و محبوبیت نام وبلاگ/سایت شما.
ی Transferable Revenue from Ads: میزان درامد ماهانه وبلاگ/سایت شما همراه با جزییات قراردادهای مالی آن با صاحبان آگهی ها
▪ Web Traffic Statistics: آمار میانگین روزانه/هفتگی/ماهانه و غیره بازدیدکنندگانتان.
ی Recent Traffic Spikes: دلایل و آماری از ترافیک های شلوغ و غیر منتظره بازدیدکنندگان از وبلاگ یا سایت شما بخاطر مثلا معرفی یا لینک به شما از سوی سایتهای معروفی چون Digg, Slashdot, Wired, Engadget, و غیره.
▪ Consistent Return Traffic Levels: چه تعداد از بازدیدکنندگان تان مشتری و خواننده دایمی هستند؟
▪ Feed and Feed Subscriber Statistics: میانگین آماری و چگونگی تعداد و کیفیت مشترکان دایمی وبلاگ /سایت شما از طریق فید (دریافت مثلا ایمیلی و غیره مطالب تان) و اینکه آیا فیدهای مطالب وبلاگ شما طبقه بندی شده هست یا نه؟
▪ Unique Visitors Statistics ( آمار ویزیتورهای جدید)
ی Market Specific Content Description: اینکه آیا محتوای وبلاگ/سایت شما برای تخصص یا صنعت یا مخاطبان مشخص و ویژه ای نوشته میشوند یا نه؟
▪ Number of Posts/Articles : تعداد مطالب مندرج در وبلاگ/سایت
▪ Number of Comments : تعداد نظرات بازدیدکنندگانش
▪ Demographics: چه نوع آدمهایی با چه میانگین سنی به وبلاگ/سایت شما مراجعه می کنند و ایا دایمی هستند و چرا (یعنی بدنبال چی هستند؟)
▪ Google Inbound Links: آماری از لینکهایی که از سایر سایتها به وبلاگ شما داده میشود.
▪ Incoming Link Sources: اینکه بیشتر لینکها به شما از کجاها و کدام سایتها می آید?
▪ Inclusion in Blogging Networks and Social Bookmarking Networks: : ایا سایت/وبلاگ تان عضو شبکه های وبلاگی دیگری هم هست و آیا این عضویت هم قابل خرید برای خریدار هست یا نه?
▪ Email Lists/Subscribers: ایا وبلاگ/سایت شما دارای اعضا و مشترکین ایمیلی هم هست یا نه؟ و ایا قابل خریدند یا نه?
▪ Newsletters: آیا وبلاگ/سایت شما خبرنامه هم دارد؟ و آیا مشترکین آن خبرنامه هم قابل فروشند؟ هر چند وقت یکبار این خبرنامه منتشر میشه و محتوایش چیست؟
▪ Forum Included: آیا اتاق گفتگو و چت روم هم در وبلاگ/سایتتان دارید؟. و آماری از آنها.
▪ Press Coverage: آیا شده که سایر رسانه ها و خبرگزاریها از محتوای وبلاگ/سایت تان استفاده و به شما لینک داده باشند؟.
▪ Events Associated With the Blog: آیا وبلاگ/سایت شما هر از چند گاهی مراسم و میتینگی هم برگزار می کند؟
▪ Sponsorships: آیا وبلاگ/سایت تان مراسمی یا برنامه ای را تابحال اسپانسر کرده؟ و یا از طرف دیگران اسپانسر شده؟
▪ Inventory of Assets: آیا دارایی های این وبلاگ/سایت ( یعنی مثلا کدهای ویژه، کپی رایت دیزاین قالب و غیره اش و یا هر سورس کد و چت روم و فتوبلاگ و تصاویر و نقاشی و شعرهایش مثلا ) قابل فروش و واگذاری هستند یا نه؟
▪ Inventory of Intellectual Property: آیا لایسنس ها کپی رایت ها و خلاصه زحمات مادی-معنوی که برای این سایت/وبلاگ کشیده اید هم قابل فروشند؟ و شرایطشان چیست؟
▪ Host Server Agreement Transferable: آیا قراردادهایتان با شرکتی که هوست (میزبان) سایتتان است هم قابل واگذاری به فروشنده هست؟.
▪ Syndication Rights and Agreements: آیا مطالب و طرحهای وبلاگ/سایت شما در سایر رسانه ها و سایتها هم بازتکثیر میشوند و آیا این حق هم قابل فروش است و چگونه؟.
▪ Your Participation After Sale: وضعیت ماندگاری یا ترک شما از وبلاگ بعد از فروش: اگر می مانید و همکاری می کنید شرایطتان چیست؟
▪ On-site Content Used and Referenced by Off-Sites: آیا مثلا عکسها و طرحها و محتوای سایت یا وبلاگتان را بر روی وب سایتهای جداگانه ای قرار داده اید؟ اگر بله، وضعیت و قراردادهای آنها بعد از فروش وبلاگتان به چه صورت خواهد بود؟
▪ Unique Content: آیا محتوای وبلاگ/سایتتان ساخته و پرداخته و محصول و تولید خودتانند یا اینکه فقط یکسری لینکهایی از سایر جاها و کپی - پیست هستند؟
▪ Current State of the Blog: آیا مطالب تان به روز و تازه اند یا اینکه قدیمی و فقط هر از چندگاهی به روز میشوند؟
▪ Posting Frequency: آیا روزهای بخصوصی مطالب جدید اضافه می کنید یا مثلا ایا ویزیتورهایتان میدانند که شما چه روزهایی به روز می کنید؟..
▪ Content Freshness: ایا مطالب شما جذاب و تازه اند و تا مدتها قابل خواندن اند یا اینکه قدیمی و از دور خارج شده؟
▪ Competition: رقبای وبلاگ/سایت شما چه تیپ سایتها و ادمهایی اند و نحوه رقابت شما با انها و بلعکس چگونه است؟
▪ Blog Authors: این وبلاگ/سایت شما چندتا نویسنده و مسئول داره و ایا اونها هم بعد از فروش به همکاریشان با سایت ادامه میدهند یا اینکه هرکدامشان برای کارهایشان یک قرارداد و کپی رایت جداگانه میخواهند؟
▪ Non-competition Agreement: آیا فروشنده وبلاگ/سایت حاضر است کتبا امضا کرده و قول بدهد که بعد از فروش، هیچگونه سایت یا وبلاگ مشابهی را تا مثلا چند سال آینده در جایی دیگر نسازد و با خریدار جدید رقابت نکند ؟ یا نه؟
▪ Use of Inventory After Sale: آیا خریدار میتواند و یا اجازه دارد که از سورس کدها، طرحها، شعرها، قالبها، برنامه ها و خلاصه تمام دارایی این سایت/وبلاگ مجانا استفاده کند یا اینکه باید حق اشتراک و غیره جداگانه ای به شما (فروشنده) بپردازد؟
▪ Blocks or Blacklists: این یعنی نوعی گواهی عدم سو پیشینه برای وبلاگ /سایت، یعنی مثلا آیا این وبلاگ قبلا از طرف رسانه یا سایتی بعنوان مزاحم و spam در لیست سیاه و ممنوعیت قرار گرفته یا نه؟ اگر بله، چگونه و تحت چه شرایطی از آن لیست سیاه خارج شده؟
منبع:
Lorelle VanFossen blog
ترجمه: اکبر شیخ زاده (تورنتو)
Lorelle VanFossen blog
ترجمه: اکبر شیخ زاده (تورنتو)
منبع : اولین و بزرگترین مرجع مامبو
همچنین مشاهده کنید