جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


اهمیت نامه روی جلد در کاریابی


اهمیت نامه روی جلد در کاریابی
نامه روی جلد برای موفقیت شما در بازاریابی خود و دادن ایده ای از آینده شغلیتان به کارفرما مفید است.
اغلب گفته می شود پیدا کردن شغل، خود یک حرفه است. اما چیزی که شما به آن پی نبرده اید این است که این یک حراجی شغل است که شما باید در آن پیروز شوید.
برای پیروز شدن مقابل مدیران رده بالا و متقاعد کردن آنها برای سرمایه گذاری روی شما و یا به عبارتی استخدام، باید تمام ابزارهای بازاریابی بروی محصولی که اینبار خودتان هستید را به کار گیرید. در سالهای اخیر،بعضی از کارجویان با نادیده گرفتن مستندتاتی که در رابطه با پیشرفتها و ترفیعاتشان بوده است مثل نامه ی روی جلد بسیاری از فرصتهای شغلی مناسب خود را از دست داده اند.
همانطور که میدانیم امروزه اکثر فرمهای استخدامی از طریق e-mail ارسال می شوند،در نتیجه بسیاری از کارجویان، بیشتر و کامل نوشتن این نامه را به جای جمله "لطفا رزومه ی الحاقی را مشاهده نمایید" نا ددیده می گیرند که این یک اشتباه بسیار بزرگ است. هنگامیکه رزومه ی شما مختصری ازسابقه حرفه ای و تخصصی شما را بیان می کند،یک نامه روی جلد که خوب نوشته شده باشد می تواند بطور کامل مهارتهای منحصر به فرد و صلاحیتهای شما را طوری بیان کند که این شغل را برای شما ایده ال جلوه دهد.
در ادامه نکته هایی برای نوشتن نامه روی جلد که برای موفقیت شما در بازاریابی خود و دادن ایده ای از آینده شغلیتان به کارفرما مفید است شرح داده شده است.
۱) ادرس دهی صحیح برای کسب موفقیت:
به یاد داشته باشید فروشندگان همیشه مشتریان خود را می شناسند. اگر ممکن است در قسمت آدرس نامه ی روی جلد، به جای استفاده از جملات "به مسئول مورد نظر " یا "کارفرمای عزیز"، نامه را به یک فرد خاص ارجاع دهید اگر آنرا نمی دانستید با شرکت مورد نظر تماس بگیرید و نام ، املای درست نام، سمت و جنسیت فرد رسیدگی کننده به نامه خود را بپرسید و آنرا بطور کامل بروی نامه روی جلد خود بنویسید با این کار، نامه ی شما به جایی می رود که باید برود و همچنین شما یک امتیازهم برای اثبات انگیزه و کردانی خود کسب کرده اید. تا انجایی که ممکن است از نوشتن جملات "اقا یا خانم عزیز"و"به مسئول مورد نظر" دوری کنید.
۲) اطلاعاتی با کارایی بالا در آن شغل مورد نظر ارائه دهید:
کارفرمایان نیازهای منحصر به فرد و فرهنگهای متحدی دارند، ، بنابراین بسیار مهم است که شما لم های هر شرکتی که با آن در تماسید را هدف گیری کنید.
مهارتها، سابقه کاری و بزرگترین معلومات حرفه ای خود را به نیازهای آن شرکت و آن جایگاه شغلی مورد نظر ربط دهید.
برای مثال یک شخص طراح باید خصوصیات بلقوه و توانایی فکر کردن خود را برای کار فرمایی که به دنبال فردی با ذهن مثبت و تیم گرا می گردد، پر رنگ کند و قوت دهد. اما اطمینان دادن به تسلط بروی طراحی نرم افزار برای شرکتی که تنها به دنبال یک حرفه ای و مسلط بروی فوتوشاپ و فلش می گردد کافی است.
۳) مختصر ومفید بنویسید:
این نکته را در نظر داشته باشید که بیشتر اگهی های بازرگانی فقط ۳۰ ثا نیه برای رساندن پیامشان به مشتریان خود وقت دارند. مدیران استخدام با انبوهی ازفرمهای استخدامی روی میزشان، وقت کافی برای مطالعه ی نامه های روی جلد طولانی ودور از مطلب اصلی ندارند. در نتیجه بهترین نامه ی روی جلد نامه ایست که جامع، شفاف، کوتاه ومتقاعد کننده باشد.
یک مقدمه ای که نظر خواننده را به خود جلب کند و مهمترین ویژگی های شما را به اختصار بیان کند، بنویسید. توضیح دهد که چرا این شغل برای شما جذاب است، در خواست وقت برای مصاحبه ی حضوری ودر نهایت تشکر از کارفرما برای وقتی که گذاشته است، این فضای با ارزش را با نوشتن جملات تملق و پر چانه گی از دست ندهید همچنین توضیح شخصیت کاری شما نیز می تواند موثر و مفید واقع شود.
از نوشتن نکات ریز درباره ی زندگی شخصی خود جدا" بپرهیزید. به طور مثال یکی ازجویندگان کار جمله عجیبی نوشته بود که: " زمانی که فارغ التحصیل شدم در یک بازار خیریه جنس فروختم" یا "خواهرزاده ام تازه متولد شده است" و یا "با قطار تصادف کرده ام" و یا شاهکار دیگری که بروی یک نامه روی جلد دیده ام این بود که "من نمی توانم جایی کار کنم که به رستوران فست فود نزدیک نباشد".
۴) در ارائه تبلیغات خود صادق باشید
گاهی فروشنده ها، بازاریابها و یا تبلیغ کنندگان حرفه ای نیز، در مخمصه ای که دراثرغیرواقعی جلوه دادن خصوصیات یک محصول بیان می کنند، گرفتار می شوند. همچنین بزرگترین اشتباه یک جوینده کار هم این است که در رزومه و نامه روی جلد خود دروغ بنویسد. برای مثبت شدن برداشت نخستین و پیروز شدن در مصاحبه هیچ گاه حقایق را اغراق نکنید. به خاطر داشته با شید که حتی دروغ های مصلحتی و کوچک هم ، حتی بعد از اینکه آن شغل را ترک کردید ،می تواند به سراغتان بیایند و برایتان دردسر ایجاد کنند.
در نهایت اگر شما همه ی نیازمندیهای لازم را دارید و فکر می کنید برای یک شغل بهترین هستید، در نظر داشته باشید که تفاوت ناچیزی بین اطمینان به خود واز خود راضی بودن وجود دارد.بنابراین، در نامه ی روی جلد از تعریف وتمجید خود بپرهیزید وصادق باشید. در عوض به جای نوشتن تعریف وتمجید مغرورانه ،از مثالهایی که نشان میدهد شما برای کارفرمایتان بهترین گزینه هستید استفاده کنید.
و در آخر هم به یاد داشته باشید که فروشنده ها با بیان حقایق درباره محصولات متفاوت، شما را مجاب به خرید محصول خود می کنند.
ارش کرباسیان


همچنین مشاهده کنید