پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مشکلات فونتی خود را برطرف سازید


مشکلات فونتی خود را برطرف سازید
چگونه مشکل فونت‌های خود را به کمک سه تا از بهترین مدیریت‌های اجرائی فونتی برطرف سازیم. طراحان امروزه نه تها باید فونت‌های آماده‌ای را برای مصرف داشته باشند، بلکه باید درخواست امکان اجراء تمام ذخایر فونتی را که شامل صدها نوع فرمت می‌شود نیز بکنند. اما منظور از مدیریت اجرائی فونت‌ها چیست؟ سازماندهی، ایجاد یک‌سری تنظیمات خاص، فعال‌سازی خودکار، انعطاف‌پذیری به‌کارگیری فونت‌ها و در کل ایجاد یک زندگی راحت‌تر به‌گونه‌ای که بتوان روی پروژه در دست اجرا تمرکز کرد، نوعی مدیریت محسوب می‌شود. متأسفانه ابزارهای اجرائی در دسترس توانائی اجراء خوب همه موارد مطرح شده را ندارند، البته در برخی شرایط هم می‌توانند بیشتر از انتظار شما اجرا داشته باشند. بنا به نیازها و گزینش‌های کاری شما، یک ابزار خاص می‌تواند مؤثرتر از ابزارهای واقع شود. در این مقاله نگاهی اجمالی به سه ابزار Suitcase Fusion ، FontAgent pro و FontExplorer X می‌اندازیم.
هر یک از این برنامه‌ها ظاهر، نما و رابط ویژه خود را دارند، اما از آنجائی‌که بسیاری از بخش‌های سازنده‌شان مشترک هستند، کار با همه آنها ساده است و اجزاء تشکیل‌دهنده هر یک، تنها در نام و موقعیت گرافیک ساختاری با یکدیگر تفاوت دارند.
هر سه برنامه مسئولیت فعال‌سازی خودکار فونت‌ها را هم به‌صورت سرتاسری و هم با کمک پلاگین‌ها برعهده دارند و می‌توانند فونت‌های منحصر به‌فرد خود را فعال کنند. بدین ترتیب با صرف زمان و حافظه کم‌تر، منوی فونت بلند بالای شما هم حذف می‌شود.
امکان ساخت کتاب‌خانه مرجع تنظیمات و خانه‌یابی (آشیان‌یابی) پوشه‌های فونتی نیز از دیگر امکانات این برنامه‌ها به حساب می‌آید. هم‌چنین هر سه می‌توانند فونت را پیش‌نمایش دهند تا بدین ترتیب پیش از به‌کار گیری، بتوانند بهترین گزینه را انتخاب کنید.
با توجه به سخت‌افزار، نرم‌افزار و تجهیزات مرجع فونت، چگونگی اجرا برای هر یک از کاربران فرق می‌کند. درست مانند افرادی‌که به ماشین‌های خاصی علاقه دارند و قسم می‌خورند به غیر از آنها با ماشین دیگری رانندگی نکنند، هر کاربری به یک از این برنامه‌ها چسبیده و سعی می‌کند مشکلات آن را نیز تحمل کند. کاربران بسیاری هم همیشه به‌دنبال برنامه‌های بزرگ‌تر، بهتر، سریع‌تر و مجهزتر می‌گردند. در مورد این‌گونه برنامه‌ها هرگز روی صحبت‌های بی‌اساس افراد گوناگون حساب نکنید. نیازهای خود را بشناسید و با دیدی باز برنامه مورد نیاز خود را برگزینید.
● SUITCASE FUSION
محصول کمپانی: EXTENSIS
WWW.EXTENSIS.COM
Extensis Suitcase پدربزرگ ابزارهای مدیریت فونت است که پیش از شروع رقابت‌های امروزی، انتخاب بسیاری از طراحان بود.
در سال ۲۰۰۳، Extensis تقاضای Font Reserve را کرد. این تقاضا در نهایت به تولید Suitcase Fusion انجامید که Extensis در آن توانائی یکی کردن بهترین‌های Suitcase و Font Reserve را به‌دست آورد.
Fusion پس از ارسال فونت‌ها، به‌دنبال مشکلات ایجاد شده می‌گردد و سعی می‌کند در حد توان خود به حل این مشکلات بپردازد.
این برنامه در حالی‌که می‌تواند فونت‌ها را برای فیلترسازی هر آنچه دو نسخه‌ای است در یک فونت Vault جمع‌آوری کند، می‌تواند آنها را به همان حالت رها کرده یا دقیق‌ترین نسخه از فونت‌های مصرفی در سندتان را شناخته و فعال کند. اگر در بخش مرجع خود نسخه‌های فونتی گوناگونی دارید بخش آخر می‌تواند کارآئی‌های خاص خود را به بهترین شکل ممکن به مرحله اجرا بگذارد.
اگر شما یکی از کاربران سابق Suitcase یا Font Reserve هستید، آنقدر روش کار برای شما آشنا خواهد بود که زمان یادگیری‌تان به اندازه چشمگیری کاهش می‌یابد. Fusion این توانمندی را دارد که پوشه‌ها، تنظیمات و چمدان‌ها را از هر برنامه‌ای ارسال کند. فراموش نکنید که در صورت تعویض و تغییر برنامه‌ها به یکدیگر همه موارد را از دست خواهید داد. هرگز بر مبنای سادگی ارسال ابزارها تصمیم‌گیری نکنید، بلکه به این فکر کنید که کدام‌یک از آنها در طولانی‌مدت برای شما کارآئی بیشتری دارند. در مورد سایر قسمت‌ها در بخش‌های پائین توضیح خواهیم داد.
▪ پالت Attributes
برجسته‌ترین بخش Fusion پالت Attributes است. به کمک این پالت می‌توان فونت‌های دسته‌بندی شده را، با سبک، واژه کلیدی و روش‌های جستجوی دیگر مشاهده کرد. بیشتر برچسب‌ها در هنگام ارسال فونت‌ها، به‌صورت خودکار توسط برنامه ارجاع داده می‌شوند و همه آنها توانائی ویرایش و ویراستاری را دارند.
همگی آنها به‌جزء واژگان کلیدی فهرست از پیش تعیین شده‌ای دارند که می‌توان از لابه‌لای آنها به انتخاب پرداخت. اگر می‌خواهید به کمک ویژگی‌های انتخابتان از جمله انتخاب پروژه یا مشتری، توصیفاتی بسازید تا فونت‌ها هویت پیدا کنند واژگان کلیدی را فراموش نکنید، چرا که آنها می‌توانند این امکان را فراهم آورند. اگر می‌خواهید منبع خود را برای مراجعه راحت‌تر، مکان‌یابی و سازماندهی کنید، پالت Attributes بهترین ابزار موجود است. کار با این رابط بسیار ساده است.
▪ نمونه‌های فونتی چاپ شده
این برنامه مانند سایر برنامه‌های مشابه دارای یک عملگر پیش‌نمایش فونتی است که به کمک آن می‌توانید هم‌زمان چندین فونت را ببینید و تنظیمات موردنظر را انجام دهید.
قسمت Prin Sample Pages از دیگر بخش‌های موجود جالب‌تر و جذاب‌تر است. شما تنها باید یک تنظیم یا یک‌سری تنظیمات کامل را انتخاب کنید، سپس این برنامه است که برای هر یک از فونت‌ها امکان چاپ یک صفحه نمونه شامل نام، نام‌خانوادگی، جستجو، گروه‌بندی و غیره را فراهم می‌آورد. پائین آنها بخشی شامل آبشار، ABC ۱۲۳ و نمونه پاراگرافی هم ارائه می‌شود.
می‌توان از صفحات پرینت گرفت و یک بروشور نوع حروف شخصی ساخت. هم‌چنین می‌توان آنها را به پی‌دی‌اف تبدیل کرد. با اینکه نمونه‌های نوع حروف تایپی یکی از نیازمندی‌های این روزها به‌شمار می‌آیند، اما بسیار کمیاب و نادرند و البته Extensis با ارائه چنین توانمندی قابل تقدیر است. Suitcase Fusion هم یک پالت Attributes دارد که فونت‌های آن مانند تنظیمات دیگر توانندی برچسب‌گذاری به کمک هر یک از گروه‌بندی‌ها، واژگان کلیدی و سبک‌ها را دارد. با پیش‌نمایش فونت‌ها نیز می‌توان چندین فونت را به‌صورت هم‌زمان با یکدیگر مقایسه کرد.
● FONT AGENT Pro ۳.۳.۰
محصول کمپانی: INSIDER SOFTWARE
WWW.INSIDERSOFTWAR.COM
این برنامه از نظر سلسله حضور سایر محصولات جزء ابزارهای مدیریت اجرائی میانسال است، اما این بدان معنی نیست که از دایره رقابت دورافتاده است. در واقع این ابزار یکی از حرفه‌ای‌ترین و قدرتمندترین برنامه‌هائی است که می‌تواند پاسخگوی نیازهای طراحان باشد. تمام بخش‌های کارآمد آن از میان دیگر ابزارهای فونتی گلچین شده و در کنار آنها بخش‌های تازه‌ای هم افزوده شده است.
این برنامه‌ می‌تواند در هنگام خوانده فونت توسط تنها، بسته به انتخابتان آنها را کپی کرده یا به مکان دیگری انتقال دهد و یا آنها را بر مبنای حروف الفبا مرتب کند. در صورتی‌که فونت‌های شما در بخش‌های گوناگونی پراکنده شده باشند این روش کارآمد و مؤثر واقع می‌شود. شما می‌توانید همه هارددیسک خود را به این نرم‌افزار آدرس‌دهی کنید، بدین ترتیب تعدادی از فونت‌های فراموش‌شده یا فونت‌هائی که از حضورشان بی‌اطلاع بودید هم پیدا می‌شوند. امکان خوانندگان مراجع مختلف برای اهداف و ارباب‌رجوع‌های گوناگون یکی دیگر از برتری‌های موجود این برنامه است، حتی اگر دو نسخه از مرجع در کتابخانه‌های گوناگون وجود داشته باشد می‌توان به سادگی آنها را برای خروجی یا انتقال جمع‌آوری کرد.
هر یک از بخش‌ها به‌شکل برجسته و ممتازی کار خود را انجام می‌ٔهند. تعجب نکنید!
یکی از جالب‌ترین بخش‌های این برنامه کار در پس زمینه است، بدین‌معنا که به اجرا در فونت‌هائی که به‌صورت خودکار فعال می‌شوند، نیازی ندارید. بخش Font Player برنامه می‌تواند فونت‌های انتخاب شده را در یک نوار لغزنده به نمایش بگذارد. با کلیک روی دکمه Record در هنگام رؤیت نوار لغزنده، می‌توانید فونت‌ها را برای مراجعه‌های بعدی پوشه‌های دیگر هم ذخیره کنید.
▪ فعال‌سازی خودکار
فعال‌سازی خودکار مناسب، صرفه‌جوئی در وقت طراحان را به همراه دارد. اگر تاکنون جستجو و بررسی را به‌صورت دستی انجام داده‌اید یا باز کردن سند فونت‌ها را در حال دستی فعال کرده‌اید به‌طور قطع متوجه منظور ما می‌شوید. شاید فعال‌سازی خودکار با برخی از فونت‌های خاص مشکل داشته باشد، اما کار این بخش از Font Agent Pro بی‌مانند و کار است. یک سند را باز کنید تا زمانی‌که فونت‌ها به برنامه ارسال می‌شوند، توانمندی تجزیه و تحلیل و فعال شدن را داشته باشند. اگر در حال تغییر مدیریت فونت‌ها هستید و نمی‌توانید تنظیمات را همراه داشته باشید از این بخش کمک بگیرید.
▪ فونت‌خوان (Font Player)
این بخش نه تنها می‌تواند فونت‌ها را در فرمت‌های خاصی (متن، اندازه کوچک و رنگی) پیش‌نمایش دهد، بلکه می‌تواند در گروه‌های گوناگون فونتی، خانواده‌های مشابه، تنظیمات یا آدرس‌های مرجع به‌صورت خودکار بگردد و حتی کار پخش را هم انجام دهد. این در حالی است که شما نشسته‌اید و به کمک یک نوار لغزنده سرعت‌ها را تنظیم می‌کنید. هم‌چنین می‌توانید برای نمایش در آینده یا ذخیره‌سازی توسط کلیک روی دکمه ”ضبط“، هری ک از فونت‌های پیش‌نمایش شده را در Font Player Set بیفزائید چاپ خودکار پیش‌نمایش‌شده‌ها یکی دیگر از توانمندی‌های موجود است. در صورت دلخواه می‌توانید آنها را به پی‌دی‌اف تبدیل کنید. Font Player فونت‌ها را نمایش می‌دهد و با جمع‌آوری فونت‌های محبوب شما آنها را برای کارهای خاص انتخاب کرده و حتی می‌تواند نمونه مرجعی از فونت‌های تایپ شده هم تهیه کند.
تنها مشکلی که در این بخش به آن برمی‌خورید نبود دکمه Pause است، البته که تولیدکنندگان برنامه اعلام کرده‌اند که در حال حاضر مشغول کار روی این بخش هستند.
▪ مقایسه فونت و ابزار Font Compare
Font Compare برای مقایسه آسان‌تر، متن نمونه را در چند فونت گوناگون نمایش می‌دهد تا بتوانید فونت‌های موردنظرتان را به سادگی انتخاب کنید. نمایش‌ها درست مانند پیش‌نمایش‌های Player توانائی تبدیل یا چاپ در قالب پی‌دی‌اف را نیز دارند.
زمانی‌که مشغول کشف فونت‌های تازه هستید و سعی دارید مراحل دستی را حذف کنید، متوجه کارآمدی این بخش خواهید شد.
● LINOTYPE FONTEXPLORER X۱.۱
محصول کمپانی: LINOTYPE
WWW.LINOTYPE.COM/FONTEXPLORERX
این برنامه به تازه‌ترین بخش ارائه‌شده در بازار مدیریت اجرائی فونت مجهز شده است. روش کار، بهای رایگان و توسعه توسط یک جستجوگر تایپ از ویژگی‌های متمایزکننده آن به‌شمار می‌آیند.
این نرم‌افزار یک Font Store توکار دارد که به وب‌سایت Linotype، چیزی شبیه به یک iTunes برای فونت‌ها، مرتبط است. این بخش، آن را به یکی از ابزارهای مهم برای Linotype تبدیل کرده است. یکی از ویژگی‌های ممتاز دیگرش رابط آن است که خیلی هم بی‌شباهت به iTunes نیست. آیکون‌ها، دکمه‌ها، ترتیب و حتی رنگشان تقلیدی از iTunes است.
FontExplorer X می‌تواند فونت‌ها و منابع را به سادگی و با سرعتی ممتاز ارسال کند. با های‌لایت‌کردن قرمزرنگ مواردی هم‌چون دو نسخه‌ای‌ها، فونت‌های چاپ نشده و تضادها می‌توانید به‌دنبال گزینه‌هائی برای ترمیم بگردید. هم‌چنین می‌توان، پوشه‌ها و تنظیمات، برچسب، سرعت و حتی نظریه‌های شخصی خود را به فونت افزود تا آنها به‌طور پیشرفته‌تری سازماندهی شده و به سادگی پیدا شوند. به‌علاوه می‌توانید یک Smart Sets هم بسازید.
پاک‌سازی ذخیره‌گاه فونت‌ها بدون به‌کارگیری بخش‌های جداگانه دیگر از برتری‌ها و توانمندی‌های ارائه شده در آن است و با پاک‌سازی منظم ذخیره‌گاه فونت‌ها می‌توان مشکلات فونتی را برطرف کرد.
در مقابل، فقدان سندسازی برجسته و ممتاز ایراد بزرگی است که نباید فراموش شود. ویژگی‌های مجازی آن در Apple Help Viewr پراکنده شده‌اند و هدایت آن کمی سخت است. ناتوانی در ارتباط با فعال‌سازی موقتی فونت‌ها هم یکی دیگر از عیب‌های آن است. آنها حتی پس از شروع دوباره تا زمانی‌که به‌صورت دستی خاموش نشده باشند هم فعالند. خوشبختانه قرار است که چنین معایبی در نسخه‌های به‌روز شده آینده برطرف شوند.
▪ فعال‌سازی خودکار
در حالی‌که برخی از برنامه‌های کمکی مدیریت اجرائی فونت‌ها برای برنامه‌های کاربردی دیگر به فراخوانی و راه‌اندازی دستی پلاگین‌های فعال‌سازی خودکار نیاز دارند، این نرم‌افزار موجب تسریع و سادگی کار شده است. یک مدیر اجرائی پلاگین هم وجود دارد که دسترسی به آن از راه نوار منو میسر شده است. شما به سادگی و تنها در چند ثانیه می‌توانید پلاگین‌ها را نصب کرده یا از مکانی به مکان دیگر انتقال دهید.
با باز شدن یک سند، کادر گفتگوئی پدیدار می‌شود تا حضور فونت‌های دو نسخه‌ای یا فراموش شده را یادآوری کرده و مشکلات ایجاد شده را برطرف سازد. هم‌چنین به کمک Font Store گزینه‌ای مطرح می‌شود تا در صورت نیاز بتوانید فونت‌های از دست‌رفته را از نو تهیه کنید.
بخش Font Store در حقیقت iFont دنیای طراحی است که انواع بخش‌های شناخته شده را (پرطرفدارترین‌ها، پرکارترین‌ها و پرفروش‌ترین‌ها) به‌همراه تصویرهای برتر و بخش‌های کارآمد جدید معرفی می‌کند.
▪ دکمه اطلاعات
این بخش یکی از بهترین و کارآمدترین بخش‌های برنامه به شمار می‌آید که با کلیک بر آن می‌توان به گستره‌ای از اطلاعات و حتی ظاهر فونت‌ها دسترسی پیدا کرد. منوی فرعی شامل ویژگی‌ها (حروف، کاراکتر)، جزئیات پیش‌نمایش و یک خلاصه مختصر است.
فهرست Summary (بخش خلاصه و مختصر) جزئیات فونت‌ها را دربرمی‌گیرد که از جمله آنها نام، فرمت، کپی‌رایت، امتیازات تعبیه‌شده درونی، طراحان (اگر کارخانه سازنده، آنها را عنوان کرده باشد)، فروشندگان و در پایان نظریه‌ها، برچسب‌ها و سرعت عنوان شده‌اند.
پالت Characters (حروف، ویژگی‌ها) پیوست‌های تزئینی و تکمیلی حروف را نشان می‌دهد. (همانند پالت glyph که در بیشتر برنامه‌های کاربردی با آن سر و کار داریم.) اندازه آن را می‌توان با کمک یک نوار لغزنده تنظیم کرد.
و حال نوبت به یکی از شگفت‌انگیزترین بخش‌ها می‌رسد: یک پالت فرعی که بزرگی هر یک از حروف را نمایش داده و تا ۲۵۰pt هم توانائی تنظیم دارد. اگر می‌خواهید پیش از انتخاب فونت، حروف را ببینید، می‌توانید روی برتری‌های کار با آن حساب کنید. در هر یک از کاراکترها لایه‌ای شامل اطلاعات به همراه جزئیات هم به‌چشم می‌خورد. شاید رمز HTML آن مناسب کار شما باشد.
اگر تاکنون مجبور به رمزگذاری دستی نقل‌قول‌ها، خط‌فاصله‌ها و غیره شده باشید از کارآئی این بخش لذت بیشتری خواهید برد.
با Detailed Preview می‌توانید رنگ، اندازه، فضای خطی و مشخصات دیگر هر فونت انتخابی را به بیشترین مقدارش برسانید.
▪ Font Store
این ابزار نظریه بازاریابی بی‌مانندی است که می‌تواند به اندازه کاربران فونتی Linotype سودمند باشد. در این بخش اجرای جالبی هم‌چون Font Finder قدرتمند، Top ۱۰ برای متن و نمایش، Unseen Charms ، Staff Picks و گالری به نام Designers In Focus را می‌بینیم. با کلیک بر هر فونت می‌توان در پنجره پیش‌نمایش شاهد عمق هر یک از فونت‌ها بود. در کنار همه موارد تصویرهای زیبائی از انواع حروف گوناگون قرار می‌گیرند تا بخش Font Store از Linotype هم کارآمد و هم سرگرم‌کننده جلوه کنند.
منبع : نشریه تخصصی هنر و رایانه


همچنین مشاهده کنید