چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

از گوگل بهتر هم پیدا می‌شود؟


از گوگل بهتر هم پیدا می‌شود؟
در ماه اوت سال ۲۰۰۴ خیلی از سهام‌داران شکایت می‌کردند که سهام ۸۵ دلاری گوگل گران است. در طول سه سال قیمت این سهام بیش از ۵ برابر شده است و از نظر سود بسیاری از صنایع مهم و پرسود بازار امریکا –مثل مس، نفت و حتی مسکن- را کنار زده است. کسانی که در آن زمان به گوگل اعتماد کردند حالا باعث حسرت همه شده‌اند ... خب، البته شاید همه هم نه!!!
در این مقاله ما ۱۱ شرکت بزرگ و متوسط را معرفی می‌کنیم که در بازه زمانی سه‌ساله مشابه گوگل، سود بیشتری را نصیب صاحبان خود کرده‌اند. بسیاری از شرکت‌هایی که در سرعت رشد در‌آمد از گوگل پیشی گرفته‌اند در صنعت انرژی فعالیت داشته‌اند.
دو تا از شرکت‌های دیگری که گوگل را عقب گذاشته‌اند قدیمی‌های صنعت تولید هستند که کارشان فوق‌العاده ‌قابل احترام و ستایش است. گوگل حتی در کسب‌و‌کار خودش هم اولین نیست. بعضی از نام‌های مشهور صنعت فناوری و یکی از محبوب‌ترین‌ها، نسبت به گوگل عملکرد مالی بهتری داشته‌اند. ولی بیشترین سود متعلق به شرکتی بود که در کم کردن وزن تخصص دارد!
ما این مقاله را بر اساس فهرست ۱۰۰۰ Russel تهیه کرده‌ایم. در این فهرست ۱۰۰۰ شرکتی که از تاریخ ۱۸ اوت ۲۰۰۴ تا ۱۶ اوت ۲۰۰۷ بهترین عملکرد سهام را داشته‌اند فهرست شده‌اند.
▪ MEMC Electronic Materials
ـ قیمت سهام: ۸.۵۱ دلار (۸/۱۸/۰۴)
ـ قیمت سهام: ۵۳.۶۹ دلار (۸/۱۶/۰۷)
ـ رشد سهام گوگل: ۴۷۸.۳درصد
ـ رشد سهام این شرکت: ۵۳۰.۹ درصد
غول‌های صنعت ساخت تراشه مثل اینتل و تگزاس اینسترومنت برای ویفر‌های استفاده شده در تراشه‌های خود به این شرکت وابسته هستند. این شرکت در سطح جهان بیش از ۵۰۰ حق اختراع انحصاری ثبت شده دارد و در سال ۲۰۰۶ حدود ۳۵۰ درخواست ثبت حق اختراع جدید به نام خود داشت.
▪ Frontier Oil
ـ قیمت سهام: ۴.۷۹ دلار (۸/۱۸/۰۴)
ـ قیمت سهام: ۳۴.۰۸ دلار (۸/۱۶/۰۷)
ـ رشد سهام گوگل: ۴۷۸.۳ درصد
ـ رشد سهام این شرکت: ۶۱۱.۵ درصد
کمی بعد از اینکه شرکت Philips Petrolium شرکت Tosco را با قیمت ۷ میلیارد دلار خرید، همه انتظار داشتند که Frontier خرید بزرگ بعدی باشد. ولی این شرکت تصمیم گرفت به کار خودش ادامه بدهد و در طول سه سال گذشته ظرفیت پالایش نفت خود را به حدود ۱۶۲ هزار بشکه در روز رسانده است
▪ Foster Wheeler
ـ قیمت سهام: ۱۳.۶دلار (۸/۱۸/۰۴)
ـ قیمت سهام: ۸۹.۳۷ دلار (۸/۱۶/۰۷)
ـ رشد سهام گوگل: ۴۷۸.۳ درصد
ـ رشد سهام این شرکت: ۵۵۷.۱ درصد
شرکت‌های کوچک و محلیِ مشغول در صنعت ساخت‌و‌ساز در رکود سال گذشته ضرر زیادی متحمل شدند ولی شرکت‌های بزرگ مثل Foster برعکس وضعیت بسیار خوبی پیدا کردند. این شرکت که بیش از ۱۰ سال قدمت دارد، زمانی که صنایع سنگین و ساختمان‌‌سازی در آمریکا حرف اول را می‌زدند جزو بهترین‌ها بود. اما امروزه با اینکه شرایط کلی این صنعت خوب نیست، Foster با ارائه خدمات ساختمانی و مشاوره‌ای به شرکت‌های دارویی، صنایع انرژی و محیط‌زیست وضعیت خوبی برای خود ایجاد کرده است.
▪ Intuitive Surgical
ـ قیمت سهام: ۲۴.۹۱دلار (۸/۱۸/۰۴)
ـ قیمت سهام: ۱۸۹.۶۳دلار (۸/۱۶/۰۷)
ـ رشد سهام گوگل: ۴۷۸.۳ درصد
ـ رشد سهام این شرکت: ۶۶۱.۳ درصد
این شرکت که در کالیفرنیا قرار دارد آینده اتاق‌های جراحی بیمارستانی را طراحی کرده است. Da Vinci یک سیستم جراحی مجهز به بازوهای رباتیک، ابزار‌های جراحی و دوربین‌های فیلم‌برداری دقیق است که به جراح امکان انجام عمل از راه دور را می‌دهد. این روش حتی لازم نیست جراح بیمار را لمس کند. از جراحی‌های کوچک مربوط به بیماری‌های زنان گرفته تا پیوند قلب، با این سیستم حیرت‌انگیز همه نوع جراحی ممکن است. گستره کاربرد این دستگاه چنان وسعت یافته که تعداد واحد‌های فروخته شده آن از ۱۵۰۰ واحد در سال ۲۰۰۰ به ۲۰ هزار واحد در سال جاری رسیده است. قیمت هر دستگاه ۱.۳ میلیون دلار است.
▪ nVidia
ـ قیمت سهام: ۵.۸۵ دلار (۸/۱۸/۰۴)
ـ قیمت سهام: ۴۲.۵۷ دلار (۸/۱۶/۰۷)
ـ رشد سهام گوگل: ۴۷۸.۳ درصد
ـ رشد سهام این شرکت: ۶۲۷.۷ درصد
این شرکت قدیمی فعال در زمینه ساخت پردازنده‌های گرافیکی برای رایانه‌های رومیزی، لپ‌تاپ، وسایل دستی، تفریحات خانگی و کنسول‌های بازی مثل پلی‌استیشن ۳، بازار خود را به‌خوبی گسترش داده است. سرمایه‌گذاری‌های جدید این شرکت می‌تواند ارزش سهامش را حتی بالاتر هم ببرد. این شرکت به تازگی PortalPlayer را خریده است که پردازنده iPhone و نسل بعدی iPod ها را طراحی کرده است.
▪ McDermott International
ـ قیمت سهام: ۷.۸۷ دلار (۸/۱۸/۰۴)
ـ قیمت سهام: ۷۳ دلار (۸/۱۶/۰۷)
ـ رشد سهام گوگل: ۴۷۸.۳ درصد
ـ رشد سهام این شرکت: ۸۲۷.۶ درصد
این شرکتِ ۸۴ ساله در هیوستون آمریکا واقع است و قطعات مختلفی برای Manhattan Project و Natilus (اولین زیر‌دریایی اتمی جهان) طراحی کرده و ساخته است. در چند سال اخیر به خاطر مشکلات سوخت‌های فسیلی این شرکت بزرگ‌ترین دوره رشد خود را سپری کرده است. حالا این شرکت در چند صنعت مختلف فعال است که از جمله ساخت تجهیزات حفاری از راه‌دور و قطعات سلاح‌های اتمی را در بر می‌گیرد.
▪ aQuantive
ـ قیمت سهام: ۹.۲۷ دلار (۸/۱۸/۰۴)
ـ قیمت سهام: ۶۶.۵ دلار (۸/۱۶/۰۷)
ـ رشد سهام گوگل: ۴۷۸.۳ درصد
ـ رشد سهام این شرکت: ۶۱۷.۴ درصد
همه چشم‌ها به صنعت تفریحات و وب دوخته شده بود ولی خیلی از آگهی‌دهندگان و ناشران برای تبلیغات خود سراغ aQuantive رفتند. کار این شرکت می‌تواند درسی باشد در زمینه بازاریابی تعاملی برای همه افراد علاقه‌مند. این شرکت به بسیاری از نشان‌های تجاری مشهور مثل Coca-Cola و Dell و Disney کمک کرد که مخاطب خود را پیدا کنند. یاهو و AOL از ابتدای امسال به خرید شرکت‌های تبلیغاتی آنلاین پرداخته بودند ولی این مایکروسافت بود که aQuantive را در ماه مه به قیمت ۶ میلیارد دلار خرید.
▪ Apple
ـ قیمت سهام: ۱۵.۸۷دلار (۸/۱۸/۰۴)
ـ قیمت سهام: ۱۱۷.۰۵ (۸/۱۶/۰۷)
ـ رشد سهام گوگل: ۴۷۸.۳ درصد
ـ رشد سهام این شرکت: ۶۳۷.۶ درصد
بهار امسال اپل از فروش ۱۰۰ میلیون‌امین آی‌پاد خود خبر داد. ساخته‌ دیگر استیو جابز یعنی آی‌تیونز نیز تاکنون ۳ میلیارد آهنگ فروخته است. از طرف دیگر ارزش بازار تجهیزات جانبی آی‌پاد به یک میلیارد دلار رسیده است. در ماه ژوئن امسال اپل با آی‌فون به بازار گوشی‌های تلفن همراه حمله کرد. البته با وجود همه سروصدا‌های مربوط به محصولات جدید و حذف شدن کلمه Computer از نام شرکت اپل، باز هم سودده‌ترین محصول اپل رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ‌های آن هستند.
▪ Titanium Metals
ـ قیمت سهام: ۲.۵۹ دلار (۸/۱۸/۰۴)
ـ قیمت سهام: ۲۹.۰۹ دلار (۸/۱۶/۰۷)
ـ رشد سهام گوگل: ۴۷۸.۳ درصد
ـ رشد سهام این شرکت: ۱۰۲۳.۲ درصد
این شرکت دالاسی به‌خاطر افزایش تقاضا برای تیتانیوم وضعیت فوق‌العاده خوبی داشته است. مشتریان این شرکت سازندگان هواپیماهای جت مثل بویینگ و یا سازندگان اتوموبیل‌های لوکس مثل رولزرویس هستند. این شرکت در صنایع نفت و حفاری و دفاعی و اتوماسیون هم مشتریانی دارد. بیزنس‌ویک در فهرست صد رشد برتر سال ۲۰۰۷، این شرکت را در رتبه ۵ قرار داده است.
▪ Hansen Natural
ـ قیمت سهام: ۲.۷۲ دلار (۸/۱۸/۰۴)
ـ قیمت سهام: ۴۱.۸۲ دلار (۸/۱۶/۰۷)
ـ رشد سهام گوگل: ۴۷۸.۳ درصد
ـ رشد سهام این شرکت: ۱۴۳۷.۵ درصد
این شرکت نوشابه‌های انرژی‌زا تولید می‌کند. تقاضا برای محصول آن چنان زیاد بوده است که رقیب اصلی خود Red Bull را کنار زده و به ریش غول‌های تولید‌کننده نوشابه‌های بدون الکل مثل کوکاکولا و پپسی می‌خندد. خوشحال‌ترین شخص در شرکت هم مدیر‌عامل آن رادنی ساکس است که در سال ۱۹۹۲ آن را با ۱۵ میلیون دلار تأسیس کرد و حالا این شرکت ۴.۱ میلیارد دلار ارزش دارد.
▪ NutriSystem
ـ مت سهام: ۴۹.۴۹ دلار (۸/۱۶/۰۷)
ـ رشد سهام گوگل: ۴۷۸.۳ درصد
ـ رشد سهام این شرکت: ۲۸۹۹.۴ درصد
صنایع نفت و انرژی و فناوری را فراموش کنید. بزرگترین برنده سه‌سال گذشته یک شرکت ارائه دهنده خدمات لاغری بوده است. مایکل هاگان این شرکت را تأسیس کرد و در سال ۲۰۰۳ شروع به پایین آوردن قیمت‌ها و بیشتر کردن گزینه‌های مشتریان در انتخاب رژیم‌های غذایی پرداخت. مشتریان این شرکت می‌توانند در ازای ۱۰ دلار در روز غذاهای دارای چربی مثل املت و حتی شکلات بخورند و در عین حال وزن کم کنند.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران


همچنین مشاهده کنید