چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


چگونه از دود عکس بگیریم؟


چگونه از دود عکس بگیریم؟
هر جا که دود باشد، فرصت مناسب و نفس‌گیری هم برای عکاسی پیش می‌آید.
شکل‌های آبستره دود از آن جهت تأثیرگذارند که در لابه‌لای دود می‌توان شاهد تغییر حالت‌های زیبائی بود. در واقع آنها می‌توانند شما را هیپنوتیزم کنند. جالب‌تر از همه این‌که با کم‌ترین تجهیزات هم می‌توانید از آنها عکس بگیرید. در این آزمایش از Pentax K۱۰D، لنز ماکروی نود میلی‌متری Tamron f/۲,۸ به همراه سه‌پایه، دو زمان‌بندی و یک پرده مخمل سیاه استفاده شده است.
در نخستین مرحله از کار به‌دنبال اتاق تاریکی گشتیم که هیچ منفذی نداشته باشد. یک نسیم ملایم هم می‌تواند مسیر حرکت دود را تغییر داده و شکل‌ها را عوض کند و نوری که از پنجره بتابد یا یک لامپ روشن، تأثیر پرده مخملی را از بین خواهد برد.
پس از نصب پرده سیاە‌رنگ روی یک تخته فومی سیاه، زمان‌بندی‌های Qi-HE سیصد وات بر ثانیه‌ای را به‌گونه‌ای تنظیم کردیم که خروجی‌شان لطمه‌ای به پرده مخمل وارد نسازد.
ما با بخور دادن، دود ایجاد کردیم. این کار سالم‌تر از دود تنباکو یا سیگار است. حواس شما فرم به‌خود می‌گیرند و حتی شکل‌های ایجاد شده می‌توانند شما را بفریبند. در ضمن شما می‌توانید رایحه دلخواه خود را هم انتخاب کنید. برای این‌کار میوه‌های مخروطی شکل درخت کاج را بسوزانید، چرا که دود آنها به‌صورت متراکم در یک مسیر حرکت کرده و پراکنده نمی‌شود.
در این بخش دوربین را روی سه‌پایه نصب کرده و تجهیزات کامل شده را بین پرده و بخور قرار دهید. اگر فلاش‌متر ندارد، می‌توانید نمایش‌های خود را با بیشترین سرعت هماهنگی (ثانیه ۱۸۰/۱) دهانه دیافراگم براکتینگ شروع کنید. برای مواج کردن دود، به بیشترین و گسترده‌ترین عمق میدان نیاز دارید. در ایزوی صد، در حالی‌که Flash heads در بیشینه حالت خود یک یا چند وقفه دارد، به‌طور معمول گشادگی دیافراگم روی f/۹ قرار دارد. اگر دودها به‌نظرتان ملایم و هموار می‌آیند کافیست Flash heads را بپیچانید و روی وقفه بالاتری تنظیم کنید. اگر نور کافی نیست، تنظیمات ایزو را بالاتر ببرید تا بر مبنای همان عمق میدان موردنظر نور کافی تابانده شود. برای این‌کار می‌توانید از اطلاعات موجود در هیستوگرام کمک بگیرید. همیشه سعی کنید نقطه اوج به سمت راست‌بردارها به‌گونه‌ای قرار گیرد که هیچ‌یک از جزئیات از قلم نیفتند. از آنجائی‌که دود، خود های‌لایت هم دارد، در این مورد خاص احتمال اشتباه خواندن اطلاعات هیستوگرام بیشتر می‌شود.
صبور باشید. پس از انجام تنظیمات موردنظر، شاید به چند دقیقه زمان نیاز باشد تا هوا حالت یک‌دست و یکنواختی به‌خود بگیرد. (حتی نفس شما هم می‌تواند باعث تغییر مسیر حرکت دود شود!) پس از تصویرگیری هم برای بهتر جلوه‌دادن شکل‌ها و حالت‌ها از ویرایش تصویر بعد از تولید کمک بگیرید. برای ایجاد سیاه‌ترین سیاه‌ها و سفیدترین سفیدها ضمن نگه‌داشتن همه جزئیات، از Curves استفاده کنید. تنظیمات اشباع و رنگ را نیز به منظور افزایش رنگ‌ها به‌خوبی و با دقت تنظیم کنید. برای کمک به تنظیم تنالیته جالب است که بدانید ذات دود، آبی‌رنگ است!
سعی کنید چندین بار عکس بگیرید تا بهترین نمونه را به‌دست آورید. شاید تصویرهای اولیه از اشتیاق شما کم کنند، اما در نهایت شاتر و رهائی IR از راه دور حرکات زائد را کم کرده و هوای اطراف دود را ساکن و ثابت نگه می‌دارد.
● شگردی برای عکسبرداری از آبشار
عکسبرداری از آبشار با کمک سه‌پایه تصویر زیبائی را ارائه می‌کند. اگر هم سه‌پایه ندارید، عکسبرداری را رها نکنید! به یک دیوار یا درخت تکیه دهید و با دستانی محکم از منظره عکس بگیرید، هر چند که احتمال لرزش دست‌هایتان وجود دارد. شما می‌توانید تصویرهای زیبائی از حرکات پر پیچ و خم آب (اگر سرعت شاتر کمتر از یک ثانیه باشد) یا تصویرهای صاف و همواری (اگر سرعت شاتر بیشتر از یک ثانیه باشد) بگیرید. تا جائی‌که می‌توانید درخت‌ها و منظره‌های اطراف را نگیرید. اگر هم گرفتید آنها را حذف کرده و برش دهید. چندین شات بگیرید و در نهایت بهترین را انتخاب کنید. شاید این بهترین عکس شما نباشد، اما دست‌کم زیبائی‌های موجود در منظره موردنظرتان را از دست نداده‌اید.
منبع : نشریه تخصصی هنر و رایانه


همچنین مشاهده کنید